Онлайн измама

  • 4 428
  • 19
  •   1
Отговори
  • Мнения: 4
Здравейте мили дами, бих искала да ви споделя как се опарих и дали на някоя от вас също се е случвало. Използвам онлайн разплащането главно за сметки. Но преди два дни забелязах в онлайн банкирането си непозната транзакция от 10.99. Не обърнах внимание, защото помислих че е някаква такса от банката. След два дни получих още една от 21.99 и пише че е към Apple com bill, а аз не използвам IPhone всички вкъщи сме с андроид и дори нямам регистрации в техния онлайн магазин за игри, приложения, музика ITunes и т.н. Забелязах че съм си зарязала картата като запаметен метод в Google pay, а попринцип никога не го правя. Възможно ли е така да съм станала жертва на фишинг и да са ви взели номер на карта? Вчера сутринта ставам за работа и с ужас установих, че в 5:00 часа са направени още две покупки по 100 лева отново към магазина на Apple. Оттам веднага в банката, където си блокирах картата и наредих преиздаване. Дано това е достатъчно, така ме увериха от банката. Такъв ужас не съм изпитвала. Имали ли сте такъв случай?

# 1
  • Бургас
  • Мнения: 4 057
Да, аз съм имала, 3-4 тегления имаше, на малки суми, смених картата и спряха

# 2
  • СИ
  • Мнения: 4 406
Това не е измама, кражба е. Банките не го приемат за кражба обаче. Тоест, за да се приеме за кражба трябва да е над някаква сума. Мисля 300 лева, без да съм сигурен. Предполагам, от банката са обяснили, че те нямат вина, а клиентът не си е опазил номера на картата или нещо друго. Онлайн разплащанията са колкото удобни толкова и рискови. Наскоро мой приятел се беше оплакал от нещо подобно въпреки, че всяко плащане трябва да се потвърждава с код. Даже и от самата банка били уж изненадани, че са им заобиколили системата за защита и потвърждаване. Не съм го питал какво е станало после и дали са му върнали пари.
За онлайн разплащания е добре да имаш отделна сметка с карта и минимална наличност в която да прехвърляш точно пари за конкретни плащания. За основна сметка с повече пари - никакъв онлайн, нито съгласия за незабавно инкасо.

# 3
  • Мнения: 4
Да, аз съм имала, 3-4 тегления имаше, на малки суми, смених картата и спряха
Също спрях картата, надявам се да спрат, а и ще имам вече и още една виртуална,която да зареждам с минимални суми за тази работа.

Последна редакция: чт, 09 фев 2023, 21:52 от Elena255

# 4
  • Мнения: 14 795
На мен не ми се е случвало. Сигурно 20 карти съм имала през годините. Вкл.и такива в гугъл пей.
Без да искам да обиждам някого, но досега не съм срещнала дори един с такива проблеми, когото бих определила като човек с добра виртуална хигиена. Те, разбира се, отричат, но фактите са, че цъкат къде ли не и в някакъв момент изревават.

# 5
  • Мнения: 222
Наистина и аз бих посъветвала да внимавате в какви сайтове влизате, на какви линкове натискате и къде си давате лична информация. Така се случват подобни неща. Разбира се, може да се случи на всеки, а и сега вече какви ли не начини измислят, за да излъжат хората, но по-малък е шансът, ако поставяте всичко, което получавате, под съмнение, и си направите допълнителна справка преди да влезете на даден линк. Досадно може да е, но за съжаление дотам е стигнало.

За онлайн разплащания най-добре е да използвате виртуална карта - банката, която ползвате, може би предлага, ако не - аз бих препоръчала Revolut. Идеята е да ползвате такива карти, които са предварително заредени с малка сума (или колкото ви е нужна в момента), така че ако някой намери данните за нея, да не може да я използва, тъй като няма да има достатъчно пари в нея.

