Отговори
  • Мнения: 2 161


Вашето дете на 1 година
Какво правят децата на тази възраст?

Социално/ Емоционално развитие

Детето се срамува от непознати. Нервничи в тяхно присъствие.
Плаче, когато мама или татко излязат от стаята.
Има любими предмети и хора.
Показва страх в определени ситуации.
Подава книга, когато иска да чуе приказка.
Повтаря звуци или действия, когато иска да привлече внимание.
Подава крак или ръка, за да помогне при обличане.
Играе на криеница (Peek-a-Boo) и участва в двигателни игри, като имитира възрастния. Оригиналната американска игра, посочена в чек листа се нарича “pat-a-cake”.
Езиково/ Комуникативно развитие

Изпълнява прости словесни инструкции.
Използва прости жестове за довиждане и клати глава за „не”.
Издава звуци с промяна в тона, които приличат повече на говорните звукове.
Казва „мама” и „дада” и използва възклицания като „ох”.
Опитва се да повторя думи след възрастния.
Когнитивно развитие (учене, мислене)

Изучава предметите по различни начини чрез раздрусване, удряне, хвърляне.
Открива скрити неща лесно.
Поглежда към правилната картина или предмет, когато е назован.
Копира жестове.
Слага предмети в кутия и вади предмети от кутия.
Удря две неща едно в друго.
Започва да използва предметите по предназначение, например знае, че се пие от чаша и че четката е за ресане. Показва с жест.
Пуска предмети без помощ.
Посочва с пръст обекти.
Изпълнява прости инструкции като „Вдигни играчката.”
 Двигателно/ Физическо развитие

Може да седне само от легнало положение без помощ.
Изправя се, ходи, като се държи за мебелите.
Вероятно е да успее да се задържи право за известно време.
Може да успее да направи няколко крачки без опора.
Обърнете се към специалист, ако Вашето дете:
Не пълзи.
Не може да се изправи с опора.
Не търси неща, които е видяло да криете.
Не сочи с пръст към предмети.
Не владее жестове като помахване или клатене с глава.
Не изговаря думи като „мама” или „дада”.
Губи умения, които е било овладяло преди.

Как можете да подпомогнете развитието на детето?

Дайте време на детето да опознае нов човек, който ще полага грижи за него (бавачка, баба). Вземете позната играчка или одеялото му, за да може да се успокоява.
В отговор на нежелано поведение кажете „Не” категорично. Не крещете, не шляпайте детето и не давайте дълги обяснение.
Награждавайте го с много целувки, прегръдки и похвали, когато се държи добре.
Отделяйте много повече време (4:1) да поощрявате желаното поведение отколкото да наказвате нежеланото. Четири похвали се равняват на една санкция.
Говорете на детето за това, което правите. Например: „Мама бърше ръцете ти с кърпа.”
Четете заедно с детето всеки ден. Нека то само разгръща страниците на книгата.
Наградете над това, което детето казва или показва. Ако посочи към топка и каже „то”, („тота”, тока”), вие отговорете: „Топка. Да, това е голяма, синя топка.”
Дайте на детето пастели и хартия и го оставете да драска свободно. Покажете му как да рисува хоризонтални и вертикални линии в границите на листа. Окуражете го, когато се опита да копира вашия модел.
Играйте с кубчета, игри за сортиране и откриване на точното място на форми. Включете и други игри, които ще накарат детето да използва ръцете си.
Скрийте малки предмети и играчки и накарайте детето да ги открие.
Карайте детето да назовава части от тялото си или други обекти от близкото обкръжение.
Пейте песни и ги съчетайте с движения. В оригиналния чек лист са посочени следните песни: “The Itsy Bitsy Spider” и “Wheels on the Bus.” Ако решите да използвате движенията, пейте на български. Български популярен
аналог на тези игри е „Дай, бабо огънче”.
Дайте на детето стара тенджера  и тиган или малко барабанче и го насърчете да свири.
Осигурете много безопасно място за детето, което може да проучва.
Купете на детето играчки за бутане и дърпане.
Източници:
http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/pdf/parents_pdfs/MilestoneMomentsEng508.pdf
http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-1yr.html



 Съвети за стимулиране потенциала на детето от 13 до 18 месеца

За стимулиране на потенциала на детето и за създаване на блансирана среда за учене и развитие се препоръчва:

1. Осигуряване на подходящо пространство и играчки, които да стимулират двигателната и сензорно-двигателната активност на детето (например играчки за дърпане и бутане с ръце – особено издаващи звук (ролери), както и за възсядане и бутане с крака (конче или кола на колела)).

