Отговори
# 165
  • Мнения: 17 423
За кой клас е задачата? Ако е за начален курс не са учили дроби.

# 166
  • Мнения: 982







P.S. Някой беше пуснал по-горе две задачи, но докато съм писал решенията си е изтрил поста и сега решенията ми "увиснаха" без условията.

По спомен условията бяха:

14. От върховете на куб са избрани четири и тези четири върха образуват триъгълна пирамида, всички ръбове, на която са равни. Каква част от обема на куба е обемът на пирамидата?

10. Даден е успоредник ABCD, за който < BAC = 30o и < CAD = 15o. Да се намери < DBA.

Последна редакция: сб, 12 апр 2025, 22:06 от Ant12

# 167
  • Варна
  • Мнения: 25 845
За кой клас е задачата? Ако е за начален курс не са учили дроби.
За 5-7 клас. Учили са, но въобще не ми мина през ума, че може да получим дробно число, търсих варианти само с цели числа. Благодаря, Алисса, определено и сто години да я бях мислила нямаше да се сетя, някой път като зацикли мозъкът в грешна посока не се сеща за очевидни неща. Що съм решила, че не може са се получи дробно число не знам.

Последна редакция: сб, 12 апр 2025, 22:25 от Месечинка виторога

# 168
  • София
  • Мнения: 2 711

Здравейте, може ли помощ за 10ти клас.

# 169
  • Мнения: 9 130

Здравейте, може ли помощ за 10ти клас.

Яна, ти или детето на учите теорията?
Център на вписаната в триъгълник окръжност е пресечната точка на ъглополовящите.. Знаете ъгъл АСВ и намирате ъгъл АОВ. Косинусова теорема за триъгълник АОВ, имате АО, ВО и ъгъла между тях, за да намерите АВ.

# 170
  • Мнения: 3 539
Ъгъл AOB=120 (центъра на вписаната окръжност е пресечна точка на ъглополовящите. След като АО и ВО са ъглополовящи => сборът на ОАВ + ОВА=1/2ВАС+1/2АВС=60)
В триъгълника АОВ прилагаме косинусова Т:
АВ^2=AO^2+BO^2-2AO.BO.cos AOB=16+4-2.4.2.(-1/2)=28
AB=2.корен7

# 171
  • София
  • Мнения: 2 711
Благодаря! И благодаря за въпроса, Dincho! Да, нищо не учим нито аз, нито детето. Мислех,че темата е за помощ...не във всеки момент ни идват всички теореми и правила по математика, да лично аз това съм го забравила вече. Не всички сме математици.

# 172
  • Мнения: 9 130
Яна, не го написах с лошо. Предишните задачи, за които попита и тази, са съвсем обикновени, ако си прочел теорията.

# 173
  • Мнения: 17 423
Динчо, аз често към питала за сигурно много елементарни неща, които не мога да схвана. Не знам дали е от ЕГН-то или от учебника, но често пъти чета и не разбирам или не успявам да се ориентирам. Не знам къде се къса нишката, но от 20 години работя в гимназия и, повярвай, математиката е трудна за все повече деца.
Добре, че сте няколко математици в темата, които да помагате, за да избутаме децата.

# 174
  • София
  • Мнения: 2 711
Лично аз едното ми дете е 7ми клас, другото 10ти. Следя ги, учат, и аз с тях редовно. До 10ти клас почти всичко е разбираемо. Но сега в 10ти клас за първи път толкова много трудно запомнящи се формули, еми трудно е...и да, не винаги се сещаме за решението.

# 175
  • София
  • Мнения: 20 073
Мама Ру,  съвсем принципно и нямащо нищо общо с горната дискусия - винаги е било така, не може всички да са на ТИ с мат, всички да се справят на високо ниво с химия, физика, на всички да им вървят с лекота чуждите езици, да могат добре като съдържание и  грамотност да изразяват мислите си дори и на родния... Но в последните години наистина затрудняващите се по мат дори с усвояването на базови неща  изглеждат сякаш повече, дано да греша. Нито са по-глупави от децата преди, нито нищо. Факторите  за това може би са комплексни - натрупани пропуски още от долните класове (особено от периода на Ковид с онлайн обучението),  малка или по-голяма доза  мързел и незаинтересованост, прикрити зад оправданието "Математиката просто не ми върви и това е",  понякога и кофти преподаване, неудачен избор на учебници, ползване на приложения като фотомат за домашни, даже на тестове.. Преди седмица писах  в една друга тема за дете на познати. Родителите не могат да помагат, детето е в клас с деца с ниски резултати на НВО в 7 клас, тоест  имащи пропуски. Ползват учебник на едно издателство, учебна тетрадка за домашни на съвсем друго, уроците се разминават... На тестове масово имало тройки и двойки въпреки  леките задачи. Оценяват се обаче редовно домашните, явно с цел да се балансира ниският успех. На един ученик родител ги решава, на друг частен учител, на трети приложение, но в масовия случай  НЕ с цел да се разберат, а да се изкара шестица, която да "покрие" двойката..Убедена съм, че учителят е наясно със ставащото, но...И с този щадящ модел явно свикват децата -  какъв стимул да има така човек да се опита   малко поне да разбере (далеч не да става изявен математик), дори само за да улесни себе си  до 12 клас....