Последна редакция: пт, 10 фев 2023, 20:39 от Iridescent23

# 6
  • Варна
  • Мнения: 1 781
При проблем с разплащания с карта, оспорването на трансакцията се насочва към Visa/Mastercard. В този смисъл, банката не ти дължи нищо, освен съдействие, а ако оспорването е неоснователно - ти й дължиш такса. Дали е основателно решават Visa/Mastercard, с чиито условия е добре човек да е запознат. (сещам се, че Мастар разглеждаха претенции до 120 календарни дни назад и възстановяват до 15 трансакции). И да, спирането на картата решава проблема. По друг начин стоят нещата, ако плащането е наредено чрез онлайн банкирането, обаче. И не, няма малка и голяма сума. Размерът определя дали ще се намесят и други инстанции.

# 7
  • Мнения: 828
На мен ми се случи преди няколко месеца, първоначално видях излязла малка сума от кредитната си карта, след това опитаха няколко големи плащания да направят от рода на 300-400 лв.,но аз получавам смс за всяка транзакция и още след първата малка сума блокирах картата през онлайн банкирането и сигнализирах банката. За съжаление след актуализация на програмата на телефона не знам как се оказа,че картата ми отново е активна. Последваха почти веднага същата схема - малка сума платена към някакъв непознат доставчик и веднага като е минала последва нова сума за над 1000 лв към друг доставчик. Веднага пак блокирах картата и звъннах в банката. Впоследствие много бързо ми възстановиха парите. Получих имейл от банката,че ми връщат парите,но продължават процедурата като ще оспорят транзакцията към банката на търговеца и ако възражението ми е неоснователно ще си вземат служебно парите. Извода ми беше - задължително човек трябва да има услуга смс известяване,за да реагира бързо. Трябва да има онлайн банкиране или друг бърз начин да блокира картата, за да спре злоупотребите. Реално това което ми обясниха е,че първото плащане на малка стойност е "проба" дали картата е действаща и дали я следиш. Ако мине,следват големите суми. Данните на картата може да са откраднати от много места,тъй като активно купувам онлайн - за съжаление това са рисковете на онлайн пазаруването. Моето подозрение обаче е,че данните са ми хакнати от Glovo, защото в профила ми беше сложен чужд номер и там бяха първите фалшиви транзакции. В крайна сметка закрих картата, няма карта - няма проблем

# 8
  • Sofia
  • Мнения: 2 357
На някой съмнителен сайт сте си дали картата и от там е изтекла.
Аз лично ползвам Revolut и там вкарвам сумите, които са ми нужни и след това плащам с тяхна виртуална или еднократна карта.

Друго, което практикувам е, че основната ми карта винаги я блокирам в приложението на банката и я разблокирам точно в момента преди да изтегля пари или прехвърля такива - щом мине транзакцията веднага я блокирам отново.

# 9
  • Мнения: 68 579
На мен не ми се е случвало. Сигурно 20 карти съм имала през годините. Вкл.и такива в гугъл пей.
Без да искам да обиждам някого, но досега не съм срещнала дори един с такива проблеми, когото бих определила като човек с добра виртуална хигиена. Те, разбира се, отричат, но фактите са, че цъкат къде ли не и в някакъв момент изревават.

Абсолютно съгласна съм с това!

Ето и тук в темата чета - някакъв "доставчик", пък после "търговец" се пише.... но кой всъщност е той? Конкретика няма. Всъщност не са и   разбрали къде са парите, а това се вижда на банкирането.
Мислех да пиша какво що, но то няма смисъл общо взето....

# 10
  • Мнения: 828
На мен не ми се е случвало. Сигурно 20 карти съм имала през годините. Вкл.и такива в гугъл пей.
Без да искам да обиждам някого, но досега не съм срещнала дори един с такива проблеми, когото бих определила като човек с добра виртуална хигиена. Те, разбира се, отричат, но фактите са, че цъкат къде ли не и в някакъв момент изревават.

Абсолютно съгласна съм с това!