2. Стимулиране многократното повтаряне на основни движения, които детето може да усъвършенства на тази възраст: да ходи след интересна движеща се играчка или мебел, за да я вози; да ходи или лази с играчка в ръка, за да я подаде или занесе на определено място; да лази, за да се катери; да търкаля или хвърля голяма топка с две ръце и пр.

3. Насочване на детето да ходи към някаква цел – „Да отидем до това дърво, до люлките“.

4. Използването на детската количка за разходка да е по-ограничено, без да се задържа детето излишно дълго време в нея – това забавя двигателното му развитие.

5. Да се подтиква детето да прилазва по голяма скамейка, да се изкачва в началото по наклонена, а после по вертикална стълбичка, но под контрола на майката/ грижещия се, като му се подсказва как да го прави, но без да му се помага.

6. Детето да се учи да хвърля голяма топка с две ръце отдолу и да я хваща, като разстоянието между него и възрастния постепенно се увеличава.

7. Да се обогатява игровата среда на детето с играчки като: разноцветни кубчета в два размера (за подреждане едно върху друго); пирамидки (ос с рингове с различна големина за нанизване); чашки или кухи кубчета (за поставяне едно в друго); кутии за отваряне и затваряне, за поставяне на предмети в тях и за изваждането им. Те развиват по-точни действия на ръцете, координацията между ръцете и очите, възприемането на цвета, формата и големината на предметите.

8. Да се осигурят по възможност музикални играчки – например телефон с клавиши, който възпроизвежда мелодии, детски музикални инструменти – като ксилофон, които са особено подходящи за усъвършенстване на синхрона между зрението, слуха и ръката.

9. Да се включва в игри с пясък и вода, с кофичка и лопатка, лодки и топки, които са изключително силен стимул за двигателното и сензорно-двигателното развитие на детето.

10. Да се предлагат на детето книжки с дебели листа за прелистване.

11. Да се показва и обяснява на детето как да играе с играчките според тяхното предназначение, да се разнообразяват действията с играчките. Осигуряване на време и пространство за самостоятелно изпробване на действията с тях.

12. Демонстриране на действия с предмети от бита – лъжичка, купа, чаша, четка за зъби, сапун и пр. осигуряване на време и стимулиране на детето да ги използва според предназначението им, да развива сръчност за успешното им изпълнение.

13. Съвместни игри, които предполагат съпоставяне на форми на обекти (къщичка, кутия с отвори, в които се слага топка, кубче и ромб и т.н.).

14. Организиране на игри, в които се скриват няколко играчки, като детето се насърчава да продължи търсенето, докато не намери всички. Ако не се справя, е добре да получи помощ, за да започне играта отново и да постигне очаквания резултат.

15. Да се показва и обяснява на детето как да решава проблеми от всекидневието по различен начин (например: „Тази играчка не можем да я стигнем, защото е високо, затова ще я бутнем с моливчето, за да падне, и след това ще я вземем“, „За да можем да сглобим камиончето, първо ще направим това, след това и това“ и т.н.).

16. Да се стимулира детето да показва символични жестове или да използва обекти в различно от традиционното им приложение (например: „Покажи ми как се обаждаш по телефона“, „Покажи ми как копае багерът“, „Покажи ми как ядеш ябълка“ и т.н.).

17. Да се обясняват намеренията за действията от майката/грижещия се, независимо дали са успешни или не (например: „Сега ще се опитам да поправя това камионче. Не успях, сега ще опитам по друг начин.“).

18. Да се предлагат на детето игри с конструктори и демонстриране на действията – как да построи определена фигура или форма, съпроводено с различни въпроси за формата и големината на обектите.

19. Организиране на игри, в които обектите се разделят по различни признаци (например: „Хайде да си отделим червените топки, а сега да си вземем всички сини коли, а сега само кубчетата“), като давате на детето обратна връзка и отново обяснявате какво трябва да направи, ако не е разбрало добре.

20. Четене на подходящи кратки и разбираеми за детето приказки и поставяне на въпроси за историите и героите в тях.

21. Организиране на разнообразна, привлекателна и безопасна среда, която стимулира и удовлетворява изследователските потребности на детето – различни нови обекти за изучаване (за наблюдение, слушане, пипане, пъхане, пресипване, вадене, т.е. за дейности с ръцете).

