Кандидатстване с рисуване след 7 клас - тема 10

  • 41 073
  • 756
  •   1
Отговори
# 645
  • Мнения: 755
Бих подкрепила такъв протест. Не смятам за правилна идеята за регулиране със спускане на някакъв измислен процент. И той на национално ниво ли важи, или...? Защото може в конкретно населено място сметката да излиза, но на други места ще има отклонения. В едно малко градче с общо 4 гимназиални палалелки, ще осигурят ли място 1 единствено дете да се обучава по изкуства? И ако някъде фиксираният процент не се ползва, другаде трябва да е стриктна граница за объркване на установени традиции, планове, професионална реализация на учители и после ученици, т. е. объркване на животи, така ли? Моето дете учи в МОН-ско училище по изкуства - трябва ли да се закрият такива училища? Защото приемът е по 1, максимум 2 паралелки от випуск - не трябва да приемат никого там, защото 1% от випуска е число, по-малко от 1. Въобще, нямам думи как някой е решил, че изкуството и културата трябва да са 1% от живота ни, едва ли не...
Техници безспорно трябват, даже съвсем скоро се замислих по тази тема - как един ден след 15-20 години такива хора може да са много търсени и много добре. Ама да вземат да измислят начин да ги привлекат, а не така, както са намислили. В нашия район има професионална гимназия, която е била елитен техникум навремето - ами едва запълват една паралелка с електротехници, всички се бутат в програмирането. Строителният техникум в града всички го знаят и там е добре, но имаше още един за зидаро-мазачи, който го закриха (или сляха с друг). Голямата Софийска техническа гимназия също беше закрита и сградата сума ти години стоя празна. Хубаво ще разкрият нови такива паралелки, но това не решава проблема - трябва и да намерят начин да ги направят привлекателни, за да ги запълнят с качествени кандидати. Иначе няма да могат даже и да си попълнят местата.
С глупави измислени проценти нищо няма да оправят, особено ако те драстично се разминават с натурата и нагласите на хората. Един човек на изкуствата трудно можеш да го преформатираш насила в техник... както и обратното.

# 646
  • Мнения: 183
И това при все, че например в училища, където няма паралки с рисуване, също пускат профил с графичен дизайн. Тук са засегнати и музикалните и танцовите паралелки.

Тези с графичен дизайн се водят "професионални" , не са с изкуства. Танцови са в НУИ, Хуманитарна и Елин Пелин ( които не успяват да си попълнят бройките май ....), а  музикални - НУИ и Хуманитарна. Общо взето, най-вероятно, ще паднат бройките на Хуманитарна и наплива в НУИ ще стане голям и

И ще са засегнати танцовите и музикалните най-много!

Сливането на бившите СПТУ-та и техникуми беше голяма грешка! Всичко падна на ниво СПТУ и някога елитни техникуми, сега са в дъното на класацията! И всички се натискат за компютърни специалности, за да стант ИТ-та (защото е престижно сега) и да работят на бюро! На никой не му се "размахва теслата" (образно казано).

Последна редакция: сб, 13 яну 2024, 14:28 от MoonDream

# 647
  • Варна
  • Мнения: 2 459
Това е голяма простотия...
Ние във Варна сме силно ограничени като избор на училища с паралелки с изкуства и това се усеща
Според мен трябва да се прави разлика между МОН и МК. МК не  е подчинено на МОН и то си решава всичко по прием класиране , разпределение и учебна организация. Ако МОН ще намалява приема си, то и училищата в които ще го намали е тези, които са под неговата шапка. Другите не може да контролира. При нас във ВН тази цедка я има и няма какво да бъде намалено. В НУИ има 1 паралелка от 26 деца със собствен изпит и канони и една паралелка в ХГ към  МОН също 26 деца с изпит към МОН. Ако да има открити на други места паралелки рекламна графика то повечето са с прием по документи и тях просто ще ги закрият. Но те и не творят много изкуство , та няма да е голяма загуба.
Що касае София, то наистина много гимназисти се приемат ежегодно  и  като  се махнат  училищата под шапката на МК ( които няма да бъдат редуцирани) , останалото просто ще се смъкне до 1 % и така извънмерния прием и бълването на кадри просто ще се регулира.  

