МОН - промените продължават (6)

  • 37 398
  • 746
  •   1
Отговори
# 615
  • София
  • Мнения: 16 207
Завареното положение няма да се засегне.

# 616
  • София
  • Мнения: 1 224
Дано. Но това означава ли, че паралелки с профил "Чужди езици" ще са възможни само ако се осигури изучаване на три предмета на съответния език. Честно казано, такова изискване според мен е ОК за паралелки, които имат претенциите, че подготвят децата по езика на нивото на ЕГ. Интересно ми е как се сертифицира, че учител има достатъчно познания по езика, че да преподава на него собствения си предмет. Примерно, моя съученичка от 1-ва АЕГ е учител по физика и химия, лесно би могла да започне да ги преподава на английски, но сигурно ще трябва да държи някакъв сертификатен изпит.

# 617
  • Майничка
  • Мнения: 13 806
Към момента, ако имаш ниво В2 по езика, завършена ЕГ или хорариум по ЧЕ, сходен нахози в ЕГ, може да преподаваш предмет на ЧЕ.

# 618
  • София
  • Мнения: 16 207
Изискването за три предмета, преподавани на езика, е само за езиковите гимназии. И е така от край време. Пак повтарям - това не е ново.
Какво ще се случи с паралелките "чужди езици" извън ЕГ след планираната промяна на учебните планове, няма как да знаем към момента. Не и докато не видим проекти на съответните нормативни актове.

# 619
  • Мнения: 7 332

Рони е съвсем права - сто пъти се започва от 0, например в СМГ в 5 клас започват английски от азбуката, в 8 клас пак започват от азбуката. По-зле от това накъде, а искат да го направят по-зле.
Че и с математиката ще стане по-зле, защото има много деца извън математическите прогимназии, които заслужават да влязат в тях в 8 клас, а сега вероятно това ще е възможно само за единици от тях. Въобще думи нямам.
Не е само в СМГ. Там дори обучението е изключение от правилото. Има практика да се следва общото ниво като се изпълнява и рамката на МОН, и има разгръщане. Дори към момента по-високото ниво в школа служи за патерица на преподаването в училище. В предишни години е било обратно.
В 125-то сякаш махнаха математическите паралелки. 107-мо е ОУ. В София математическите класове в прогимназия са повече от гимназиалните.

# 620
  • София
  • Мнения: 34 859
Този министър мрази българското образование и българските ученици. Нямам друго обяснение за това малоумие. Даже не ми се коментира.

# 621
  • София
  • Мнения: 16 207
Кое точно имаш предвид? Промените в приема за МГ-тата ли?

# 622
  • София
  • Мнения: 5 212
Добре, да се надяваме, че на 4 юни правителството пада и нито една от тези простотии няма да се осъществи. Амин. Grinning

# 623
  • Мнения: 496
Според вас, кое би имало по-голяма тежест, всеки, който има желание да си напише бележки или становище на посочените имейли на МОН или едно по-добре струкнурирано становище с N на брой подписи (които се замислям как ще се съберат...)?
Всъщност не съм наясно какво изобщо може да се направи, за по-голямо противопоставяне на тези глупости, които се гласят да се прокарат!
То религията ще ни ще види песен пред всичките недомислици.
Как да се даде по-голяма гласност на това, което гласят, не знам - фейсбук?!?!
Защото хората не са запознати, а и да чуват оттук оттам, със сигурност не разцират за какво точно става дума, както и ние тук се чудим и питаме.

# 624
  • София
  • Мнения: 34 859
Кое точно имаш предвид? Промените в приема за МГ-тата ли?
Намаляването на езиковото обучение, вкарването на религия, оценката на социално-поведенческите умения...

# 625
  • София
  • Мнения: 16 207
Намаляването на езиковото обучение още не е факт, но най-вероятно ще стане, и това и за мен е проблем.

Мен повече ме притесняват планираните промени в подзаконовите нормативни актове и вторият етап на промени в закона напред във времето, отколкото настоящите. Само промените в областта на оценяването ме напрягат леко тук. Joy

