Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 56 032
  • 237
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 105
Здравейте! Имам дъщеря на 8 години, която има проблем с произнасянето на "Р". Когато беше на 6 години ходи на логопед около 6 месеца, но нямаше ефект. Сега виждам, че се опитва и понякога успява отделно да го каже правилно, не не може да го вкара в думите. Дали ще успее сама или е нужно да работи със специалист?
ПС: Аз също не мога да казвам правилно "р" и не мога да и помогна.

Здравейте, Deni1993!
Аз не бих рискувала да я оставя сама. Щом изолирано може да го произнася, означава, че е останала работата по автоматизирането на звука. Имайте предвид, че колкото по-голяма става, толкова по-трудно ще ѝ е. Според мен с един качествен специалист и съдействие от детето за няколко месеца ще забравите за проблема.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 21 май 2025, 11:05 от Рaдост

# 226
  • В градината...
  • Мнения: 16 070
Здравейте, дъщеря ми вече е на 10. Има френско "р". Като малка посещава логопед. Смятате ли, че е късно да започне отново, за да подобри изговарянето на буквата, както и дикцията си, въобще?

# 227
  • Мнения: 105
Здравейте, дъщеря ми вече е на 10. Има френско "р". Като малка посещава логопед. Смятате ли, че е късно да започне отново, за да подобри изговарянето на буквата, както и дикцията си, въобще?
Здравейте, perunika!
В никакъв случай не е късно.
Работила съм успешно с хора и над 30 години. Подготвяла съм младежи за НАТФИЗ и такива в музикалния бизнес. Смело действайте.
Поздрави!

Последна редакция: пн, 26 май 2025, 10:51 от Рaдост

# 228
  • Мнения: 555
Здравейте. Синът ми е на 4г . Вербален е ,но много често отговаря на въпросите ми с въпрос например : "Хубаво ли беше в градината ?" Той ми отговаря "Хубаво ли беше " Може ли да ми дадете насоки за работа ,как да го коригирам ?

# 229
  • Мнения: 4
Здравейте, дъщеря ми е на 5 г. след два месеца става на 6 г. и казва ц вместо ч, тагава вместо тогава, с вместо ш,ж вместо з,компоненти вместо документи или боскожа вместо госпожа понякога казва несъществуващи думи и я питам какво има предвид.Много съм притеснена.Може ли да ме посъветвате какво може да се направи.Може ли онлайн да се работи с логопед в този случай.Благодаря предварително!

# 230
  • Мнения: 105
Здравейте. Синът ми е на 4г . Вербален е ,но много често отговаря на въпросите ми с въпрос например : "Хубаво ли беше в градината ?" Той ми отговаря "Хубаво ли беше " Може ли да ми дадете насоки за работа ,как да го коригирам ?

Здравейте, Dobriana32!
Доколкото разбирам, детето има самостоятелна реч. Ако повтаря само въпросите, вероятно е в процес, при който нагласява собствената си реч към граматичните правила на езика ни. Ако обаче цялата реч е повторения, то тогава вече има проблем.  
Няма универсален подход да му помогнете да мине по-бързо през това. Вашата задача е да разговаряте много с него. И бих Ви препоръчала да задавате конкретни въпроси. Вместо "Хубава ли беше?" пробвайте "На какво играхте?". Въпросът Ви трябва да  има конкретен отговор. Ако продължи по-дълго, направете консултация с колега.
Поздрави!

Последна редакция: пн, 14 юли 2025, 12:51 от Рaдост

# 231
  • Мнения: 105
Здравейте, дъщеря ми е на 5 г. след два месеца става на 6 г. и казва ц вместо ч, тагава вместо тогава, с вместо ш,ж вместо з,компоненти вместо документи или боскожа вместо госпожа понякога казва несъществуващи думи и я питам какво има предвид.Много съм притеснена.Може ли да ме посъветвате какво може да се направи.Може ли онлайн да се работи с логопед в този случай.Благодаря предварително!

Здравейте,  Sis11!
Детето има нужда от работа с логопед. Работата няма да е малко и бих Ви препоръчала да не е онлайн. До 1-ви клас трябва да сте изчистили всичко, за да не пренесе грешките в писмената реч.
Поздрави!

