Трудно проговаряне - тема 27

  • 43 955
  • 496
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 287
А защо при всеки проблем? При едно чисто артикулационно нарушение например, за какво е нужен психолог?!?
Защото дали е чисто алтикулационно или има плюс още нещо,което може да остане незабелязано....необходимо е да бъде проверено.Все пак говорът не е нещо изолирано от цялостното психично развитие,дали умствено изоставане,дали нещо друго.

# 121
  • Мнения: 1 399
Пълна тъпотия, ще ме прощавате. Когато се каже "чисто артикулационно нарушение", се има предвид само това и нищо друго. Ако има друго, то тогава няма да е чисто, а неправилната артикулация ще съпътства и ще е част от клиничната картина на другата патология. И си има съответни термини и начини това да се опише.

# 122
  • Мнения: 24
Здравейте! Някой правил ли е лорета на детето си и електостимулации на мозъка след това? На нас ни назначиха със 100% гаранция, че ще се оправи. Синът ми е на почти 5 години, не говори и има диагноза - детски аутизъм. Струва ми се съмнителна тази "гаранция" и търся отзиви.

# 123
  • Мнения: 2 165
Emelina, само това:
Какви са леченията за аутизъм?
Всичко друго е маркетинг и бизнес.

# 124
  • Мнения: 287
Emelina, само това:
Какви са леченията за аутизъм?
Всичко друго е маркетинг и бизнес.
Не виждам един научен институт във Франция,който работи с психоанализа...

# 125
  • Мнения: 2 934
Здравейте, много съм писала за сина си, който говори, не е имал забавяне, но има проблеми със слуховата обработка. Като малък не се обръщаше по име. Сега също си прави оглушки, но като го питам защо, отговаря, че така му е хубаво Simple Smile)). Трудно възприема информация слухово, въпреки, че говори доста правилно два езика. Даже имитира добре диалекти, акценти, мегамузикален е.  Сега е на 7, току що навършени. Детето ни много по-трудно възприема човешка реч в сравнение с техники. С визуалната информация е супер, знае буквите от 2 годишен, чете добре от 5 год и тн. Но няма интерес аз като му чета. Само с много картинки трябва да е. Слушаме приказки на Балкантон и така му е ок, особено ако има повече песнички. Сега открих, че с удоволствие решава задачи, ако са на таблет под формата на компютърна игра. Аз ппц редувам пълна депривация от всичко електронно, с ползване на електроники за образование. Е, гледаме и детско за награда, но не повече от 5-10 Мин на ден. Все повече се убеждавам, че нещо на биохим ниво ги кара да се стимулира не от човешка реч и да обработва не човешка реч, а изкуствени сигнали.
Социално беше много зле като малък, но сега е доста социален и поне има огромен интерес. Има приятелчета, канят го на игри и тн, лесно завързва контакт и в игра следи и внимава (и слухово).
С концентрацията също сме зле, работи така- реши много бързо 5 примерчета, после блее и забравя за какво се бори, рисува си, при подканяне пак много бързо нащраква нещо и пак блеене.
 При комп игри --зомбиране+суперконцентрация. Държа да уточня, че засега му даваме само математически игри да играе, но пак се радва. Тоест, за едно и също на лист хартия блее, а на таблет с мигане и музичка му е интересно.  
Сега пробвам да ходим много сред природа и да му намилам с четене и реч, за да подобрим чувствителността към естествените стимули ...но чисто за материала давам и таблет.
Водили сме го на какво ли не като терапии-лого, ерго, психолог, лечебни гимнастики, специални терапии с някакви ударни инструменти за слуха, още ходим на лого, но вече си мисля, че трябва нещо биохимично, защото детето ни на базово ниво реагира различно. Детето ни чисто като знания не се различава от дете в норма, но има тези специфики. Иначе, понеже задачите засега са му лесни, чисто с материала се справя в час. Но с речеви инструкции слухово има проблеми - трябва да му се повтаря.

