МОН - промените продължават (6)

  • 36 963
  • 746
  •   1
Отговори
# 525
  • Мнения: 709
Там е работата, че и на мен ми се струва в ущърб...

# 526
  • София
  • Мнения: 16 197
Естествено, че е в ущърб. Постът ми беше саркастичен.

# 527
  • Мнения: 2 457
Безсрамни са тези от МОН. Това за насочването е да пълнят западналите си техникуми

# 528
  • Мнения: 709
Естествено, че е в ущърб. Постът ми беше саркастичен.

Хм. Аз коментирах нововъведението, не твоя пост Blush Изразих съгласие. Иначе, то е ясно, че са си измислили оправдание, дори и да звучи кухо. Чудя се как не ги е срам.

# 529
  • Мнения: 848
Дами, имам един конкретен въпрос, на който не мога да намеря отговор - има ли възможност дете с доказани СОП да държи ДЗИ по БЕЛ в устна форма? Мярна ми се вчера някъде, но вече замина и не си спомням къде го прочетох мимоходом. Благодаря ви!

# 530
  • Мнения: 195
Ще дам още една извадка от статия по повод темата за предмета „Религия“ на Александър Кертин - дългогодишен някогашен учител във Втора АЕГ. Поставям го в скрит текст за тези, които биха проявили интерес. Неговият стил на изразяване е сложен и многопластов, но това, без съмнение, е човек, който подхожда честно и задълбочено към проблемите на българското образование, и има както културата, така и професионалния опит да направи своя анализ с огромния риск, разбира се, да остане неразбран.

Скрит текст:
Ще формулирам нашия национален проблем съпоставително. Полша и Испания, в които  се изучава премета “Религия“ са отдавна хомогенизирани нации, държавно-правно конституирани върху стабилни религиозно-културни идентичности, изпитани в техните исторически „мисии“. Ако използваме понятията „стабилност“ и „нестабилност“ на културно-националната идентичност като идеални типове, тези две нации са най-близо до полюса на стабилността, докато ние, българите, сме най-близо до противоположния полюс. Няма европейска нация с толкова фрагментирана, вътрешно-конфликтна национална идентичност.

През последните десетилетия „демократизаторите“ на образователната система последователно внедряваха в училищните програми по история и цивилизация „скрита програма“ за пренаписване на исторически формираната  културно-национална идентичност. Такава е генералната директива на ЕС и ще я представя с кратък цитат от Фр. Фукуяма: „Основателите на Европейския съюз – пише той – съзнателно се стремят да отслабят националните идентичности на равнището на страните членки в полза на едно „постнационално“ европейско съзнание – противоотрова за агресивните етнонационализми от първата половина на ХХ в. Надеждата им е, че икономическата взаимна зависимост ще направи войната по-малко вероятна, а след нея ще дойде и политическото сътрудничество…“
Фр. Фукуяма – „Идентичност“, С., 2019
Оставяме настрани колко агресивни са „етнонационализмите“ в сравнение с европейския расистки национализъм и с днешната му „либерална“ метаморфоза. Това, което ни интересува тук, е, че по силата на генералната европейска директива се стигна дотам понятието „национална идентичност“ да бъде изхвърлено от компонента „Нови понятия“ в програмите по история и цивилизация. Още програмата от 1999 г. внушаваше, че историческата ни национална идентичност е непълноценна, ако не е „зацепена“ за „европейската“ в горния смисъл. Ето я тази формулировка, вписана в преамбюла /общите цели/ на програмата по българска история за 9 кл./Нова обща история, епохата на нацията и националните държави./: „3. Да формира у учениците съзнание за историческата традиция в контактите между българското общество с модерния европейски свят през Новото време, които допринасят за развитието на българската национална идентичност днес като пълноценна европейска идентичност“.

