На 5 години в първи клас?

  • 24 980
  • 485
  •   1
Отговори
# 450
  • София
  • Мнения: 19 925
N_ik, всичко по-горе обаче е в сферата на пожеланията у нас конкретно.На пръв поглед през последните години има стремеж към увеличаване на броя на професионалните паралелки след 7 клас за сметка на езикови, математически и т.н.Ама от немалка  част от тях излизат хора с нулеви или близки до това ниво умения по специалността.Причините са много и затова аналогиите с дуалното обучение в Австрия и Германия са на този етап нерелевантни. Няма я често необходимата материална база, няма квалифицирани  кадри, няма  най-вече обвързаност между теория и практика.Отделно в упоменатите държави с такова образование спокойно можеш да си живееш повече от прилично и БЕЗ непременно  да стигаш до университета,  докато тук не е баш така...

# 451
  • София
  • Мнения: 15 166
Не е вярно това. Има доста техникуми, а и професионални паралелки. Човек може от икономическия техникум да излезе счетоводител, а от паралелка по туризъм екскурзовод и аниматор. Например.

# 452
  • Мнения: 35 408
Ще излезе счетоводител, ама освен някой да го уреди на работа, едва ли ще има успех с обяви, където кандидастват поне 50 човека с висше образование. Ти, ако си работодател, кого ще предпочетеш?

# 453
  • София
  • Мнения: 19 925
От професионалните гимназии може би (и пак не от всички), но от новоизлюпени професионални паралелки в училище Х -  мноооого съмнително..

# 454
  • София
  • Мнения: 15 166
Ще излезе счетоводител, ама освен някой да го уреди на работа, едва ли ще има успех с обяви, където кандидастват поне 50 човека с висше образование. Ти, ако си работодател, кого ще предпочетеш?
За оперативен счетоводител не е нужно повече. Тези с техникума са такива, защо да не ги предпочетеш в отдел ръководен от експерт счетоводител в висше? Те изпълняват задачи и струват по-малко. Повечето счетоводен персонал по света е без висше образование, ръководителите им са с висше.

# 455
  • Мнения: 35 408
....защото има достатъчно с висше образование, които са съгласни да работят за заплатата на тези без (млади или пък пред пенсия). Иначе съм съгласна за принципа, но в България не е точно така.

# 456
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Имаме близък със собствен автосервиз, опитва се да обучава по малко някой ученик от местния механотехникум(от среден по големина окръжен град) и е направо изумен(отчаян) от кадрите, които идват.
Без мотивация, слабо грамотни, зле подготвени, не им се работи..Grin

# 457
  • София
  • Мнения: 19 925
Имаме близък със собствен автосервиз, опитва се да обучава по малко някой ученик от местния механотехникум(от среден по големина окръжен град) и е направо изумен(отчаян) от кадрите, които идват.
Без мотивация, слабо грамотни, зле подготвени, не им се работи..Grin
Точно това имах предвид.Картината трябва да се гледа в цялост, не за пример да се дават завършили НТБГ, ТУЕС , Строителния и още една- две професионални и техните шансове за реализация...

# 458
  • Мнения: 50 781

За сина ми - бих искал да влезе след 4-ти клас в МГ не за друго, а заради средата. От там нататък бих искал да отделя колкото се може по-малко време на училището. Да може в свободното си време да се занимава с нещо приложно, което явно е най-близко до интересите и заложбите му. Примерно, електроника. Или роботика.


Май точно такива родители като теб дават козове на противниците на МГ - влизали деца без интерес към математиката, напомпани насила, измъчвани и стресирани после... Идеята на МГ все пак не е да влиза някой за среда, а после майната му на училището...

# 459
  • Мнения: 35 408
Добре поне, че входът поне след 4 клас не е изобщо лесен и влизат обикновено деца, подготвяли се 2-3 години. Слабовероятно е дете с "интерес към електрониката" да влезе в МГ след 4 клас.

# 460
  • Мнения: 15 773
Имам силни съмнения относно това, което пишеш. Във въпросната МГ паралелката изпреварващо обучение бяха 5 или 6 човека. Влизаха с олимпиада след 4-ти клас. "Няколко" е нямало как да се струпат във ВУЗ (и то в една специалност) при условие, че повечето отидоха в чужбина. За друго училище в БГ не знам да е провеждало подобен експеримент. Така, че изхождам от това, че тази сказка си си я изсмукала от пръстите.

