Отговори
# 285
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 408
Пак да кажа, не е необходимо да се вкарва лична логика. Формулата е дадена в учебника и
гласи, че броят на диагоналите е равен на (n.(n-3))/2, където n е броят на страните на многоъгълника.
Просто на свежа глава прочетете заедно урока.

# 286
  • Мнения: 17 423
Защо? Защо трябва да се усложнява с формула и квадратни уравнения? Не разбирам наистина. Има ли случаи, при които диагоналите да не са на половината на броя страни?

# 287
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 408
Триъгълникът има 3 страни и 0 диагонали.
Квадратът има 4 страни и 2 (0+2) диагонала.
Петоъгълникът - 5 страни и 5 (2+3) диагонала.
Шестоъгълникът - 6 страни и 9 (5+4) диагонала.
Седмоъгълникът - 7 страни и 14 (9+5) диагонала.
Осмоъгълникът - 8 страни и 20 (14+6) диагонала... И т.н.

Дано това отговаря на въпроса ти.

П.П. Прочетете си урока. Wink

# 288
  • Мнения: 3 539
Може да се вникне във формулата, Мама Ру.
От всеки връх се пускат диагонали до всички останали върхове без двата съседни, защото до съседен връх имаме страна, а не доагонал.
Имаме n върха и от всеки от тях пускаме n-3 диагонала. (без до двата съседни върха и без до себе си). Делим на 2, защото ако не го направим, ще сметнем два пъти всеки диагонал. Диагоналът от връх 1 до връх 4 и от връх 4 до връх 1 са един и същ диагонал.
Надявам се да помогнах.

# 289
  • Мнения: 17 423
Солничка, благодаря. Така вече е по-ясно. Т.е диагонал може да е всяка права, която свързва два върха, които не са съседни, и не е задължително всички диагонали да се пресичат в една точка е да свързват само противоположни върхове. От там идва объркването ми.

# 290
  • София
  • Мнения: 20 073
мама Ру, има и още един начин да се осмисли/разбере формула за броя диагонали. Може да ви се стори и на двете по-лесен Simple Smile Замесена е комбинаториката от  8 клас точно. Maкар че баш комбинаториката сякаш затруднява децата.
 
Ще се опитам първо да обясня с конкретен пример. Нека имаме примерно шестоъгълник. По формулата, обяснена от Солничка, следва, че диагоналите му са 6.(6-3)/2 =9 Нека сега получим същите девет, но по друг начин. Вземи един връх, примерно А, и  преброй колко отсечки (НЕ само диагонали) можеш да построиш , свързвайки го с  останалите 5 точки - AB, AC, AD, AE, AF. Вижда се, че са 5. Направи сега същото и за другите върхове и ще имаш следните варианти:
AB, AC, AD, AE, AF
BA, BC, BD, BE,BF
CA, CB, CD, CE, CF
DA, DB, DC, DE, DF
EA, EB, EC, ED, EF
Маркираните ги махаме заради повторение. Тоест отсечките общо са  15. Но сред тях има и такива, които НЕ са диагонали, а са самите страни на шестоъгълника. Тогава диагоналите са 15-6 =9
Какво ни показва даденият пример? Всъщност първо сме пресметнали броя комбинации от  6 елемента от 2 клас и после сме извадили шестте страни на многоъгълника. Тоест обобщено за n-ъгълник формулата е:

Последна редакция: нд, 11 май 2025, 05:52 от Просто русалка

# 291
  • Мнения: 17 423
Просто русалка, аз до сега мислех, че диагоналите са правите, които свързват два противоположни ъгъла и, че се пресичат в средата. До толкова съм учила в училище математика. Нямам никакъв спомен, за това, че щом в един многоъгълник една права свързва два несъседни ъгъла, то това е диагонал . Просто за мен това е нова информация, която осмислям. И комбинаторика нямам спомен да съм учила някога, но аз съм от динозаврите, които учеха математика до десети клас и не съм била в МГ.
На детето вече знам как да го обясня.
Благодаря още веднъж за обясненията.

# 292
  • у дома
  • Мнения: 8 015
Ако са разбрали комбинаториката,децата много лесно осмислят формулата за диагоналите с комбинация-диагоналите да отсечки,които се образуват от свързването на  две точки,затова е комбинация от п елемента от 2ри клас,но тук са всички възможни отсечки,в които влизат и страните на многоъгълника,които не са диагонали и затова трябва да се извади техния брой от комбинациите-като се приведе под общ знаменател си е точно формулата за диагоналите.

Иначе и аз от динозаврите ,учили математика до 10 кл,но понеже съм била МГ съм си учила комбинаторика в училище.И производните и границите на функции и стереометрията със сеченията си бяха в ооп,а сега са в пп.

Последна редакция: нд, 11 май 2025, 08:12 от svetlaem

# 293
  • Мнения: 17 423
Нямам спомени за всичко, което съм учила, помня, че учихме в осми клас системи уравнения, квадратни уравнения, лимеси и логаритми може би в девети клас, мисля, че учихме граници на функции, учихме и тригонометрия - тригонометричните функции. Помня само системите как се решават, квадратните уравнения си ги поприпомних покрай детето, но знанията ми не са твърди, забравям като минат раздела. По геометрия нямам такива спомени какво сме учили. Определено програмата се е променила, още повече че сега математика ООП се учи две години повече. Комбинаториката бяха няколко урока есента. Моето дете отсъства точно тогава един месец от училище.

# 294
  • Мнения: 51
Здравейте група, моля за помощ за задача 7 клас
   "В успоредника ABCD AC Х BD = O и S∆ABO = 12 cm2. Лицето на успоредника е:"

# 295
  • Мнения: 9 130
Лицето на успоредника е 4 пъти лицето триъгълника АОВ.
О среда на DB - Saob = Saod. 
O среда на АС.
Saob = Sboc

# 296
  • Мнения: 3 179
Моля за решение /7 клас/:

ABCD е четириъгълник, в който AB = AD, DC < BC,  ъгъл BAD = ъгъл BCD = 90 градуса , ъгъл DBC = алфа.
а) Докажете, че лъчът АС е ъглополовяща на ъгъл BCD.
б) Изразете ъглите на триъгълника ADC и триъгълника AHC чрез алфа, ако AH е височина в триъгълника ABD.
в) Докажете, че АС < BD.

# 297
  • Мнения: 682
Здравейте!
Моля за помощ за следната задача по матрематика за 7 клас. Благодаря!

В правоъгълния триъгълник АВС ъгъл ACB = 90°. AL е
ъглополовящата на ъгъл BAC и точката М е нейната среда. Ако
СМ пресича АВ в точка Р и CP=CB, да се намери ъгъл BAC.

# 298
  • Мнения: 76 272
Здравейте!
Моля за помощ за следната задача по матрематика за 7 клас. Благодаря!

В правоъгълния триъгълник АВС ъгъл ACB = 90°. AL е
ъглополовящата на ъгъл BAC и точката М е нейната среда. Ако
СМ пресича АВ в точка Р и CP=CB, да се намери ъгъл BAC.

Виж АLC....СМ е медиана и е равна на половината от AL/хипотенезата/.
Оттам си нанасяш равни ъгли при основите на равнобедрените AMC и CML и намираш ъглите.

# 299
  • Мнения: 29 622
Здравейте!
Моля за решение на тази задача за 8кл

Общи условия

Активация на акаунт