СЕДМОКЛАСНИЦИ 2024/2025 -Тема 7 - Неусетно времето лети, седмокласникът над пробни изпити се поти!

  • 30 604
  • 756
  •   1
Отговори
# 345
  • у дома
  • Мнения: 8 027
Преди много,много години в провинциална МГ имах прекрасна учителка по математика,която на контролно винаги даваше допълнителна задача за по-бързите и получаваха всички допълнителна 6ца,но този,който успее да измисли най-много различни начини за решаване получаваше още една 6-ца-просто така ни провокираше да мислим...А сега част от учителите тропат с краче и ако не е решена точно по техния начин даже си позволяват да намаляват оценка-стигам до извода,че може би не могат или не искат да се напънат да разберат различното решение...

# 346
  • София
  • Мнения: 35 575
Една грандиозна разлика е, че тук по литература въобще не се стимулира умението на децата да пишат и да се изразяват нито писмено, нито устно. Биват карани да наизустяват някакви анализи на произведения как би следвало да се тълкуват. Ами, ако аз ги приемам по различен начин? Това какъв ме прави - неук, глупав, неразбиращ?!
Това налагане на тълкуването на произведенията просто ме побърква. И то с точно определени думи трябва да се изкажеш, иначе не получаваш точка.
Абсолютно същото, буквално, правехме и преди.
Аз нямам такъв спомен.
Скрит текст:
Наизуст не мога да уча нищо, а на приемния изпит имах 5,80.

Сега за тезата ти първото изречение трябва да започва по точно определен начин, да включва автор, име на произведение, не знам си какво, иначе не получаваш точки. И всички проверители четат едни и същи изречения до припадък. Повече от нелепо.
А аз имам. Даже мисля, че пазя някои от книгите, от които се преписваше. В "Библиотека за ученика" освен произведенията, имаше и разработени отговори. Говоря за този тип книги – https://knigitenamitaka.com/produkt/%D0%BE%D1%87%D0%B5%D1%80%D1% … B0%D1%81%D1%82-3/
Единственото, което трябваше да направиш тогава беше, да подбереш частите, които да препишеш и да ги сглобиш.

# 347
  • Мнения: 2 850
Ами естествено, че трябва да се посочи автор и произведение, нали това показва някакви основни елементарни знания. Оттам нататък няма такива изисквания, явно на школите ви обясняват грешно.
Аз не казвам, че не трябва да се посочва произведение, а че първото изречение ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да включва еди кои си елементи, иначе точки - йок.

Както и да е, безмислено е да дискутираме нещо, върху което няма как да повлияем.

# 348
  • Мнения: 2 179
Ами няма такова изискване, това се опитвам да обясня. Единственото задължително нещо е произведение и автор.

# 349
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 412

Сега за тезата ти първото изречение трябва да започва по точно определен начин, да включва автор, име на произведение, не знам си какво, иначе не получаваш точки. И всички проверители четат едни и същи изречения до припадък. Повече от нелепо.

Това отново е погрешно внушение от страна на преподавателите в школите. Няма такова изискване.
Проверете условията на задачите за разсъждение върху цитат от минали НВО-та - обикновено произведението и авторът са включени в самото условие, така че за никаква задължителност не може да става и дума... Дишайте.

# 350
  • София
  • Мнения: 16 337
Произведението винаги е посочено в условието на задачата, а понякога и авторът, така че ми е малко безсмислено това изискване, но винаги така са ги учили, да.

# 351
  • Мнения: 430
Само в школите ли се внушава тази рамка на тезата!

Моят син учи, че така се изгражда теза и в училище, и на частните уроци...

Даже на пробния изпит в Регалия му бяха орязали 3 точки, защото не е в рамката...Според мен, ако си позволят свободни отговори, тип есе, ще ги орежат яко на НВО.

# 352
  • Мнения: 2 123
Колко яко могат да те орежат на тезата? При общо 6 точки. И заслужава ли си цялото това напрежение, наизустяване и т.н., особено при субективизъм при оценяването.
Аз лично държа много повече на задачата та с корекцията на грешки. Много по-полезна за общата грамотност, а дава два пъти и отгоре в точки.

# 353
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 412
Това, че ги учат така, е по-скоро за улеснение на самите деца - да тръгнат отнякъде.
Но няма отношение към точкуването със сигурност.

# 354
  • София
  • Мнения: 35 575
Скрит текст:

Сега за тезата ти първото изречение трябва да започва по точно определен начин, да включва автор, име на произведение, не знам си какво, иначе не получаваш точки. И всички проверители четат едни и същи изречения до припадък. Повече от нелепо.