Последна редакция: нд, 13 апр 2025, 22:06 от Просто русалка

# 176
  • Мнения: 17 423
Една от причините, вероятно е все повече деца с дислексия и дискалкулия. Преди петнайсетина години по темата дислексия ми попадна твърдение, според което ако дислектиците в световен мащаб са до 9% от населението, то за България цифрата е 18%. Това означава, че всяко пето дете има затруднения. Синът ми е четвърти клас, чете четири цифрени числа от 6-годишен, на 7 събираше и изваждаше на ум до 1000 със заемане и преминаване, в това число и дробни числа (цени, ресто). В първи клас се потвърди съмнението ми, че може би е с дислексия. На скоро ми призна, че текстовите задачи го объркват. Това е свързано с дислексията му. Както казва той, знае как да намери търсеното поотделно, но оплита решението. Според мен и учителката му, част от проблема е, че бърза да реши и предаде.
Друга причина, според мен е липсата на достатъчно време за упражняване/ решаване на задачи. Много често всеки час се взема нов урок.
Трета причина - тестовото изпитване по математика. За мен е безумие да се тренират децата да посочват вечер отговор по математика, като количеството задачи е безумно. На изходното ниво в трети клас по математика дъщеря ми имаше тест от 22 задачи, половината текстови. В 7 клас миналата година на НВО й гледам работата и обяснението защо няма точки на 21-ва задача, която беше решена гласеше "Защото не е използвала формулата за съкратено умножение". Когато аз бях ученичка имахме по четири задачи на контролно и се проверяваше и оценяваше решението, оценяваше се дори чертежът, който ние трябваше да направим към задачата, но пък на това ни учеха в час и го тренирахме.
Учебниците - големи, тежки с много обяснения/ решения, малко задачи за упражнение. За мен лично обясненията не са добре дадени, поне ако говорим за предпочитания от мнозина учебник на "Архимед".

# 177
  • у дома
  • Мнения: 8 015
Преди 20 и повече години математиката в 10-12 кл беше 4 часа седмично,а не два....Голям зор беше да се намалят часовете-доста хора останаха без работа и се ориентираха към школи да работят или др професии.Сега се сетиха,че е грешка,но желаещи да стават учители по математика няма,за физика пък хептем.

# 178
  • Мнения: 17 423
Аз съм учила математика до 10 клас, в 11 клас бях УПК и нямахме математика. Доста материал е набутан в гимназиален курс, за да се запълнят още две години.
Математиката е много ценна наука, но с това препускане през материала и ученето от ранна възраст на доста сложни неща сякаш отблъскват допълнително по-голямата част от учениците и те вдигат ръце "Трудно ми е, не разбирам, защо да уча?"

# 179
  • Мнения: 265
И аз да споделя моите наблюдения за математиката в училище и "неразбирането" ѝ. По-голямата част от големите ученици не отварят учебник/ тетрадка вкъщи - те стоят под чина в училище. В час е борба, докато се научат като санитарен минимум поне да пишат. Така, че оценките около 4 са такива, постигнати само със слушане по време на час. Друг проблем е, че масово децата не са свикнали да се борят с трудности - и при решаването на задачи е така. Ако не може да се реши с един поглед - "ааа, аз това не го мога, много ми е трудно". А като се стигне до геометрия - "Аз геометрията никога не съм я разбирал" и с това въпросът приключва.
Отделно почти всеки час се взима нов урок и време за упражнения няма. Малкото часове, които остават и биха могли да се използват за упражнения, отиват за ваканции, патронни празници, намалени часове и всякакви дни, в които учебен процес не се случва.
Не знам как биха се подобрили нещата...

Общи условия

Активация на акаунт