Отговори
# 705
  • Мнения: 4 456
Подмененият разговор в образованието

"През последните няколко седмици Министерството на образованието и науката и учителските синдикати успешно подмениха истинския разговор за това накъде трябва да тръгне българското образование. От това как да обучаваме и подкрепяме по-добре учителите завихме към архаичните и неработещи оценки за дисциплина. Нуждата от съвременни учебни програми, които да подготвят учениците за 21. век, беше изместена от задължителни часове по религия още за първокласниците. Препоръката на български и международни експерти да спрем с изпитите от ранна детска възраст и да направим така, че всяко дете да получи добро образование, беше заглушена от разширяване на приема в 4. клас, т.е. от стимулиране на още повече частни уроци и огромно напрежение за 10-годишни деца."
https://www.dnevnik.bg/analizi/2025/04/15/4770177_podmeneniiat_r … TnhtSmU-S5MgaAaOw

# 706
  • Мнения: 50 771
 Проблемът е- че в училище се учи последователно и усложнено един материал, а НВО е върху целия материл. Децата завършват в 7 клас един раздел, и поне по времето на сина ми нямаха повече от един час за преговор върху целия материал и сътоветно никакава подготовка за формата на НВО. Задачите изобщо не са трудни, но децата не са обучавани да мислят и да прилагат, а затрупани с доста сложни задачи от всеки раздел, които заучават като модели в рамките на периода ,в който го изучават

Тук нещо не разбирам. Значи за теб е проблем, че в НВО по МАТ има материал от 6, 5, 4 клас? Това ли е проблем?
Ама то математиката е конструкция с непрекъснато надграждане и за да се знае материалът от 7 клас задължително се стъпва на материала от долните класове. Това не е история, че децата да са забравили за Европа, понеже са учили за България.

# 707
  • Мнения: 2 455
 Проблемът е- че в училище се учи последователно и усложнено един материал, а НВО е върху целия материл. Децата завършват в 7 клас един раздел, и поне по времето на сина ми нямаха повече от един час за преговор върху целия материал и сътоветно никакава подготовка за формата на НВО. Задачите изобщо не са трудни, но децата не са обучавани да мислят и да прилагат, а затрупани с доста сложни задачи от всеки раздел, които заучават като модели в рамките на периода ,в който го изучават

Тук нещо не разбирам. Значи за теб е проблем, че в НВО по МАТ има материал от 6, 5, 4 клас? Това ли е проблем?
Ама то математиката е конструкция с непрекъснато надграждане и за да се знае материалът от 7 клас задължително се стъпва на материала от долните класове. Това не е история, че децата да са забравили за Европа, понеже са учили за България.
Забравя се и математиката ако няма време за преговор, разбира се.  Последно в седми клас учат неравенства. Но без преговор децата не помнят кое число беше просто, дали нулата е цяло число, четно ли е, забравили са разликата между права и правилна призма, някои и призма са забравили какво е, защото в седми клас няма задачи с призма. Вероятностите ги учат в шести клас, а в седми вече са ги забравили, защото нищо от материала в седми клас не стъпва върху вероятности.
Защо е тази жестокост към децата, не разбирам. Теорията, която могат да вкарат в НВО, наистина е много и трябва да има време за цялостен преговор
 И се извинявам, но примерът с историята не е правилен, защото историята, също като математиката, стъпва върху предходни знания, но няма как да помниш винаги всичко.
Тук сме хора с различни професии, хващам се на бас, че ако ни препитат на теорията на съответната професия , то много от нас няма да изкарат висок бал, защото в практиката си никога не я ползват цялата. Затова какъвто и изпит да се прави, трябва да има време за цялостен преговор, а не на 19 юни взимат материал,  на 20 ги изпитват. За това трябва да се говори и говори, а не как се минали да дадат на семействата 15 дни глътка въздух и как трябва часове по вероучение, защото от 24 те часа денонощие, на децата са им заети само някакви си 12 и се чудят какво да правят през свободното си време.

Последна редакция: ср, 16 апр 2025, 01:20 от Априлски душ

# 708
  • Мнения: 12 722
Като цяло няма време за упражнения. Взеха лице на триъгълник, трапец и успоредник в една седмица. Имаха урок за смесени фигури, обобщение и контролно. От всяка тема 5 задачи за домашно, по сложност Б група.
А тия задачи трябва да се упражнят, да се започне с лесна и да се усложнява. След няколко дни да се върнат назад. Не знам какво правят 7 часа или 8 часа имат на седмица, но се "движат с темпото на другите паралелки", т.е. губят ценно време. И да, накрая да има две седмици за преговор на целия материал преди НВО, би било добре.

# 709
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Наистина има проблем с разбирането ... Grinning
Няма проблем с разбирането. Това си е услуга, която някой е потърсил, а друг не му е отказал.

Допълнителна подготовка за приемен изпит в гимназия е нещо различно и разбираемо.
---------------
Но това, точно учители, които толерират и се възползват от недостатъцитте на образователната система и учебните програми, за да развиват частна практика, да "светват" родителите,  че децата са претоварени  е жалко.  И каква оценка е НВО за качеството на обучението ?  Никаква.
---------------------
Частни уроци за PISA как още не са измислили, задължителни за всички  - е тогава ще е радост и благополучие.
Съгласна съм с едно - системата е с недостатъци. Един иска тя да е подкрепяща и щадяща, друг иска тя да дава стабилна подготовка, знания и стратегическо мислене, трети иска ученето да се случва с наблюдение, движение и практика, следващия също си има своите представи. Всички са прави за себе си, но системата няма как да угоди на всеки. Такова идеално положение не съществува.

