Отговори
# 1 620
  • Мнения: 35 790
Боникова се появи.

Пак ли ще повтаряш едно и също през пост?

Доброто образование е скъпа привилегия.

Крайно време е много хора да го осъзнаят. Не знам защо смятат нещо различно....

# 1 621
  • Мнения: 9 123
Защото не са минали още достатъчно години от края на социализма, когато уж всички бяхме равни.

# 1 622
  • Мнения: 51 870
Защо някои деца могат да плуват, да карат колело, да карат ски и кънки, да говорят чужди езици, а други не могат? Ами защото това са умения, които не влизат в базовия пакет, осигурен от държавата, и всички родители се грижат сами да научат децата си на тези умения. Или да намерят кой да ги научи. И с ученето е същото - който иска повече си намира начин.

# 1 623
  • Мнения: 3 878
Доброто образование е скъпа привилегия.
Само да напомня, че темата е за НВО, не за прием в Харвард. Или иначе казано, темата е именно за базовият пакет, осигуряван от държавата, няма НВО за кънки и ски.
 
Скрит текст:
Стига с тези опорки за комунизма, стига и с този запад, който се приравнява само и единствено със САЩ. Приемете, че не всеки е фен на запада и това не го прави фен на соца.
И моля, спрете да обиждате,  наистина спрете да обиждате българските деца. Мързеливи и тъпи, ама само в България,  явно. Имало по 2, дори 3 проблемни деца в клас - това ли са 80те процента тройки на НВО?

# 1 624
  • Мнения: 35 790
Безплатното образование е налице. При това изключително достъпно - много училища, дори и в малките градчета.

Който иска да учи без уроци, просто го прави. Който иска уроци/курсове, също е свободен да ги посещава. Не знам къде точно е драмата, след като има избор и варианти.

# 1 625
  • Мнения: 9 123
Кой и къде обижда българските деца?!
За мен лично резултатите от НВО са си абсолютно ОК.
И да, доброто образование е скъпа привилегия. Всеки от нас, според възможностите си, се старае да осигури такава на децата си.

# 1 626
  • София
  • Мнения: 1 144
лейди Рамкин, когато има 2-3 проблемни деца в клас това пречи на 70% от останалите и ги възпрепятства да извлекат максимума от образователния процес.

# 1 627
  • Мнения: 51 870
Само да напомня, че темата е за НВО, не за прием в Харвард. Или иначе казано, темата е именно за базовият пакет, осигуряван от държавата, няма НВО за кънки и ски.


Да, и тук идва проблемът - комбинират се изпит за овладяване на базовия пакет (матура) със състезателен изпит, което води до проблеми и в двете части.

# 1 628
  • Мнения: 1 901
Абе, среден резултат по математика за страната 35 т. си е катастрофа, както и да го въртим и сучим. И е комплексно – един от основните фактори, и според мен, е проблемът с дисциплината и липсата на механизми за ефективно въздействие от страна на учителите – адекватни санкции и прилагането им. Но това го е позволила системата – както се казва, не е луд този, дето яде баницата. И именно тази система не само е допуснала, но и стимулира бизнеса с паралелното частно образование. Аз не съм против частните уроци, но според мен целта им трябва да е надграждане – за деца, които се готвят за състезания, олимпиади, за кандидатстване във ВУЗ, или в другия случай – когато трябва да компенсират – деца със затруднения, със СОП и т.н. Средният резултат за страната на такъв тип общ изпит за установяване на ниво трябва да е около средата – 50-60 точки. Дори ако изключим състезателния му характер в нашия случай. Не са само учениците, явно има и нещо, което куца, и при учебния материал и преподаването му. И не, не е нормално на седмокласниците да се налага да ходят и в събота, и в неделя, и през ваканциите по школи целогодишно (в най-добрия случай само седми клас) и да нямат секунда неуплътнено време, за да са конкуренти на заветното и единствено НВО. Представете си, тези които са били студенти, да сте в постоянна сесия през цялата година, дали бихте издържали психически и физически.