Това отново е погрешно внушение от страна на преподавателите в школите.
Скрит текст:
Няма такова изискване.
Проверете условията на задачите за разсъждение върху цитат от минали НВО-та - обикновено произведението и авторът са включени в самото условие, така че за никаква задължителност не може да става и дума... Дишайте.
При сина ми това го казват в училището, а в школата – не.

# 355
  • Мнения: 2 179
Аз искам да си кажа нещо за БЕЛ, дано това успокои и помогне малко на тези, които са крайно негативно настроени срещу това, което учат и начина, по който го учат.

Защо така се подценява езикознанието и литературознанието като науки? Макар и хуманитарни, те са си науки като всички други - като физиката, химията, биологията. Имам предвид не като същност, а като изградена система от знания. Има си теория, определена терминология, с която се борави, има си някаква структура, има логика (колкото и да не ви се вярва), има натрупана база данни, дето се казва, има си история, има фактология, с която децата трябва да се научат да работят. Вие по физика позволявате ли си да си интерпретирате съвсем свободно и да си измисляте нови факти и теории? Ако можете да ги докажете - да, но ей така да си фантазирате всякакви измислици-премислици? Та и по БЕЛ е така - има определени неща, които трябва да се усвоят и които много помагат, ако не се подценяват и не се отхвърлят с лека ръка. Те помагат човек да се научи първо да си систематизира нещата в главата, а след това и да изложи аргументите си смислено, грамотно и разбираемо за другите, да се изразява правилно и да бъде (най-малкото) един адекватен събеседник, служител, началник, бизнесмен... Разширява общата култура, познанията за епохите и личностите, формира съзнание, култура, манталитет. Да, с чуждите мисли и произведения, щом се налага. А не да почнат да ми плямпат (и пишат) небивалици и щуротии и то неграмотно като изказ и с безсилие откъм аргументация. Абсолютни лаладжии, празнословци и дървени философи под прикритието на "творческо мислене". Нещата се оправят и с четене на книги, ама като не го правят младежите, учителите и школите се опитват поне минимума да налеят с фуния.

Оттам нататък вече може и трябва да има беседи, творческо писане, литературно четене, интерпретативни дискусии - абсолютно съм съгласна. Само че пък когато става въпрос за изпит, това нещо не може да бъде оценено обективно, затова в изпита са принудени да поставят някакви рамки с възможно най-конкретни критерии, за да могат да бъдат оценени  донякъде обективно. Пак не е възможно на 100 процента, но все пак...

Та така - БЕЛ си е наука като всяка друга и не всичко е свободни съчинения и "Приказки от 1001 нощи".

Последна редакция: сб, 05 апр 2025, 16:47 от Мила Атова

# 356
  • София
  • Мнения: 16 337
Това, че ги учат така, е по-скоро за улеснение на самите деца - да тръгнат отнякъде.
Но няма отношение към точкуването със сигурност.
Така е, никъде не фигурира такова изискване в ключа за оценка на тезата. Даже до 2014 в ключа с отговорите даваха цяла примерна теза и никъде в нея нямаше такова изречение за произведението и автора. Ето например от ключа от 2013 /Немили-недраги/:
Напр. За достойния човек свободата е най-висша ценност, в името на  която се преодоляват житейските несгоди. Тези думи на Странджата от вълнуващата му реч подчертават контраста между материалното и духовното в живота на емигрантите. А копнежът на хъшовете по свобода е неутолим, за тях тя е смисъл на живота и те са духовно свободни, защото са се отрекли от материалното в името на отечеството.
2012 /Една българка/:
Например: Метафората „спеше манастирът” и обособяването на епитетите  „глух и пустинен” показват промяната, която е настъпила в този храм Божий. От обител на любовта, на вярата, на духа и на спасението той се е превърнал в крепост на страха, на грубостта и на бездушието. В него няма място  за помощ, за  съпричастност и за надежда да бъдат спасени два живота.

# 357
  • Мнения: 2 179
Произведението винаги е посочено в условието на задачата, а понякога и авторът, така че ми е малко безсмислено това изискване, но винаги така са ги учили, да.
Всъщност да, те са посочени така или иначе. Моето обяснение все пак да ги изискват е, за да се научат децата откъде се започва винаги, да им стане навик как се построява такъв текст - като се започне от най-важното и въвеждащото.

# 358
  • у дома
  • Мнения: 8 027
Някой дали има възможност и желание да сподели ПИ от школа Вектор,проведен края на март?

# 359
  • Мнения: 852
От миналата година - посочен епизод, без автор, предполагам, че включиха указването на частта, за да имат все пак децата някакви точки и да не стига до зануляване на тезата заради неточен епизод: Запишете в текст от 3 – 4 изречения какво е внушението на цитата от V част от „Една българка“:

Общи условия

Активация на акаунт