Отговори
# 180
  • Мнения: 17 423
Може би трябва да се намали материалът, който се изучава в ООП, за да се освободят часове за упражнения.

# 181
  • у дома
  • Мнения: 8 015
Аз съм учила математика до 10 клас, в 11 клас бях УПК и нямахме математика. Доста материал е набутан в гимназиален курс, за да се запълнят още две години.
Математиката е много ценна наука, но с това препускане през материала и ученето от ранна възраст на доста сложни неща сякаш отблъскват допълнително по-голямата част от учениците и те вдигат ръце "Трудно ми е, не разбирам, защо да уча?"
Аз съм от същото поколение -само че до 10 кл съм учила в МГ,а в 11 кл УПК в ЕГ...
И изобщо не е набутан материал допълнително,даже е махнат-например  границите на функции/ лимесите/,производните си се учеха в 10 кл в ООП,а сега са в 11 кл в ПП.

# 182
  • Мнения: 1 300
Да, ама нямаше Комбинаторика, Теория на вероятностите и статистика. Махнат е един раздел - граница на функция и първа производна и е сложен в профил (аз в ЕГ съм го учила в последната година), но за сметка на това са набутани още три други раздела. Ами комбинаториката е с няколко часа, трудна им е и кой разбрал, разбрал. В 9. клас я разширяват и потъват още на този раздел. Разбират я деца, които са се занимавали със състезателна математика до 4. клас, другите, ако им се обясни като за 4. клас също ще я разберат, ама в 8. и 9. вече трябва да учат формули, а тях ги мързи.
Отделно геометрия и алгебра са един след друг като раздели, а не като по наше време паралелно. Така докато научиш нещо по алгебра и си го забравил в следващия месец, когато идва геометрията. А за геометрията е по-страшно, защото тъкмо се научиш да "виждаш" нещата и почваш друг вид задачи за месец и нещо и  после пак от начало.
Часове за упражнение има. Проблемът започва от начален  курс. Отворете и вижте учебниците от 1 до 4. клас - събиране и изваждане, умножение и деление и това е 4 години. Текстовите задачи са по 2 на урок, ако въобще ги има за сметка на месеци събиране без преминаване, събиране с 1 преминаване, събиране с 2 преминавания в 3. клас. Още там затъпяват и се отказват, а в 4. клас питат - ЗАЩО, като има елка, аз ще трябва месеци наред да събирам огромни числа. Достатъчно е да се знае принципа и да се обърне внимание на по-интересни неща.
2. Всичко се попълва в учебни тетрадки, където място НЯМА, т.е. не се научават да подреждат правилно задачата, не се научават да я разписват, защото място няма. Отиват в 5. клас и пак в учебни тетрадки, където няма място, за да си решат задачата, така че сбиват там, каквото се събере. Ама в 7. клас в учебната тетрадка трябва да се опише доказателство на 4 редчета (не реда, редчета).
3. Учебници и учебни помагала има на килограм. В единия учебник за 5. клас умножение на кръст е включено още в урока за трапец, за да им е по-лесно освобождаването от знаменател, когато търсят основа по дадено лице, втора основа и височина. В другите учебници го няма и ще го чуят чак в 6. клас при пропорции. Т.е. материалът не е еднакъв във всички учебници.
Едно време от 1 до 3. клас имаше един сборник по математика син с координатна система, малък формат и вътре задачите със звездички са сегашните състезателни, ама повече от 70% е задачи с думи.
В 4-5. клас имаше още един жълто-зелен с малък шрифт, пак малък формат, не особено дебел, пълен със задачи с думи, със звездичка бяха от олимпиади задачи. В 6-7 клас още един оранжев, пак малък формат, пак като предишните. Сега има страхотни сборници на всякакви издателства, ама отговарят точно на определен учебник, иначе не може да се ориентираш кой материал го е имало в този учебник, а го нямало в другия.
4. Иновативност - страхотно е да има нови технологии, улесняват много както учениците, така и учителите. Ама математиката е консервативна наука и формулите се учат наизуст, а доказателствата се правят с чертежи и най-добре, ако си ги направиш на ръка, че да ти светне кое от къде идва. Няма как всичко да се представи като игра (има теми и теми), само че децата от първи клас чуват само, че трябвало да им е интересно, че всичко  трябва да им е поднесено под формата на игра, за да го усвояват по-лесно и пр. и когато се сблъскат с истинската математика в прогимназията, където има формули, формули и пак формули и отказват да ги учат, защото не могли да ги запомнят. А текстовите задачи направо се прескачат, защото имали много текст и те не могат да си отсеят най-важното от него. Ами как ще могат, като 4 години са правили само бакалски сметки.
Промяната трябва да се започне от учебниците за начален курс и да се сложат и малко развиващи ума задачи, а не само аритметика. След това да се премахне порочната система да се продължава в 3. клас, ако не знаеш таблицата за умножение (все пак цяла година си имал време да я научиш). След това да се уеднаквят учебниците като материал и накрая да се премахнат излишните учебни тетрадки и да се върне една обикновена тетрадка, в която да се пишат задачите с пълните им решения. Тогава идва и премахването на тестовата система на изпитване, тя няма място в час по математика (може да си гениален математик и да не може да смяташ на ръка, ама то затова вече си има калкулатори, ще ти направят сметките, важна за мен винаги е била идеята), ама ако заградиш грешен отговор заради грешна сметка, ще е същото като да заградиш нещо, защото въобще не знаеш какво правиш и си налучквал, а на тест вероятността да улучиш е 1:4, никак не е малка.

