МОН - промените продължават (6)

  • 36 970
  • 746
  •   1
Отговори
# 510
  • Мнения: 2 457
Ми освен следващият министър да е Божинката Joy
По-добре ще се справи от тоя сегашния

# 511
  • София
  • Мнения: 16 197
Започнаха промените. Публикуваха проект за именение и допълнение на Наредбата за организация на дейностите в училищното образование: https://www.mon.bg/project-document/proekt-na-naredba-za-izmenen … to-obrazovanie-2/

Сега започвам да чета какви ще са промените.

# 512
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
По спомен, по закон не може да се открива професионална паралелка в СУ, ако има вече такава в професионална гимназия. Но как са нещата в реалността е друг въпрос.
Отделно имаме интересния случай на Софийската Професионална гимназия "Княгиня Евдокия", бившата фризьорска, в която се приема в следните паралелки:
1.съдебен служител - 1 паралелка
2. оператор информационно осигуряване - 1 паралелка
3. фризьор - половин паралелка
4. козметик - половин паралелка
5. изпълнител на термални процедури - 1 паралелка
6.дизайнер /промишлен дизайн/- 1 паралелка
7. сътрудник по управление на индустриални отношения - 1 паралелка
8. фотограф - 1 паралелка
9. дизайнер /театрален, кино и телевизионен декор/ - половин паралелка
10. дизайнер /художествено осветление за театър, кино и телевизия/ - половин паралелка
Оставам на вас да размишлявате как е възможно това:)

# 513
  • Мнения: 18 979
Вече ме е страх да си пусна чешмата, че сигурно и от там ще се покаже Вълчев да говори нещо.

МОН:

"МС осигури 47 млн. лева за закупуване на учебници, учебни комплекти и помагала за всички ученици от 1 до 12 клас по общообразователните дисциплини.
📌 Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след днешното заседание на кабинета.
📖 Със средствата се обезпечават безплатни учебници и познавателни книжки за всички ученици – от 1. до 12. клас. Право на безплатни учебници получават и учениците в самостоятелна форма на обучение, както и неделните училища."


И тук идват въпросите - ще сменят ли изобщо съдържанието в учебниците или само си говорят? Ако ще го сменят - защо ще харчат 47 млн лева сега, ако след 2 години ще се печатат нови учебници с ново съдържание?

# 514
  • Мнения: 1 868
Започнаха промените. Публикуваха проект за именение и допълнение на Наредбата за организация на дейностите в училищното образование: https://www.mon.bg/project-document/proekt-na-naredba-za-izmenen … to-obrazovanie-2/

Сега започвам да чета какви ще са промените.
Аз на първо четене не откривам нищо по въпроса с образователните етапи и някакви революционни промени. Изместване на междусрочната ваканция, така че да се комбинира с уикенд, етапи на класиране и разни козметични (надявам се, не съм се задълбочавала да сравнявам с наредбата) промени във формулировките.
На теб разчитаме, ако има нещо коварно, да го откриеш Hug

# 515
  • София
  • Мнения: 16 197
Ами заболя ме главата, но ще се опитам да резюмирам по-важните промени:

1. Променя са продължителността на първия учебен срок, така че да не е фиксиран на 18 седмици, а вече ще е между 17 и 18, за да може междусрочната ваканция винаги да е или в края, или в началото на работната седмица, а не по средата, както беше досега.
2. Предвижда се при кандидатстването след 7 клас в електронната платформа да се качва повече информация, като най-важното е, че училищата ще отразяват в електронната платформа информация за записаните ученици и подалите заявления за втори етап на класиране. Т.е. би трябвало вече да се знае дали и колко свободни места има във всяка паралелка за втори етап на класиране и колко ученици, приети в нея на първо класиране, са подали заявление за второ.
3. На свободните места след четвърто класиране се приемат първо децата от допълнителната дата и след това вече може да се приемат и останалите, ако има свободни такива. Това и досега се предполагаше, сега вече е изрично формулирано.
4. Отрязват възможността за специален прием /насочване/ на учениците с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания в профилирани паралелки. Вече ще ги насочват само в професионални такива. Учениците със СОП могат да бъдат насочвани и в профилирани паралелки.
5. Създава се възможност за преместване в друга паралелка в същото училище надпланово и без допълнителни условия /като бал например/, а само със заповед на директора, респективно с разрешение на министъра.
6. Премахва се възможността за преместване в друго училище "в особени случаи с разрешение на министъра" без необходимия бал. Тази възможност остава само за ученици от чуждестранни училища.
7. Има промени и в кандидтстването и приема след 4-ти клас, но там не съм задълбавала. Основната идея е да се увеличи приемът.