22. Стимулиране на игра и действия с различни предмети и материали така, че детето да види промените в тях.

23. Съвместно с детето разглеждане на книжки с картинки, съобразени с неговата възраст (с дебели страници и обемни изображения), и стимулиране разгръща-
нето на страниците, посочване и кратко описание на героите, събитията и обстановката.

24. Следване инициативата на детето по време на игра или на собствена изследователска практика.

25. Насърчаване на доверие и сигурност у детето в опитите му да изследва и проучва средата, особено в случаите, когато има проблем и не може да го реши (не може да си задвижи новата играчка), демонстриране на успешен начин за извършване на действието и стимулиране към повтарянето му.

26. Демонстриране на обич и внимание към детето.

27. Осигуряване на необходимата среда и стимули за по-продължителни игри и съвместни занимания с детето.

28. Когато детето прави нещо нередно, да му се обясни, че така не се прави, без заплахи за наказание или с герои от приказките (Баба Яга, Вълкът и др.).

29. Да не се пропуска случай за похвала при опити за самостоятелност на детето.

30. Да се осигури възможност детето да наблюдава извършваните от възрастните действия (например в домакинството), за да се подпомогне разбирането му за връзката между действията и целите, към които са насочени.

31. Да се създадат условия за формиране на подходящи умения за разрешаване на конфликти и проблеми, които възникват при игра с други деца (например първо едното дете ще поиграе, после другото с играчката).

32. Да се осигурят възможности за детето да общува с познати и приятели на семейството.

33. Да се поемат обещания и ангажименти пред детето, които ще бъдат изпълнени.

34. При раздяла с детето да се подхожда позитивно и да се използват думи, които да намалят безпокойството му.

35. Да се говори за всичко, което се случва по време на общуването с детето – независимо дали е свързано с грижите за него, или с игри и развлечения.

36. Да се показва съпричастност и разбиране към детето (погалете, гушнете го), ако е разстроено и уплашено.

37. Детето да се наблюдава отблизо и да му се предлага подкрепа, когато се движи, ако все още е нестабилно.

38. Да се съдейства на детето, за да се научи да разбира и регулира емоциите си, като винаги е необходима адекватна реакция на потребностите му от утешение и успокояване.

39. Да се прекарва достатъчно време в игра с детето и в близко общуване.

40. Да се обсъждат последствията от дадено поведение, така че детето да се научи защо трябва да се спазват определени правила и да се правят компромиси.

41. Разговори с детето за правила, за някои ограничения, но и за варианти за избор, даване на обяснения как те помагат на хората да се разбират.

42. Да се използват както познати на детето думи, така и нови, като се обясняват достатъчно разбираемо за него.

43. Да се задават колкото може повече и по-разнообразни въпроси, защото те стимулират детето да каже нещо като: „Искаш ли ябълка?“, „Да наредим ли кубчетата?“ и т. н. Ако има вероятност детето да не е разбрало, въпросът се поставя по друг начин, например: „Какво има тук в чинийката? Това какво е?“

44. Да се поощрява детето да отговаря на въпросите, независимо че „приносът“ му към разговора може да бъде доста ограничен – само жестове или отделни думи и звукоподражания.

45. Ако детето не може да отговори на въпроса, да му се помогне. Задават се подканващи въпроси като: „Какво ще купим в този магазин? Ще влезем и ще купим... какво?“

46. Винаги когато детето казва нещо неясно, да се проявява търпение, за да се разбере какво точно иска да каже. Ако често има чувството, че не го разбират, детето губи желание да говори, обезкуражава се, а това не бива да се случва. Например то казва „гани“. Вие питате: „Гладен ли си?“ По реакцията му разбирате, че не е гладно, а виждате, че сочи към леглото: може би „гани“ значи „възглавница“? Необходимо е изясняването на всички подобни случаи, докато се стигне до детското значение!

47. Да се казва на детето да извършва различни действия, като се използват прости и по-сложни изречения, например: „Донеси ми книжката“, „Хайде да облечем блузката“, „Сложи мечо на креватчето“ и т. н. С командата „Кажи ......“ детето се стимулира да повтори дума или фраза; но без да се настоява много, ако то не иска или не може да се справи.

