Отговори
# 720
  • Мнения: 2 142
Точно така, зависи кой какво разбира под грамотност. Преди 100 години болшинството са ходили на училище, колкото да се научат да четат и пишат. Изобщо не може да се сравнява със сегашното образование. Но дори и при онова елементарно ниво в миналото, ако е имало нво, пак са щели да лъснат много пропуски.
Просто имаме все по-високи изисквания към децата и ги натоварваме все повече и повече и когато не покрият ниво "перфектност", излиза така, че едва ли не са някакви неандерталци, а предшествениците им са/сме били от гении нагоре.

# 721
  • Мнения: 50 775
В момента говорим за промяна в учебните програми, но вие едно си знаете, едно си баете. Е как преди 100 години децата на бедни и неграмотни родители са излизали грамотни от училище, че и сега ромчетата смятат по-бързо наум?

То никой не е против такава промяна по принцип, въпросът е какво да се промени. И дали тази промяна е реалистична.

# 722
  • Мнения: 35 408
Каквото и да се промени, винаги ще има недоволни. Едни искат повече натоварване за децата, други обратно. Едни ученици искат да печелят състезания и олимпиади, други не знаят таблицата в пети клас. Желанията и нуждите са различни, трябва да се намери златната среда. Неслучйно програмите са направени по този начин - за средно ниво. Най-добрите и зле справящите се, ходят на допълнителни занимания за надграждане или наваксване.

Аз лично съм против някои идеи за учене чрез игра и "да им го направим забавно", освен ако това не е в детската градина.

# 723
  • Мнения: 12 722
Разбираемо да го направят, няма нужда да е игра. Всеки английски учебник, който взема, чета от кприца до корица и всичко ми е ясно. Български по темата, често по няколко пътим чета и не мога да навържа.

# 724
  • Мнения: 35 408
Разбираемо за кого?
На теб може да ти е непонятна химията, аз да си чета учебник за лятно четиво. Ти може да харесваш история, да речем, и да не те бъркат по 30 дати и събития на страница, но за мен да е трудно да ги навържа......

# 725
  • European Union
  • Мнения: 1 928
Учебникът по ИТ за 9 клас, които учеха по старата програма, е написан по-разбираемо от учебника за 5 клас. Не може да се сравни със сегашните гимназиални учебници, защото учебната програма е смъкната в долен курс. Но няма съмнение, че с всяка следваща година учебниците са все по-неразбираемо написани, на много високо ниво, с ненужна информация. Затова са виновни не само учебниците, учебните програми също. Крайният резултат е отвращение на средните учениците, слабите не ги вълнува степента на трудност, силните усвояват и при тези условия.  И в крайна сметка масата ученици не могат да покрият първи модул на НВО.

А сега ще махнем НВО-то в 10 клас, за да не лъщят слабите резултати. Ще освобождаваме добрите ученици, за да направим лесни матури и да отчитаме висока грамотност.

Това не е златна среда за никой.

# 726
  • Мнения: 35 408
Явно средата пада все по-надолу....

# 727
  • Мнения: 2 455
Че учебниците са некадърно написани е абсолютно вярно. Такива бисери има там, че е нужна отделна тема за това. Още в трети клас като попълваше детето ми една кръстословица, в която се питаше за животно, което живее в джунглата с три букви, се потресох. Оказа се, че е лъв. После четох как цар Калоян сключил договор с Папата, пак в учебника за трети клас и изпаднах в неудобното положение да обяснявам  какво е папа, какво е договор, като се има в предвид, че даже не е и бил сключен, но не стигнах до там.
 А по литература в пети клас се насладих на писанията за космическата кокошка, снесла космическото яйце на дървото на живота в българския фолклор и как това кореспондира с познатото пространство в патриархалното общество.  Даже имаше и илюстрации....на кокошката.
В седми клас надзърнах в учебника по химия, прочетох какво според тях е валентност, прекръстих се и не отварям вече
Нищо чудно, че пада нивото

Последна редакция: чт, 17 апр 2025, 13:37 от Априлски душ

# 728
  • Мнения: 2 230
Учебниците са наистина покъртителни. Наложи ми се да помогна по химия, защото детето откровено не разбираше глупостите и абстракциите, които му се преподаваха. Не помнех особено какво съм учила преди 30г, а още по-малко мога да преподавам материала. НИЩО не разбрах от учебника, по който учат. Има липсваща свързваща информация за човек, който химията му е вече много далечна. Добре, че има достъпни всички издадени учебници онлайн, че се хванах да прочета от 3 издателства, за да сдъвча и изплюя нужното.

По математика на Архимед са тотално недоразумение!

А относно темата преди и сега и обучението на населението... лично аз имам усещането(абсолютно субективно разбира се), че народът все повече изпростява, което обаче не е във връзка с академичността на съдържанието на материала, който учат, нито на нивото на учебниците, а на общата деградация, липса на ценности и морални устои в обществото.

