Счетоводител в нужда се познава 21

  • 35 571
  • 754
  •   1
Отговори
# 735
  • Мнения: 7 727
Редактирам се, сега обърнах внимание и на това.
4 дни по 9 часа не е редовно работно време. Почивката за хранене не е част от работното време и в стандартния вариант с работен ден от 8 до 17, което е 9 астрономически часа, реално признатите за стаж и заплащане (работни часове) са 8. Нямате право на работа повече от 4 часа без почивка за хранене и без физиологични почивки. Така че петия ден също би следвало да е 9 часа и това е напълно законно.

Служителят се води на стандартно работно време - 40-часова работна седмица, но това е по документи. На практика не е точно така. 4 дни се работи по 10 часа, защото има работа за 10 часа и петият ден искат да е нормален 8-часов ден. Предпочитат да плащат допълнителните часове.
Ако служителят обаче не може да се справи 4 дни по 10 часа, възможно ли е да откаже, въпреки че ще му доплащат (уж) допълнителните часове.
Технологични почивки няма, няма час обедна почивка. Кой когато намери време, яде. Ако не намери, не яде. Според натоварването е.
Това, което предлага работодателя противоречи на всякакви норми на трудовото законодателство. Противоречи и на морала. Ужасно тъпанарско е, защото добити от работа работници просто не са ефективни.
Едва ли ще можете да промените практиката само заради един работник, защото може процеса да не позволява той да си тръгне 2 часа преди другите или да не дойде на петия ден от седмицата (защото с 4 дни по 10 часа си изпълнява законовия норматив часове).
Чисто човешки работника да си прецени кое му е по-важно - здравето, семейството или парите. Кардинално решение е просто да напусне (ако е възможно в населеното място да намери друга работа). Не мисля, че ако откаже да идва на работа извънредно това ще повлияе на работодателя. По-скоро ще го уволни, отколкото да се съгласи. Ако населеното място не е голямо ИТ и всички власти знаят какво става в тази фирма и си затварят очите. Жалба ще помогне колкото за някоя глоба и после нещата ще продължат по старому. Така както е описано сигурно е някоя шивашка фабрика. Аман от изедници. Как не разбрах, че хората не са роби и трябва да се грижиш за тях, ако искаш да ти работят.
Скрит текст:
ПП  Аз самата съм работодател, но по отношение работното време и почивките винаги сме били желязно по КТ.

# 736
  • Мнения: 50 636
4*10+8 не може, освен ако не е на график и се почива в други дни да се върже месеца. Дали може да се откаже в такава фирма- вероятно не, щото ще те освободят. Права може да се търсят при законни ситуации

# 737
  • Мнения: 1 020
Здравейте,
С мен се свърза едно Сдружение с не стопанска цел.Искат да им съдействам с отчети за ТР, но са изпуснали сроковете за подаване на отчетите към НСИ,няма задължение за подаване на ГДД.Някой да е имал подобен случай и какво се прави в ситуацията,защото на мен никога не ми се е случвало?Имам право на коригиращ,но не и основен.Имат един членски внос за 1000лв и банкови такси за годината.Кое е по-малкото зло в ситуацията?

# 738
  • SF
  • Мнения: 25 017
Понеже в предния коминтар написахте 4 дни по 9 часа, затова и така съм го обяснила - работният ден е 8 часа с 1 час обедна почивка, което прави 9 астрономически часа.
Сега станаха 4 дни по 10 часа. Кое е вярното?

И двете са верни.
Вие забравихте въпроса ми - може ли служител да откаже да работи допълнително часове срещу допълнително заплащане.
4 по 9 часа е договорено. На практика се налага да оставам 4 дни по 10 часа.
1 ден от седмицата трябва(ше) да съм до 16:00 часа на работа, но те искат да бъда там до 18:00 и да ми плащат допълнително. И аз ви питам дали мога да откажа.
Иначе се водя на 8-часов работен ден. Просто 4 дни са по 9 с идеята петият да е с 4 часа по-кратък (никога не е бил). Така беше договорено. Фирмата е много малка и има двама собственици. Не е известна и прочута фирма. Грам не им пука за Инспекцията по труда.
На хартия всичко им е перфектно. Имам график, в който пише 12:00-13:00 - обедна почивка. Никога досега не съм имала такова нещо като обедна почивка. И при проверка Инспекцията точно това ще види - прилежно направен график с 1 час обедна почивка.