48. В общуването с детето често се налага да се изказват забрани – с „не“, „недей“, „не бива“, затова много деца започват да употребяват „не“ и „няма“ доста рано. Може да се преодолее възникналият конфликт в общуването, като се отклони вниманието на детето към нещо друго.

49. Да се поощрява детето да повтаря заедно с възрастния стихчета, песнички или римувани игри, например: „Зайченцето бяло“, „Аз съм Сънчо“ и т. н.

50. Детето да не остава пред включен телевизор повече от 10 – 15 мин.

51. Да се посочват и назовават чувствата както на самото дете, така и тези на възрастен или на негови връстници.

52. Да се осигурява спокойна, позитивна атмосфера на детето при възприемане на нови предмети, хора и смяна на средата.

 

Тези съвети са част от СТАНДАРТИ И ПОКАЗАТЕЛИ ЗА РАЗВИТИЕ И УЧЕНЕ В РАННОТО ДЕТСТВО: ОТ РАЖДАНЕТО ДО ТРИ ГОДИНИ

Автори: доц. д-р М. Атанасова-Трифонова, проф. д-р Л. Пенева, проф. д.ф.н. Ю. Стоянова, д-р И. Янчева, гл. ас. д-р Н. Колчева, гл. ас. д-р М. Мутафчиева




4 неща, които трябва да знаете за бебето на 13 месеца:

 

1.Вашето дете в този период усилено се учи как да комуникира ефективно. Говоримият език не замества бебешкия плач и затова детето ще научи нови начини за изразяване на емоциите си. То може да споменава някои по-прости думи като ’’мама’’, ’’татко’’ или ’’котка’’. Може да започне да говори, докато сочи предмета с ръчичка и изразява желанията си към него. Говорете с него и го научете на правилното изговаряне на наименованията, които вижда. Дори и на този ранен етап ще се изненадате от думичките, които използва.

 

2.Можете да забележите лека превъзбуда у детето, когато напусне стаята. Когато минава през вратата, то изглежда така сякаш никога повече няма да се върне. Възможно е да преживява раздялата неспокойно, но причината затова е, че все още не е усвоило обектното постоянство. Реалността от това, че даден обект съществува постоянно дори и когато не го виждаме. Има няколко начина да се намали травмата от тревожната раздяла. Част от дейностите включват популярната игра на криеница. Когато изчезнете за секунда-две се появявайте с усмивка след това, за успокойте  детето. Играчките, които включват скрити обекти също са много полезни.

 

Добре, прекарахте достатъчно време у дома с бебето си до неговата първа година, но е време да се завърнете на работа? Със сигурност се притеснявате как ще се отрази тази раздяла на вашето бебе и под какви грижи ще попадне, когато Ви няма. Дали ще вземете детегледачка или ще се обърнете към услугите на детските градини е въпрос на личен избор. Само се уверете, че всичко е както трябва и детето е на сигурно.

 

3.Вашето дете се учи да се облича само. Вие сте го инструктирали внимателно в последната една година как става това. Можете да забележите как малкото протяга ръце и крака и Ви имитира в начина на обличане. То може дори да опита да направи други неща като решене на косата или миене на зъби (това всъщност е дъвчене на четката, а не миене). Поговорете с детето и му обяснете това, което правите. То ще се почувства голямо вече и ще приеме нещата с усмивка.

 

4. Ако се притеснявате, че бебето Ви вече е пораснало, а Вие все още го кърмите може да прекъснете кърменето плавно с някои трикове. Например:

 

*намаляване на интервалите на кърменето постепенно и план да го отстраните  напълно до няколко дни.

 

*стремете се да намерите друго занимание на детето, когато стане време за кърмене. Тъкмо може и да не забележи и да се посвети на други дейности.



Дете на 15-18 месеца

На този етап развитието на детето зависи пряко от това, колко време му отделяте. Необходимо е да се занимавате с него, да бъдете търпеливи и внимателни, да отбелязвате всеки негов успех и да го награждавате. Тази стимулация се отразява положително върху развитието на детето емоционално, психически и физически.

Режим на деня

Не може да се каже, че съществуват определени правила, според които трябва да се провежда храненето на детето. Обикновено то започва да се храни на 4 пъти през деня. Дневният сън е вече само един, но има деца, които продължават да спят по два пъти. Въпреки трудностите, които може да изпитвате, когато се опитвате да приспите детето, желателно е да проявите воля и постоянство. Сънят е важен за детето.