# 126
  • Мнения: 15 987
Няма как да има добра биохимия за зрение и лоша биохимия за слух. Ако има отклонение в биохимията - то на чисто биохимични ниво организма има отклонения и дефицити. Това е базово функциониране и  оказва влияние по много и различни направления в специфичното  функциониране. Химичните процеси  и сътответно - заради липса или излишък на нещо в детския организъм - го повлиява е цялостност, като  създава ефект на лавината. Ако се има предвид, че на функционални ниво са ви затрудненията -  то да, нещата са такива, имате отклонения в изпълнителната част - функционалната, но това не е биохимия. Защото ако е биохимия ще приемате добавки и нещата ще се оправят. В случай когато говорим за функция оправяне няма  има компенсация и тя не става с добавки.
Едно на ръка че всеки човек има силни и слаби сензорни канали, които специфицират как да се работи с детето, но ако и да имате проблем вероятно е audio processing disorder. Мисля че бяха пет типа. Колкото и да не говорим в случая за екранно пристрастяване, сегашните деца много искат да получават всичко наготово, сдъвкано с мига  и с звуци. Тикток култура. Доколко ние им с позволяваме е друг въпрос. Моят син е определено с APD но аз съм го форсирала да се учи да работи с материали от всякакво естество и ако има затруднения сам да си ги компенсира по един или друг начин- "сам ще си ги пее ще си ги играе", така ще си ги адаптира и представя така, че да се справи с задачата.
Ераните в никой случай  не биха могли да бъдат наречени чисто полезни, дори в обучително естество. Но в тази тема няма да се отклонявам.

Последна редакция: нд, 03 ное 2024, 18:45 от _re_ge

# 127
  • Мнения: 3 033
Момичета , може ли да предложите игри за проговаряне , за деца на 2г3м? Бях писала лятото , близнаците ми (момче и момиче)не говореха въобще , нито дума ,тогава бяха на около 2г.  Минахме при Нина Йорданова , специалист по ранно детско развитие и логопед , назначи ни логопед от нашия край , защото тя ни е далече. Обаче не могат да ходят , защото са постоянно болни, вече  два месеца са със сопол. Все пак от няколко ходения , видях игри и започнах да прилагам активно , научих доста неща, момичето проговори с изречения от 2,3думи вече. Вече знае над 70 животни , части на тялото , някой плодове/зеленчуци . Момчето сега започва да се опитва да казва някой думи. Но се вижда ,че му е много трудно, изпуска съгласните звуци , но като цяло ако не е повторил думата по мен, Не мога да разбера какво казва. Пример " купа" значи  топка , пробва да каже "кулата падна " , изговаря го "кула пааа" или често казва само последната сричка на думата, тези неща ги прави от около седмица, преди това казваше само мама , тате , баба, деди . Според Нина има сензорна чувствителност на устата( май така се казваше) , беше на пюрета до 1,10г, просто не искаше да дъвче. Иначе редят пъзели до 7части. Кажете някакви полезни игри ,с които да им помагам , особено момчето или някакви техники, абе всичко  което може да ми е полезно, вече се изчерпах, въртя едни и същи неща и на тях вече не са им интересни. За момичето вече нямам притеснения , нещата си дойдоха на място. Единствено  малко ме притеснява , че не е много контактна , притеснява се от нови хора, притеснява се дори от баща ми, баба ми , които вижда рядко на живо ,но на камера почти всеки ден говорим, на площадката страни от другите деца , иначе им се радва , като ги види и познава, просто после си играе сама по на страни. Искам да помогна на момчето с речта някак. Книжки четем също, много обичат . Остава ми някакво време и мога да правя каквото е нужно, но нямам необходимите знания. Та всякакви препоръки , ще са ми полезни! Благодаря предварително!

# 128
  • Мнения: 5 008
Lixi, спомням си на вашата възраст логопедът на моето дете най-напред го учеше как правят животните. Имаше и тетрадка със залепени заедно с нея животни и да повтаря у дома. А там имаха пластмасови фигурки и им организираха ферма. Играеха с животните и изговаря звуци и срички. За следващите стъпки мога да погледна, пазя тетрадките.

# 129
  • Мнения: 3 033
Да , точно следващите стъпки ми трябват. Забравих да кажа ,че момчето знае как правят животните. Ще съм много благодарна , ако видиш, какво следва след това!

