Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 40

  • 28 318
  • 831
  •   1
Отговори
# 720
  • Мнения: 4 484
По света си отчитат реалните разходи, но най-големите такива не са разни инцидентни ремонти, кранчета за тоалетни и циклене на паркет, а данъчно признатата амортизация на имота.
Обикновено полезният му живот е определен на 25 години в повечето държави, така че 4% от цената му си приспадаш като разход за амортизация всяка година. Отделно си приспадаш данъка сгради, такси поддръжка и всички разходи, да речем стане 5-6%. И ако брутната доходност от наем ти е някъде там, нетната върху която дължиш данък е на практика нула и нищо не плащаш.
Това е едно от големите предимства, заради които много хора инвестират в имот - във финансови инструменти примерно не е така, там си дължиш данък на цялата доходност.
Но при нас е малко по-различно.

# 721
  • Мнения: 10 144
И какво да го мислим света, след като сме тук? Също като с покупките.
Идеята е какво да се направи тук! Но за дребни играчи откриването на фирма е по-скоро неизгодно и ползите са по-малко от евентуалното “пестене”

# 722
  • Мнения: 190
Много ви благодаря за отговорите! А когато наемателите закупуват нещо с уговорката след това им се приспадне от наема, пак ли се дължи данък в/у тази сума? Реално няма да е получена като наем. Просто да знам при бъдещи такива разходи как да процедираме. Simple Smile

# 723
  • Бургас
  • Мнения: 9 530
Много се задълбочавате.
Реално каквото декларирате като наем, това е. Може да сте получили 400 лева, ама да сте решили да декларирате 200. При евентуална проверка трябва да доказвате що е така.
Която проверка я се случи веднъж в живота ви, я не.
Ако чак толкова искате да детайлизирате, ще си напишете приемно-предавателен протокол с наемателя и там ще опишете еди какво си, че е за сметка на наема.

# 724
  • Мнения: 190
Благодаря, Тинтита (и на всички останали)! Просто искам да знам как е правилно да се случват нещата, защото от скоро отдаваме жилище. Нямам намерение да укривам данъци, но пък от друга страна, ако може да се спести нещо, защо не? Да разбирам, че варианта с приемо-предавателен протокол за сметка на наема ще е изряден и няма да имаме проблеми при евентуална проверка?
Благодаря още веднъж!

# 725
  • Мнения: 2 356
Благодаря, Тинтита (и на всички останали)! Просто искам да знам как е правилно да се случват нещата, защото от скоро отдаваме жилище. Нямам намерение да укривам данъци, но пък от друга страна, ако може да се спести нещо, защо не? Да разбирам, че варианта с приемо-предавателен протокол за сметка на наема ще е изряден и няма да имаме проблеми при евентуална проверка?
Благодаря още веднъж!

Разплащането в пари или в натура няма отношение към приход/ разход по вашия въпрос.
Декларирате получения наем по договор, минус 10% нормативно- признати разходи,

# 726
  • Бургас
  • Мнения: 9 530
Давам конкретен пример с мой имот.
Договор за наем, подписан по-миналото лято. Преведен депозит по банка. Не е деклариран, защото не е доход от наем, а депозит.
Разбрахме се за сметка на наема да се извърши ремонт в имота, който бе приет на шпакловка-замазка. Ремонтът е извършен от наемателя, представени фактури и касови бележки.
Оттам-нататък всеки месец писах мейл със сумата, която следваше да приспадна, тъй като реално няколко месеца не получавах наем изобщо. Съответно не съм и декларирала нищо.
Приемно-предавателен протокол нямам, но имам кореспонденция.
В момента, в който вече трябваше да получавам пари - наем плюс сметки, започнах да декларирам само наема. Примерно - наем 200 лева, платени сметки - 35 лева. Декларирам като доход от наем 200 лева, приспадам 10%, плащам данък върху 180 лв.
Без значение, че сумата, която съм получила е 235 лв.

Ако вие единият месец получите 600 лева, а на другия се разберете наемателят да купи някаква мебел за сметка на наема, ще получите да кажем 400 лв. Декларирате само това, което реално сте получили като доход.

Не считам, че трябва да се декларира сума по договор. Декларират се и се плащат данъци върху реално получени доходи, а не върху бъдещи такива.

# 727
  • Мнения: 2 356
Вие може да се договорите с наемателя и да ви боядисва косата всеки месец и да нямате разплащания. В крайна сметка каква е разликата, ако ви даде парите в брой, вие направите ремонт, вземете фактури на негово име и не плащате данъци?  Бартерните стоки/ услуги също са облагаеми.