# 183
  • Мнения: 76 261
Много ме дразни мен това с учебните тетрадки, което се купуват и които са с надписи, изписани вътре...да.
Една празна тетрадка с редове както бе по наше време е напълно, ама напълно достатъчна!!
То разноглед ставаш - учебник, та сборник, та тетрадки плюс...за сборника съм ок де, нека го има.
Аз по мат всъщност нямам спомен да съм виждала такава уч.тетрадка - не знам имат ли и не я ползват, или нямат. Ама по БЕ и литература ги имат.

# 184
  • Мнения: 1 925
Не мисля, че сега децата се затрудняват с математиката повече отколкото е било при нашето поколение, да речем. Просто всеки го пречупва през собствената си призма и децата/училищата, с които той има пряк контакт и впечатления.

Нито пък обучителните затруднения са по-малко, но навремето не са ги диагностицирали и тези деца са били обявявани за глупави. В този смисъл сега е много по-добре, поне се правят някакви усилия в тази посока, има целенасочена работа, някои облекчения.

Не знам вие в какви училища сте учили, ама в моето основно училище имаше много слаби ученици, имахме си и повтарящи, помня, че едно момче повтаряше за трета година някои от прогимназиалните класове. След седми клас отидох в езикова гимназия и там нивото вече беше съвсем друго, но кварталното ни училище си беше доста зле (за което си дадох сметка години по-късно).

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 11:45 от Lúthien

# 185
  • Мнения: 76 261
Моят спомен е от гимназията, дори не помня грам какво съм учила преди нея по математика  в основното училище. От МГ-то си имам ясни спомени вече...
Сега като се налага да решавам с детето /7 клас/ виждам чезадачите не са трудни. Иска се просто да седнеш да си прочетеш урока внимателно, да си разгледаш примерите и да си напишеш домашните.
Но като го удари хормона,  и това не прави, та се налага да вися и да го ръчкам - нещо, което мразя да правя.
5 и 6 клас  отличник по мат без да знам  какво са учили, тая година яко надолу в оценките..ама рязка промяна. Мързел виждам аз и нежелание в него да учи. За съжаление.

# 186
  • София
  • Мнения: 20 073
Сега почти никой не остава на поправителен, какво остава пък да повтаря.. И така се продължава нагоре с натрупания набор от пропуски. Въпросните пречат на усвояването на материала  нагоре ис а причина за генерирането на нови..

При мен някога  и в основното не беше ниско нивото определено, а  става дума за квартално училище.  В езиковата си беше високо. Но в основното просто явно имахме късмет с учител, който и обясняваше, и солидни домашни даваше, и ги проверяваше съвестно, и изпитваше избирателно, че да не се скатава никой, и всичко се разписваше/аргументираше   в решенията. Години по-късно децата ми бяха в същото ОУ. Ми явно и те имаха късмет с учители, знам ли... Да, имаше и по-слаби по предмета деца, но пак не такива, които съвсем да нямат представа за какво става дума. И в  класа на голямата, и в този на близначките имаше супер много деца, класирани след  двете  НВО в 7 клас  все в определяните за   елитни училища. И да, част от тях са били на школи/уроци, ама последните все пак не са панацея и няма как да те  вдигнат магически до  отличните нива по предмета, ако ти липсва  на старта базата. Голямата ми дъщеря примерно е от първия набор с НВО  през 2010. Ми задачите бяха  30 в двата модула общо, от тях 25 тестови, 3 със свободен отговор и 2 за пълно разписване, времето беше  сборно  два часа и половина, задачите не бяха кой знае колко трудни предвид обема, да, но бяха определено по-смислени от тези през последните години, по-сложнички от тях и най-малкото позволяваха по-лесно разслояване, дори и за  прием в МГ.. А сега задачите са по-малко като брой, по-лесни са,  времето е дори повече... И щом при равни други условия (даже не  съвсем равни, а в полза на сегашните деца,  понеже уроците и курсовете сега  са дори масово от 6 клас) успеваемостта е доста по-ниска, значи все пак затрудняващите се с разбирането на материала са повече и то не от тези по наше време през миналия век, а от каки и батковци, които сега са по на  20 и няколко... Показател е и това, че се махнаха оценките и   наличието на минимум за тройка на НВО в 7 клас. Така се прикриват много реални двойки (тоест напълно неусвоен от учениците материал, при това на  съвсем базово ниво в  първата част  особено), с които обаче  се участва  в класирането.

