Прием на ученици в първи клас в общинските училища - София - 12

  • 12 950
  • 231
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 6 166
Ми аз 133-то много бих го хвалила, но от трети клас ни казаха, че трябва да се започва в 7:30. Изрично бях питала, когато записвах (да, моя е грешката, че не разгледах документацията им, но се доверих на лицето, което приемаше документите), уж първа смяна за начален етап започваше в 8:20. Това обаче ме постави в ужасна ситуация и отново в изходно ниво, защото детето трябваше да минава изпити след първи клас за другото училище, в което още по начало можех да си го запиша - невъзможно ни беше да се води в центъра в 7:30. Т.е. отдавам го на не добра организация или незнание, но ми е обеца на ухото да си проверявам информацията. Откъм обучение са много добри, но този час трябва да се има предвид, особено ако имате и други деца.

# 136
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 8 606
За 7-мо според мен е до учител, до среда, до самото дете, няма идеален вариант. Аз съм доволна за момента, но с уточнения, които нашироко съм споделила в темата за училището, няма какво да разводнявам.

Е щом имате баба до 6-то и 7-мо, значи ви е идеален вариант, отделно че вече има и метро към ОК.

# 137
  • Мнения: 48
Здравейте, искам само да споделя, че трябва да премахнат трета група и да се спре това променяне на адреса в последните месеци и дни преди класирането. Не е честно и всички знаят какво се случва. Големи тарикати сме!

# 138
  • Мнения: 3 457
Няма да промени всичко, и в първа, и във втора група има немалко хора с "фалшива" промяна на адреса, мен дори са ме молили колежки да ги регистрирам тях и детето на нашия адрес и някои още не ми говорят, задето им отказах. Кофти манталитет, но си е масова практика.

# 139
  • Мнения: 22 086
В трета група просто са тези, които последни са се сетили да си сменят адреса. С нищо не е по-нечестно от същото в първа и втора група.

# 140
  • Мнения: 6 166
Не може да се премахне, защото освен фиктивни адреси има и много реални такива. Купуваш жилище, знаеш, че ще ти е основно и сменяш адреса веднага, попадаш в трета група. Детето ти трябва да отиде в училище на другия край на София, където си живял преди това, защото е нечестно ли? Не е ок, особено на фона на жилищното строителство в София - всички го виждаме.

# 141
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 8 606
Реалните проблеми с училищата не са, че някой си е сменил адреса, а че в София качеството на учебните заведения е много различно. Ето едно 66-то, къде да си запишат първолаците родителите, които попадат в неговия район? На никой не му дреме, а квартала расте и децата са страшно много.

Хич не мисля, че масово се сменят адреси, аз познавам само един родител, който го е правил и то защото напира детето му да учи език в едно конкретно училище.

# 142
  • София
  • Мнения: 1 157
Това, което трябва да се промени, е да се изравни качеството на образованието от 1 до 7 клас навсякъде. Тогава ще е без значение адреса и всеки ще предпочете детето му да учи в най-близкото квартално училище.

В подкрепа на горното - на нас по район ни е 144-о. В прав текст на отворени врати ни се каза, че общообразователната им подготовка е на заден план, децата са принуждавани да имат часове по музика, рисуване и т.н. Нямало гаранция, че ще има общообразователна паралелка, независимо от това, което пишело на сайта. В тази връзка, ние като родители сме поставени пред свършен факт - или да разчитаме на късмета за граничните, в които също има супер голям наплив в Младост или да търсим друг вариант. Еми, избрахме да търсим друг вариант. И за да не ме разберете погрешно - другият вариант ни е основно НУКК. А ако там не стане, вероятно ще мислим за частно.

# 143
  • Мнения: 48
Ние живеем в Дианабад от много години. В прилежащото ни училище има 110 чакащи за 72 места, първа група, тоест на тото и то в първа група. В съседното, което е от другата страна на улицата, където сме 4 та група и ни е първо желание имахме шанс, но в последната една, две седмици не спряха да се новоизлюпват хора в трета група и вече дори нямаме шанс. Е кое му е честно то, аз живея в Дианабад от 15 години и някакви от вчера си сменили адреса, влизат по-напред в класацията, а моето дете ще участва на томбола за класиране в първа група. И какво, трябва да плащаме за частно училище ли, ами ако нямам възможност, или да го карам в Надежда на училище, защото там има места и едни "новодомци" са взели наще места. Да, аз ще пусна жалба, но едва ли някой ще ми обърне внимание. И какво ето такива са някои, нагли и нахални, тарикати, така възпитават и децата си, а после се чудят кое как и защо е станало...

