МОН - промените продължават (6)

  • 37 427
  • 746
  •   1
Отговори
# 630
  • София
  • Мнения: 16 209
О, моля, нека не отваряме пак въпроса за ИИ и отпадането на нуждата от езици. Обсъди се подробно, твърде подробно, вече назад в темата и нищо нове не се казва/няма да се каже. А и изобщо не му е мястото тук.

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 15:46 от sanaka

# 631
  • София
  • Мнения: 5 218
Ако наистина искаме хора, които да се занимават сериозно с ИИ и технологии, английският език им е абсолютно необходим – и то на ниво поне B2–C1. Без такова владеене няма как да имат достъп до най-добрите източници на информация, учебни материали, научни публикации, разработки и форуми, където реално се случва прогресът в роботиката и ИИ. Без език просто няма как да има технологично развитие – стоиш изолиран от глобалния разговор и от водещите иновации.

Galub, абсурд е този инструктаж да идва от ЕС. Първо, вкарва дисциплина от 1 до 12 клас, чиито учебници съдържат открита антиЕС пропаганда и представят православието като единствения бастион срещу западния упадък. После пуска смехотворен пост във Фейсбук, в който се заканва на русофобите, измисляйки си сценарий, че са погнали Достоевски, а не реалната заплаха — първолаци, маршируващи в съветски униформи. А сега иска и да ни изолира от ЕС, като намали часовете по чужди езици. Със сигурност има инструктаж, но не е от ЕС.

Нещо интересно - вече кметовете нямат право да пускат почивка, но кметът на Пловдив изкарва цяло училище в онлайн обучение след 5 юни, за да може да се презстрои двора на втората най-стара гимназия у нас. Ще са в онлайн обучение и в началото на следващата учебна година.

# 632
  • София
  • Мнения: 16 209
Все още имат право. Няма да имат ако/когато законопроектът бъде приет.

# 633
  • Мнения: 92
Според вас, кое би имало по-голяма тежест, всеки, който има желание да си напише бележки или становище на посочените имейли на МОН или едно по-добре струкнурирано становище с N на брой подписи (които се замислям как ще се съберат...)?
Всъщност не съм наясно какво изобщо може да се направи, за по-голямо противопоставяне на тези глупости, които се гласят да се прокарат!
То религията ще ни ще види песен пред всичките недомислици.
Как да се даде по-голяма гласност на това, което гласят, не знам - фейсбук?!?!
Защото хората не са запознати, а и да чуват оттук оттам, със сигурност не разцират за какво точно става дума, както и ние тук се чудим и питаме.
Относно религията, не бих я подценявала от гледна точка на дългосрочните последици. Уж невинно, уж има избор, но нещата еволюират с времето. Вървим по стъпките на Унгария. Вчера колежка от там се оплака, че изненадващо включили и религиозни въпроси в матурата (или подобин изпит) на дъщеря й (за нейна изненада). Трябва да се борим, но съм скептична. Над 207 представители на академичните среди подписаха становище защо идеята е вредна, същото направиха и Национална мрежа на децата, имаше и анкета на Асоциация Радители, но е ясно, че министърът е поел ангажимент и ще го изпълни въпреки съпротивата.

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 16:15 от SpaceTime

# 634
  • Мнения: 164
Първата статия от заглавна страница на която попаднах. Не е едно към едно с това което описах, но посоката е същата
https://business.dir.bg/energien-pazar/sas-zavarshili-samo-sedmi … remenna-ikonomika
''Бъдещите работници, които днес остават без образование, няма да успеят да разгърнат пълния си потенциал, а без максимално квалифицирана работна сила надеждите за създаване на съвременна икономика у нас са непостижими.''
Нямах предвид изграждане на ИИ / това е строго нишова работа и вероятно по света ще се занимават с него хора измерими в хиляди дори не и милиони/, а обслужване на продукти изградени да работят с ИИ или просто високотехнологични.
За обслужване на такива продукти, технологии и услуги е добре да се знае език / Английски/ , но не много. По-важно е логическото  и аналитично мислене.
Ето и относно езиците бъдещето,,, т.е началото....
https://it.dir.bg/tehnologii/google-meet-veche-prevezhda-rechta- … zapazvane-na-tona

Не искам да влизам в спорове относно обсъждани теми , а търся причини за толкова много и при това големи предлагани промени. На мен нещата ми пасват , може да е самозаблуда.