Последна редакция: пн, 14 апр 2025, 12:48 от Просто русалка

# 187
  • Мнения: 9 519
Да казвам ли и аз за "някога"
Скрит текст:
как обясниха на майка ми пред мен, че "Това дете е много зле с математиката... смята бавно. Много бавно. Трябва да се вземат сериозни мерки, че в прогимназията ще изостане сериозно.".  То и сега си ми личе в грешките в сметките Smiling Imp Като дойдоха "задачите с думички" се родих... Sweat Smile
Като чух това, казано с аналогичен тон и пак пред детето ми повече от 30 години по-късно и се потресох. Само обясних на учителката, че аритметиката не е математика и бързо смятащите в 1 и 2 клас не са математици по подразбиране. А на детето, че математиката не е страшна, никак даже.
И всичко е въпрос на четене с разбиране. Теорията и условията на задачите по математика, също. Да, трябва скорост, но тя се развива с опита ("принципа на 100те задачи" - като решиш 100 подобни задачи, 101-вата просто ще я "видиш"). Не че някой ми се връзва да решава, както аз някога Smiling Imp

# 188
  • Мнения: 1 101


Алфа = 5
Бетъ =3
Гама =8
Ако някой може да помогне, ще съм благодарна! Висша математика

Последна редакция: вт, 22 апр 2025, 05:54 от smilinglady

# 189
  • Мнения: 9 130
Христос Воскресе!
Моля за помощ, тъй като в момента не мога да решавам, а едно близко дете има нужда от насоки.
Задачи 288 и 289.
Разчитам на помощ от приятел и благодаря предварително. 😃


С материал за седми клас трябва да се решат.

# 190
  • Мнения: 9 519
288.
Щом. <QLC= <QAC то
 <QLВ=180-<QAC
В четириъгълниика QABL
<AQL+<ABL=180

Следва <LQC=180-<AQL=<ABL
Ако пуснем височини от L (точка от ъглополовящата) към АС и АВ, те са равни.
И се получават два еднакви правоъгълни триъгълника (катет и ъгъл срещу него, т.е. страна и прилежащи ъгли...), а оттам и хипотенузите QL и BL са равни


ПП:
289.
През т.М спускаме височини към АС, АВ и ВС, които са равни (пак от всяка точка от ъглополовяща е на равни разстояния от рамената на ъгъла). Получените правоъгълни тр. ММ1N и ММ2Q са еднакви (катет и хупотенуза), следователно <МNM1=< MQM2
От тр. QBC (b, е ъгъл бета, с ъгъл гама)
<CQB= 180 -b-1/2 c
От тр. NBC (b, е ъгъл бета, с ъгъл гама)
<CNB= 180 -1/2 b- c
Но <CQB= 180 - <MQM2
180 - b - 1/2c = 180 - (180 - 1/2b - c)
3/2b + 3/2c=180
b+c=120
<ВАС=180-(b+c)= 60

Последна редакция: вт, 22 апр 2025, 20:09 от peneva_a

# 191
  • Мнения: 3 179
Имам въпрос /не касае задача, а изпитът за НВО/: На изпита се дават листове с условията и Лист за отговори - за първа част - 1 страница, в която се заграждат отговорите, за втората част, която е от 3 задачи, но всяка с подусловия, се дават  само 3 страници - на всяка страница е записан номерът на задачата. Задачите са с няколко подусловия и за изписване на решенията не стига тази страница. Питахме учители и някой казват, че трябва да се вземе от комисията в стаята допълнителен лист, а други ни казаха, че това вече не се прави. Тогава къде да решава ученикът дадено подусловие, ако страницата е вече попълнена? Моля ако някой се е сблъсквал с този проблем да напише!

# 192
  • Мнения: 932
Не сме се сблъсквали с този проблем, защото дъщеря ми пише дребно и подредено.

Ето как е изглежда свитък за отговори от 2022 г. Едва ли ще има голяма разлика. За задачите за разписване има по две страници.
Не знам дали може да се даде допълнителен лист, защото всеки свитък е с уникален баркод, който се сканира.

Започвате да тренирате подреждане и разписване на задачите в рамките на две страници. Като тренира със стари НВО, разпечатвате бланката, за да свикне чисто визуално с нея.

# 193
  • София
  • Мнения: 5 557
Страниците за задачите с разписване са достатъчни.

# 194
  • Мнения: 2 279
Страниците за задачите с разписване са достатъчни.

Как са организирани черновите? Колко листа им се полагат и те остават ли за предаване с комплекта?

Общи условия

Активация на акаунт