Отговори
# 525
  • Мнения: 2 712
Нас ни изкарваха на дъската, изпяваш урока и после за шест другарката ти задаваше три въпроса от миналите уроци или пет въпроса, ако не отговориш на някой от трите. Голямо въртене на шиш беше. Сега малката само по история я изпитват така, а голямата изобщо никога не е разказвала урок в час, а учеше в СМГ. Там им казваха върху кой материал ще имат тест, тя сядаше, научаваше уроците за теста, правеше теста със затворени въпроси и след една седмица вече нищо не помнеше, а беше пълна отличничка.
Сега в училището на малката разни отворковци си пишат тезите по бел с изкуствен интелект и, о чудо, изкарват повече точки от моята, която си пише тезата с естествения си интелект

Последна редакция: вт, 25 мар 2025, 20:51 от Априлски душ

# 526
  • Мнения: 15 987
Сега в училището на малката разни отворковци си пишат тезите по бел с изкуствен интелект и, о чудо, изкарват повече точки от моята, която си пише тезата с естествения си интелект

Аз слушах преди няколко седмици една  майка  да разказва,  как показвала на дъщеря си ( в началните класове) как да си поръча  ИИ да й направи съчинение-описание на животно (домашно за писане) с речник и стил на третокласник ли второкласник ли. И какво подходящи фрази използвал този ИИ, все едно дете го е писало. Даваше и примерни но не се заслушах. Просто паднах под масата...

# 527
  • Мнения: 4 799
Говорих почивните дни с майки на петокласници от наше квартално училище (на фона на останалите квартални училища - най - престижно, пиша го с умисъл). Имали родителска среща. Учителите масово споделяли че децата не знаели как(!) да учат, какво е извод. В резултат, много слаби знания, което се виждало от резултатността от контролните, изпитванията и участието в часа. Иначе, с проекти, се справяли добре като оформление, материали, оригиналност,  но масово преписвали текстовете дословно, личало си, но нито децата, нито родителите им намирали в това нещо нередно. Имало деца дори с изпечатани и залепени на проектите  текстове от интернет. Затова, повечето учители особено по разказвателни,  им давали "алгоритъм" за учене, за да знаят каква последователност от стъпки  да следват, когато учат. Както и като правят проекти да пишат със свои думи, да правя изводи. На РС  са казвали - еди си кой не се справя, има силни пропуски,  нека следва алгоритъма. Какъв е той не съм питала тези родителки, но аз съм правила на моите деца във втори клас, защото бяха без занималня и имам представа горе долу какво е. Разбира се, няма как да е универсален този алгоритъм, но от разговора разбирам, че тези деца тепърва ще се учат как се учи самостоятелно така, че да е максимално качествено, а формирането на индивидуален алгоритъм такъв ще става в шести клас (Когато 7-ми вече тропа на вратата) В това училище занималнята била  1-4 клас. След това няма, от там и възникналите трудности. Но в другите квартални училища имаме и до 7 клас в сборни групи.
ПП Аз не разбирам, защо съобщават на родителите, че петокласниците не знаят как да учат. Ами това е тяхна работа - свършена или несвършена...
Добро утро Simple Smile

Добро утро Simple Smile
Децата се учат как да учат в училище. Има един простичък начин да се установи дали това се случва по конкретен предмет. Поглеждат се тетрадките за работа в час и ... се установява: няма нищо в тях, освен заглавието на урока; има откъслечни и несвързани изречения; диктовки на учителя; схема (план) на урока с увод (в който е посочена основната цел на темата), основните понятия, тезите, аргументите, 1-2 примера, извод. Това последното е и алгоритъмът за разбиране на темата по конкретен предмет, щото той не е един и същи за всички предмети. И означава, че и учителят разбира какво прави в час, и учениците също ще разберат, и полека лека ще усвоят модела. Дали има учители, които го правят. Има ... около 10% от всички.Smirk А някои от тях са напуснали училището и работят само на частни уроци.
Що се отнася до ИИ, има начини учителят да се надлъгва и с него, ако разбира професията си като творчество. Но това означава да владее перфектно логиката на учебното съдържание.

Последна редакция: ср, 26 мар 2025, 06:52 от Katya_I

# 528
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Аз пък не разбирам какви са тези напъни да накараме учениците да се държат все едно ИИ и смартфоните не съществуват. Задачата на училището не е да наблъска знания в главите на учениците, а да ги подготви за живота. А към настоящия момент живот без ИИ няма.
То е същото като да учим дете как да запали огън с кремък, а запалката да му стои в джоба. И да се тюхкаме как детето дава отпор на тъпите ни изисквания.

# 529
  • Мнения: 17 478
Умението да запалиш огън с кремък, а не със запалка е умение за оцеляване извън цивилизацията. Толкова зависими сме станали от технологиите, интернет и ИИ, че без тях ще сме безпомощни, особено хората, родени последните 25-30 години. В случая с учениците ИИ и технологиите отучиха децата да мислят, да разсъждават, да търсят информация, да извличат информация. Тестовата форма на изпитване ги отучи да разказват, което пак е извличане и систематизиране на знания от текст плюс умение да изразяваш мислите си. Премахнахме и писмените упражнения, но трябва да пишат преразказ или есе на НВО в 7 клас и на ДЗИ в 12.

# 530
  • Мнения: 35 943
Аз пък не разбирам какви са тези напъни да накараме учениците да се държат все едно ИИ и смартфоните не съществуват. Задачата на училището не е да наблъска знания в главите на учениците, а да ги подготви за живота. А към настоящия момент живот без ИИ няма.
То е същото като да учим дете как да запали огън с кремък, а запалката да му стои в джоба. И да се тюхкаме как детето дава отпор на тъпите ни изисквания.

