ДВАНАДЕСЕТИ клас - 2024/2025

  • 45 602
  • 760
  •   1
Отговори
# 705
  • София
  • Мнения: 3 307
Как да ви кажа, според мен много са факторите, които са довели до това положение. За мен не е нормално да живееш на 2 ч от Ню Йорк и никога да не си го посетил, когато хора от цял свят се стичат ежедневно в него. За мен не е нормално малко дете да тропа с крак и да казва на баща си, че не иска да учи език, различен от англ. За мен не е нормално да ти се втълпява цял живот, че ти си велик и да нямаш ни най-малко желание да видиш нещо различно. Има хора, които имат разл.мислене, но са единици.
Що се касае до бюджет - както СО е богата и хората плащат немалко данъци, така и тук плащат, НО: бюджет за образование има тук, в София - има също, но твърде далеч от това, което е редно да бъде.
Републиканците са прави в известна степен, такива има и то много. Като е записал колежа до нас в другото село, какво се очаква да работи - СЕО на компания?! Нееее, никакъв шанс, ще си е касиер в Уолмарт цял живот и това е. Айде да е завършил читав университет човек, да видим как ще е. Аналогично е това с България.
И 100 консултанта да ме консултират, аз като съм мързелива, ефектът е нулев. Това че ходя във Флорида, се счита, че съм стъпила на Еверест, сами си направете изводите….Насила можеш да вземеш нещо от някой, но не можеш да му дадеш на сила.

Последна редакция: ср, 28 авг 2024, 23:30 от Helene S

# 706
  • у дома...
  • Мнения: 3 675
Данъчната система в САЩ е децентрализирана, а в БГ не е. Данъците, които плащат софиянци и останалите, извън местните данъци, отиват на едно място и след това се разпределят. Така, че изобщо сравнение не може да има. Но това е съвсем друга тема.

# 707
  • София
  • Мнения: 3 307
Данъчната система в САЩ е децентрализирана, а в БГ не е. Данъците, които плащат софиянци и останалите, извън местните данъци, отиват на едно място и след това се разпределят. Така, че изобщо сравнение не може да има. Но това е съвсем друга тема.
Плащаме щатски и федерални данъци, аналогично на местни и държавни данъци. Кое е различното? Нашият щат е с много високи данъци. Въпреки всичко тази година намалиха бюджета за образование, наложи се на училищата да оптимизират някои разходи.

# 708
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
САЩ е най-голямата икономика в света, трудно ще ги настигнем по това какви пари отделят за образование. Извън това има още милион разлики.
Трябва да мислим ние какво можем да подобрим, какви добри практики можем да привнесем, ще работят ли, ако не как  да заработят. Факт е, че повечето родители с радост се разделят с МОН. В България има много още какво да се желае от образованието и то не от образованието на малцина топ математици от МГ-та, а от образованието на деца от семейства, в които то не е ценност. Надявам се малко по малко да се усети промяна.

# 709
  • Мнения: 50 777
Ми то парите не са малко като за България, други са проблемите. Уикенда си говорих с начална учителка, само на малцинствата преподава. То в техния ГРАД друго няма.

# 710
  • София
  • Мнения: 9 515
Изненадана съм, че хем се радвате, че децата приключват с училище, заради "симпатии" към образователната ни система, хем скачате да я защитавате колко е страхотна Simple Smile
Аз не съм останала с впечатление в България да има такава връзка между бизнеса и училищата и някакви особено организирани стажове, на които ученици могат нещо да се ориентират. И да има, са по-скоро изключение и тепърва навлизат. В университета вече има някакви практики, но пък там човек вече е избрал специалност и обикновено я е учил 1-2 години.

# 711
  • у дома...
  • Мнения: 3 675
Данъчната система в САЩ е децентрализирана, а в БГ не е. Данъците, които плащат софиянци и останалите, извън местните данъци, отиват на едно място и след това се разпределят. Така, че изобщо сравнение не може да има. Но това е съвсем друга тема.
Плащаме щатски и федерални данъци, аналогично на местни и държавни данъци. Кое е различното? Нашият щат е с много високи данъци. Въпреки всичко тази година намалиха бюджета за образование, наложи се на училищата да оптимизират някои разходи.
Че голяма част от местните данъци са строго целеви. Министерски съвет определя коя община колко да получи за образование, спорт и социални дейности. 1300 лв. годишно за спорт в малка община как ти се струва? При субсидиите за образование общините са само второстепенен разпоредител, нещо като пощенска кутия.