# 144
  • Мнения: 1 898
Да, и според мен това с групите не е особено решение. По-добре да има някакъв радиус около адреса, в който всяко учлище в него да бъде прилежащо.Така училища отсреща на булеварда няма да остават 4 група. Горе - долу ще стане за всеки адрес индивидиално  и измами по-трудно ще се правят. В квартали без училище и сега се дават по-далечни прилежащи и за мен това не особен аргумент . Вярно, че някои адреси ще имат 1, други 2 или повече прилежащи, ама какво от това. Така или иначе детето може да бъде записано само на едно място. И сега има деца 1 група, които ходят на майната си, щото отсреща е нямало места. Обаче такава схема би следвало да се изготви ръчно и едва ли ще се навият, щото както знаем на никой не му се занимава.

# 145
  • Мнения: 5 494
Феичка е на прав път, работа в посока подобряване на качеството на образованието трябва.

Абсолютно разбирам всеки сменил адрес, за да избегне училище даващо кофти среда и основа. Ние сменихме жилището, де, ама ако не можехме и прилежащото училище беше зле, с ръка на сърцето си признавам, че щях да търся при кои роднини ми е най-удобно да се регистрирам. Умишлено и не съм си сменила още постоянния адрес, той е в жилището на майка ми, до което също има добро училище и където ще се нанесем, ако не ни приемат до нашия сегашен адрес. Просто ще се разменим, за да бъде детето в добра среда и при добри учители.

Липсата на заинтересованост къде ще учи детето за мен е ненормална, а не правенето на рокади с цел да се постигне най-доброто за детето. Ако общината и РУО искат да спрат адресните измами, да положат нужните усилия за поизравнят качеството на образованието и средата във всяко училище. Не да е еднакво, това е непостижимо, но някакъв минимум да има. Годините между 1 и 7 клас са толкова фундаментални за цялото изграждане на детето като личност, а те прекарват толкова време в училище, че колкото и да се работи у дома и колкото и да се наваксва с частни учители, без подготвени и мотивирани учители, нещата няма са се получат.

Иначе съм от другата страна - с прилежащ адрес в добро, желано училище с доста повече деца първа група, отколкото са свободните места. Повечето родители в моето положение роптаят срещу "фалшивите адреси", аз също не примирам от радост, че ще сме на жребий. Но пак, за това положение не виня родителите, част от които са регистрирани на чужд адрес, а това, че са принудени да правят врътки да получи детето им нормално образование, вместо да се задоволят с кварталното наркоманско средище.

За протокола - и в другите държави е сходно положението, за най-желаните училища се правят всякакви рокади и се сменят адреси. Но там посредствените училища са на много по-добро ниво от столичните посредствени такива и тук дори в рамките на уж "престижни" квартали като Лозенец има тотално неставащи училища.

# 146
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 8 606
Не знам кое училище не става в Лозенец, но като 66-то са малко училищата в София. Тук иде реч за едно неизползваемо училище, което точи пари по програма за интегриране, която не върши работа.

