Отговори
# 90
  • Мнения: 17 012
Мама Ру, разбирам гледната ти точка, тъй като знам, че си родител на дете с обучителни затруднения. Но не може всички да се равняват или да изчакват някое дете да усвои и да ги настигне. Тогава ще се тъпче на приказки и таблицата до 6 клас....
Затова има различни училища, различни програми, всеки да си намери мястото. За едно дете с дискалкулия не е подходяща МГ, но пък за други е точното място. И, ако с много уроци и заучаване, първото изкара добър резултат на НВО и влезе в МГ, за да "не хабим бала", после какво?!?

Рамацоти, нали се сещаш, че тези места не са от липса на желаещи, а, защото няма паралелно класиране в СМГ и НПМГ. Желаещи има и то не 30, дори не и 300, а поне още 700...
Моята гледна точка не се основава на трудностите на моето дете конкретно, а на това, че в гимназията колегите масово се оплакват, че на не едно дете без дискалкулия му е трудно математиката ине се справя и с лекитезадачи, защото идва с неувоената база до 7 клас. Говорим за масата деца, а те нито имат дискалкулия, нито се борят за МГ. Училища има и извън МГ, че и ЕГ. И това са останалите 90% от училищата в България, в които влизат деца с по 15-20-22 точки от НВО математика и същите деца поне в половината случаи са с по 50-80 точки на БЕЛ. Т.е има огромно разминаване при едно и също дете в точките на НВО БЕЛ и НВО математика. И въпреки, че аз бях между 5 и 6 до 7 клас по математика, днес я събера 45-50т на НВО, я не. Програмата за пети и шести клас я минах отново покрай моето дете и виждам какво учат и колко часа имат до новия урок. Обаче едно 80% от децата в България не ходят по школи и частни уроци, не ходят на олимпиада и не се борят за МГ или ЕГ. И точно те изкарват средно 35 точки на математиката. Ако не могат да усвоят в училище материала от първи модул и след като резултатите на тази маса деца не са 50-60 точки, за какво лесно НВО и лесен/ малко материал говорим?
Някой писа за занималните - да, има. Обаче има ли учителят там време ш възможност да обяснява на всяко дете персонално? Или просто им пише домашното и песка листа за преписване, защото за него е важно децата от занималнята да имат написано домашно? Защото има такава практика. Не случайно синът ми от първи клас не иска да ходи на занималня, затова и го оставих втори клас да се оправя сам. Моите деца са на двата полюса, а аз все още мога да помагам. А когато родителят не може, а детето е средностатистическо - няма затруднения, но не разбира всичко, а родитялт не е в състояние да помогне?

# 91
  • Мнения: 35 405
Когато детето има капацитет и желание,  няма нужда да му помага родител. Еле пък след 6-7 клас.

# 92
  • Мнения: 9 043
НВО-то е изключително лесно, ако материала наистина е усвоен.
Но за да бъде усвоен то той трябва да е отработен. Тоест това което детето е научило днес в училище, да бъде отработено в домашни и в следващият час да бъде проверено.
Реално родителите очакват всичко да се случва в училище а това няма как да стане. Занималнята 1-4 клас в ролята си само на безопасно място играе лоша услуга на децата, но е много по-лесно за родителите да не се занимават с децата. Същото е и в прогимназията, когато едно домашно от 20 задачи се счита за издевателство над децата а не на тренировка.

# 93
  • Мнения: 2 230
Когато детето има капацитет и желание,  няма нужда да му помага родител. Еле пък след 6-7 клас.

Аз ще си позволя да допълня... и когато учителят знае как и може да си върши работата качествено.

# 94
  • Мнения: 17 012
Пак питам, отвъд форемските деца с капацитет и желание, масата деца какво правят? Тези, на които капацитетът не е чак за 90+ точки след школи и частни уроци, защото пък от моята гледна точка, дете с капацитет няма нужда от уроци и школи, за да покрие материала за масовото училище? Хайде да говорим за онези 75-80%, които са без дефицити ш затруднения, и без амбиции и капацитет за СМГ и ЕГ. Говорим за масата, не за двата полюса.
Защо на НВО в 10 клас резултати по училища са ниски? Защо в 10 клас в ПГ имат два часа математика, а не 3, на пък материалът е един и същ? Защо деца от желана ПГ определиха таз годината НВО по математика като трудно? Защо коментираха, че са дадени задачи, които не е стигнало време да си припомнят и упражнят? Защо децата от ЕГ и ПГ учат едно и също, но тези с по-ниска бал в 7 клас и учещи в ПГ имат намален хорариум?

# 95
  • Мнения: X
И профилираните, и професиналните паралелки имат 3 учебни часа математика ООП в 8-9. клас и 2 учебни часа в 10. клас. Ако има разлика, тя идва от ИУЧ и ФУЧ.

# 96
  • Мнения: 9 043
90
Пак питам, отвъд форемските деца с капацитет и желание, масата деца какво правят? Тези, на които капацитетът не е чак за 90+ точки след школи и частни уроци, защото пък от моята гледна точка, дете с капацитет няма нужда от уроци и школи, за да покрие материала за масовото училище? Хайде да говорим за онези 75-80%, които са без дефицити ш затруднения, и без амбиции и капацитет за СМГ и ЕГ. Говорим за масата, не за двата полюса.
Защо на НВО в 10 клас резултати по училища са ниски? Защо в 10 клас в ПГ имат два часа математика, а не 3, на пък материалът е един и същ?

