МОН - промените продължават (6)

  • 37 309
  • 746
  •   1
Отговори
# 600
  • Мнения: 8 405
Правилно ли съм разбрала?!
Сега в СОУ има т.нар. езикови паралелки, които учат в 8кл език (обикновено английски) както в ЕГ. На тези паралелки ли се е заканил министърът?! Децата в тези училища ще учат ЧЕ само 2-3 часа седмично?! Както ние едно време в ЕСПУ?!  Ами това беше преди 40 години!
Какво ще правят децата от малките населени места? Тези паралелки са необходими, за да имат децата що-годе по-добра и конкурентна среда. Не можем всички да отидем в големия град! Има ли прилични и общежития към ЕГ в големите градове и има ли достатъчно места в тях? Или детето всеки ден ще пътува на 40-50 км до училище?
Този министър е безумец!!!
И иска пак да е директор след като му приключи мандата като министър?!
Оставка!!!
Ще пиша и аз за всички тези безумия!

# 601
  • Мнения: 7 682
За съжаление правилно си разбрала. И дори и за ЕГ се канят да отменят интензивното изучаване на чужд език и да стане разширено (т.е. намаляване на часовете), а извън ЕГ и разширено няма да има.

# 602
  • Мнения: 7 330
За "поведенчески умения" за първи път чувам. И как чрез оценяването се насърчава придобиването на "житейски значими умения" е пълна загадка. Това е истинска иновация!
Кобилкина може да влезе в образованието. Там ѝ е мястото на нея. Добродетелна жена. След като застъпник на този предмет с религията е държанката на осъдения за сводничество, има мегдан.
За съжаление дори и да е имало нещо положително в някои от идеите, изпълнението е кошмар.
Години наред децата започваха да учат ЧЕ от ново 0. В първи клас - прием с избор на нещо си /обикновено ЧЕ/. И това, за да им влиза някой, на когото му търсят как да допълнят хорариума с по 1 час седмично. Между 2 и 4 клас са по 2 часа. В пети клас е отново същото. В осми клас - пак така. И като добавим, че от яслата се търси по-по-най-школата, в София дечицата тъпчат на едно място. В най-добрият случай за учениците, които търсят нещо различно от ЧЕ, 12 часа по предмет, на който може да попаднеш на лош учител + недобър клас, не е добре. Но пък науките се минават на силно религиозен принцип. Ако е рекъл Господ /избори, почивни дни/, живот и здраве, може и да минат половин учебник по някоя от науките като за 1 час седмично. Ама пък как само го решиха сега това ЧЕ. С балтията. Щом е за ученето на религия ... Тези часове все отнякъде трябва да се вземат.
А това за МГ и ПМГ въобще не ми се коментира. ПЧМГ са го измислили как се прави, но ние ще си завъдим чалгата навсякъде в общественото образование.

# 603
  • Мнения: 7 682
Няма да намаляват приема за МГ за 5 клас, а напротив, ще увеличат местата:
https://www.24chasa.bg/mneniya/article/20570603

Ух, сайтът на 24 не разрешава копиране. Ще препиша това изречение от статията, което визирам:
"В списъка от мерки за насърчаване на изучаването на математика са да увеличим приема в 5-ти клас на математическите гимназии, да насърчим увеличаването на броя на паралелките с разширено изучаване на математика в прогимназиален етап, да увеличим часовете по математика чрез промяна на рамковите учебни планове".
Интервюто е публикувано днес. Тогава какви места ще останат в МГ за 8 клас, не е ясно:) Май никакви...

# 604
  • Мнения: 71
Ясно е че ще има сито след 7 клас, индивидуално за всяка МГ.( състезания, успех …) Но само си гадаем. И как се решава проблема с допълнителния прием в МГ-пак с НВО? Пълен абсурд засега.