Останалите промени са по-скоро козметични, но може и да съм изпуснала нещо.

Промяна на образователните етапи не може да се направи с наредба. За нея трябва да се промени законът. За повечето промени трябва промяна на закона. Само рамковите учебни планове и учебните програми може да промени с наредба.

Последна редакция: ср, 14 май 2025, 15:34 от sanaka

# 516
  • Мнения: 4 461
Цитат
МОН:

"МС осигури 47 млн. лева за закупуване на учебници, учебни комплекти и помагала за всички ученици от 1 до 12 клас по общообразователните дисциплини.
📌 Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след днешното заседание на кабинета.
📖 Със средствата се обезпечават безплатни учебници и познавателни книжки за всички ученици – от 1. до 12. клас. Право на безплатни учебници получават и учениците в самостоятелна форма на обучение, както и неделните училища."

И тук идват въпросите - ще сменят ли изобщо съдържанието в учебниците или само си говорят? Ако ще го сменят - защо ще харчат 47 млн лева сега, ако след 2 години ще се печатат нови учебници с ново съдържание?
Интересно, наистина. И като се има предвид, че по никоя учебна дисциплина няма един учебник (а учителят има право на избор), МОН на всички издателства ли ще закупи учебниците, или има предпочитания.
Цитат
Над 110 университетски преподаватели и представители на академичната общност в България призоваха министъра на образованието Красимир Вълчев „незабавно да се откаже“ от инициативата си за въвеждане на задължителен предмет „добродетели и религии“ в училище.
https://www.svobodnaevropa.bg/a/akademichna-obshtnost-religiya/3 … zT4a-2cgWKrUQLg9A

# 517
  • София
  • Мнения: 16 197
Е, те учебните програми не могат да се сменят от днес за утре, ще се сменят поетапно по образователни етапи, ще има дълго застъпване на ученици учещи по старите и новите програми. А докато се сменят, настоящите ученици трябва да имат учебници.

# 518
  • София
  • Мнения: 5 185
На всеки три години се купуват нови учебници, а старите уж се рециклират – реално обаче просто събират прах по рафтовете в училищните коридори, докато на хигиенистката не ѝ писне и не ги изхвърли. Учебниците, които ще се печатат след две години, най-вероятно ще бъдат въведени на третата – освен ако някой не реши, че е време за нова финансова инжекция към издателствата.
Но друго е по-притеснително – държавата нарочно прие закона, с който покрива учебниците и за гимназиалния етап. Защо? Защото масово не се ползват – учениците не ги купуваха, а учителите често работят с други доказани материали на достъпен език. Популистки проблемът беше решен по типично "бюджетен" начин – наляха се още пари в издателствата, като се задължиха всички преподаватели да поръчват учебници към посочени от МОН издателства. Joy А сега ще се наливат и в църквата. Преподавателят Ал. Стоянов посочи във фейсбук, че на всеки три години държавата ще плаща около 8 милиона лева на църквата за учебници. Но, разбира се, всичко е "в името на душата на децата".
Вместо всичко това, защо просто не се допитат до преподавателите – ползват ли реално учебниците от издателствата или работят с подбрани материали, базирани на учебното съдържание? Една онлайн анкета на училищно ниво може да даде реална представа и да спести сериозни средства. Но явно прагматичните решения не са на мода.

