Професия учител - 18

  • 36 421
  • 645
  •   1
Отговори
# 480
  • Добрич
  • Мнения: 5 489
Относно това:
"И между другото, бакалавър тежи по-малко на бюджета, защото се заплаща по-малко."
Няма такова нещо! Simple Smile

Абсолютно!

Даже заплатите на професионалните бакалаври са приравнени с тези на магистрите.

Ако магистратурата е по специалност различна от бакалавърската, действително подготовката изглежда по-слаба. Коментирам от лични впечатления по различни предмети и различни колеги. И ръководството на училището ни е на това мнение...
Разбира се винаги има изключения.

# 481
  • Мнения: 205
Даже заплатите на професионалните бакалаври са приравнени с тези на магистрите.

Изглежда е само нормативна възможност, а не императивно задължение. Но изглежда може.

https://www.podkrepa-obrazovanie.com/bg/%D0%B2%D1%8A%D0%BF%D1%80 … %B0%D1%82%D0%B8-2

# 482
  • Мнения: 885
О, да, разбира се, че ако магистратурата е по различна специалност от бакалавъра подготовката на кадрите по съответния предмет е на по-ниско ниво. Магистратурата обикновено е 2 или 3 семестъра и ако е насочена да даде педагогическа правоспособност обикновено се набляга на методическата част. Бакалавърът е 8 семестъра и освен методиката се учат основополагащи науката дисциплини. Изобщо няма база за сравнение.

Преди години когато работех в училище директорът избягваше да взима хора на които магистратурата е в различна сфера от бакалавъра именно поради тази причина. Имахме една колежка строителен инженер, но записала магистратура учител по информатика и ИТ. Ами, горката не знаеше елементарни неща по Word и Excel и учениците я подиграваха, че знаят повече от нея. Мисля, че още на следващата година директорът я освободи.

# 483
  • Мнения: 205
Преди години когато работех в училище директорът избягваше да взима хора на които магистратурата е в различна сфера от бакалавъра...

За съжаление се вземат и учители да кърпят дупки - да вземат физическо възпитание, физика, математика и информационни технологии. Това е конкретен случай. По физика е идеален учител, по физическа култура и възпитание хвърля една топка, толкова се иска в наши дни, а по ИТ и математика е за резил. Обаче не стига за норматив да се вземат нови двама учителя, а и така се пестят осигуровки за тях.

Мръсна практика е, че има директори, които връщат част от бюджета в общината, когато не го изразходят, и за това получават лични бонуси.

# 484
  • София
  • Мнения: 2 311
Е, да, когато магистратурата е в различна сфера, разбирам, но по-добре да вземе магистратура отколкото СДК. Излиза по-евтина и е само с един семестър по-дълга. Също така после, ако желае, може да кандидатства докторантура и да се ориентира в друга сфера, където магистратурата вече ще играе по-голяма тежест.

# 485
  • София
  • Мнения: 101
А какво смятате за хибридните бакалавърски специалности?Виждала съм в някои университети доста интересни съчетания на дисциплини:"История и английски език","Химия и английски език","Български език и история","Български език и география и т.н.

# 486
  • Мнения: 885
Преди години когато работех в училище директорът избягваше да взима хора на които магистратурата е в различна сфера от бакалавъра...

За съжаление се вземат и учители да кърпят дупки - да вземат физическо възпитание, физика, математика и информационни технологии. Това е конкретен случай. По физика е идеален учител, по физическа култура и възпитание хвърля една топка, толкова се иска в наши дни, а по ИТ и математика е за резил. Обаче не стига за норматив да се вземат нови двама учителя, а и така се пестят осигуровки за тях.

Мръсна практика е, че има директори, които връщат част от бюджета в общината, когато не го изразходят, и за това получават лични бонуси.
Има такава практика особено в малки училища и по селата, където децата са малко и няма часове. Имах една позната  водеше четири предмета в селско училище. Имаше квалификация за два от тях.

Хибридните специалности са предпочитани именно за да може колегата да съвместява по два предмета ако не стигат часове.

# 487
  • Пловдив
  • Мнения: 3 364
Има директори, които предпочитат да назначат човек с хибридна специалност, защото е по-лесно да задържи след това такъв кадър. А пък ако е чужд език с история, биология, химия или география, предполагам, че в ЕГ биха ги предпочели, за да предложат дадения предмет да се изучава на езика.

# 488
  • Мнения: 205
А какво смятате за хибридните бакалавърски специалности?

Шах и бокс. Магаре и космос.

# 489
  • Мнения: 165
Е, да, когато магистратурата е в различна сфера, разбирам, но по-добре да вземе магистратура отколкото СДК. Излиза по-евтина и е само с един семестър по-дълга. Също така после, ако желае, може да кандидатства докторантура и да се ориентира в друга сфера, където магистратурата вече ще играе по-голяма тежест.
Докторантурата трябва да е в сферата на бакалавърската степен.

# 490
  • Мнения: 106
Здравейте, колеги! От време на време надничам в темата и реших да се включа в заформилата се дискусия. Стори ми се интересна, особено споменаването на така наречените “хибридни специалности”.
Аз съм завършила педагогическа специалност в България, но по стечение на обстоятелствата не съм практикувала там, а в чужбина. Тук обаче се оказа, че ми е нужен втори предмет.
А назначаването и преквалифицирането на хора без педагогическа специалност е (необходима) реалност, за да може изобщо някой да преподава в клас.

# 491
  • София
  • Мнения: 3 536
Имахме една колежка строителен инженер, но записала магистратура учител по информатика и ИТ. Ами, горката не знаеше елементарни неща по Word и Excel и учениците я подиграваха, че знаят повече от нея. Мисля, че още на следващата година директорът я освободи.
Щом си е намерил по-добра - лошо няма.
Никой не може да каже ако й беше даден шанс как щеше да се развие. Много по-важно е дали наистина е искала да е учител или е завършила магистратурата, защото не си е намерила работа по специалността.

# 492
  • Мнения: 913
Аз съм завършила "история и география". Започнах в селско училище, където предавах и двете специалности. Впоследствие преподавах 15 години само география. От 7 години преподавам само история. Така че сами си направете извода за хибридните специалности и дали не са практични. В допълнение - в настоящето училище 2 пъти търсят учител - 1 път по история и 1 по география - и двата пъти местата бяха с изискване специалист по "история и география".

# 493
  • Мнения: 34
И аз мисля, че хибридните специалности са за предпочитане. Дават повече възможности за намиране на работа.

# 494
  • Мнения: 885
Моето мнение е, че хибридните специалности са по-скоро с педагогическа насоченост, докато чистите (напр. само история или само география) са по-научно ориентирани. В хибридните специалности се учи половината от това което се учи в чистите и студентите не навлизат толкова навътре в съответната наука. Не случайно хибридните са в професионално направление "Педагогика на обучението по...", а чистите са напр. във Физически науки, Химически науки, Исторически науки и т.н.

Общи условия

Активация на акаунт