Lixi, спомням си на вашата възраст логопедът на моето дете най-напред го учеше как правят животните. Имаше и тетрадка със залепени заедно с нея животни и да повтаря у дома. А там имаха пластмасови фигурки и им организираха ферма. Играеха с животните и изговаря звуци и срички. За следващите стъпки мога да погледна, пазя тетрадките.

# 130
  • Мнения: 5 008
Аз изглежда те подлъгах. На мястото, на което доскоро виждах тетрадките, не ги намерих. Утре ще потърся по-обстойно. Детето отрича да е размествало.

# 131
  • Мнения: 3 033
Няма нищо може да се включи някой друг ,не се притеснявай Blush

Аз изглежда те подлъгах. На мястото, на което доскоро виждах тетрадките, не ги намерих. Утре ще потърся по-обстойно. Детето отрича да е размествало.

# 132
  • Мнения: 15 987
Сваляте си книга за учителя първа група и виждате  какви умения трябва да има дете което тръгва първа група в ДГ. Пиша "умения" в множествено число, защото речта не може да бъде откъсната от цялостното развитие на децата по всички други направление. Всички умения са взаимосвързани и подобряването на уменията на детето в една област, задължително  афектира върху всички други. Подобрението в една , води до подобрение във всички. Забавянето в една води в забавяне на всички. Късното проговаряне почти винаги е резултат от обща незрялост ( забавяне/дефицити/отклонения по други направления) и това, че в главата на детето ще има вкарани думи и конструкции и то ще ги ползва за да съобщава за нужди, не означава разбиране ( може да е заучаване, механизиране, ехолалия ), не означава зрялост, не означава комуникация в онзи пълен смисъл, който целим.

Пример за книга на учителя

https://www.bititechnika.com/view/kniga-za-uchitelya-za-1-pg-po- … leniya.html?i=251

Последна редакция: пн, 11 ное 2024, 22:55 от _re_ge

# 133
  • Мнения: 379
Lizi, копирам от мои стари постове какво съм правила, когато детето ми беше на същата възраст.
1. Натрупване на пасивен речник.
Купих поредиците "Първите сто думи", "Вече мога сам", картинни речници за най-малките. Дълго време си говорех сама, какво е това, това е коте, какво прави котето, котето пие мляко т.н. Говоря с прости изречения, гледам в очите, повтарям до припадък: Дай/искам вода, навън: Това е дърво, охлюв, гълъб, зелена трева, синьо небе и т.н. Ползвах тези логопедични карти https://logopedico.com/logopedichni-karti-deistvia/.
2. Игри наужким, въображаеми игри –  готвене, хранене, чичо доктор, запознанство.
3. Сортери, пъзели, за вгнездяване, рисуване, пластилин.
4. Артикулационни упражнения, напр. https://threetoseven.wordpress.com/2010/04/28/govor/
5. Самостоятелност, навици–  обличане, събличане, хранене, качване и слизане на стълби, миене, къпане и т.н.
6. Приказка и песен преди всяко лягане (това остана традиция и до днес).
Над три години:
Скрит текст:
1. Вълшебният учител -- образователна игра (някои от картите не са подходящи за деца на три години, напр.: ,,Събиране", ,,Часовник", но другите вършат чудесна работа);
2. Книги със звуци + образователни игри, на издателство,,Фют";
3. Дървени играчки за шиене и нанизване на копчета;
4. Карти ,,Аз чувствам", ,, Превозни средства", ,,Хранене", ,,Думите", ,,Противоположности" и т.н;
5.  Интерактивен пъзел с писалка;
6.  Книги за оцветяване с вода, рисуване с моливи и пастели;
7. Изрязване на хартия с безопасна детска ножица;
8. Щипки за развиване на фината моторика;
9. Домино с картинки;
Нямам много време тази вечер, но утре обещавам да пиша как детето ми започна да общува и играе с други деца.

# 134
  • Мнения: 5 008
_re_ge, всички умения са взаимосвързани, това ме подсети. Имаше тема за предлозите в, на, пред, зад, под, до. Моето момиче много се забавляваше, пъхаше топки в кутия, подреждаше едни малки плюшени котенца, пък и тя заедно с тях, къде е спрямо даден обект.

Общи условия

Активация на акаунт