Можем ако искате да направим една статистика - набор за годината към брой прием по направление  по градове и да видим съотношенията. Не можем да се ориентираме към брой кандидатстващи защото това не е обективен показател.
Примерно по данни на община Варна брой седмокласници през учебната 2023/2024 са 3354 деца.
Няма да слагам вътре останалите седмокласници по околни общини, защото като инженер разбирам, че много сложна ще стане задачата. Примерно, има много деца, които кандидатстват и от съседни градове дори. Същото важи в пълна сила за който и да е град където има гимназии по изкуства, но нека за сега сведем задачата до такова ниво, колкото и да не отразява напълно картината за да видим поне разликите в порядъците.
- в НУИ прием на 26 деца от маса 3354 деца,  с изпит по рисуване към МК е 0,775%
- В ХГ прием на 26 деца от маса 3354 деца,  с изпит по рисуване към МОН е 0,775%
Толкова деца се приемат от общата маса и при мон е под 1 %. Ще разгледам допълнително паралелките по рекламна графика в другите училища за да видя дали приемът им е по документи или с изпит за да мога да допълня данните
Има и Любен Каравелов в Аспарухово 1 паралелка с рисуване от изпита на МОН, 26 места са, но балът е нисък, не знам попълва ли се цялата, но ги брой и тях.

MoonDream, аз четох точно за професионалните в новината. Може и да не съм го разбрала правилно.

# 648
  • Мнения: 183
Море! Аз доколкото разбрах, намалят изкуствата за сметка на професионалните. По тая логика всички "дизайн" паралелки, които са професионални остават. По спомен всички "графичен дизайн" са професионални. Не е кандидатствала с рисуване и не съм ги заглеждала изобщо!
 В Дървото, например,  има "интериорен дизайн"-професионална. Даже и дуално я има. Тя си остава. Обаче Рисуване профил в други училища ще бъде намален.
Малко като спора за Хуманитарна преди няколко години. Да бъде ли гимназия, или да е средно училище .... всички знаем резултата!

Последна редакция: нд, 14 яну 2024, 00:12 от MoonDream

# 649
  • Мнения: 15 890
Ами то всички към МК завършват с професии. При нас художник с някаква степен Simple Smile . МК са си сами господари, както трябва да бъде иначе МОн ще ги направи на маймуни
Професионалните гимназии също са много стабилна концепция.
А разни измислени паралелки от някакви си гимназии дето са си сложили дизайн за да привлекат ученици са просто някакви импровизации.
МОН постоянно сменя концепциите  си, експериментира на гърба на децата.

# 650
  • Варна
  • Мнения: 2 459
Аз между другото наистина много се чудех на тези гр. дизайн, във Варна например в Богоров май беше и в Техническата. И как става без рисуване. Не за друго, а защото сестрата ми това учи, в САЩ, тя там и работи и реално си трябвати умения по рисуване. Няма да отварям дума за нивото на обучение дори в един обикновен колеж за какво става дума.

# 651
  • Варна
  • Мнения: 885
Аз между другото наистина много се чудех на тези гр. дизайн, във Варна например в Богоров май беше и в Техническата. И как става без рисуване. Не за друго, а защото сестрата ми това учи, в САЩ, тя там и работи и реално си трябвати умения по рисуване. Няма да отварям дума за нивото на обучение дори в един обикновен колеж за какво става дума.
Миналата година ходих на представяне на всички училища в Юнашкия салон, точно това се поинтересувах. Хубавото беше, че имаше и деца от самите училища. Ами децата в прав текст си ми казаха, че не са можели да рисуват преди да почнат 8 клас, то се научавало като почнеш в училище. Това ме отказа моментално.

# 652
  • Варна
  • Мнения: 2 459
Аз между другото наистина много се чудех на тези гр. дизайн, във Варна например в Богоров май беше и в Техническата. И как става без рисуване. Не за друго, а защото сестрата ми това учи, в САЩ, тя там и работи и реално си трябвати умения по рисуване. Няма да отварям дума за нивото на обучение дори в един обикновен колеж за какво става дума.
Миналата година ходих на представяне на всички училища в Юнашкия салон, точно това се поинтересувах. Хубавото беше, че имаше и деца от самите училища. Ами децата в прав текст си ми казаха, че не са можели да рисуват преди да почнат 8 клас, то се научавало като почнеш в училище. Това ме отказа моментално.
Ясно, значи не съм сбъркала в преценката си.

# 653
  • Мнения: 15 890
В НУИ Вн рекламната графика е пряко свързана и с рисуването. Влизаш с изпит по рисуване , а приетите ученици с РГ имат и рисуване и живопис и така до 10 клас когато става по-тясното профилиране. Всъщност нямат графика и скулптура за разлика учениците от Изящни изкуства. И въобще рисуване имат всички ученици всяка година до 12 клас. И изпит по рисуване при завършване на всяка учебна година, който влиза в дневника като отделна бележка. Така че да си именно РГ явно зависи къде точно .