За масовите деца, които нямат за цел СМГ или МГ - 90+ точки не са необходими.
Във формата е заложен 1 модул, който покрива знанията по математика и е оценен на 65 точки.
Абсолютно достижими с училищни знания. Въпроса е липста на самостоятелна работа на децата, както и липсата на мотивация. Голяма част от тези фактори завсият от семейството и детето а не от училището.

# 97
  • Мнения: 35 405
Когато детето има капацитет и желание,  няма нужда да му помага родител. Еле пък след 6-7 клас.

Аз ще си позволя да допълня... и когато учителят знае как и може да си върши работата качествено.

Така е принципно, но, както казвам на сина ми, учителите са такива, каквито са. Те определят правилата и учениците трябва да се нагодят.

Мама Ру, масата деца си учат и това е. Не е нужно, а и не е правилно, всеки да е математик или историк , да речем.  Избира се училище,  подходящо за интереса и възможностите на детето.

# 98
  • Мнения: 2 230
Соул, това което говорим на децата си с цел да спасим авторитета на техните учители въпреки тях е друга тема.
Тук коментарът ми е във връзка с поставената тема за обсъждане.
Фокусът се върти все около възможностите на децата, обема на материала и сложността на нво-тата. На един кадърен преподавател не му пречи нито системата, нито учебника, нито родителите... Смело го твърдя, от личен опит и преди 30г и сега!

# 99
  • Мнения: 35 405
Така е,  но и преди, и сега, учителите не са по избор.

# 100
  • Мнения: 17 012
Гато, моята учителка по математика в 6 и 7 клас ни даваше домашно 100 задачи за всяка една ваканция, по мое време - 3 - между срочна/ зимна,  пролетна и лятно. Същата тази учителка, вече през демокрацията в елитен техникум дава за ваканцията 100 задачи за домашно, при това на бъдещи икономисти и те вдигат бунт и се оплакват на директора. Домашното е отменено. А системата пречи и още как, защото се гледат резултати, без да се отчитат условията, при които работи всеки учител. Ако през час се взема нов урок ш няма време за обяснения, ако децата не владеят български на нивото на роден език, ако родителите разчитат само на училището... Факторите са много и всеки има значение.
Учителят в начален курс проверява всяко домашно, в прогимназията няма как да се случи персоналната проверка на тетрадката. Проверката е обща. От там и учителят няма представа кой какво е разбрал, какви трудности е срещнал, имало ли е кой да му ги обясни нещата, и детето може изобщо да спре да пише, защото според него домашното не се проверява. Аз съм обяснявала на моето дете защо учителката в пети клас не проверява всяка тетрадка и държа да се прави всяко домашно, но тук опираме до фактор - родител, който да изисква. Така, че как да няма значение каква еситмета/ програмата/ родителят?

# 101
  • Мнения: 2 230
Всички фактори имат значение.
Гъвкавостта и умението да се справиш въпреки факторите, които пречат, ни правят истински професионалисти.

# 102
  • Мнения: 4 896
В училището на моето дете ср.рез. по бел 7 клас е 70 точки. По мат. 39 точки.

# 103
  • Мнения: 17 012
В училището на моето дете ср.рез. по бел 7 клас е 70 точки. По мат. 39 точки.
Не са лоши резултатите. Аз не съм гледала за училището на моите деца, но ми направи впечатление за някои квартални и нежелани, че   имат прилични резултати на фона на тези за страната.  И май е характерно по БЕЛ да са доста над тази по математика.

# 104
  • Мнения: 50 771
Не мисля, че материалът по математика е чак толкова много, както казват някои. Ако беше така, тогава нашите гимназисти щяха да завършват с познания над тези от другите държави, но всъщност е обратното - в чужбина в гимназията стигат до по-големи висоти и на нашите деца се налага да доучват за да следват там. Тоест не е проблемът в многото материал. Лично за мен и специално за математиката основният проблем са неглижирането и пропуските в най-долните класове. А специално в математиката те се натрупват и в един момент нишката се къса и децата не смогват да схващат новия материал и да вървят напред. И за да не се допусне това трябва да се учи задълбочено и с помощ от семейството у дома. Или на качествена занималня, ако има такава. И не ми казвайте, че това е нещо ново и е станало  в наше време, защото не е . И преди 50 години беше същото - който си готви уроците у дома, пише домашните с разбиране и му се обяснява на място, ако не разбира, постепенно набира скорост и после няма проблеми. Много от пишещите делегират цялата отговорност на училището и после недоволстват, защото колкото и да ни се иска образованието е грижа и на семейството. Някои плащат много пари за частни училища за да не им се налага да учат у дома, ама дали става номерът? Май само в няколко частни училища нивото е високо, а в другите въпреки парите, малките класов и вниманието резултатите съвсем не са блестящи. А е просто - още в 1 и 2 клас някой вкъщи трябва да проверява какво е учено и дали е усвоено и да научи децата да учат, защото в училище това не се преподава. Ако това се прави недостатъците на системата са преодолими.

Общи условия

Активация на акаунт