# 729
  • Мнения: 12 722
Разбираемо за кого?
На теб може да ти е непонятна химията, аз да си чета учебник за лятно четиво. Ти може да харесваш история, да речем, и да не те бъркат по 30 дати и събития на страница, но за мен да е трудно да ги навържа......
Който и да е:) учебник, на каквато и да е тема. С някакъв предмет бях закъсала като студентка, взех си учебник от чужд автор на английски, никакъв проблем, че даже и отлична оценка изкарах. Просто писането на учебници не трябва да е само, за да спечелят нЕкой лев от хонорар.
И ако съдържанието на учебника по история е предадено в контекст, логично и свързано, няма да е проблем да се научи.

# 730
  • София
  • Мнения: 1 371
Материалът в учебиниците изобщо не е синхронизиран с другите предмети.  Но след като при голямата четох в 4 клас обобщителен урок по Човек и общество, който започваше от траките и завършваше с първото правителство на Бойко Борисов - разбрах, че нищо не може да ни събори. Simple Smile Със сигурност, писано от болен мозък, извинете за квалификацията. Как, за Бога, дете на 10 може да запомни цялата българска история дори в ключови моменти предадена накуп в един урок???

По БЕЛ са вкарани термини, които на мига, в който мине НВО-то се забравят. Материал от университета се сваля постоянно в по-ниските класове. И питам аз, кому е нужно това? Ние имаме нормални деца, вундеркинди ли се опитваме да изградим? По математика - същите тъпотии, всеки час нов урок и ги редуват алгебра, геометрия , после пак алгебра и т.н. та да могат децата качествено да забравят всичко.

Колкото до освобождаването от матурите - твърдо за. За премахването на НВО след 10 клас - твърдо за.
Аз самата се освободих от матура. Това ми помогна да се концентрирам в подготовката си за кандидат-студентския изпит по дисциплината, с която кандидатствах, спести ми излишен стрес и ми даде повече време за подготовка. А ако някой ми обясни 10-класното НВО-то за какво е? Щяло да се гледа на него като на текуща оценка, по преценка на учителя може да се внесе или не, дори и в момента, ако не си държал НВО в 10 клас, по никакъв начин не ти влияе. При това положение, вече чувам от майки, че няма да пуснат децата да се явят, за да им спестят стрес. Е, при това положение, за какво е това НВО? Не влиза в никакви балове, ей така, да си знаем. Ми същото може да се постигне с контролно, без да го кръщаваме НВО и да тормозим хиляди деца. Да не говорим, че ще спестим стрес и на много учители и директори, които от февруари започват подготовки, запознаване с формата, засичане на време, организация, пробни НВО-та, ангажиране на учители за проверяващи и квестори... та пак, кому е нужно това?

# 731
  • Мнения: 50 775
По мое време имаше освобождаване от матура и аз съм съща ЗА. В края на краищата това е един стимул за редовно учене през годините, а и силно редуцира нуждата от уроци.

За учебниците - нека има конкурс и после да се избере един учебник и всички да учат по него, а не някъде нещо пропуснато в един учебник, другаде друго претупано или различно написано...

Дали материалът е много не мога да преценя, нямам поглед. Но определено голяма част от теоретичната граматика/лингвистика или как там се казва би било добре да отпадне и да бъде заместена с постигане на обикновена грамотност. Повече изобщо не е нужно.

# 732
  • Мнения: 12 722
Нека да облекчат живота на децата, но да има и някакво справедливо оценяване. Защото, изведнъж ще се освободят в нискобаловите, а СМГ, НЕГ и Испанската ще са на матури.

# 733
  • София
  • Мнения: 1 371
Спенса, това е наистина валиден аргумент. Преди години спорих с учителка за следното: режат като оценки, пишат по-ниска оценка в дипломата. Това - едно, че пречи на бала на конкретното дете за университет, а друго дете, от училище с по-ниски критерии влиза по-напред в списъка с баловете. После, почва университета и се оказва, че детето от нискобаловото училище, не знае основни неща, но има 6, а детето от по-елитното училише има 5, но е доста по-напред в материала, има стабилни знания и се справя много по-добре.
Има ли човек - има и проблем с оценяването и винаги има голяма доза субективизъм. Матурите (спорд мен) не решават този проблем обаче, особено ДЗИ, защото оценките винаги се адаптират на база общото представяне на випуска и ... просто критериите падат.

В 7 клас, последните години ми прави впечатление, че ковид и онлайн обучението, което децата преживяха, беше нужно да се покаже колко е успешно. От там - доста намалена трудност на НВО...

# 734
  • Мнения: 2 455
Нека да облекчат живота на децата, но да има и някакво справедливо оценяване. Защото, изведнъж ще се освободят в нискобаловите, а СМГ, НЕГ и Испанската ще са на матури.
В езиковата, високобалова, моята, заедно с почти всички завърши с медал за отличие, докато приятелчета в кварталното бяха със среден успех под четири.
Схващането как лепят шестици по челата в квартала е тотален мит,не е вярно.
Сега за трайните знания не мога да гарантирам, но и голямата ми отличничка съм я хващала как не знае елементарни неща по география
И на ДЗИ да ви кажа какво правят. На тестовете  дават на всичко отговор Б и уцелват за три. Време е или да го отменят за успех или да сменят формата, за да няма тото. Сега вторият модул как го пишат и как ги оценяват, не знам, сигурно много проверяващи са просто милостиви

Последна редакция: чт, 17 апр 2025, 17:00 от Априлски душ

Общи условия

Активация на акаунт