Отговори
# 570
  • Мнения: 17 076
Аз лично се радвам, че децата ми не са първи клас. Да кажем, че предпочитам да ги възпитавам в атеизъм, а едното ми дете не може да възприема и обработва противоречаща си информация.

# 571
  • European Union
  • Мнения: 1 940
Динчо, а ти защо слагаш равенство между религия и християнство?

# 572
  • Мнения: 15 804
От какво точно ви е страх?
А вас от какво ви е страх ако "религия и добродетели" не бъде въведена като предмет първи клас. Защо трябва да познавам свещеник, за да
повярвам в необходимостта от този предмет. Защо е неразбираемо, че  искам детето ми само да избере дали и в какво да вярва, при все  че си има  заложени от възпитанието добродетели и без да е вярващо.

Добродетели се научават и възпитават, и чрез приказките, митологията, и чрез изучаваните произведения по БЕЛ.
Ох добре вокализирахте проблема. Добре че е предметът БЕЛ да "просвети" децата, когато са вече на 7 години, че то в семейството няма време за такива неща. Една първокласничка ми сподели че не й четена Червената Шапчица. Второкласничка - че не знае коя е Приказката за рибаря и златната рибка. А по Литература имаше да съчини приказка по зададено начало. Ми то детето не е чувало за тази приказка. А от нея се иска да съчини край по приказка,  защото "познава добродетелите" на рибаря и трябва "да стъпи" върху тях.

# 573
  • Варна
  • Мнения: 111
Категорично против изучаването на религия и разни догми. Християни сме, да, но точно в името на религията....са избити милиони през годините. И продължава и до ден днешен.

# 574
  • Мнения: 2 232
Има ли някъде публикувано съдържанието, което се предвижда за този предмет, брой часове, класове, в които да бъде включен? За сметка на кои хорариуми е предвиден?

Последна редакция: вт, 08 апр 2025, 11:03 от gato

# 575
  • Мнения: 4 315
https://btvnovinite.bg/bulgaria/vavezhdat-predmet-dobrodeteli-i- … ii-ot-1-klas.html

"На 24 април предстои дискусия какво точно да включва дисциплината, а промените в закона ще бъдат предложени за обществено обсъждане през май."

# 576
  • Мнения: 4 917
Преди някоя и друга седмица министърът щеше да въвежда повече математика и природни науки, а да намалява обучението по чуждия език, сега религия. Активност голяма кипи. Резултатът се вижда.
Твърдо против съм за религия в училище. Не съм абсолютен атеист, но  без повече предмети в училище. Търсим да намерим работа и дадем заплата на още някой, а децата по колко часа в училище да висят.

# 577
  • Мнения: 4 482
Има ли някъде публикувано съдържанието, което се предвижда за този предмет, брой часове, класове, в които да бъде включен. За сметка на кои хорариуми е предвиден?
Аз поне не съм срещала още конкретика. Но попрочетох и гледах разл. дискусии по темата. Впечатление ми направи една дискусия, в която участват едни от създателите на енорийския център към храм „Покров Богородичен“ и хора, ангажирани и отдадени в различни образователни инициативи.
https://hristianstvo.bg/%D0%B7%D0%B0-%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D … 0%B5%D0%BD%D0%B8/
Кои са проблемите?
1. Естествено задължителността.
Аргумент против: Христос: "Който желае, да върви след мен".
2. Компетентността на учителите по религия.
Аргумент против: Има завършили духовната семинария и разл. факултети в Бг университети. Има и завършили духовно образование в различни държави от Близкия и Среден Изток, някои от тях проповядват радикален ислям. Освен това, учителите по религия ще проповядват истините на вярата (!) и спасят децата ни от ценностен нихилизъм. Това - в секуларизираното  училище на Модерната епоха, в което учителите са с различен светоглед.
3. Целите: да се постигне ценностно преобръщане на обществото чрез истините на вярата.
Аргумент против: Връзката човек - Бог според Православието е душевна. Един от участниците в дискусията разказва какви деца посещават курсовете му, как се работи индивидуално с всяко дете, проявяващо интерес към религията. Формализираното и всеобщо задължително образование не може да постигне истинска връзка с Бога.
4. Това е тезата на Знеполския еписко Мелетий - религиознание, като опция за жизнен избор, както задължителното образование по философия, математика не предполага припознаване на една теория като лична.
Аргумент против: Изборът, който предпоставя в тезата си Мелетий е: Православие или Ислям. Други религии не се разглеждат. Но в Християнството има и католицизъм, протестантство. Има Юдаизъм, Будизъм и това са реално съществуващи религии в света. Така че ... идеите на нашата църква все пак не са насочени не към познание за избор, а имат конкретни за България политически цели - твърде съмнителни като резултат. Защото се разделихме, преди консенсус чрез познание. А и проповед и учебен урок са различни като цели, методика и резултати.
Накрая. Едва ли има значение, колко свещеници познаваме, за да изясним отношението си към инициативата на МОН. Защото познаваме и сме чели, и виждали различни свещеници.