Последна редакция: пн, 14 юли 2025, 12:51 от Рaдост

# 232
  • Варна
  • Мнения: 636
Здравейте!
Имам бебе на 2 м. По какъв начин и какво да му говоря?

# 233
  • Мнения: 105
Здравейте!
Имам бебе на 2 м. По какъв начин и какво да му говоря?

Здравейте, Neli___!
Всъщност няма никакво значение какво ще му говорите. При толкова малки деца е важен тонът и интонацията. Преди същинското проговаряне децата имитират прозодиката, "интонацията " на речта.  Можете например да четете изразително приказка.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 16 юли 2025, 09:06 от Рaдост

# 234
  • Мнения: 138
Здравейте, имам момче на 2 г и 9 м. Има забавяне в проговарянето. Може би казва около 100 думи, но много от тях не са пълни. Например: да за вода, ка за река, тино за студено и т.н. Има и думи, които казва, но по-дългите ги съкращава. Казва кратки изречения като Мамо ела там, и аз имам такава, аз ям, аз пия. Не може да разкаже нещо или ако опита не успявам да го разбера. Не може да разкаже какво е правил в яслата или какво е ял, къде е ходил с баба. Чета му книжки, говоря му и обяснявам, но не знам дали това е достатъчно. Трябва ли да направим консултация с логопед? Какво мога да направя, за да му помогна?

# 235
  • Мнения: 105
Здравейте, имам момче на 2 г и 9 м. Има забавяне в проговарянето. Може би казва около 100 думи, но много от тях не са пълни. Например: да за вода, ка за река, тино за студено и т.н. Има и думи, които казва, но по-дългите ги съкращава. Казва кратки изречения като Мамо ела там, и аз имам такава, аз ям, аз пия. Не може да разкаже нещо или ако опита не успявам да го разбера. Не може да разкаже какво е правил в яслата или какво е ял, къде е ходил с баба. Чета му книжки, говоря му и обяснявам, но не знам дали това е достатъчно. Трябва ли да направим консултация с логопед? Какво мога да направя, за да му помогна?

Здравейте, Ava-maria!
Моят съвет е да изчакате детето да навърши 3 години и тогава задължително да направите консултация с логопед. През това време направете изследване на слуха и консултация с детски невролог. Продължавате да му говорите много. Стимулирате грубата и фината моторика. Държите го далече от електронни устройства и от чужди езици, за да не се обърква допълнително.
Поздрави!

Последна редакция: чт, 14 авг 2025, 10:21 от Рaдост

# 236
  • Мнения: 212
Здравейте,имам момченце на 1.8 месеца,не говори нищо освен мама казва понякога постоянно друг път рядко,издава звуци също и понякога нещо на бебшки бърбори,но е много активен чак хиперактивен всякаш,не се спира само иска да тича,катери се скача,качва се сам по стълби и не може да се задържи и фокусира върху картинки и неща да гледаме.Не сочи поне до скоро не искаше до сочи,1 седмица работих усилено да му соча всичко и накрая веднъж посочи топка и до там.Според вас на тази възраст какво мога да направя?

# 237
  • Мнения: 105
Здравейте,имам момченце на 1.8 месеца,не говори нищо освен мама казва понякога постоянно друг път рядко,издава звуци също и понякога нещо на бебшки бърбори,но е много активен чак хиперактивен всякаш,не се спира само иска да тича,катери се скача,качва се сам по стълби и не може да се задържи и фокусира върху картинки и неща да гледаме.Не сочи поне до скоро не искаше до сочи,1 седмица работих усилено да му соча всичко и накрая веднъж посочи топка и до там.Според вас на тази възраст какво мога да направя?

Здравейте, Aз!
Нормата за година и половина е детето да борави с около 50 думи. Ясно е, че тези норми са ориентировъчни, но сама разбирате колко назад сте. От това, което сте написали, ми излизат повече въпроси, отколкото отговори. Има ли очен контакт? Как стъпва, като ходи? На цяло стъпало или на пръсти? История на боледувания и травми? Няма да мога да Ви дам насоки, но имате проблем. Предполагам, че ще се наложи да изчакате минимум година, за да могат да се направят изследвания и да се разбере какъв е той.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 20 авг 2025, 11:33 от Рaдост

Общи условия

Активация на акаунт