С няколко думи – през втория триместър от втората година е добре детето да спи веднъж през светлата част на деня, а нощният сън следва да е с продължителност 10-11 часа. Ако ви е трудно да определите какво трябва да представлява режимът на деня, можете да се ориентирате по този график:

7:00-8:00 – ставане и хигиенни процедури
8:00-9:30 – закуска
9:30-10:30 – игри
10:30-12:30 – разходки на свеж въздух
12:30-15:00 – обяд и следобеден сън
15:00-15:30 – събуждане, като е препоръчително да създадете условия, в които детето само да се разбужда, а не да го насилвате да става в точно определено време
15.30-16.30 – следобедна закуска
16:30-19:00 – разходки на свеж въздух и игри
19:00-19:30 – къпане и водни игри
19:30-20:30 – четене на книги, спокойни развиващи игри
20:30-21:00 – подготовка за сън
21:00-7:00 – нощен сън
През лятото, тъй като се стъмва по-късно, вечер може да слагате детето в леглото по-късно, а през зимата съответно – по-рано. Не е задължително да се придържате към строг режим.

Развитие на навиците

На тази възраст детето почти не пада и ходи стабилно. По време на разходка държи в ръцете си играчки и се старае винаги да носи нещо в ръце. Особено интересно за децата на този етап е да се качват и да слизат по стълби – това упражнение е добре дошло, тъй като развива вестибуларния апарат. Дори детето за десети път да изкачва стълбите пред детската площадка, не го възпирайте да продължи. Това, което можете да направите, е да му осигурите безопасност по време на слизането.
В този ред на мисли е напълно нормално детето да обича да се качва по столовете и диваните у дома. Можете да инсталирате шведска стена у дома. Така ще прави физически упражнения с удоволствие по всяко време, а вие ще имате свободно време за себе си. Детето вече разбира смисъла на по-дълги фрази и започва да назовава вещите с техните имена. Така „би-бит“ е „кола“, а „мяу“ е „котка“. На тази възраст децата започват да отговарят на прости въпроси и се опитват да повтарят несложни изречения. Забелязва се още, че детето обозначава своите действия с едва-две думи.

Норми за ръст и тегло

В края на първата половина от втората година момиченцата тежат около 11-12 кг и са високи – 80 см, а момченцата леко надскачат тези показатели. Разбира се, това са ориентировъчни мерки. Вариациите от тях са напълно допустими.

Време за игри

Сега вниманието на детето силно се привлича от меките играчки. Те буквално се превръщат в негови най-добри приятели и съюзници. То играе с тях, но и заспива с тях. Не е необходимо да противостоите на това поведение. Погрижете се от своя страна меките играчки да бъдат чисти и в най-добрия случай с хипоалергенно съдържание отвътре.

На тази възраст децата активно се увличат по ролевите игри. Те използват зайците във всевъзможни ситуации – като пътници в импровизиран влак, канят ги на вечеря, играят с тях на магазин. С тяхна помощ моделират ситуации от живота на възрастните и така ден след ден все повече опознават заобикалящия ги свят.
Затова, ако забележите, че детето дори наказва своите играчки, не се стряскайте. То възпитава своите играчки по същия начин, по който и вие – него.

По начина, по който детето играе, можете да съдите за собствените си грешки, а също така и успехи.

Съвети

Трябва да знаете, че детето ще се научи да говори с ваша помощ. Вие сте изключително важни за обогатяването на речниковия му запас. Старайте се да избягвате ругатните и грубостите по време на разговор. Общувайте по-често с детето. Не се обезкуражавайте, дълго време разговорът ще има едностранен характер, но това ще се промени, стига да полагате усилия ежедневно.

През втория триместър на втората година детето не само усеща интонацията в речта ви. То вече разбира смисъла на казаното. Поради това бъдете внимателни и изговаряйте добре думите. Така няма да се наложи да използвате услугите на логопед.
Съветваме по няколко пъти дневно ясно и разбираемо да повтаряте названията на предметите и действията. Указвайте ги с ръка, за да бъдете максимално полезни на детето си. Вашето търпение и внимание ще ви се отплатят. Детето ви ще проговори по-рано от своите връстници.

Теми за разговор има много – обърнете внимание на нещата, към които детето проявява любопитство и интерес. Използвайте книжки с големи и ярки картинки – те ще му помогнат по-добре да разбира смисъла на разказа. По тези картинки то съвсем скоро ще започне само да създава разкази, описвайки всяко действие.