# 728
  • Мнения: 198
Не би ли трябвало да се декларира целият наем?

Напр. Наемът е 500 лв., а наемателите са купили/направили нещо за 400 лв. Декларира се 500 лв.( все едно, че те са ви платили 500 лв. наем и от тези пари сте ги реимбурсирали 400 лв).
Или ако наемодателят беше купил/направил нещо за апартамента за 400 лв., тези пари нямаше да ги приспадне  от декларирания доход.

Най-добре е счетоводител да каже кое е вярното.

# 729
  • Мнения: 11 148
за физически лица вярното е: плаща се върху реално получени пари след приспадане на нормативно признатия процент.
за юридически лица/фирми/ се плаща според което е написано в договора, независимо дали наемателят е платил, или не е платил, наемната цена. В допълнение, при отдаване под наем от фирма на нежилищно помешение, обичайно се начислява ДДС. При отдаване на жилищно, дори фирмата да е по ДДС, не начислява ДДС на този наем.

# 730
  • Мнения: 2 356
за физически лица вярното е: плаща се върху реално получени пари след приспадане на нормативно признатия процент.
за юридически лица/фирми/ се плаща според което е написано в договора, независимо дали наемателят е платил, или не е платил, наемната цена. В допълнение, при отдаване под наем от фирма на нежилищно помешение, обичайно се начислява ДДС. При отдаване на жилищно, дори фирмата да е по ДДС, не начислява ДДС на този наем.


Точно така, ако има месеци, в които наемателя е направил подобрения/ покупки за имота и се приспадат от наема, се прави приемо- предавателен протокол, който удостоверява датата на плащане на наема срещу подобрението или покупката. Именно тази дата се взима предвид, когато се отчита дохода за съответната година.

# 731
  • Мнения: 198
Въпрос:
Ако наемът е 500 лв. и в продължение на много месеци наемателят плаща на наемодателя 450 лв. , защото е платил на касиера на входа  50 лв.(от наема, който дължи)  за подмяна на дограмата на стълбищата, нови входни врати, ремонти и др. Реално, тези пари ги дължи наемодателят, но тъй като живее далече и за да не се разкарва всеки месец за да ги носи на касиера, наемателят ги плаща  и дава 450 лв. на наемодателя.

За тези месеци колко трябва да декларира наемодателят: 450 или 500 лв.?

Последна редакция: пт, 14 мар 2025, 13:48 от ellll

# 732
  • Бургас
  • Мнения: 9 530
Вие може да се договорите с наемателя и да ви боядисва косата всеки месец и да нямате разплащания. В крайна сметка каква е разликата, ако ви даде парите в брой, вие направите ремонт, вземете фактури на негово име и не плащате данъци?  Бартерните стоки/ услуги също са облагаеми.

Точно така, може и за това да се уговорим. Вместо да ми плаща наем, ще ми боядисва косата. И ще ми ползва помещението.
Бартерните стоки и услуги са облагаеми, когато са извършени между юридически лица.
При физическите лица нещата стоят малко по-различно.
Или искате да кажете, че ако лакирате приятелката си с новозакупения си комплект за маникюр, а тя ви се отблагодари с домашно направен кекс, и двете дължите данъци?


НАП има недвусмислено тълкуване какво е доход. Няма нужда да превръщаме темата в счетоводна кантора.

# 733
  • София
  • Мнения: 18 518
Въпрос:
Ако наемът е 500 лв. и в продължение на много месеци наемателят плаща на наемодателя 450 лв. , защото е платил на касиера на входа  50 лв.(от наема, който дължи)  за подмяна на дограмата на стълбищата, нови входни врати, ремонти и др. Реално, тези пари ги дължи наемодателят, но тъй като живее далече и за да не се разкарва всеки месец за да ги носи на касиера, наемателят ги плаща  и дава 450 лв. на наемодателя.

За тези месеци колко трябва да декларира наемодателят: 450 или 500 лв.?
     
500 лв.

# 734
  • Мнения: 1 879
Според мен си тълкувате прекалено фриволно облагането. То по тая логика да карам наемателя в Изипей да ми плати местния данък и такса смет 500 лв, после да плати той на бояджията, на майстора за кухни и т.н. То накрая доходът за облагане я остане половината от заложения в договора.
Аз си го смятам чисто и просто сумата по договор на месец х 90%*10% и това ми е данъкът. Според тълкуванията на приходната адм. даже и депозитът се счита за доход в месеца на получаване, и съответно се приспада последния месец, когато се връща.  
Приемо-предавателни протоколи, разходни касови ордери, фактури, касови бележки - само ако сте фирма ще ви ги признаят за разходи.

Общи условия

Активация на акаунт