Отговори
# 105
  • Мнения: 2 144
Аз още се чудя на омаялата маса наши сънародници финландска образователна система как не дава домашни на децата и как успяват да затвърдят материала и да нямат пропуски? Grinning

# 106
  • Мнения: 35 447
Цъфнали са и са завързали те....

# 107
  • Мнения: 50 927
Финландската система явно си има плюсове, но и там жертват някои деца за да вдигат средното ниво. Аз например за моите деца не бих искала финландска система. Ако погледнете сайта на ИМО (международните олимпиади по математика) резултатите на финландския национален отбор варират между 60 и 80 място в света. Тоест съвсем на опашката са даже подбраните им деца.

# 108
  • Мнения: 9 044
Цъфнали са и са завързали те....
Еми завързвали са....младежите им са първи в света по употреба на алкохол и самоубийства.

# 109
  • Мнения: 35 447
Е, тъй де!
Ама да се плюе по нашата система е най- лесно.....

# 110
  • Мнения: 2 144
Цъфнали са и са завързали те....
Хаха, абе и аз тва се опитвам да обясня на някои хора, ама те не та не, PISA, та PISA... Нямали домашни, прилагали индивидуален подход, всичко безплатно им било... И си викам: "абе наистина ли само ние сме толкова тъпи и смотани?"

# 111
  • Мнения: 19 998
А е просто - още в 1 и 2 клас някой вкъщи трябва да проверява какво е учено и дали е усвоено и да научи децата да учат, защото в училище това не се преподава. Ако това се прави недостатъците на системата са преодолими.
Точно! Отговорността на родителя не свършва нито с частното училище, нито със занималнята, нито с частните уроци. До някакъв момент трябва контрол. Когато родителят види дали горните институции и детето се справят, може да отпусне контрола и да е само от време на време.От един момент нататък децата се научават сами да си движат нещата и да се оправят, но преди това болшинството имат нужда от подбутване. Малко са тези, които съвестно ще искат да решат 5 задачи повече, за да затвърдят урока, а и като са малки, самите деца няма как да преценят какво не разбират.
От друга страна, го има и момента, че родители с повече деца, с липса на време заради работа или от неграмотност е трудно да огреят навсякъде. 
Донякъде си мисля, че в нашата система се получава такъв миш-маш от резултати, защото  всички учат почти едно и също до 10ти клас и се предполага, че почти всички ще завършат висше. Освен това много от техникумите ни са проформа. Имат ли материална база, връзки с работодатели, осигуряват ли платени практики? Да видят тези деца, които не ги влече академичната математика, че има смисъл да влагат труд и могат да излязат със занаят, с който да се издържат безпроблемно.
Попадна ми на страницата на Данибон във фейса коментар за австрийската образователна система.
https://www.facebook.com/Danybon.blog/posts/pfbid0DuPBgMFsKjUTbW … Dexk2DdpQZ57Jfr3l
След 4ти клас ги разделят на гимназия и техникуми или подобни училища. Така е и в Германия, като до преди години учителите решаваха кой да продължи в гимназия. Сега само дават препоръки, но все пак родителят решава.
Преценете дали е ок такова разделение от 5ти клас. На мен не ми харесва.

# 112
  • Мнения: 3 860
В начален етап на образование училището трябва, абсолютно трябва да научи детето как да учи. Аз не мога, не съм педагог, не съм завършила университет. Беше ми трудно да науча децата си да броят до десет, когато бяха малки. Всичко, което мога да направя, е да проверявам дали са си написали домашните и дали са седяли 2 часа над учебниците следобяд.
Моето дете го научиха да учи учители - частни в България и тези от основното училище в чужбина. Същите учители го убедиха, че образованието в някаква сфера е важно, дори и да правиш кариера в ресторант. Съвсем наивно съм очаквала всички учители да приемат това за свое задължение.
 Ако продължим да оставяме родителите да решават обучението и професията на своите деца, ако продължаваме да си затваряме очите, че има много родители, които са неграмотни работници или бизнесмени, които имат затруднения да използват калкулатор, да, в един момент ще се окажем само ние тъпи и смотани.
 Да, образованието у нас е бизнес и има цена и това е на 90% официално, все пак "комунизмът си отиде", а социална държава нямаме сили да сме.
 Защо финландското образование е световно признато за отлично? Проверете заплатите на учителите, извинете ме за цинизма. 😁

# 113
  • Мнения: 35 447
Какво общо имат заплатите им? На тях цялата им система е порочна и в момента "произвежда" хора, които няма да могат да мислят, няма да ИСКАТ да мислят, няма да имат капацитета да мислят ,ще чакат решение на проблемите отнякъде си. Все тая, де. Радвам се, че поне в България все още има училища, където се учи наистина системно,  а не според желанието на децата.