# 1 629
  • Мнения: 1 298
Не е необходимо да са постоянно на уроци, ако от първи до четвърти клас не са спали и не са се чувствали безнаказани.
В 5. клас отиват деца, които не знаят таблицата за умножение и не могат да събират и изваждат с преминаване, но са минали НВО за 4. клас. Как? Ами то е със заграждане на повече от 70% от въпросите и 4 се хваща с налучкване. То и на НВО 7. клас  с налучкване ще го докарат между 20 и 30 т, защо да се напъват, като на 90% не им трябва за никъде това НВО, без училище НИКОЙ няма да остане, а тези с 20-30т. точки не ги интересува къде ще учат и дали ще учат. Но и да не минат  въпросното НВО в 4. клас НЯМА нищо страшно. По закон учителят е ДЛЪЖЕН да пусне всеки ученик в следващия клас от 1. до 4. Нищо, че е пределно ясно, че той не може да направи елементарни сметки. По БЕЛ НВО 4. клас - пак се докарва  до 4. с налучкване. Нали не вярвате, че при среден успех в 4. клас на НВО над 4.50, ама май беше даже по-близо до 5 и отгоре (не помня точно точките), изведнъж се случва някаква магия и автоматично всичко се забравя в 5. клас и до 7. става дупка и затова нивото е вече 3. Просто балонът се спуква и тези с измислените четворки на НВО в 4. клас стават двойки на НВО в 7. клас.
И да, 3 деца с лоша дисциплина пречат на цял клас и го дърпат назад и тогава онези 5-6, които искат да учат и родителите имат възможност, ги пращат на уроци, а най-добре е, ако може в 5. клас да се "спасят" в училище със селекция, където повечето родители са ангажирани и децата малко от малко са по-възпитани, мотивирани и ученолюбиви. Не че в селектираните училища няма проблеми и тийнейджърски изцепки. Разбира се, че ги има, но поне не се псуват в часовете. Който иска да учи, ще учи и в кварталното училище без допълнителни уроци, но ще положи 3 пъти повече усилия, защото останалите целенасочено му пречат, обиждайки го затова, че иска да знае и мачкайки го психически, а често и физически, затова че е една идея по-добър.
А и 35 т. на НВО в 7. клас би трябвало да се смятат от 65 т. (първи модул), защото масата деца въобще не го захващат втори модул. Там има задачи с думи, кой ще си направи труда да ги чете, че и да мисли. Това са усилия, не е достатъчно да заградиш нещо, затова и последните задачи от 1. модул вече са променени да са със заграждане, че до сега много пречеха на средната успеваемост.

# 1 630
  • Мнения: 2 161
Lúthien, теоретично си права. Обаче, ако се хванем за статистиката и искаме да вървим само по нея, то е редно да я разкостим изцяло. А ние нямаме нужната информация за това. Например какъв процент от явилите се на НВО 7 клас са от малцинствата. Какъв процент са с обучителни трудности (не много сериозни, щом са се явили на този изпит, но все пак трудности). И други особени случаи, за които в момента не се сещам. Ние нямаме данни за това, ето защо тук си говорим само общи приказки или по-точно си разказваме личния опит.

Та, ако махнем бройката деца от гореспоменатите категории, цифрите вече се променят, нали така? Но как точно, можем само да спекулираме.

И ето моя личен опит с децата около мен. Например в класа на сина ми (6 клас) учителката преподава добре (това го чувам от самите деца и родителите), не неглижира проблемите, които се появяват от време на време, реагира веднага, за да не се задълбочат. По-изоставащите деца ги вика всеки понеделник в допълнителен час за консултация. Еми, средното ниво пак не е много високо, не се е повишило особено, може би много малко. Просто децата, на които им е трудна математиката, си им е трудна и не могат да дръпнат кой знае колко. Освен с много, много труд и натиск от родителите евентуално. Или, ако просто не им е интересна и приоритетите им са други, не мож им наля насила в главите. Догодина ще мога да кажа какво е точно е нивото на класа, за който говоря, но съм почти сигурна, че ще е около средното за страната тази година (така де, вече миналата). И това няма да е резултат от лошо преподаване или от липса на усилия и добро отношение от страна на учителя.