# 712
  • Мнения: 3 484
Ми нещата не са ОК тук нито за топ успешните деца от МГ или не, нито за тези, които държавата държи да изучи, т.е. държи да им даде насила дипломи, нито за масата, която е между тези две крайности. Вземат мерки, които целят преди всичко да замажат ситуацията и да решават пробмемите и на трите групи едновременно, което няма как да стане.

Zazu, никой не защитава системата. Понеже за пари стана въпрос, уточнява се, че те далеч не са проблема. И аз мисля така.

# 713
  • София
  • Мнения: 3 809
Те, възможностите, в България са въпреки системата, а не благодарение на нея. Тази година например разбрах за едно ежегодно събитие в Девин - "Аз мога - тук и сега". Има и една лидерска академия, създадена от бизнеса, в която нашата компания предстои да се включи, която пък си е поставила за цел да работи за мотивация на децата да учат.
Както каза и Мария, тук има доста възможности - друг въпрос е доколко децата искат да ги търсят САМИ и да участват. Аз до един период търсех и предлагах, но интересът беше 0. Спрях. В момента единственото, на което държа е щом придобият легално право да работят, лятото да го правят. Щом няма да си ползват времето за себеразвитие, няма и да лешперят вкъщи пред компа по цял ден.

# 714
  • у дома...
  • Мнения: 3 675
И като добавим родители, които на РС заявяват "защо трябва да учат испанска литература, като не са в Испанската гимназия" и всичко приключва. Нищо, че езика им е първи профил.

# 715
  • Мнения: 3 484
И всеки вижда проблема в нискоинтелигентния родител, каквото има навсякъде и това не е проблем, а част от изходните данни, а не се вижда проблема, че сме се докарали дотам горните да решат, че могат и са длъжни  да се изкажат, че и понякога системата да се мъчи да им угажда.

# 716
  • София
  • Мнения: 1 085
В Щатите бакалавър е 4 години, така че спокойно първата година могат да се лутат и да си избират какво искат. В зап.Европа е 3 години, кандидатстваш за конкретна специалност и нямаш време да се чудиш.

Тъй като синът ми за момента окончателно се ориентира към АУБГ, там може да се луташ 2 години, тъй като едва в края на втората година избираш конкретно специалността за бакалавър, плюс една подспециалност, която не е задължително да е свързана.  А другите две години вече задълбаваш. Поне така ни обясниха от университета. 

За платените консултанти - и ние ходихме през лятото, с идея да ни разшири хоризонта и да ни предложи и нещо друго, което синът ми не се е сетил, тя обаче заяви, че дори няма нужда от тест, тъй като той си се бил ясно ориентирал. Но твърдо настояваше да размени специалностите, между които се колебае - и по-скоро да учи право, и после магистратура финанси. Въобще не го чу, че на него правото е backup, ако нищо не се получи, тъй като това ни е фамилната обремененост....но той всъщност иска финанси Grin 

Полезното от консултанта беше, че тя ни посъветва при избор на университет да търсим средни университети, където има повече възможности за висока диплома, и с високата диплома да търсим възможности за магистратура в топ университети, тъй като за тях тя има огромно значение. Това почти наклони везната на сина ми посока - финанси бакалавър, MBA след това в Щатите ( това ни е ново 20 от този месец, искал да види) или Букони, Италия ( така си фантазира сина ми, но трябва да се потруди за финансирането на магистратурата..то доста далеч това, де). От силно неорентиран, сега доста се фокусира.

# 717
  • София
  • Мнения: 3 809
Аз наскоро водих спор нужно ли да се научат да пишат есета на български просто, за да могат някога да аргументират позиция. Отсрещната позиция беше, че не е нужно - който искал да се учи.

# 718
  • София
  • Мнения: 2 575
И като добавим родители, които на РС заявяват "защо трябва да учат испанска литература, като не са в Испанската гимназия" и всичко приключва. Нищо, че езика им е първи профил.
Това е повсеместно, но както казва Солничка, не би трябвало да има значение, ако системата беше стабилна и бранеше стандартите си и учителския авторитет. Понякога точно затова ми липсват някои характеристики на образованието през соц-а.

За кариерните консултанти - и аз съм на мнение, че повече объркват, отколкото помагат. Друг е въпросът, че ако дете се насочи не към университет, а към занаят или нещо непрестижно в родителските очи, тогава го считаме за неориентирано, а то може съвсем да не е така.

# 719
  • София
  • Мнения: 1 929
Преди 2 месеца поисках от МОН ДЗИ математика ООП , които ги няма на сайта им. Веднага ми върнаха вх. номер. Оттогава ни вест, ни кост. Някаква идея къде да търся, освен да ги подсещам като малките деца?

Общи условия

Активация на акаунт