Няма да намаляват приема за МГ за 5 клас, а напротив, ще увеличат местата:
https://www.24chasa.bg/mneniya/article/20570603

Ух, сайтът на 24 не разрешава копиране. Ще препиша това изречение от статията, което визирам:
"В списъка от мерки за насърчаване на изучаването на математика са да увеличим приема в 5-ти клас на математическите гимназии, да насърчим увеличаването на броя на паралелките с разширено изучаване на математика в прогимназиален етап, да увеличим часовете по математика чрез промяна на рамковите учебни планове".
Интервюто е публикувано днес. Тогава какви места ще останат в МГ за 8 клас, не е ясно:) Май никакви...

# 605
  • София
  • Мнения: 16 201
Е, ако не намалят приема в 5-ти клас, наистина не виждам откъде ще дойдат местата в 8-ми. Няма как да направят "сито", "цедка" или каквото и да е друго на вече приетите си ученици. Приетите в 5-ти клас ще продължават автоматично в 8-ми. И приемът в 8-ми клас, за който не знам откъде ще дойдат места, няма вече да е с НВО, или поне - не само. Разрешават им отделни изпити под формата на проверка на способностите - написала съм го в резюмето на промените. Вероятно балът ще се образува по някаква формула, в която ще участва и НВО, но с най-голяма тежест ще е специалният за МГ изпит.

Вълчев няма да става директор на училище, Фортуна. Той никога не е бил такъв. За друг е направена тази промяна.

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 12:43 от sanaka

# 606
  • Мнения: 14
Е, ако не намалят приема в 5-ти клас, наистина не виждам откъде ще дойдат местата в 8-ми. Няма как да направят "сито", "цедка" или каквото и да е друго на вече приетите си ученици. Приетите в 5-ти клас ще продължават автоматично в 8-ми. И приемът в 8-ми класа, за който не знам откъде ще дойдат места, няма вече да е с НВО, или поне - не само. Разрешават им отделни изпити под формата на проверка на способностите - написала съм го в резюмето на промените. Вероятно балът ще се образува по някаква формула, в която ще участва и НВО, но с най-голяма тежест ще е специалният за МГ изпит.

Вълчев няма да става директор на училище, Фортуна. Той никога не е бил такъв. За друг е направена тази промяна.
Депутат и член на комисията по образованието, директор в неплатен отпуск може би?

# 607
  • Мнения: 164
Не е проблем навсякъде да се случи без СМГ,  поради сградата.
Особено в провинцията с лекота.
ИмаХме и отличен пример за София от 125-то. 
Нужни са още 10 училища с подобен пример  разхвърляни регионално , за да се улесни транспорта / сега май само 107 мо остана/ по 1 клас и всички наистина желаещи и с талант непопаднали в СМГ , НПМГ или ПЧМГ ще намерят добро място.
С уточнението, че министъра очевидно не търси нови състезатели, а такива които да са добри на разните НВОта PISA и т.н. масовост на ниво....
И все пак има проблем поне за София и тук - няма достатъчно добри учители като количество на нужното ниво...
Чета че щели разбираш ли да произведат повече математици с университетите се разбрали.... Ама кога ще са произведени и едва ли млад добър математик ще се съгласи да стане учител за 2000 лева стартово поне в София.....По-добре да е ватман....или касиерка в Лидъл....за програмист няма да коментирам.

# 608
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
Толкова бързане да вкарат нещата още от наесен, пък за атестирането на учителите оставят цяла година. Да бяха направили обратното, по би имало смисъл.

# 609
  • Мнения: 7 682
Точно това имах предвид, което каза Санака.
А по другият въпрос - и сега не може да се каже, че имаме кой знае какво езиково обучение. Езикът е на ниво само в ЕГ, като и за тях още преди години определиха ниво В2, което поне при английския е смехотворно. Преди гимназия изобщо в никое държавно или общинско училище не може да се говори за езиково обучение със смешните 2 или 3 часа седмично. Ние затова сме в ЧУ - единствено там до 7 клас се постига добро ниво по езика, защото има 10 часа седмично или близко до това.
Рони е съвсем права - сто пъти се започва от 0, например в СМГ в 5 клас започват английски от азбуката, в 8 клас пак започват от азбуката. По-зле от това накъде, а искат да го направят по-зле.
Че и с математиката ще стане по-зле, защото има много деца извън математическите прогимназии, които заслужават да влязат в тях в 8 клас, а сега вероятно това ще е възможно само за единици от тях. Въобще думи нямам.