# 578
  • Мнения: 19 038
До колкото разбрах от МОН искат да махат и профилите, и да се върнат на ООП. Така четох вчера на страницата им. Само дано не намалят часовете по чужд език, че в интервюто по Бтв нещо такова намекна. Знаем ли го на къде ще го избие. Имам чувството, че стреля на посоки и се услушва за реакции.

Последна редакция: вт, 08 апр 2025, 11:33 от Lady Cassiopeia Duval

# 579
  • София
  • Мнения: 16 209
Не го е намеквал, а директно си го казва - увеличаване на часовете по математика, природни науки, малко история и литература, за сметка на чуждоезиковото обучение.

# 580
  • Мнения: 3 130
Този Вълчев никога не съм го харесвала. "Каква религия, какви 5 лв?" Човек не е ли свободен сам да избира религията си?
Първо да помисли за плявата по учебниците, как в 21 век се мъкнат раниците и после да мисли за други нововъведения и глупости.

# 581
  • Мнения: 2 232
Този Вълчев е същият, който е подписал заповедта и решението за въвеждането на предмет Религия през 2018 годината от 1-12 клас:
https://www.mon.bg/obshto-obrazovanie/uchebni-planove-i-programi … rami-po-religiya/
И като избираем предмет явно  не е потръгнал много, сега ще го лустросаме с "Добродетели" и ще пробваме друга стратегия.

Има учебници по предмета Религия - християнство, които могат да се разгледат в https://bg.e-prosveta.bg/

# 582
  • Мнения: 9 115
От какво точно ви е страх?
А вас от какво ви е страх ако "религия и добродетели" не бъде въведена като предмет първи клас. Защо трябва да познавам свещеник, за да
повярвам в необходимостта от този предмет. Защо е неразбираемо, че  искам детето ми само да избере дали и в какво да вярва, при все  че си има  заложени от възпитанието добродетели и без да е вярващо.


Аз не съм нито за този предмет, нито против, неутрална съм. Стана ми интересно защо ива хора, които яростно се съпротивляват. Страхуват се, че децата им ще бъдат превърнати във фанатици или какво. Добронамерено попитах за мотивите крайното против.

# 583
  • Мнения: 50 950
Аз не съм нито за този предмет, нито против, неутрална съм. Стана ми интересно защо ива хора, които яростно се съпротивляват. Страхуват се, че децата им ще бъдат превърнати във фанатици или какво. Добронамерено попитах за мотивите крайното против.

Ами именно затова. Изпращаме децата си на училище с отворено съзнание и с указания да слушат, запомнят и възприемат всичко, което им се преподава там. И там хоп, идва един поп и им говори за сътворението, за Адам и Ева... После върви се аргументирай срещу авторитета на училището и говори за еволюция и вселена.

# 584
  • София
  • Мнения: 5 615
Няма никаква яснота как и какво всъщност ще се учи по тези предмети. Ето едно чудесно мнение, което подкрепям:
"💣 Ще се учудите, но подкрепям предмет "Добродетели и религии" в първи клас, НО ... ако се учи за ролексите и мерцедесите на висшия клир като духовно израстване, прането на пари от православната църква като висша добродетел, етническото прочистване от страна на будистите в Мианмар и от от Харедите в Палестина като религиозно смирение, обезобразяването на генитали от мюсюлмани и християни в централна Африка, изнасилването на деца от протестантски и католически проповедници и сватбите с малолетни от мормони и мюсюлмани като служене на който там си искат. Не на последно място ще става дума имотите на Такева, схемите с пари за  ремонти и интеграция на образователното министерство и най-вече крайната сегрегация на българското образование. Тия добродетели става ли? Или искате да ги разпиша е една единствена книга и само тя да се чете? Имаме вече genAI - ще стане за няколко минути. Обещавам неудобните жития да ги затрия набързо без дори да правим събор, че с тия цени на ресторантите."
етолинк https://bsky.app/profile/yurukov.yurukov.net/post/3lmar3c3pss27

Общи условия

Активация на акаунт