Деца със СОП в гимназията.

  • 17 614
  • 146
  •   2
Отговори
# 105
  • Мнения: 17 465
ravi, връчваш му ТОЗИ списък, защото той обхваща подходящите за него специалности и училищата, в които се предлагат, а се виждат и районите на тези училища. И започвате подреждане на желания между тях. Това трябва да ви е целта - достъпност от транспортна гледна точка, достъпна среда, подходяща професия, предвид ограниченията му. Изборът е стеснен, но поне има такъв и той не се свежда до 2 възможности.

# 106
  • Варна
  • Мнения: 1 008
Здравейте, вчера попаднах на тази тема и изчетох всичко. Вярвам, че тук ще получа правилен съвет и насока.
Синът ми е недоносен, роден в 26 г.с. с много лека форма на ДЦП лявостранна хемипареза. От 1ви до 4ти клас беше на ресурсно подпомагане като го включиха в програмата след направено обследване в училище. На НВО в 4ти ползва удължено време. След 4ти клас го изключиха от ресурсното подпомагане, защото прецениха, че няма нужда и се справя много добре. Сега е 7ми клас, много е старателен и усърден, учи с желание. Има интереси към география, биология и химия. По математика и литература му е трудно, ходи на частни уроци за подготовка за НВО. Успехът му към момента е около 4,90. Но все пак си има затруднения, работи по-бавно и учителките от уроците ми казват, че няма да му стигне времето на НВО. Няколко пъти ме посъветваха да се интересувам как може да се възползва от удълженото време.
В началото на годината разговарях с ресурсната му учителка до 4ти клас, която вече не работи в училището, но познава добре сина ми. Тя ми каза, че щом един път е изключен от програмата, т.е. не се води дете със СОП, много трудно биха го включили и то точно последната година в 7ми клас. Отделно, че се правят и по-стриктни проверки, посещават училището и проверяват как се справя детето. С две думи ми каза да не се занимавам и че вярва, че той ще се справи.
От друга страна, аз също исках да си върви наравно с другите ученици и да не е отделен в друга стая, пък в крайна сметка да се справи според възможностите си.
Мисля другата седмица да отида в РУО. Смятате ли, че е твърде късно да се направи нещо, за да ползва удължено време на НВО? Какво ще ме посъветвате?
Благодаря предварително!

# 107
  • Мнения: 17 465
Опитайте, нищо не губите. От училището е трябвало да го подадат, предвид диагнозите. Не е задължително да е на ресурсно подпомагане, за да се възползва от удължено време и консултант.
Ако се окаже, че е късно, изработите стратегия с детето за постигане на максимален резултат. Моята дъщеря миналата година се яви с консултант и удължено време, имахме обаче стратегия за БЕЛ, която проработи - забелязах, че на задачата за редактиране дава много добри резултати, ако започне от нея, затова я убедих да го направи. В резултат получи 11 от 14 възможни точки. Моят съвет би бил да започна от това, което му е най-силното, а да остави за на края това, което му отнема повече време, а не носи толкова точки. Тренирайте и отделно преразказ, там са 30 точки и има 90 минути за тях стандартно време, което е достатъчно. Нека ходи и на пробни изпити, за да свикне със стандартното време и да изпробва стратегии
 Проверете и дали няма право на насочване от РУО, тогава няма да има нужда да разчита на НВО.

Последна редакция: пт, 18 апр 2025, 17:19 от Mama Ru

# 108
  • Варна
  • Мнения: 1 008
Mama Ru, благодаря за бързия отговор Hug
По български език се справя много добре, но по литература и с преразказа му е доста трудно. От школата по БЕЛ, която посещава за подготовка за НВО, всяка седмица им дават домашно с тестова част и преразказ. Първите няколко месеца правехме заедно преразказите като постепенно започнах да го оставям да ги прави все по-самостоятелно. Мина и три пробни изпита по БЕЛ като на последния има 58 точки от 100 (38 от 65 на тестовата част и 20 от 35 на преразказа). По математика ще бъде на пробен изпит на 27.04. и може би до юни ще го запиша на още два пробни.
Разгледах и списъка на заболяванията и съответните специалности за прием, но училищата не са ни удобни като локация. Във Варна сме и ми се иска да не ползва градски транспорт, за да отиде на училище.
До края на седмицата ще посетя РУО и ще пиша какво е станало.
Благодаря за съветите!

Опитайте, нищо не губите. От училището е трябвало да го подадат, предвид диагнозите. Не е задължително да е на ресурсно подпомагане, за да се възползва от удължено време и консултант.
Ако се окаже, че е късно, изработите стратегия с детето за постигане на максимален резултат. Моята дъщеря миналата година се яви с консултант и удължено време, имахме обаче стратегия за БЕЛ, която проработи - забелязах, че на задачата за редактиране дава много добри резултати, ако започне от нея, затова я убедих да го направи. В резултат получи 11 от 14 възможни точки. Моят съвет би бил да започна от това, което му е най-силното, а да остави за на края това, което му отнема повече време, а не носи толкова точки. Тренирайте и отделно преразказ, там са 30 точки и има 90 минути за тях стандартно време, което е достатъчно. Нека ходи и на пробни изпити, за да свикне със стандартното време и да изпробва стратегии
 Проверете и дали няма право на насочване от РУО, тогава няма да има нужда да разчита на НВО.