# 635
  • София
  • Мнения: 16 209
Galub, пак да кажа, че тази тема и тези ти съждения бяха коментирани надълго и нашироко назад в темата. Чак до решаване на задачи от ИИ се стигна. Joy Нека не повтаряме дискусията. Безсмислена е и излиза много от темата.

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 16:35 от sanaka

# 636
  • Мнения: 647
Към момента, ако имаш ниво В2 по езика, завършена ЕГ или хорариум по ЧЕ, сходен нахози в ЕГ, може да преподаваш предмет на ЧЕ.
А някой знае ли възможно ли е учител без диплом  английска филология да преподава в езикова гимназия?

# 637
  • Майничка
  • Мнения: 13 807
Да, може да е с лингвистика или някаква подобна специалност. Навремето полувисшите учителски институти също са имали езикови профили и педагогика, но техните кадри вероятно вече са пенсионирани.
А има и много учители с хибридна специалност с педагогически профил, прим. "Български и английски", в чиято диплома също не пише изрично "филология".
А има и преквалифицирани филолози, примерно с индийски, арабски и т.н., които са минали следдипломна квалификация за преподавател по английски и съответен изпит за език.

# 638
  • Мнения: 92
Проблемът с местата в математическа гимназия не е само в София, във Варна също. Понеже вече към 10 пъти се писа, че е само в София.

# 639
  • Мнения: 75 454
И аз не разбрах как хем промените в закона били само заради софийските МГ, а всеки закон има действия на територията на цялата страна..съответно ще засяга всички МГ в РБ.

# 640
  • Мнения: 701
Здравейте!
Проектозаконът на ЗПУО е оставен за обществено обсъждане тук
https://www.strategy.bg/publicconsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=9133
От 23 май до 23 юни 2025
Мненията виждам се изразяват като коментар.
Предлагам, както изразяваме мненията си в групите, така да го направим и там, дано някой ги вземе под внимание!

Допълва с мнение на sanaka:
 Обществено мнение може да се изрази на мейлите https://m.bg-mamma.com/url.php?u=aHR0cHMlM0ElMkYlMkZ3d3cubW9uLmJ … zbXNnNDk3NjYyNzY=

Последна редакция: сб, 24 май 2025, 22:18 от i_nenova

# 641
  • Мнения: 496
Здравейте!
Проектозаконът на ЗПУО е оставен за обществено обсъждане тук
https://www.strategy.bg/publicconsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=9133
От 23 май до 23 юни 2025
Мненията виждам се изразяват като коментар.
Предлагам, както изразяваме мненията си в групите, така да го направим и там, дано някой ги вземе под внимание!

Аз лично ще го отразя със сигурност.

# 642
  • София
  • Мнения: 242
Здравейте! Бях останала с впечатлението,  че отпада "Религия и добродетели". Интересно какъв е мотивът за въвеждане на този предмет, макар и без оценка, след като  Добродетелите, утвърдили се във времето като такива (благодарение и на религията), се възпитават от литературата чрез притчи, приказки и др. произведения. Религията също присъства - в пети клас, в осми и т.н. Съществуват и неделни училища, в които всеки родител може да запише детето си. Липсата на оценка ще е най- малкият проблем... Не ме притеснява това, което се говори, а това, което се премълчава...

# 643
  • Варна
  • Мнения: 111
Не съм доволен от Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование.
Писах на МОН конкретни предложения по казуса за прием в 8. клас. Ще чакам отговор, да видим дали ще има резултат.

# 644
  • Мнения: 647
Не съм доволен от Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование.
Писах на МОН конкретни предложения по казуса за прием в 8. клас. Ще чакам отговор, да видим дали ще има резултат.
Отговор от МОН  е като да чакаш от умрял писмо😁

Общи условия

Активация на акаунт