необходими документи за продажба на имот

  • 4 206
  • 19
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 453
Иди при адвокат да ти извади документите наведнъж да не се разкарваш с дни и из целия град многократно.

Ефибуш, имате ли опит с адвокат, които може да изкара всичко? Питам, защото за случая, в които ме интересува това би било идеален вариант.
Разглеждах и някакви агенции, че могат да ти подготвят всичко дистанционно, но не намирам отзиви за тях.

# 16
  • Мнения: 32
Здравейте,

ако наскоро сте продали имот (в частност апартамент) можете ли да споделите списък с необходимите документи за сделката, които се осигуряват от продавача, както и срокът на валидност на всеки от тях. Оказа се, че освен задължителните, на някои места се изискват и други допълнителни такива.

Благодаря!
Ще разкажа как протече подготовката и събирането на необходимите документи за продажбата на наш апартамент. Имотът е наследствен от починали родители. След получаването на списък с нужните документи  от нотариуса който ще изповяда сделката започнахме да действаме .Купувачът е с банка и брокер, ние сме без такъв. Обявата я пуснахме сами и започнаха обажданията основно от брокери. Всички бяха своевременно уведомени, че не предвиждаме комисиона от наша страна за тях. Всички се опитаха да ни обяснят колко биха ни били полезни, ако ги ползваме за сделката. Получиха категоричен отказ от нас и въпреки това не се отказаха да доведат техен клиент. За две седмици жилището бе харесано и купувач се появи. Ако се бяхме съгласили  и ние да платим комисиона ето какво щеше да свърши вместо нас посредникът и колко време и средства ни отне да се справим сами:
04.07 - извадихме удостоверения за наследници на двамата починали родители и удостоверения за семейно положение на нас двамата.Прави се в общината по постоянен адрес и струва 5лв за пет дни или 10лв за веднага, става само срещу лична карта и заявление по образец. Избрахме веднага,като време отне 15мин., обща сума - 40лв. След това с копие от удостоверенията за наследници и копие на нотариалния акт се запътихме към кадастъра за скица. Подава се лично, но може да се получи и от друг човек посочен от собственикът при подаването. Струва 20лв за 10дни или 40лв за 3 дни. Избрахме за 10 дни, взехме входящ номер с който може онлайн да се провери кога е готово и с това се приключи с кадастъра. Като време ни отне половин час чакане. Вече заявленията там се попълват от служител.
 - Удостоверение за данъчна оценка - необходимо е заявление по образец, копие от нот. акт, удостоверение за наследници. Подава се в общината по местонахождение на имота, трябва да са платени данъците на имота. Може да го подаде всеки, взима се само лично.Пуснахме го с обикновена поръчка, струва 17лв, като време ни отне около 15мин.
- удостоверение за липса или наличие за данъчни задължения - само срещу лична карта и само лично се получава от НАП по местоживеене и е безплатно. Дава се веднага, като време - 10мин. На този ден това беше всичко, между  09.00ч и 11.30ч бяхме приключили и бяхме дали общо  - 77лв
08.07 - заверен препис от личен регистрацион картон на  двамата починали родители и справки за завещания на двамата. Първото се издава  в общината по местоживеене, става веднага и е безплатно - 15мин. Справките за завещания се издават от агенцията по вписвания, отдел архив, става веднага и струва по 3лв на човек.Не се попълва заявление, а само се представя документ за платена такса, там почакахме половин час. Всичко като време - 09ч - 12ч заради разстоянията, като пари - 10лв включително таксата на банката. Да уточня - тези два документа не винаги ги иска нотариуса, обикновено ги търсят когато купувача е с банка и нотариусът е избран от банката.
15.07 - Получаване на кадастралната скица - чакане 30м. С копие на скицата,нот. акт, удостоверения за наследници се отива в агенцията по вписвания за изваждане на удостоверение за тежести. На място се попълва заявление по образец и се подава на гише.Работят много гишета и почакахме 20м. Струва 10лв обикновена и 30лв за три дни. Пуснахме бързата, като пари -  34лв с таксата на банката.
19.07 - получаване на готовото удостоверение, чакахме около 20мин. Всички готови документи се сканираха и изпратиха на нотариуса, получихме съобщение, че това е всичко необходимо от нас продавачите и в рамките на 7-10 дни да очакваме дата и час за изповядване на сделката
За  15 дни/04.07 - 19.07/ бяхме реално ангажирани 4 дни по половин ден и платихме 121лв. И това е най-бавния вариант и само на гише като се има предвид, че повечето неща могат да бъдат подадени и получени онлайн с електронен подпис. Става дума за София да уточня.

Последна редакция: чт, 08 авг 2024, 11:33 от fulias

# 17
  • Мнения: 1 486
Fulias, абсолютно идентично с това, което сте написала мина моята сделка при продажба на имот. Различното е, че преди този имот продавах с брокер в провинцията, който както съм и писала в темата "ми стопи лагерите". Беше и мой брокер и на купувача. При една определена ситуация съвсем некоректно зае позиция към купувача. А аз си платих като поп моята комисионна към него.  Е, поне ми стана ясно, че ако живеех там, където е жилището за отваряне, затваряне на вратата при потенциални заинтерисовани и пет документа на кръст въобще не ми е нужен брокер.

Последна редакция: чт, 08 авг 2024, 14:54 от kriakla

# 18
  • Мнения: 75
Само да добавя - удостоверението от НАП може и онлайн да се поиска дори с ПИК.
А всичко друго с ел. подпис може и сами да си поискате. Даже някой услуги са по-евтини онлайн. Например издаването на скица е 14лв.

# 19
  • Мнения: 34
Аз добавям удостоверение за идентичност на адрес, ако името на улицата е променяно през годините и в документа за собственост фигурира стар адрес.
Вади се от общината по месторайон, а срокът е 14 дни.

Общи условия

Активация на акаунт