Защото искам детето ми ДА МОЖЕ ДА МИСЛИ. Не ИИ да мисли вместо него.

Има много деца, които не могат да вържат елементарни изречения, да възпроизведат текст като преразказ или да обяснят нещо.... Дали няма връзка, че от бебета са с таблетите в ръце?

Спор няма, че сме зависими от компютрите. Засега не толкова от ИИ, но, ако се сринат компютрите, ще се срине обществото ни в сегашния си облик.

# 531
  • Мнения: 52 458
Аз пък не разбирам какви са тези напъни да накараме учениците да се държат все едно ИИ и смартфоните не съществуват. Задачата на училището не е да наблъска знания в главите на учениците, а да ги подготви за живота. А към настоящия момент живот без ИИ няма.
То е същото като да учим дете как да запали огън с кремък, а запалката да му стои в джоба. И да се тюхкаме как детето дава отпор на тъпите ни изисквания.

Първо, ИИ все още е главно за забавление и за писане на текстове, та живот без ИИ още има за сега.
Второ, за да може един човек да мисли, анализира и систематизира информация все пак са нужни някакви базови знания. Ако попиташ ИИ за нещо сложно, а после се налага да търси всяко едно просто понятие от обяснението до никъде няма да стигнеш. Та спрете с тая мантра, че нищо няма нужда да се знае, защото не е така.
Подготовката за живота включва много неща, като базовите знания определено са нужни. Да, не е нужно да се пали огън с кремък, ама все пак трябва да се знае какво е огън, какви са ползите и опасностите и защо ни е нужен.

Хич не обичам тези апели как децата нямало нужда да знаят нищо, а само да мислят. Да, ама не, мислене без основни понятие не се получава.

# 532
  • Мнения: 35 943
То мисленето идва със знанието. В това няма съмнение...

# 533
  • Мнения: 2 712
Човекът, както всички знаем, е естествен интелект и е подчинен на биологията. Човешкият мозък се развива по законите на биологията до 23 годишна възраст. Ако едно дете не упражнява паметта си, то тя не се развива, ако не решава задачи, аналитични връзки няма да има, ако не пише съчинения, забравете за абстрактното мислене и въображението. Ако искате да направите от умно дете идиот, дайте му ИИ.
Много хора не разбират смисъла на ИИ, това е инструмент, като лопатата, но как ще се използва зависи от човека

# 534
  • Мнения: 15 987
Човешкият мозък се развива по законите на биологията до 23 годишна възраст.
От гледна точка на съвременните науки, доказано с научни изследвания, този начин на възприятие на възможностите и развитието на човешкия мозък, вече е напълно отречен. Смята се, че ако се работи с него,  той се развива. Независимо от възрастта. Едва в периода на биологичната старост, говорим по-скоро за запазване на стари умения а не за формиране на нови такива. Макар че и второто също е възможно.

# 535
  • Мнения: 52 458
И какво ако е така? Дай да не развиваме мозъка в ранна възраст, понеже и после можело???

# 536
  • Мнения: 15 987
И какво ако е така? Дай да не развиваме мозъка в ранна възраст, понеже и после можело???

моля те станцийке, не изваждай написаното от мен от контекста на написаното от априлката. Затова съм сложила и цитат, точно на кое отговарям.

# 537
  • Мнения: 52 458
Ама, съфорумчице, цитат си сложила, но с оглед на дискусията може да се допусне и че възразяваш по принцип, а не само на факта.

# 538
  • Мнения: 2 712
Пропуските в развитието не могат да се наваксат. Това е доказано от практиката много пъти. Има описани хиляди случаи на деца от институции
Таблетите и телефоните в ранна възраст създават екранна зависимост у децата, превръщат ги в наркомани, да почти същите като хероиновите, защото са на принципа на допаминовите пътища в мозъка. Има деца не проговарят, защото са с таблети от бебета, има деца с аутистични черти пак заради електронните устройства, с характерови изменения, с агресия, автоагресия. Има вече информация за това, преди не беше толкова ясно, но сега, след като цяло поколение расте с телефон от люлката, хората разбраха
Човекът не е в състояние да избяга от природата си. Това в Европа вече е осъзнато и в Швеция връщат хартиените учебници и отнемат телефоните в училищата, защото разбраха каква грешка са направили.
Развитието на мозъка следва един определен път и  може да компенсира само частично, в зависимост от увредата
Има си правила колко време трябва да прекарва дете до 14 години с телефона. Това са два, три часа на ден.

Последна редакция: ср, 26 мар 2025, 11:02 от Априлски душ

# 539
  • Мнения: 15 987
случаи на деца от институции
не мисля че тук обсъждаме институционни деца. Говорим по същество че мозъкът има капацитета да се развива а как, дали и защо е друг въпрос. Има такава способност. Дори новият поглед върху парадигмата "Интелектуално затруднение"  в резултат от Конференцията в Саламанка,  го доказва.

цитат си сложила, но с оглед на дискусията може да се допусне и че възразяваш по принцип, а не само на факта.
който е в темата - чете с разбиране, иначе пък има скачане че ставали чаршафи.
Който не може да чете с разбиране, то тогава и темата "Да си поговорим за образованието или защо учениците не могат да покрият I модул на НВО успешно" няма да му помогне.

Общи условия

Активация на акаунт