Лично аз нямам никакво съмнение, че предложението за въвеждане на предмет „Религия и добродетели“ е  направено от  „гражданите“ само като измиване на ръцете. Това е специалитетът на българския Пилат - Бойко Борисов. Утре той ще каже: „Аз въведох в българското училище предмета „Религия и добродетели“, но „мат’рияла“ е такъв, не възприема.“
От името на „мат’риала“ сега ще  направя друго предложение във връзка с „добродетелите“. Предлагам в горния курс да се изучава предмет „Религия и нация“. Връзката „религия-нация“ тук, на Балканите, е разбираема единствено чрез понятието „колективна културна идентичност“, което Антъни Смит дефинира така: “Колективната културна идентичност означава не еднаквост на елементите при различните поколения, а наличието в следващите едно след друго поколения на усещане за приемственост на дадена културна цялост на населението, на споделени спомени за по-ранни събития и исторически периоди на тази цялост и на понятия за обща съдба и обща култура, поддържани от всяко поко¬ление“. А нацията, казано максимално обобщено, е обвързване на историческата културна идентичност с модерните принципи на политическо организиране.
Надолу следват в конспективна форма нормативните насоки и основните цели на учебното съдържание, съобразени с посочените проблеми на нацията, на идейно равнище, разбира се:
1. Християнската картина на света. Шестодневите, първият на Св. Василий Велики и българският – на Йоан Екзарх. Целта е най-после българските ученици да разберат, че премествания в продължение на десетилетия от учебник в учебник фрагмент от „Шестоднева“ на Йоан Екзарх няма за цел да похвали украсата на владетелския дворец и „дрес-кода“ на царя, а има съвсем друг смисъл – да възхвалява  човека като „венец“ на Божията творческа сила. Ето докъде трябва да се цитира този фрагмент: „ „Като виждам небето, украсено със звезди, слънце, месец, земята – с треви, дървета, морето, изпълнено с всякакви риби и като дойда до човека, умът ми се губи, чудя се и не мога да разбера, в колко малко тяло се вмества толкова висока мисъл, която обхожда цялата земя и по-високо от небето възлиза.“ /подч. от мен – А.К./.
2. Християнската антропология. Християнската етика, центрирана в Богочовека. Василий Велики – „Какъв трябва да бъде човекът“,  разглеждан в своя контекст, като реакция на езическата вакханалия на късната римска епоха, а не като „вечно“ предписание за социално поведение.
3. Език и култура. Св. Климент – „Житие на Св. Кирил“. Аргументите с които Св. Кирил защитава използването на „племенните“ езици, позовавайки се на ап. Павел: „И така, езиците са знаци не за верните, а за неверните, пророчествата пък не са  за невярващите, а за вярващите“. Казано с езика на семиотиката, етническите езици са само „план на изразяване“, а  „плана на съдържание“ е пророчеството, което ще рече, че старобългарския език е също така и църковнославянски -  вече не „племенен“, а културен език, вместилището на ценности, едновременно универсални и национални.
4. Християнската  правна система като сфера на културата. Законодателството на Юстиниан. Интегриране на християнския закон в класическото римско право: каноните, издадени от четирите вселенски събора – в Никея, Константинопол, Ефес и Халкидон, – придобиват силата на закон.
Г. Бакалов: „Водейки се от тълкуванията на известния през II в. юрист Улпиан, Юстиниановото законодателство застъпва идеята, че „всеки човек се ражда свободен“ и че „робството е неестествено състояние на човешката природа“. Не е трудно в тази важна постановка да прозрем две обстоятелства: първо, благотворното и хуманно въздействие на християнския морал, третиращ хората като „равни пред Бога“; и второ, бавното разложение на класическите робовладелски отношения“.
Очакваме учениците да разберат, че оттук произхожда идеята за модерната „свобода“ като права и „равенството на гражданите“.
4.    Българският „Закон са съдене на хората“ в перспективата на модерните европейски политико-правни идеи. Връзка с „Великата харта на свободите“ и „Хабеас корпус“. В тази перспектива на образователно интерпретиране подлежат следните членове на Закона за съдене на хората:
Чл. 2. Във всяка разпра, обвинение и набеждаване,  князът и съдията трябва да не съдят без доста свидетели, но да казват: „Ако не представите свидетели, както повелява божият закон, чакайте да получите същото наказание, което за противния си искате. Така повелява божият закон и който не го пази, да бъде проклет.“
Чл. 16. Никой не бива насилствено /да изкарва/ из черква тогова, който е в нея прибягнал. Но прибягналият открива работата на свещеника и вината, извършена от него, когото свещеникът  приема като беглец, догде се издири по закона и се изпита неговото обвинение.
Общият дух на „Закона за съдене на хората“ има връзка и с „естествените права“ и „обществения договор“ в политическата теория на Джон Лок:   
       Джон Лок – „Два трактата за управлението“, II, гл. 2:
„В естественото състояние има закон на природата, който управлява и който е задължителен за всеки; и разумът, който е този закон, учи всички хора, които пожелаят да се съобразят с него, че понеже всички са равни и независими, никой не трябва да накърнява живота, здравето, свободата или имуществото на друг човек. Тъй като всички хора са били създадени от един всемогъщ и безкрайно мъдър Творец и като слуги на един суверенен Господар, са изпратени в света по негова заповед и за негова угода, те са собственост на онзи, който ги е създал и са създадени, за да живеят толкова дълго, колкото пожелае Той, а не някой друг.“
Джон Лок – „Два трактата за управлението“, II, гл. 8
„Когато някакъв брой хора са създали чрез съгласието на всеки от тях общност, те са направили тази общност едно тяло, с власт да действа като едно тяло, което се осъществява единствено чрез волята и решението на мнозинството.“
В т.4 очакваме учениците да разберат откъде идва „върховенството на правото“ и как формално се утвърждава. 
5. „История славянобългарска“ – културната доктрина на българския национализъм. И т.н.Този текст беше написан преди публикуването на концепцията на министерството. Няма какво да поправям, само ще добавя една бележка: в концепцията  „националната гордост“ е заменена с „национално самочувствие“ - няма как в програма за преподаване на религия да фигурира „добродетелта“, която заема челно място в списъка на греховете. Иначе европейското „предопределение“ си остава същото.
Както в миналото, така и днес, самообявилите се за „елити“ правят все едно и също. Без значение леви ли са или десни, „комунисти“ или „демократи“, как се дегизират идеологически и на какви „партньори“ слугуват: политическият им манталитет е еднакъв. Той се проявява най-ясно в това, че не питат своя многотърпелив народ за нищо. Но от друга страна, понеже са неведоми пътищата Господни, на практика е ставало обратното на това, което са му „предопределяли“, примерно,  проф. Богдан Филов и интелектуалците-германофили. Има голяма вероятност и сега да се случи обратното на това, което ни „предопределят“ проф. Калин Янакиев и интелектуалците-русофоби, на които им се иска всички да повярват, че в Русия вадят мозъци на журналистки, за да ги сервират на Путин, но не им се получава пак по същата причина – вярванията идват по неведомите пътища господни, а не по официозните телевизионни канали.
Може да е излишно, но нека го кажа изрично: трябва много да внимаваме, когато партиите, изпълнителки на брюкселското „предопределение“ се опитват да направят религията своя партийна „добродетел“.
 