Имайте у дома много книжки. Нека разказите в тях са простички, кратки, дори в стихотворна форма. Точно този тип четива ще станат любими на детето. Ще се налага да ги четете по няколко пъти на ден. В това няма нищо лошо.
На този етап от развитието на детето поощрявайте желанието и опитите му да говори. Ако ви е донесло играчка, попитайте го дали иска да играе с нея. Дори отговорът на детето да е неясен, продължете да разговаряте с него. За да стимулирате развитието на речта, задавайте въпроси на детето си. Разпитвайте го за неговите чувства, желания, интереси. Съвсем скоро усилията ви дадат резултати.

Ранното детство е най-доброто време, в което да приучите детето на основните правила на поведение. Това се случва в хода на игрите. Децата подражават и с удоволствие използват вилица и нож. Ако вие спазвате етикета и те ще правят. Бъдете вежливи и внимателни, тогава няма да ви се налага да изпадате в конфузни ситуации на обществено място.




Юни

melinda1990 - бебе Виктория - 21.06.2022г. България.

Muppa - бебе Антон - 24.06.2022г

Лазур - бебе Стоян - 24.06.2022г., България

Neve - бебе Никола - 27.06.22, София, България

KrisstiA - бебе Яна - 28.06.2022г, България

fillme - бебе Лъчезара - 29.06.2022г, България

MissIndependent5 - бебе Мартин - 30.06.2022г, България

Жужу - бебе Жана - 30.06.2022г, България


Юли

magi g - бебе Йоан -  01.07.2022г, България

Лотос -  бебе Кристиян - 1.07.2022г, България

Lavinka - Бебе Антъни - 04.07.2022, България

teddynm - бебе Гергана - 04.07.2022г, България

deska90  - бебе Зорница - 05.07.2022г, България

Хоупче - бебе Виктор - 06.07.2022г.,

Пенелопе - бебе Любомир  - 07.07.2022г.

Десислава`` - бебе Алис - 07.07.2022 г, България.

АА - бебе Йоан - 08.07.2022г, България

Bubblezz - бебе  Дарина - 08.07.2022г, България

GinaT - бебе Йоанна, 14.07.2022г, Кипър

Mexicana - бебе Йоан -  15.07.2022г, България

Т0yshop - бебе Дарина, 18.07.2022г, България

Magic1720 / вече MISS AG - бебе Божидар /18.07.22, Великобритания

Mateya Zoe - бебе Матей - 20.07.2022г,  Германия

anewals - бебе Ясен, 20.07.2022г, България

__minty_coffee__ - бебе Аделина, 21.07.2022г, България

Лаватера - бебе Робин, 27. 07.2022г,  Великобритания

Valena18 - бебе Виктория, 28.07.2022г.

Последна редакция: пн, 24 юли 2023, 14:23 от fillme

# 1
  • Мнения: 661
Добро утро,
записвам се в темата и благодаря много на fillme за труда и инвестираното време.

# 2
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 356
Добро утро! Филме, благодаря за новата тема!

По повод консистенцията на храните, примерно как правя “супа”.
Ето в началото където слагам повечко водичка и зеленчуците, преди да добавя картофи, фиде, ориз или друго бързо сваряващо се:

И ето консистенцията с извряла вода:

Последна редакция: пн, 24 юли 2023, 12:11 от АА

# 3
  • Мнения: 144
Благодаря за новата тема и полезната информация към нея, Филме! Имаме късмет с теб:)

# 4
  • Мнения: 2 466
Благодаря за новата тема и информацията!

# 5
  • Мнения: 2 264
Благодаря за новата тема, Филме!

За супите исках да кажа, че Йоан ги яде и воднисти. Понякога една част му изтича от устата, но като цяло се справя добре. Вероятно фактът че пие от чаша спомага за това. Така че е доста относително дали са готови или не. За Йоан най-големият проблем са големите парчета и неща, които не е предвидил че ще попаднат в устата му - тогава плюе всичко.

# 6
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 356
Маги, имах предвид в случаите когато 99% от течността се излива (Йоан бърза да налапа лъжицата и по-течна храна пада от нея, когато аз му предлагам) или детето се храни само - за тогава за мен е излишно да е с повече течност. А и ако е класическа много водна супа, тогава мисля, че стомахът ще се пълни с вода за сметка на хранителни вещества. И си размишлявам че по-водните супи са по-подходящи след 2г когато стомахчето ще е малко по-обемно и ще приемат повечко храна наведнъж.