Последна редакция: ср, 17 яну 2024, 10:51 от Мила Атова

# 1 631
  • Мнения: 1 901
О, на школи не ходят тези, дето не знаят таблицата, на тях им е все едно. Съвсем друг ми беше фокусът на изказването.
Не е необходимо да са постоянно на уроци, ако от първи до четвърти клас не са спали и не са се чувствали безнаказани.
В 5. клас отиват деца, които не знаят таблицата за умножение и не могат да събират и изваждат с преминаване, но са минали НВО за 4. клас.

Мила, ако тръгнем да махаме отделните случаи от статистиката, то можем да оставим само тези с над 80 точки и тогава ще ни е чудничко Wink Ама, то затова е среден резултат, усреднява и гениите, и тези от малцинствата.

Последна редакция: ср, 17 яну 2024, 10:48 от Lúthien

# 1 632
  • Мнения: 51 870
Училищната математика до 7 клас принципно не е трудна почти за никое дете. Но в математиката особено остро се отразяват пропуските и ако на детето не се помогне да се движи в крак още от първи клас после вече се изпуска нишката и става страшно. А логическо мислене трябва да се развива още от преди училище под формата на игри, ангажиращи интелекта.

# 1 633
  • Мнения: 17 318
Всъщност, тестовете по БЕЛ в четвърти клас са по-лесни в сравнение с тези за 7 клас. Т.е в четвърти клас проверяват наистина знанията на децата на изхода, но се покриват без да се ходи на допълнителни уроци. Там и началният учител полага доста усилия за подготви учениците си за тези тестове, за да покаже и добри резултати, а децата, които са по-слаби имат възможност да не се явят. Не така стои въпросът с подготовката в седми клас. Материалът се усложнява доста, българската граматика е доста сложна, има по-малко време в часовете за упражняване, учителят подготвя няколко класа, всички ученици, които не разчитат на разпределение от РУО, т.е не са с хронични заболявания по списък и  са на количествени оценки дори и със СОП се явяват на НВО, защото резултатът е пряко свързан с класирането в гимназия. И, ако можеш да се бориш за прием в 10% само от паралелките в града ти или.няцйш сили за топ училищата, но не искаш и да останеш в тези на опашката, дали няма да положиш усилия да покажеш най-доброто от себе си? Само, че резултатите няма да повторят тези от четвърти клас, ако не си в процента на отличниците. Средния успех по БЕЛ тръгва надолу, след четвърти клас и спада още в 10 и след това в 12 на ДЗИ и поради факта, че в прогимназията почти няма часове за писмени упражнения - преразказ, съчинение-разсъждение, отговор на литературен въпрос, есе... Пропуските в тази посока, а това са 35 от 100 точки на НВО, стават видими в гимназията, защото се отразяват в писмените изпитвания и по други предмети - учениците извън топ училищата избягват в по-голямата си част отговорите с отворен тип въпроси и такива, които искат мислене и разсъждение.

# 1 634
  • Мнения: 2 161
О, на школи не ходят тези, дето не знаят таблицата, на тях им е все едно. Съвсем друг ми беше фокусът на изказването.
Не е необходимо да са постоянно на уроци, ако от първи до четвърти клас не са спали и не са се чувствали безнаказани.
В 5. клас отиват деца, които не знаят таблицата за умножение и не могат да събират и изваждат с преминаване, но са минали НВО за 4. клас.

Мила, ако тръгнем да махаме отделните случаи от статистиката, то можем да оставим само тези с над 80 точки и тогава ще ни е чудничко Wink Ама, то затова е среден резултат, усреднява и гениите, и тези от малцинствата.
Ясно де, точно затова искам да кажа, че тези резултати всъщност са може би нормални.

Аз не игнорирам въпросните категории (дано не е прозвучало така), нито виждам нещо лошо в тях, нито са нещо типично само за нашата страна, навсякъде ги има. И може би ако и в другите държави има общонационален изпит като нашето НВО, резултатите ще са подобни. Това ми е мисълта. И пак казвам - може би, няма как да знаем със сигурност.

Последна редакция: ср, 17 яну 2024, 16:27 от Мила Атова

Общи условия

Активация на акаунт