 Най-ценното умение е да си гъвкав и въпреки обстоятелствата, са извличаш максимума, от това, с което разполагаш. Тези нагласи се възпитават вкъщи. Докато детето знае, че вие нямате доверие на учителите му, те не могат да ви помогнат с нищо.

# 710
  • Мнения: 4 456
Цитат
Докато детето знае, че вие нямате доверие на учителите му, те не могат да ви помогнат с нищо.
А как се формира доверие въобще и в учителя, конкретно? И няма ли учители с доверие?

# 711
  • Мнения: 1 270
Като цяло няма време за упражнения. Взеха лице на триъгълник, трапец и успоредник в една седмица. Имаха урок за смесени фигури, обобщение и контролно. От всяка тема 5 задачи за домашно, по сложност Б група.
А тия задачи трябва да се упражнят, да се започне с лесна и да се усложнява. След няколко дни да се върнат назад. Не знам какво правят 7 часа или 8 часа имат на седмица, но се "движат с темпото на другите паралелки", т.е. губят ценно време. И да, накрая да има две седмици за преговор на целия материал преди НВО, би било добре.
Това е материал за 5. клас. На успоредник е отделено 5 часа време - обиколка и лице са си отделни часове и има и обобщаващ/преговорен урок, на трапец 5 часа време, като даже там има обиколка на трапец в 1. час, обиколка на равнобедрен и правоъгълен трапец още 1 час (не виждам голяма разлика, като знаеш  що е то обиколка).
За къде бърза вашият учител? Има още 2 месеца (вярно с доста почивни дни),  но остава един раздел - куб и паралелепипед и съответно преговора. Ако в една седмица са взели и трите фигури, то какво са правили в предишните седмици? При 5 часа математика седмично+1 ИУЧ (мисля, че всички училища го използват след последната промяна на часовете по математика в прогимназията) има достатъчно време, че да не се препуска. Време за математиката в 5. клас има достатъчно, важно е как се използва.

# 712
  • Мнения: 12 722
Все имам чувството, че нещо не е ОК. Факт е, че решаваме много задачи допълнително, за да затвърдим. И не можем да смогнем да се движим успоредно с материала. А тези допълнителни задачи си ги решават в програмата на МГ в часовете или за домашно. Програмите се различават само с ФУЧ като часове.
Другото, което ми казва детето е, че от учебника остават нерешени задачи, които не ги дават за домашно. Учителката решавала на дъската /къде с чертеж, къде без/. Не знам как може да не успее да  мине всички задачи от учебника поне.

# 713
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Цитат
Докато детето знае, че вие нямате доверие на учителите му, те не могат да ви помогнат с нищо.
А как се формира доверие въобще и в учителя, конкретно? И няма ли учители с доверие?
В какво имате доверие? Ако имате доверие в себе си, защо ви пречи да се доверите на другите. Едва ли сте нещо повече от тях. Учителите са най-малко специалисти в областта си. Защо не намираме сили да им се доверим?

Проблемът с доверието винаги е бил на дневен ред в много житейски проявления, но като че ли с особена страст се използва в определено  направление - да оплюем, да сме жертви, в случая - жертви на образователната  система. Подобен манталитет не ми е присъщ, но не пречи други да го припознаят за свой. Психолозите свързват проблема с доверието с нивото на себепознание.

# 714
  • София
  • Мнения: 484


 Най-ценното умение е да си гъвкав и въпреки обстоятелствата, са извличаш максимума, от това, с което разполагаш. Тези нагласи се възпитават вкъщи. Докато детето знае, че вие нямате доверие на учителите му, те не могат да ви помогнат с нищо.

Разсмяхте ме.  Какви други опции имаме, освен една  - да сме "гъвкави"?  Май никакви. А доверието трябва да се спечели.
В момента говорим за промяна в учебните програми, но вие едно си знаете, едно си баете. Е как преди 100 години децата на бедни и неграмотни родители са излизали грамотни от училище, че и сега ромчетата смятат по-бързо наум?

# 715
  • Мнения: 2 141
Абе добре че преди 100 години не е имало национално външно оценяване, та да видим колко точно са били грамотни Stuck Out Tongue Winking Eye

# 716
  • София
  • Мнения: 484
Абе добре че преди 100 години не е имало национално външно оценяване, та да видим колко точно са били грамотни Stuck Out Tongue Winking Eye
Тогава образованието е било кауза, сега е бизнес. Във Вашето семейство неграмотни ли са били?   Не ми се вярва, но можете да ме опровергаете.

# 717
  • Мнения: 35 405
Може и по-малко грамотни да сме били като цяло. Без НВО никой не си е давал особен зор да учи видове деепричастие или какво точно е казал някой от хъшовете в трета глава.....

# 718
  • Мнения: 2 141
Абе добре че преди 100 години не е имало национално външно оценяване, та да видим колко точно са били грамотни Stuck Out Tongue Winking Eye
Тогава образованието е било кауза, сега е бизнес. Във Вашето семейство неграмотни ли са били?   Не ми се вярва, но можете да ме опровергаете.
Добре де, наистина ли не се разбра какво имам предвид?
Те и сега децата не са неграмотни. Просто не са на това ниво, на което би ни се искало.
Тук говорим за НВО, а преди 100 години не е имало такова. Ако имаше, хората щяха да си говорят същото, каквото ние сега, убедена съм на 300%

# 719
  • Мнения: 12 722
Не са неграмотни, или поне не са по-неграмотни от нас. Оценяват ги за грамотност на тематика, която не е практическа. Спрежението на глагола къде в живота го ползваме или знаем ли го, за да може да кажем, че сме по-грамотни от децата, които не са го научили?

Общи условия

Активация на акаунт