# 7
  • Мнения: 2 161
Налага се да редактирам някой неща и без да искам трия други та ако някъде информацията ви се види объркана ме извинете.
Една мама каза, че не е в списъка и се чувствала на гости. Нека ми пише с данните си за да я включа.

При нас предпоследната ваксина мина. Утроила е точно килограмите си и е порастнала 1.5 см. На 22 август слагаме последната. Ще използвям да боднат и варивакс на каката. А по-нататък и на Лъчи ще я направим, че кака й ще тръгва на градина и предполагам ще боледуват и двете. И противогрипната имам намерение да им поставим наесен.
Лъчи от доста време е на едно спане обаче вчера заспа твърде рано. После в 17.20, но кака й я събуди след двайсетина минути и вечерта заспа рано. Към 11 се събуди и два часа игра и рев. Вече има 6 зъба и виждам още 2 на път.
Много обича да играе на скриване с одеалце на главата и аз питам "къде е Лъчи" и тя смъква оделцето. 😄
Не знам дали ви писах, че събрах момичетата в една стая на техни си легла, но понеже още се будят нощем не ми е спокойно да ги оставя и аз спя при тях. Вчера и онзи ден на пресекулки успях да им ушия пурдетата за детската стая, а ги бях взела сигурно преди година. Много ми е свежичко така като има нещо новичко.


Къщата е нагоре с краката. Навсякъде са камари от дрехи и играчки. Имам проблем с разчистването защото си падам малко вещоман и ми свиди да изхвърлям. Чудя се как да преодолея тази си склонност. И да пазарувам ми е слабост и къщата е препълнена.

# 8
  • Мнения: 2 264
Идеята на супата в обедното меню е да се предлага преди основното и се предлага в по-малко количество около 90 мл. Тоест по оригинална идея ако се дава водниста супа след това следва и основно. Вече колко е нужно да е така не знам, но така или иначе взимаме от държавната и му давам в този ред без десерта. Понякога и вечер му правя супа като му давам и хляб. Те в момента поемат доста течности така или иначе заради жегите и не се притеснявам от количеството течности. Покрай супата вечер давам и малко сварено яйце, кашкавал или нещо месно/риба, или каквото друго има. Понякога е крем супа с картоф и други зеленчуци, друг път леща или боб чорба. Не съм много пунктуална с храненето и все се каня да му разпиша едно седмично меню, за да съм спокойна че си е изял препоръчителните количества от всичко или поне че съм му ги предложила

# 9
  • Мнения: 407
Филме, благодаря за темата.

В кухнята, която ползваме ние, супата е самостоятелно ядене. Най-често е крем супа, но 1-2 пъти в седмицата е стандартна, със зеленчуци на дребно. Тогава е с консистенция на класическа яхния, по-течна е от снимката горе. Тони се справя (когато реши да я яде).

Има тръгнал долен кучешки зъб и страшно побелял долен кътник от другата страна! Някой да ме спаси, моля! А от това скърцане със зъби всеки път ме хваща скомен! 🤯

# 10
  • Мнения: 2 264
Не знам за частните кухни, но държавната е обедно меню и на много места съм срещала, че не бива да се разделя и супата да се дава вечер (евентуално с хляб). Но консистенциите са толкова различни, че това правило е доста условно според мен

# 11
  • Мнения: 445
Филме, отново благодарим за новата тема и за супер полезната информация! Момичета, на всички ви благодаря, че сте толкова отворени, мили и винаги готови да помогнете/изслушате! Много хубава общност сме си!❤ 🤗

Честито християнче на Лазур! Да ви е жив и здрав! ❤❤❤

# 12
  • Замък сред облаците
  • Мнения: 8 356
Лазур, честито християнче! Щях да те поздравя в предния пост, ама Йоан се развика и се отплеснах 🤦🏻♀

# 13
  • Мнения: 2 161
Как я карате в тая жега? На нас ни омръзна вътре на климатик се цопнахме трите в детския басейн. Лъчи се опитва да изпие водата.

Последна редакция: вт, 25 юли 2023, 22:49 от fillme

# 14
  • Мнения: 144
Пълня му ваничката в банята и го топвам вътре заедно с един комплект от 25 топчета и няколко чашки. Много се забавлява.

Общи условия

Активация на акаунт