# 114
  • Мнения: 50 927
Аз за моето дете не бих искала финландска система, но за масата може и да е добро решение. Но пък и не бива да пропускаме и националните особености, защото има риск от побългаряване и несъответствие с нашата реалност.

# 115
  • Мнения: 35 447
Факторите са много, но все пак личното ми мнение е, че в дългосрочен план подобни системи не са ок и плодовете им няма да са успешни. Както и да е, де, всеки си решава за децата си.  Монтесори има много привърженици, за мен е  пълна, скъпоплатена глупост.

# 116
  • Мнения: 2 179
Аз съм на мнение, че българската образователна система е морално остаряла и неадекватнана за времето в което живеем. Огромен, ненужен обем материал, сухо преподаване визирам химия и биология. Имам поглед върху немската образователна система и считам, че е отговаряща на нуждите и на децата и на пазара на труда. До четвърти клас всички деца учат едно и също, след четвърти клас децата се разделя на три нива, според нивото им, но това не значи, че щом детето е в най-ниското ниво, това е лошо, не напротив, то пак ще си намери мястото в обществото и на пазара на труда. Най-висото ниво са деца, които показват най-добри и способности и ще учат за лекари, инж.....Материала в трите нива училища е адаптиран към съответно ниво на децата и това е абсолютно правилно, няма как всички да имат капацитет ниво олимпиади, защото тук роля играе детето,  семейната среда, частни уроци и т.н. Още от 9/10 клас започва опцията дуално образование във всички сфери на живота, от офиси, банки, производства, мед. асистенти, механици, електротехници, позиции в общини, държавна администрация, строителство, дърводелци, учителв детска градина....всичко, децата ходят на работа и училище и изкарват една доста прилична сума заплата, която за обучението, което е около 3 години расте и е в порядъка нето около 900 -1100  Е и повече за начало. Други деца продължават след 9/10 клас само в училище и след това отново училище и работа. Винаги има опция да се премине от един в друг вид училище, после да се доучва под различна форма, да се продължи с висше образование, но то не е заветната мечта и цел, защото това образование което е завършено без да дава степен висше дава възможности за работа достатъчни. В България много материал, пари за частни уроци, задължително висше и в крайна сметка, това, че български деца печелят олимпиади е чудесно, но нивото е като цяло ниско, липсват елементарни знания и способности, децата се мъчат с безинтересен учебен материал на академично ниво, който не го разбират. Освен това шестиците в училище, не означават шестици в живота. Статистиката показва, че най-успешните мениджъри са такива с добър успех, но е и отличниците. Обикновено те се реализират в научни среди и преподавателска дейност. Образование води и до проблеми на пазара труда, учили децата, изкарали и висше, но реално малко практически опит и реални знания за да работят. В Германия децата ходят още от 5 ти клас има по един ден или цяла седмица практика в област, която им харесва, за да видят реално биха ли го работили това и дали им харесва.
Не бива да се насилват децата, за да се покрият болните амбиции на родителите. В Германия имахме опция за най-висото ниво, но моето дете отказа, днес от позицията на времето оценявам, че е било правилно, отиде в средния клас училище, изкара си чудесно детство, след това записа паралелно две специалности, планува да продължи да учи в същото направление в което учи в момента, за целта като завърши, трябва да ходи около половин година само на училище и реално знанията, се затвърждават и със сериозен практически опит, допълнителни обучения, постоянно са по изложения и някакви браншови ангажименти.

Последна редакция: сб, 15 юли 2023, 10:43 от Sephora

# 117
  • Мнения: 3 860
Системата на образование би трябвало да отговаря на нуждите на обществото като цяло, в по-малка степен на нуждите на отделния индивид. В тази връзка, ЧС има право, рискът от побългаряване е сериозен.
 От друга страна все повече професионални гимназии стават реномирани училища, все повече ПГ осигуряват на учениците си възможност за работа по професията веднага след завършване на средно образование, тоест, образованието в България се старае да отговори на нуждите на обществото. Харесва ми, макар и да е бавен процес.

# 118
  • Мнения: 50 927
В начален етап на образование училището трябва, абсолютно трябва да научи детето как да учи.

Не виждам как ще стане - 20 или даже 30 различни деца, откъде време учителят да се занимава с индивидуалността на всяко?  Няма как да стане, родителите трябва да вложат малко време и постоянство.

# 119
  • Мнения: 19 998
Не е толкова просто да се мине от едно ниво в друго. Ако си учил в Реалшуле, как отиваш после в университет, като нямаш абитур?

Общи условия

Активация на акаунт