Една част от съвременните експерти предупреждават, че до определена възраст децата не бива изобщо да пипват телефон или таблет, да играят на тях игри или да гледат филмчета и песнички в YouTube. Чуват се и много крайни гласове - на мнение, че дигиталните технологии направо трябва да бъдат забранени за най-малките.
От другата страна са родителите, убедени, че "това е бъдещето" и че всяко ограничение е обречено, а и излишно.
Ако търсите разумен път някъде по средата, ще го откриете в ново интервю с психолога Слави Стоев.
Разговорът с него е публикуван на сайта Дигитални истории и дава професионален и задълбочен поглед към това какво се случва с мозъка и емоциите на дете или млад човек в "дигиталния лунапарк". Слави няма за цел да сплашва родителите, но и не спестява факти като този, че биологично човекът не е създаден да вирее в технологичен свят. И че социалните мрежи предлагат бърза стимулация, бързо интересно, бързо готино, но това рядко води до качествен живот.

Слави Стоев
Снимка: Добрин Кашавелов
"Със сигурност пътят е в търсенето на някакъв среден, разумен път, който не прави децата зависими или пък технологични идиоти", казва в интервюто Слави Стоев.
"Каквато и дигитална среда да потребяваш, тя е направена да бъде възбуждаща, интересна, привличаваща, фокусираща вниманието. Светът не е такъв. Той е сив, бавен, скучен, непостоянен, аритмичен. Ти трябва волево да се ангажираш с него, за да ти стане интересно. Не те забавлява от само себе си, той е ръбат, труден.
Тоест, дигиталният лунапарк не е естественият хабитат на човешкия мозък и когато прекалено дълго време живееш там, мозъкът ти се трансформира от обичайното функциониране и адаптира структурите си към него." - обяснява Слави.
"Децата, които са потопени в дигиталното, имат рефлекси, причинно-следствено мислене в къс мащаб, много по-развити от онези, които се катерят по дървета по цял ден. Проблемът е, че светът не е такъв. Когато имаш очакването, че той е едно постоянно възбуждащо те място, ти не успяваш да развиеш едно от базовите качества, които човек трябва да развие в ранна детска възраст – способността да отлагаш удоволствието.
Да знаеш, че трябва да положиш усилия тук и сега, без да получиш нищо, за да заслужиш някаква голяма награда в бъдещето.
Свързано е с всичко в живота ни! С това да си оправиш стаята, да се погрижиш за хигиената си, да учиш, да не прекъсваш другите. Да си способен да полагаш усилия за постигането на по-значими цели, като да имаш диплома, връзка, приятели, семейство – дългосрочна връзка, която изисква някакви инвестиции."

Георги Караманев
Снимка: Добрин Кашавелов
Платформата "Дигитални истории" е проект на бившия журналист Георги Караманев. "Силно ме вълнуват темите за това как технологиите променят живота ни и как да останем хора въпреки, напук, а понякога дори благодарение на същите тези технологии." Георги е и потребител на BG-Mamma със специален ранг Digital Stоryteller, като в неговите теми тук можете да водите с него диалог по въпросите, свързани с дигиталното ни настояще и бъдеще.
Към темата на Георги "Как срещаме децата с технологиите": https://www.bg-mamma.com/?topic=1751309
Да поговорим тук за баланса в използването на екранните устройства! Стремите ли се да ограничавате в някаква степен използването им? Имате ли стриктни правила за децата?