# 739
  • София
  • Мнения: 18 248
Не мислех да се включвам по поредните проблеми  на Esmee. При миналите въпроси писахме подробно. Накрая тя ни се накара....
Щом има вписана  обедна почивка 12 - 13.00 ч. аз бих си взела чантата и бих излязла извън офиса. Все пак спазвам КТ и длъжностната си характеристика, а и съм гладна. Няма как да дъвча пред клиентите и да гълтам като паток.
За допълнителния труд - ако заплащането е добро и нямам други ангажименти бих поработила. Но ако в къщи ме чака дете - ставам и си излизам. Щял да ме уволни - ок, друг ще ме вземе. В София работа има за всеки, който потърси.
Доколкото съм чела творчеството на Е, тя е столичанка.

# 740
  • Мнения: 1 530
И двете са верни.
Вие забравихте въпроса ми - може ли служител да откаже да работи допълнително часове срещу допълнително заплащане.
4 по 9 часа е договорено. На практика се налага да оставам 4 дни по 10 часа.
1 ден от седмицата трябва(ше) да съм до 16:00 часа на работа, но те искат да бъда там до 18:00 и да ми плащат допълнително. И аз ви питам дали мога да откажа.
Иначе се водя на 8-часов работен ден. Просто 4 дни са по 9 с идеята петият да е с 4 часа по-кратък (никога не е бил). Така беше договорено. Фирмата е много малка и има двама собственици. Не е известна и прочута фирма. Грам не им пука за Инспекцията по труда.
На хартия всичко им е перфектно. Имам график, в който пише 12:00-13:00 - обедна почивка. Никога досега не съм имала такова нещо като обедна почивка. И при проверка Инспекцията точно това ще види - прилежно направен график с 1 час обедна почивка.
Можете да откажете всичко, което не е по договор и не ви харесва.
Договор все пак означава две страни да са взаимно съгласни за дадено нещо. Щом договора се нарушава и едната страна вече не е съгласна - разваляте договора.

И точно малките фирми най-много ги е страх от инспекция по труда и НАП, защото нямат връзки и техни хора в тези институции и нямат и пари да си позволят подкупи.

Това, че пише че имате обедна почивка, а вие не я ползвате си е ваш проблем. Имате си я по закон и по график. Вечер си тръгвайте от работа в толкова часа, колкото пише в графика.

Допълнителни часове труд срещу допълнително заплащане са законни в много малко случаи и при спазване на една камара наредби и обстоятелства, но специфичното във всички хипотетични случаи с допълнителен труд е, че този допълнителен труд и тези допълнителни пари задължително трябва да бъдат отразени и в графика, и във фиша ви за заплата под съответното разплащателно перо и със съответното облагане на дохода. Вас осигуряват ли ви на това, което получавате и заработвате?

П.С. Четете, хора! Четете си договорите, четете си длъжностните характеристики, гледайте си графиците и задължително гледайте къде се подписвате! Спазвайте каквото пише черно на бяло и не позволявайте устни договорки и голяма част от служебните драми на средностатистическия работник в България ще се решат.

Последна редакция: вт, 17 сеп 2024, 23:08 от HoneyBee33

# 741
  • София
  • Мнения: 8 224
Здравейте,
С мен се свърза едно Сдружение с не стопанска цел.Искат да им съдействам с отчети за ТР, но са изпуснали сроковете за подаване на отчетите към НСИ…
чл. 52 от Закона за статистиката за отчетите, които не са предали в НСИ и контакт с тях за съдействие за предаването им.
Каква е връзката между НСИ и публикацията на отчетите в ТР? Не съм работила с такива сдружения.

Последна редакция: вт, 17 сеп 2024, 23:11 от buni

# 742
  • Мнения: 1 020
Здравейте,
С мен се свърза едно Сдружение с не стопанска цел.Искат да им съдействам с отчети за ТР, но са изпуснали сроковете за подаване на отчетите към НСИ…
чл. 52 от Закона за статистиката за отчетите, които не са предали в НСИ и контакт с тях за съдействие за предаването им.
Каква е връзката между НСИ и публикацията на отчетите в ТР? Не съм работила с такива сдружения.
Нямат връзка,въпроса е че подлежат на отчет към НСИ и са го пропуснали.
Въпроса ми може би не е зададен правилно.
Пропускали ли сте срок към НСИ и как сте реагирали?
Системата не допуска основен отчет извън срока,а само коригиращ.Ще ми позволи коригиращ да създам,но като няма основен?
Ясно е в закона за статистиката,че има глоба,но до сега не съм чувала някой да е глобен.
Ако подам коригиращ,със сигурност ще светне.
Как бихте реагирали вие?

# 743
  • Мнения: 15 181
Ако подам коригиращ,със сигурност ще светне.
Как бихте реагирали вие?

Ами вече ми се е случвало-подовам коригиращ и това е.
За отчет 2022г. се отнася.Към момента няма наложена санкция.
Лек ден!