Последна редакция: пт, 23 май 2025, 15:23 от 🌹 Mimi Rose 🌹

# 147
  • Мнения: 48
Вижте, според мен тези, които идват тепърва в трета група не смятам, че са особено загрижени и заинтересовани, след като си сменят адреса две седмици преди класирането. Да, ако преди три години съм проучвала училищата и съм решила ето това е, съгласна съм, заинтересовани са хората от училището, в което трябва да ходи детето им. И двете училища, в които кандидатстваме не са елитни, абсолютно нормални, това, че смятам, че всяко дете има право да учи в най-близкото училище, както е определено от РУО, не смятам, че ме прави не заинтересована от обучението на детето ми. Не смятам, че трябва да водя детето си на училище в другия край на София, защото други са сметнали, че училището до блока ни е много добро. Затова според мен е необходимо да се спре с тези адреси, защото според мен не сме само ние в това положение.
Относно средата мога да ви кажа, че вие не може да си изберете нито съучениците, нито учителите, нито родителите. По-голямото ми дете започна в първи клас в елитно училище, но в трети клас го преместих, защото имаше дете, което тормозеше всички. Класната не успяваше да се справи, директорката не ни даваше избор да се преместим в друг клас... В 6ти клас отново го преместих, защото дойде нов класен ръководител, който им преподаване по математика и им казваше да си преценят сами дали да пишат в час, което за мен е пълна лудост. Сега детето учи в центъра, но е в 8 ми клас и само ходи на училище и се прибира. Да, доволна съм от училището, елитно, с големи протекции, където мога да запиша и малкото, но не желая да си причинявам това тичане по цял ден, защото тази история с местенето няколко години може да се повтори. Като цяло мнението ми за образователната система в България е доста негативно, децата в повечето случаи "придобиват" повърхностни знания и родителите в повечето случаи са принудени да ги бутат нон стоп, да ги записват по уроци и какво ли не. Казвам в повечето случаи, защото всичко зависи от класния ръководител и от детето. Ако учителят е мотивиран, а детето старателно и си учи с желание, то смятам, че всичко се получава. Има специализирани училища и след 5ти клас и според интересите на детето ми, лично аз бих опитала да го преместя.
Не съм изнервена само аз, то това е ясно, но това да си водя детето през три квартала на училище в първи клас, за мен е неприемливо. И все пак в не толкова уж добрите училища има добри и мотивирани учители.
Желая ви успех с класирането и един пъстър и успешен първи клас!

# 148
  • София
  • Мнения: 1 652
Аз не отчитам като проблем опцията за смяна на адреса - това е възможност при сегашната ситуация да избягаш от кофти училището, към което са разпределелили детето ти. Т.е. районирането и опцията да смениш адреса е следствие на проблема, а не самият проблем. Отделно и семействата, които реално сменят жилището си - ако се махне трета група, тези деца ще останат изобщо без прилежащо училище, защото в стария район вече няма да имат адрес, а в новия район ще имат под 1 г. уседналост.
Районирането го въведоха с цел да напълнят с деца неставащите училища в София, които не успяваха да съберат деца по друг начин.
За мен проблемите при приема в София са на няколко нива:
- огромните разлики в качеството на образованието и в качеството на средата в различните училища (в 7-ми клас има общински училища, в които децата изкарват средно по 20-тина точки на НВО по български и по математика, и такива, в които децата изкарват средно по над 70 точки по двата предмета - разбира се, тук има и фактор частни уроци, но има и фактор среда, в която детето се обучава - дали за другите деца и семейства в класа образованието е ценност и се полагат усилия за получаване на добро такова или не е);
- наличието на сегрегирани училища - като ти се падне такова по адрес и веднага почваш да мислиш къде да се пререгистрираш;
- наличието на квартали без образователна инфраструктура - без градини, без училища, в които млади семейства се надпреварват да си купуват жилища. Децата от тези квартали после ги разпределят към най-близкото училище, което не може да поеме нормално и децата от квартала, и децата от далечния квартал, които са му включени в района. Драмата на съфорумката с училищата в Дианабад е причинена основно от кризата с училищата в район Студентски - в Малинова долина и Студентски град училища няма, децата от тези квартали ги разпределят към 8 и 55-то, които не могат да ги поемат, съответно преразпределят част от адресите от район Студентски към училища в Младост и Дианабад, които също не могат да поемат децата или пък не са удобни и желани от родителите и съответно част от родителите търсят вариант да предложат по-удобно, по-близко, по-добро училище на детето си.

# 149
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 8 606
Извинявам се, ама едно е детето ти да избира между 2 прилични училища и второто да му е в съседен район, ама да си има сигурно първо прилежащо, съвсем друго е детето ти да не може да кандидатства в прилежащото, защото там се обучават циганчета, които сутрин ги водят с автобуси, а съседни училища да са му 2-ро и 5-то, където няма влизане. Това ли е големия проблем на София, че 100 човека са си сменили адреса в последния момент? Хич не вярвам, че цял град през последния месец се е сетил, че детето му е първи клас.

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 10:42 от 🌹 Mimi Rose 🌹

Общи условия

Активация на акаунт