# 654
  • Варна
  • Мнения: 885
По този повод, кое е по-добре Рекламна графика или изящни изкуства?
Виждам, че бройките в НУИ Варна са 8 към 18. Ако трябва да избираме, дай боже,
не знам кое да предпочете госпожицата. Тя също не знае.

# 655
  • Мнения: 15 890
По този повод, кое е по-добре Рекламна графика или изящни изкуства?
Виждам, че бройките в НУИ Варна са 8 към 18. Ако трябва да избираме, дай боже,
не знам кое да предпочете госпожицата. Тя също не знае.
Без да налагам мнение ще пиша какво ни казаха на нас, защото и ние се двоумяхме. Консултирахме се човек в сферата на изкуството, който ни каза така - рекламна графика може да бъде усвоена и допълнително на курсове,  школи и прочие, докато скулптура ( това се оказва много специфично като техника, като процес) и графика ( суха игла и линогравюра черно бяла и цветна) които вървят по програма в ИИ едва ли някога детето ще има възможност да практикува в ателиета. Въобще рядко се организират подобни активности. При нас примерно се оказа че синковецът има заложби в скулптурата, а ако не беше записал ИИ нямаше и да разберем.

# 656
  • Мнения: 4 683
Момичета, с молба за снизходителност от ваша страна, бихте ли ми обяснили като на идиот какво точно се очаква от децата на изпита за проверка на способностите за училищата към МОН? Четох, четох и не мога да разбера. Виждам, че има избор между две композиционни задачи - изящни и приложно-декоративни изкуства. Какво точно значи това? Има ли къде да се видят примерни работи? Дъщеря ми ходи на уроци по рисуване, но там се подготвят за формата на изпит за училищата към МК. Много благодаря предварително!

# 657
  • Мнения: 1 382
Мартеа, има два варианта - скулптура или рисуване. Рисуването вече може да е фигурална композиция (поне 3 човешки фигури) или декоративна композиция (в мрежа) по задание.
Фигуралната може да е на тема : в парка, на пазара, приятелство, улица... Декоративната може да е морско дъно в студена гама, десен за плажна кърпа от геометрични фигури в топлата гама, градина, шевица...
Назад съм показвала на щерката декоративна композиция и съм обяснявала как се прави мрежата, използват се разни ротации за прехвърляне на изображението във всеки квадрат чрез паус.

# 658
  • Къде ли не
  • Мнения: 823
Мартеа, irchick е казала почти всичко. Аз ще допълня, че декоративната композиция има още няколко възможни теми като : пеперуди и сладкиши сега се сещам. Всеки квадрат в мрежата е 10 на 10 см, като в размера лист се хващаха мисля,че 4 по хоризонтала и 2 по вертикала. На моето дете при инструктажа тази година бяха казали, че ако са си избрали много сложен мотив могат да оставят няколко квадрата само с пренесен мотива без цвят.
В 51- во дават консултации преди изпита. Ние отидохме веднъж. Учителя, с който говорихме донесе работи от предишни години и за 15 минути така добре обясни на детето какво се иска от нея, че тя се справи отлично. Обадете се направо в училището и попитайте кога може да направите такава консултация.

# 659
  • Варна
  • Мнения: 2 459
По този повод, кое е по-добре Рекламна графика или изящни изкуства?
Виждам, че бройките в НУИ Варна са 8 към 18. Ако трябва да избираме, дай боже,
не знам кое да предпочете госпожицата. Тя също не знае.
Можете да пишете и двете, едното на 1во желание, другото на 2ро. Ще ви класират според оценката и желанието. В нашия случай дъщеря ми влезе в РГ, но беше 2ра резерва и се освободиха 4 места, като само 1 беше за ИИ и там влезе 1вата резерва. На нас РГ ни беше 2ро желание, но за момента дъщеря ми всъщност е доволна, че беше приета тази специалност и явно си падна на мястото.
Беше приета и в ХГ, отказа се заради НУИ. Моята е 8ми клас, на re_ge момчето е по - голямо, имат повече поглед върху учебния процес.

Между другото на РC преди изпита, директорката сподели, че има доста интерес към РГ, предполагам защото е по-нова специалност.

Общи условия

Активация на акаунт