Етажна собственост – такава, каквато си я направим. Тема № 14

  • 29 436
  • 869
  •   1
Отговори
# 735
  • Бургас
  • Мнения: 1 946
по принцип от преди знам, че като се прави превод по нечия сметка - трябва да се пише с каква цел се прави превода - ако стане фал, да може да се докаже че сумата не е за лицето с сметката, а за точно определеното нещо

# 736
  • Бургас
  • Мнения: 4 565
Аз се изявявам като касиер в нашата сграда, пари събирам в брой, но няколко човека искат по банков път, превеждат на личната ми сметка, но за основание винаги пишат че е за ЕС вноска или ремонт, мисля, че за такива малки суми не може да има каквито и да е проблеми

# 737
  • Мнения: 7 854
Когато има обяснение за какво са сумите и то отговаря на действителността - никой нищо не може да си направи. Освен това НАП нямат данни за трансферите между банкови сметки. Били то на физически лица или фирми (слава богу и за тази малка радост). Така че няма как да ви потърси сметка за нещо, за което не е информирано.
Наема от антените от друга страна би трябвало да се облага с данък печалба. Какъв е реда обаче - трябва да се прочете практика и указания на НАП.

# 738
  • Мнения: 19 390
Скрит текст:
Когато има обяснение за какво са сумите и то отговаря на действителността - никой нищо не може да си направи. Освен това НАП нямат данни за трансферите между банкови сметки. Били то на физически лица или фирми (слава богу и за тази малка радост). Така че няма как да ви потърси сметка за нещо, за което не е информирано.
Наема от антените от друга страна би трябвало да се облага с данък печалба. Какъв е реда обаче - трябва да се прочете практика и указания на НАП.
Това не го ли прави фирмата - наемател и се удържа от наема. Не знам обаче дали наемодателя е задължен да подава декларация към НАП.

# 739
  • Мнения: 7 854
Скрит текст:
Когато има обяснение за какво са сумите и то отговаря на действителността - никой нищо не може да си направи. Освен това НАП нямат данни за трансферите между банкови сметки. Били то на физически лица или фирми (слава богу и за тази малка радост). Така че няма как да ви потърси сметка за нещо, за което не е информирано.
Наема от антените от друга страна би трябвало да се облага с данък печалба. Какъв е реда обаче - трябва да се прочете практика и указания на НАП.
Това не го ли прави фирмата - наемател и се удържа от наема. Не знам обаче дали наемодателя е задължен да подава декларация към НАП.
Ако наемодател е етажна та собственост със собствен Булстат фирмата наематели няма основание да удържа данък. Трябва да се по прочете практика и указания, както писах по-горе.

ПП Корекция на глупостите, които съм написала - чл.38 Ал. 12 ЗДДФЛ - наематели удържа и внася данък наем на общите части, управлявани от ЕС.

Последна редакция: нд, 25 май 2025, 09:42 от dariVale

# 740
  • Мнения: 633
Идвам с питане,  ако нещо не е ясно съм склонна да обясня по-добре с оглед на това да получа адекватни съвети, тъй като събранието, на което ще присъства и собственикът е след няколко.

Живеем в жилищна сграда, блок, с общи помещения, предназначени за магазини/търговия. Единият от собствениците на тези магазини е решил да отдава помещението под наем на роми, които искат да го превърнат в дюнерджийница, съответно да префасонират облика и т.н. Ние като собственици на апартаменти (всички апартаменти от нашия вход, към който е въпросното помещение) не сме съгласни с този факт по ред причини.  Какво може да направим в случая?

# 741
  • Мнения: 76 568
Нищо не зависи от вас.
Ако тези помещения са били с НЕжилищни нужди според разрешението за строеж на сградата...то ваше съгласие не се изисква . Справка..чл 38 от ЗУТ...ал 5 мисля беше....

# 742
  • Бургас
  • Мнения: 1 946
може само да се заяждате - лоша хигиена. трябва подходяща аспирация
това за аспирацията може и да подейства, гледам чее където има подобни заведения си правя отделна тръба

# 743
  • Мнения: 8 115
Какво означава "префасонират облика"? Не могат да пипат фасадата. От магазин на заведение за хранене трябва да изкарат разрешителни. Мисля също и:

Проекти част архитектура , конструкция, Ел, ВиК, ОВК, ПБЗ, ПБ. Следва одобряване+ разрешение за строеж, въвеждане в експлоатация.

Бих посъветвала да отидете в общината в отдел Архитектура. Там да проверите точния статут и да Ви консултират ако е магазин какво трябва, за да стане заведение за бързо хранене. Ако се минава през РС, то ще мине през тях и те знаят изискванията откъм строителна документация.

Последна редакция: ср, 28 май 2025, 11:32 от drago_2008

# 744
  • Мнения: 76 568
По новият чл.147а е по-лека процедурата...няма част конструкции...това е когато има само смяна предназначението без СМР.
Но да..минава се през главен архитект.
Той преценява да разреши ли смяната или не може.

# 745
  • Мнения: 8 115
Благодаря, teta, много полезно инфо!

Потребителката говори за "префасониране" и в този ред на мисли е добре да разбере какво точно замислят, защото ако е тотално къртене и някакви значителни ремонти,  то СМР ще има.

# 746
  • Мнения: 3 214
Най - вероятно няма да има нужда от РС, само смяна на предназначението. Регистрацията в общината е по Закона за туризма, т. е. ще платят една такса.
Изобщо, много неприятно. Проверете предназначението, както са ви посъветвали, и реагирайте веднага с подписка от всички собственици. Че няма да може да си отворите прозорците от миризмата и пушеците. Пред очите ми е в квартала.

# 747
  • София
  • Мнения: 22 695
Здравейте, имам два въпроса:

1. Какъв е срокът за изнасяне и получаване на протокол от ОС? И протоколчикът трябва ли да се подпише? Знам какъв е срокът за обжалване на решение на ОС, но като няма протокол...
2. Общините по квартали на кого са поднадзорни точно? Става дума за бездействие. Към кого мога да се обърна. Една жена беше писала преди време, че е пускала жалба за отказ на домоуправител и после е ескалирала и са цъфнали. Но не мога да намеря поста.

Благодаря.

# 748
  • Мнения: 76 568
Чл.16, ал.7 виж...

# 749
  • София
  • Мнения: 22 695
Благодаря, прочетох. Пускам го тук, за да е полезно за четящите. Не е спазен дневният ред. Управител няма.
Тълкувам го, че ако не се подпише и не е уточнено изрично в протокола, а е просто хвърчащ лист, не е легитимен. Като няма управител, пред кого се оспорва, не знам.

Πpoтoĸoлът ce изгoтвя в 7-днeвeн cpoĸ oт пpoвeждaнeтo нa cъбpaниeтo и ce пoдпиcвa oт пpeдceдaтeлcтвaщия и пpoтoĸoлчиĸa. Oтĸaзът дa ce пoдпишe пpoтoĸoлът ce oтбeлязвa в нeгo.

Общи условия

Активация на акаунт