# 744
  • Мнения: 110
Здравейте,
Извинявам се колеги,ако темите са били коментирани преди .Имам някои въпроси свързани най- напред с чл.55 ,след това и със справката по чл.73.Ще ми се наложи ,за първи път да се занимавам с това  , и затова реших да потърся съдействие от вас,за което благодаря предварително!
Това което знам и четох за чл.55  , е само че тук се подават данъците, които са от физически лица( наеми,дивиденти, граждански,авторски договори,както и се декларират касите ,само на фирмите по ДДС ,ако за тримесечието сумата е  от 50 хил. и нагоре ).
Моите въпроси колеги,
1.Имам наем за офис ,който една от  фирмите ми, има като разход всеки месец  ,който е към физическа лице.Наема, който отчитам като директен разход е  450 лв.По договор обаче между двете страни той е 550. Така ,обаче не мога да се ориентирам как да сметна данъка Чета, че има някакви нормативно признати разходи от 25 процента ,на други места чета че са  40 процента  ,след това има 10 процента ( въпросния данък ).Моля ,някой да ми обясни какъв е смисъла на тези нормативно признати разходи ,колко са те всъщност,и след това от коя сума  ,да си сметна данъка. Много се обърках ,дано успеете да ме разберете .

2.В сумата от 50 хиляди и нагоре ,които също трябва да се декларират ,освен дебитните салда на 501 ,влизат ли дебитните салда на 498 примерно ,422 ? И ако да ,кои други дебитни салда на сметките във ведомостта трябва да се имат предвид  ,и влизат в тази справка ?
3.Член 73 ,обобщена справка ли представлява на чл.55 или ?

# 745
  • Мнения: 6 289
Моите въпроси колеги,
1.Имам наем за офис ,който една от  фирмите ми, има като разход всеки месец  ,който е към физическа лице.Наема, който отчитам като директен разход е  450 лв.По договор обаче между двете страни той е 550. Така ,обаче не мога да се ориентирам как да сметна данъка Чета, че има някакви нормативно признати разходи от 25 процента ,на други места чета че са  40 процента  ,след това има 10 процента ( въпросния данък ).Моля ,някой да ми обясни какъв е смисъла на тези нормативно признати разходи ,колко са те всъщност,и след това от коя сума  ,да си сметна данъка. Много се обърках ,дано успеете да ме разберете .

Вие сериозно ли? Счетоводител сте и не сте чували за нормативно признати разходи?

# 746
  • Мнения: 12 648
Не е счетоводител. Има фирми, просто. И все пак, като са фирми (в мн. ч. би трябвало да си знае вече данъците).

# 747
  • Мнения: 110
Не е счетоводител. Има фирми, просто. И все пак, като са фирми (в мн. ч. би трябвало да си знае вече данъците).

Нова служителка съм ,и в момента навлизам в някои неща ,като оперативен счетоводител Ако ще се шегувате ,просто подминете темата ми ,МОЛЯ !!!

# 748
  • Мнения: 12 648
Аз не се шегувах. Извини ме за откровеността, но наистина не изглеждаш като завършил счетоводител. Не обърнах внимание на думата "колеги". Ако беше написала, че си студентка, щеше да е по-приемливо. Казвам го като несчетоводител, наемодател - ФЛ. Ако мой наемател имаше такъв счетоводител,  без дори базови познания, досега да сме си развалили договорите и отношенията.
Здравейте,
Извинявам се колеги,ако темите са били коментирани преди .[...]
1.Имам наем за офис ,който една от  фирмите ми, има като разход всеки месец  ,който е към физическа лице.Наема, който отчитам като директен разход е  450 лв.По договор обаче между двете страни той е 550. Така ,обаче не мога да се ориентирам как да сметна данъка Чета, че има някакви нормативно признати разходи от 25 процента ,на други места чета че са  40 процента  ,след това има 10 процента ( въпросния данък ).Моля ,някой да ми обясни какъв е смисъла на тези нормативно признати разходи ,колко са те всъщност,и след това от коя сума  ,да си сметна данъка. Много се обърках ,дано успеете да ме разберете .

# 749
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 21 600
Какво са необходимо-присъщи разходи за наем:

https://nra.bg/wps/portal/nra/taxes/godishen-danak-varhu-dohdite/naem

и изобщо всичко за облагането на дохода от наем.

Деклариране на касови наличности и вземания от физически лица:

https://www.google.bg/search?q=%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1 … B&sclient=gws-wiz

Декларация по чл.73

https://nra.bg/wps/portal/nra/uslugi/pdavane-na-informacia-za-iz … lichni-ot-trudovi

Общи условия

Активация на акаунт