Ето и тук в темата чета - някакъв "доставчик", пък после "търговец" се пише.... но кой всъщност е той? Конкретика няма. Всъщност не са и   разбрали къде са парите, а това се вижда на банкирането.
Мислех да пиша какво що, но то няма смисъл общо взето....
Естествено, че се знае къде са отишли парите, ползвам онлайн банкиране от 20 години, знам как да проверя на кого са платени и....? С какво помага тази "конкретика" в случая - това са пробни поръчки, те нямат никакво отношение към кражбата. Не всички сме толкова неграмотни, че да ползваме карта от половин година и с разполагаемите хиляда лева УРА! да цъкаме безразборно в опит да си поръчаме гащи.
Дадени са доста полезни съвети за мерките, които биха могли да се вземат, за да се предпази човек от евентуална злоупотреба. Макар че като ползваща карти и всякакви банкови продукти от доста години бих казала, че ако всичко беше толкова лесно и сигурно, банките нямаше да имат до една формуляр при злоупотреба. Единственият съвет, който бих си дала със задна дата е да не си мисля, че на мен не може да ми се случи. За съжаление ми се наложи да взема и аз "мерки" колкото и неудобства да ми създават те в ежедневието.

# 11
  • Мнения: 68 579
А не конкретиката как помага? Точно никак...

# 12
  • Мнения: 828
А не конкретиката как помага? Точно никак...
В случая имената на търговците, към които е направено плащането, нямат никакво отношение - не са те крадците и затова не намирам за нужно да ги назовавам. Едната фирма беше в Канада, намерих я в интернет, писах им и обясних ситуацията, хората почти ми преведоха парите. Казвам "почти" защото те не влязоха в сметката ми, тъй като банката беше стартирала оспорването на транзакциите и от този момент комуникацията се води единствено между банките. Схемата според ГДБОП, с които също доста си поговорих, е както казах - малки плащания за проверка дали се следят транзакциите, ако не реагираш - следват големите суми. При мен големите суми не минаха защото имам смс известяване и блокирах картата. Повторната злоупотреба обаче се случи защото след разговора със служител на банката уж я бяха блокирали, а всъщност се оказа, че нищо не са направили. Нямаше как да знам защото от първата злоупотреба не я бях ползвала, исках още тогава да я върна. Плащанията минаха във време, когато нямаше как да видя смс-а. Мисля, че това бездействие на банката беше решаващо да ми върнат толкова бързо парите.

# 13
  • Мнения: 12 725
От описаното разбирам, че в тази банка е възможно да се преведат пари за плащане, без собственикът на картата да получи за целта от банката някакъв security код на телефона си, който да въведе, или TAN, или друго, с което да задейства плащането на малката или голяма сума.
Ето това според мен е проблемът. Ако това е така, просто си търси друга банка с по-безопасни разплащания.
При мен не може, ако някой ми разбере сметката или ми открадне картата, да нареди каквото и да е и то да мине, без аз да потвърдя с телефона, с едни досадни кодове за едната карта, а за другата с ТАН през телефона.

# 14
  • Мнения: 828
От описаното разбирам, че в тази банка е възможно да се преведат пари за плащане, без собственикът на картата да получи за целта от банката някакъв security код на телефона си, който да въведе, или TAN, или друго, с което да задейства плащането на малката или голяма сума.
Ето това според мен е проблемът. Ако това е така, просто си търси друга банка с по-безопасни разплащания.
При мен не може, ако някой ми разбере сметката или ми открадне картата, да нареди каквото и да е и то да мине, без аз да потвърдя с телефона, с едни досадни кодове за едната карта, а за другата с ТАН през телефона.


Имам такъв код за плащания от разплащателната сметка,там нищо не може да мине без него. С картите обаче е различно - откакто върнах кредитната карта пазарувам основно с дебитната и като плащам ми иска потвърждение през приложение, за кредитната обаче не или поне преди няколко месеца не искаше за всички транзакции (допълвам - примерно като плащам на пос). Картата я ползвам години наред, пазарувам предимно от едни и същи сайтове и никога не съм очаквала подобни проблеми, дори не получих обяснение как е възможно да се случи. Факт е,че парите минаха без мое участие. Да,обмислях и банката да сменя, предвид че намалих драстично услугите, които ползвам от тях и още не съм се отказала от това.

Последна редакция: вт, 21 фев 2023, 16:04 от be-lla

Общи условия

Активация на акаунт