# 109
  • Мнения: 17 465
fever, вижте къде има възможности за увеличаване на точките и, къде няма смисъл в първата част. 20/35 на втората не е зле.
За професионална гимназия или паралелка се изисква медицинско, че няма противопоказания да учи професията, така че ще има някакви ограничения от тази гледна точка.

# 110
  • Мнения: 11 142
Моят изкара 55 по БЕЛ. СОП няма. Само онова с грозното писане. Така че 58 си е чудесен резултат. Simple Smile

# 111
  • Мнения: 17 465
Моята изкара 54 по БЕЛ. Понеже е с дислексия имали указания консултантът за попълва беловата, имало е панаири от страна на замдиректора и уточнявания пред детето и накрая писано през куп за грош - няма малка и голяма буква (детето ми не пише така), прескачани редове, никакво оформление на съчинението... Орязано откъдето може. По математика изкара 23 точки като са я пришпорвали да си тръгва и за не стои за втората част. 21 задача е с 0 точки, обяснението в РУО беше, че не е получила точки, защото не била използвала формулата. В резултат тези 77 точки от НВО и  Добър (4) почти по всичко й стигаха само за нискобаловите гимназии, повечето мъжки. Имайте и това предвид. В Полски Тръмбеш може да не е от значение, но за областен град си има голямо значение

# 112
  • Мнения: 1 929
Мама Ру, аз, откакто те четох за протичането на изпита, все си мисля, че твоята девойка сигурно е щяла да се справи по-добре, ако си е била с останалите в стаята. Във вашия случай облекченията са били по-скоро затруднения…

# 113
  • Мнения: 17 465
За съжаление, може и така да се е получило. Поне си използва пълноценно допълнителното време и по БЕЛ резултатът е по-добър от пробните, където беше без допълнително време. По математика каквото показа на пробните, това и на НВО, но при нея проблемът не е чиста дислексия, има сериозна дискалкулия.

# 114
  • Мнения: 11 142
Да ви кажа, явно моят наистина има дислексия. Пише с големи букви, колкото целия ред или повече, понякога редовете за него - не съществуват. Главните букви са мираж, а препинателните знаци - хич ги няма.  Допуска и правописни грешки.
По математика смята много добре, по състезания ходи и печели медали. Обаче правописът и на задачите е същият.
При малкото ми дете е същото. Ходи на един пробен изпит по математика сега. Ми, за три задачи, не са му стигнали листите белова, поискал, но не му дали допълнителни. Понеже пише на една страница, дали има 10 реда написани. Задачите са верни, и е в топ 5 по резултат. Но по писане...
Ако почна да съскам и да ги тероризирам, пишат добре. В рамките на реда. Спазват малки и големи букви. Но на всички ни това коства супер много стрес, и се получава само, когато съм зла.  И тъй като не мога да съм винаги зла, ги оставям да си пишат както могат. По-важното е съдържанието, пред формата, все пак. Освен на матурата по БЕЛ, там се иска и да могат да им разчетат.

# 115
  • Мнения: 17 465
Румка, на изпит са бланки, които няма как да се дават допълнително, трябва да се събере в предвиденото място. За чернова листите са обикновени, с печат на училището и могат да дадат допълнително.
И двете ми деца са с дислексия, и двамата не пишат с огромни букви, спазват малка и главна, не прескачат редове като пишат.

Последна редакция: вт, 22 апр 2025, 23:51 от Mama Ru

# 116
  • Мнения: 13 036
Моят така пишеше, сега като реши да се старае, може. По мат също беше супер, в седми клас дава назад. Все едно на пук.
Има нещо неврологично, но няма конкретна  диагноза. Дефицит на внимание сякаш.
Не искам да минава СОП, ако някой непознат му дава зор, блокира. Пробвали сме го на изпит.
Не знам може ли, ако няма диагноза изобщо да е СОП.

# 117
  • Мнения: 17 465
Spensa, не сте ли водили детето за диагностика? Може да си има не диагностициран проблем, но за да му признаят СОП все пак трябва да има обследване и да се установят затрудненията.
Дори и да не ма диагноза, ако се справя и самостоятелно в рамките на времето - в час, на изпит, то може и да не се заявява СОП. Например дете с диабет. Може да кандидатства през РУО за запазени места за деца със заболявания по списък, които покриват ДОИ, не се нуждае от ресурсни или друго облекчение, освен за изпита да може да следи захарта с телефон.

# 118
  • Мнения: 13 036
При психотерапевт и невролог сме били.
Ходихме и при детски психиатър, но там ни наговори някакви работи, след това се оказа, че други хора е визирала, та не знам дали да взимам нещо предвид.

# 119
  • Мнения: 17 465
Ти си решаваш дали да ходите пак за диагноза. Понякога носи облекчения, съобразяване с детето, друг път става повод за ограничения и отхвърляне...

Общи условия

Активация на акаунт