https://glasove.com/novini/religiyata-kato-partiyna-dobrodetel

# 531
  • София
  • Мнения: 34 788
Ну, молодец!

Толкова манипулативно изказване, че...

# 532
  • Мнения: 75 368
Моля ви, поствайте в темата за това - има нарочна тема за новия предмет религия в училище. Да не разводняваме тази.

# 533
  • София
  • Мнения: 5 187
Пълна простотия е това в спойлера. Пращайте го в темата за религията да го разнищим, ако искате..

# 534
  • София
  • Мнения: 16 197
Не му е мястото тук на това писание на Кертин, ама не мога да се въздържа: Баш Испания ли намери да даде за пример за "отдавна хомогенизирана нация"? Joy Това кастилци, каталунци, баски, различни езици, автономии, сепаратиски течения - няма такова нещо.

Последна редакция: чт, 15 май 2025, 17:10 от sanaka

# 535
  • Мнения: 4 457
Бихте ли дали линк за темата за религията? Нещо не я откривам в рубриката "Образование"...

# 536
# 537
  • София
  • Мнения: 1 223
На мен тази точка ми се вижда много в ущърб на децата. Предвид, че ще има деца с увреждания, които не позволяват някои от професионалните направления, като им орязват и профилираните паралелки, ще останат с крайно ограничен избор. В крайна сметка не е нужно да са в най-високобаловите училища, но е добре да имат все пак някаква опция.
В момента насочване към профилирани паралелки има само на деца със силно засегнато зрение до слепота, деца с двигателни увреждания или ампутация на горни крайници и деца с онкодиагнози. Тези деца сега ще ги правим градинари, фризьори, фрезисти и т. н. То какво да ходят на училище. Тук, така или иначе, ще седят затворени с родителите си. Но пък чак сега се сещат за вратичката за надпланов прием, по която здрави, прави осмокласници на пробивни родители изведнъж отиват в елитните училища.

# 538
  • Мнения: 734
Каква е вероятността завършването на основно образование да става в 8-ми клас да бъде въведено за настоящите шестокласници?

# 539
  • Мнения: 4 457
Голяма, като се има предвид, че бързат и нововъведенията се планират за следващата учебна година 2026/2028 г.
Има и съпротива, а промените му изискват и законодателни действия. Ама в това НС...

Общи условия

Активация на акаунт