Абсолютно не е вярно. Трима бяха моята специалност , имаше и съседна специалност от същия факултет. Очевидно става въпрос за силни специалности в университета. Познавам личностите поименно и се чудя на бързината с  която отсъждаш за събития от миналия век. Тогава, така  както си представяш, не се ходеше да се учи в чужбина. Беше криза, учехме на свещи, за учебници и книги от университетската библиотеката се чакаше цял нощ Simple Smile .
Ако ли пък си бил студент началото на деветдесетте миналия век , от изпреварващата паралелка ( сиреч си на 50+ в момента) , то e много вероятно да се познаваме от института (така се казваше тогава ТУ) . Ако е така то  с подобни разсъждения или едно на ръка имаш деменция или  - c'est la vie - някои хора никога не съзряват. А като чета колко егоцентрично звучат постовете ти на моменти, почвам да си мисля, че не си се справил с категорията "изпреварващ" и понеже те  "човърка", в момента се случват тези доказателствени всплясъци на гърба на детето.

Последна редакция: пн, 17 мар 2025, 16:29 от _re_ge

# 461
  • САЩ
  • Мнения: 180
Освен спорът за започване на първи клас на 6 или 7 години, има и един тънък момент, за който аз писах, но много хора пренебрегват!
Става въпрос за навършените години към момента на започване на училището. В България е прието правилото, детето-първолак да се счита на 7 години, ако е родено в съответната календарна година, БЕЗ значение дали към момента на започване на учебната година (септември месец) то е навършило тези 7 години!
И какво може да се получи? Две деца, които са родени с един месец разлика, реално са една и съща възраст. Но едното е родено през декември 2018, а другото родено януари 2019. Пак повтарям, че реално двете деца са на една и съща възраст, но едното дете ще е ученик, докато другото дете ще е все още в детската градина. Само защото държавният чиновник е сложил този определящ период! Ако детето, родено през януари 2019, иска да тръгне на училище с другарчето си, то родителите трябва да минат през специална процедура за това. И пак ще се яви някой държавен чиновник, който ще размята пръст и ще каже: "Ааа не, не може да тръгва една година по-рано на у-ще, малко е, трябва да тръгне с връстниците си!" Ми нали точно това иска родителите на второто дете, да тръгне с връсника си, с който имат само 1 месец разлика във възрастта! Но НЕ! Не може! Защото рожденната година на едното е 2018, а на другото е 2019. Детето, родено през 2019, според системата е много малко, с цели 12 месеца е по-малко от най-голямото дете в класа, но детето, родено пред декември 2018 може, нищо, че то е по-малко с 11 месеца от най-голямото в класа!
В САЩ, където съм,този период за опредлеляне на възрастовата група изобщо не съвпада с календарната година, а по-скоро съвпада с учебната година, т.е. навършените години се изчисляват приблизително към момента на започване на учебната година. Това го казвам, за да видите, че няма понятие "набори" и че
"връстник" не е в зависимост от календарната година, а от истинската възраст на децата.
Затова считам, че е нужна сериозна промяна в българската образователна система, и възрастовото групиране на децата по класове трябва да бъде по-гъвкаво и да включва родителската преценка. А не чиновникът да решава с чиновнически методи!

# 462
  • София
  • Мнения: 15 166
В много страни разделителната линия е август и деца родени след август и навършващи училищна възраст след август остават за следващата година.

# 463
  • Мнения: 1 433
Аз мисля, че и в България е гъвкава системата. В първи клас в класа на дъщеря ми една четвърт от децата бяха следващия набор. Минава се на едно изследване за училищна готовност, но то и децата, които са си с набора също го минават. От моите познати, които искаха да си пуснат децата по-рано, всички го направиха без проблем. Може би някъде да са им създавани проблеми, ако например в училището в което се явяват на тест за подготвеност няма места или пък от детската градина да не са искали да им дадат удостоверение по-рано, но аз лично не познавам такива случаи. Обратното е по-трудно, ако детето ти е края на декември и искаш да го отложиш. Тогава задължително се минава през много административни процедури. Аз съм се интересувала за моето дете, защото тя си се роди недосена, беше си за края на януари и емоционално беше доста незряла. Но на теста за училищна готовност, казаха, че детето е супер подготвено, никакво отлагане.

# 464
  • Мнения: 20 394
Когато и да се сложи разделителната линия, ще има деца в един клас с близо 1г. разлика. Учебната година навсякъде започва август/септември. Децата, родени след тези месеци, т.е. в края на годината, ще са винаги или с близо година по-малки или с година по-големи, в зависимост с кой набор тръгнат. Ако децата, родени януари тръгнат с предния набор, ще са близо година по-малки от децата, родени февруари/март, които ще тръгнат със своя си.

И в България няма проблем децата да тръгнат с предния набор на училище. Авторът на темата доста подробно е описал как се случва, няма нужда да се демонизират някакви чиновници.

Общи условия

Активация на акаунт