# 610
  • София
  • Мнения: 16 201
Е, това В2 е заложеният минимум, който трябва да се постигне. И преди да го въведат, матурата по език винаги е била на ниво В2. Реално постиганото ниво в ЕГ е С1 до С2 /специално за английския/.

Galub, магематическите паралелки тук-там по училищата нямат нищо общо с предложената промяна. Тя касае само МГ и ПМГ. И проблемът винаги е бил само в София. Може да се каже, че тази промяна е направена специално за СМГ и НПМГ. А проблемът всъщност дойде от профанизирането на НВО по мат в последните години. Когато беше по-трудно и в СМГ се влизаше и с 86т. по мат /+90+ по бел/, или съответно висок резултат на НВО мат и съвсем постижим по бел, драма нямаше. Личното ми мнение е, че беше по-добре да се направи само допълнителен изпит по математика за МГ и добрите математици от МГ пак щяха да имат преимущество при приема, без да им се осигурява автоматично продължаване.

# 611
  • Мнения: 7 682
Или в сегашното НВО просто да има две по-трудни задачи, като тези, които е дал Симеонов на неговия пробен изпит. Това ще е достатъчно да пресее математиците, като се има предвид, че точките по математика се утрояват за СМГ и НПМГ.

# 612
  • София
  • Мнения: 16 201
То си беше достатъчно навремето. Но не искат да го направят, вървят към все по-голямо опростяване. Вчерашното ДЗИ ПП мат беше определено от учител като "обидно лесно".

# 613
  • Мнения: 2 461
Е, това В2 е заложеният минимум, който трябва да се постигне. И преди да го въведат, матурата по език винаги е била на ниво В2. Реално постиганото ниво в ЕГ е С1 до С2 /специално за английския/.

Galub, магематическите паралелки тук-там по училищата нямат нищо общо с предложената промяна. Тя касае само МГ и ПМГ. И проблемът винаги е бил само в София. Може да се каже, че тази промяна е направена специално за СМГ и НПМГ. А проблемът всъщност дойде от профанизирането на НВО по мат в последните години. Когато беше по-трудно и в СМГ се влизаше и с 86т. по мат /+90+ по бел/, или съответно висок резултат на НВО мат и съвсем постижим по бел, драма нямаше. Личното ми мнение е, че беше по-добре да се направи само допълнителен изпит по математика за МГ и добрите математици от МГ пак щяха да имат преимущество при приема, без да им се осигурява автоматично продължаване.
В началото Тонев и Ушагелов искаха точно това, но  не се отрази
Аз смятам за редно децата, приети в пети клас да си продължат нагоре, защото иначе стресът при тях е неоправдан. Но не за сметка на запушване на приема в седми. Абсурдно е да лишиш другите деца от този шанс, така се прехвърля напрежението от едните на другите и става още по-зле. Да осигурят две паралелки за седмокласници, останалите да си стоят.

# 614
  • София
  • Мнения: 1 223
Аз нещо не успявам да разбера какво ще се случи с паралелки с профил " Чужди езици" извън езиковите гимназии, в които предметите в 9-ти и 10-ти клас не се преподават на езика, но имат интензивно изучаване в осми клас и задължителни профили чужди езици в 11-ти и 12-ти клас. Няма вече да има профил "Чужди езици" извън ЕГ ли? А какво се случва със завареното положение, учениците в 8-10 клас в тези паралелки сега?

Общи условия

Активация на акаунт