# 626
  • Мнения: 2 461
Този работлив министър не се е сетил да отреже лятната ваканция. Има накъде да се реформира още

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 14:34 от Априлски душ

# 627
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
От съществуващия закон се предвижда да отпадне този текст: "При условията и по реда на този закон профилираните гимназии с профил Математически или Природни науки имат право да осъществяват обучение и в класовете от прогимназиалния етап на основната степен на образование." Това означава ли, че приемът ще е централизиран и реално ще се определя от МОН.
Освен това добавяйки училищата с профил математически и природоматематически към специализираните може и други училища освен СМГ и НПМГ да получат този статут. Проектът допуска това да могат да са и частни училища, примерно ПЧМГ. Получавайки статут на специализирано училище значи, че приемът там ще е различен от НВО, както е и към момента за другите видове специализирани училища. Като резултат и специализираната подготовка като програма и т.н.  ще се определя от МОН.
Профилите от 11 се увеличават на 13 броя, новите са класически, който може да се изучава само в специализираните училища в областта на културата, и комбиниран.
Положително е, че се създава възможност за преминаване в комбиниране форма на обучение при преместване на ученик във втори гимназиален етап, т.е. ако той реши да смени профила си. Към момента това не бе възможно и ощетяваше доста деца, чиито интереси между 8 и 11 клас са претърпели промяна.
Допуска се създаване на професионални паралелки в математически и природоматематически гимназии.
Първо се казва, че приемът в специализираните МГ и ПМГ след 7 клас става на база на НВО, но на следваща стъпка, проектът допуска след 7 клас да има изпит за проверка на способностите, който ще се утвърждава от МОН.
Въвежда се и идеята за изцяло електронен учебник, т.е. без да има такъв и на хартия.

# 628
  • Мнения: 164
Сега малко ще ви разочаровам и дам обяснение защо има такива идеи , които изглеждат недомислени / те са и такива де/. Трябва да се разсъждава от позицията и нуждите на държавата , а не от нашите лични интереси и с поглед за бъдещето.
Предполагам, че някой е посъветвал министъра или ту-тууу какво бъдеще се задава и се опитват да адаптират децата за него. По точки.
1. Очевидно с навлизането на ИИ , автоматизация и роботика в близките десетилетия ще има нужда от повече подготвени логически и математически хора. В момента като изключим примерно 2-3000 деца в страната на година всичко останало е тотал щета на равнище 2+3. Затова свалят трудността на НВО-то и ДЗИ-тата ... да симулират резултати..., но знанията все повече липсват в масовката. Това, че има състезатели с медали по света не е равно и не дава отражение на групата , която става все по-зле. Нужни са промени... направо спешни. Защото тези неподготвени деца след 20 или 30 години ще имат затруднения на пазара на труда. Да речем в Китай ВЕЧЕ има автобусни линии БЕЗ шофьори , като пример за стачката в СКГТ. За целта са нужни хора на точните науки, които да проектират нужната инфраструктура.... без математика и количество хора в тази посока няма как да се случи. Това се отнася за всеки сектор.... дори и в селското стопанство и земеделието има немислими за нас автоматизации и към момента.
Ще има все по-малка нужда от неквалифициран персонал.
2. Относно езиците - пак първа точка. Знаещ 2 западни езика младеж НЕ Е квалифициран персонал. Ще ги учи в ЕГ , за да замине в Западен университет и да не се прибере. Каква е изгодата за държавата от това ? Няма да плаща пенсионни вноски и данъци у нас , а частният бизнес ще търси кадри от Узбекистан....?! Ясно е ще го орежат и който иска ще си плаща на частни школи... яко при това.
И тук без да коментирам новината от преди няколко дни, че вече има реалновременен преводач на живо с гласа и интонацията на говерещият  за някои езици. И това е сега, а след 20 години....
Чуждите езици не са това, което бяха ...
3 Религиите на които съм твърдо против. Ами нужно е да се изграждат ''добродетели'' , за да може тълпата да се управлява по-лесно и да не се залита в крайности предвид времената , които наближават. Няма по-добър начин за развитие на примиреност със съдбата от религията.....
4 Оценки за поведение или както го наричат/описват с други думи в закона.... социален рейтинг. Знаем, че в Китай го има. В Западна Европа също имаше / или има все още не знам/ опити да се прави същото нещо . Рано или късно под някаква форма ще стане и тук. Неизбежно  е т.3 и т.н. държавата има нужда да знае кой е проблемен и кой послушен и съответно кой и къде какво може да върши ... не само като знания , а и като свободомислие.....

Не съм чел закона, а само коментарите тук , но е ясно, че с този закон се поставя гръбнака на горното и вече дали е направено добре или не е без значение.... Трябва да се почне от някъде и ще го коригират през годините.
Едва ли всичко това е самостоятелно решение на министъра , а по-скоро му е спуснато да се направи. Възможно е дори да е на ЕС ниво инструктажа защото глобалната обстановка е много комплицирана и конкурентна и трябва да се действа....

ПП Лятната ваканция няма да я пропуснат....

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 15:42 от Galub

# 629

Общи условия

Активация на акаунт