Постът на Ал. Стоянов преподавател в НГДК

Скрит текст:
Предлагам ви една проста сметка, базирана на обосновано предположение. Ако приемем че средната цена на учебник по Религия от 1 до 12 клас е 12 лева (няма официална цена на сайта на Синода) и знаем, че за тази учебна година има 720 000 ученици в България, то следва, че данъкоплатеца ще субсидира Светия синод с 8 640 000 лева за учебници, в случай че въвеждането на задължителен час по религия за всички стане факт. Тъй като Синодът е единственият допуснат да издава тези учебници, при тяхната подмяна на всеки три години, нови 8-9 000 000 лева ще отиват в Църквата. Но да се върнем на настоящата година. Тези 8 640 000 лева идват на фона на 70% увеличение на държавната субсидия за БПЦ в размер от ок. 37 милиона, на 62 милиона лева за година. Т.е. ако номера мине, ние ще плащаме на Църквата едни 70 000 000 лева тази година, за да може освен това да ги субсидираме и с директни приходи от свещи, опела, сватби, кръщенета, дарения и т.н. за които Църквата не дължи данъци. Ето още една хипотетична сметка. Семейство от 4 души харчи по около 20 лева на година за свещи. Ако приемем че у нас 80% от населението са православни християни, излиза че, грубо, около 800 000 семейства са православни (общо семействата са ок. 1 170 000 по данни на НСИ), което, грубо сметнато, прави по 16 000 000 лева за свещи на година при средна цена от левче за запалена свещ (най-евтините са 80ст., следват тези по 2 лв). Проверка показва, че между 16 и 18 милиона годишно от свещи са се печелили в периода 2014-2019г, така че сметката ми даже е занижена, понеже от тогава цената на свещите се удвои.
Но да се върнем на учението. Точенето на народни пари от “наши хора” не е приоритет само на Църквата. Помагалата по БДП у нас от години се издават от едно единствено издателство. Тъй като всяка година тези помагала се изписват и предават попълнени, всяка година се купуват нови. Средната им цена е 2 лева. Всяка година въпросното издателство печели по около 1 500 000 лева сигурни пари. Автори на помагалото са собствениците на фирмата, които също така провеждат практически обучения и вероятно предлагат шофьорски курсове - кръгът е затворен. Подсещам и за срастването на учителския синдикат с частните интереси на кого ли не, в това число и Исторически парк.
Това е реалната среда, в която се развива българското образование. Тази среда беше наложена и циментирана от ГЕРБ след 2009 г и остана непроменена и при следващите разни правителства. Сега не само че не се променя от новата коалиция Магнитски, но и се задълбочава шуробаджанащината. Министър Вълчев вече веднъж беше в просветата и екипът му разработи програмите, които днес същият министър обявява за неефективни. Това е като при пътищата - фирми взимат пари за да ремонтират пътищата, построени от същите фирми. Въобще нашата мила родина е една голяма пералня за пари, в която след центрофугата частните маркучи изпомпват водата, а народа остава смачкан и захвърлен на дъното като мокър парцал.

# 519
  • София
  • Мнения: 16 197
Тръгнах да чета и промените в приема след 4-ти клас, които прескочих при първото четене на проекта, но сега видях, че преди малко Дидева ги е резюмирала на страницата си във facebook https://www.facebook.com/DidevaBG/?locale=bg_BG

# 520
  • Мнения: 709
Добре, де... А т.4 защо? Нали до сега ги приемаха, ако са изкарали необходимия бал? Или се бъркам?

# 521
  • Мнения: 195
„Категоричните“ призиви  на т.нар. академична общност срещу църква, вяра, родолюбие само крещящо показват разпада ни като общество - атомизирали сме се тотално. Нямаме съгласие по отношение на фундаментални въпроси - защо изобщо съществуваме като общност, като един народ, живеещ на тази конкретна земя. Оттук нататък няма какво добро да очакваме от МОН, но ще продължаваме да се вторачваме в детайлите, търсейки подводните камъни, заради липсата на доверие.
МОН не съществува заради благото на децата, родителите са натрапници, които трябва да бъдат озаптени - от тях се очаква да са донори на жива плът, на която да се придаде правилния образ - това е картината.
И все тая дали главата на това чудовище се казва Вълчев или Божинката, когато тая глава, прикрепена към МОН-ското тяло, къса връзка с логиката и се превръща в съд, в който някой налива идеи. Защото Вълчев преди няколко месеца честно, открито и разумно назоваваше истинските проблеми в образованието и всяваше надежда, че нещичко ще поправи, а сега е като зомбиран.
„Никой не налива ново вино в стари мехове.“ (Лука 5:37)

# 522
  • София
  • Мнения: 16 197
Добре, де... А т.4 защо? Нали до сега ги приемаха, ако са изкарали необходимия бал? Или се бъркам?
Ако си изкарат необходимия бал, естествено, че ще ги приемат. Но за тях има възможност да бъдат директно насочени от РУО и записани без явявяне на НВО.

# 523
  • Мнения: 1 868
На мен тази точка ми се вижда много в ущърб на децата. Предвид, че ще има деца с увреждания, които не позволяват някои от професионалните направления, като им орязват и профилираните паралелки, ще останат с крайно ограничен избор. В крайна сметка не е нужно да са в най-високобаловите училища, но е добре да имат все пак някаква опция.

# 524
  • София
  • Мнения: 16 197
Според теб е в ущърб, но според мотивите на МОН към проекта с това "няма да се нарушат основните принципи за равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик, както и за равнопоставеност и недопускане на дискриминация при провеждане на училищното образование." Smirk

Последна редакция: чт, 15 май 2025, 11:15 от sanaka

Общи условия

Активация на акаунт