Жалба срещу мобилен оператор - завишени такси

  • 1 616
  • 22
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2
Здравейте, момичета. В последните години мобилните оператори си създадоха порочната (и незаконна!) практика ежегодно да увеличават таксите, включително по действащи договори, които не съдържат подобна клауза. За това нещо А1 вече бяха осъдени (https://news.lex.bg/%D0%A1%D1%8A%D0%B4-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B3% … 0%BE%D1%82%D0%BE/)

Не знам за тях, но Виваком продължават да го правят, явно разчитайки че повечето хора няма да се занимават да си търсят правата. Обърнах се към сина ми, който е юрист, и се разбрахме да заведем дело през лятото, когато ще има повече свободно време, а сега, като временна мярка, да се обърнем към КЗП. Комисията не може директно да им нареди да намалят месечната такса, но може да им наложи санкции за нарушение на закона. Шефката ѝ Мария Филипова заяви още през януари, когато разпращаха СМС-и със закани за увеличения, че е готова да ги санкционира и призова потърпевшите да подават жалби, защото комисията в случая може да предприеме нещо само при сезиране. Предлагам да се възползваме от тази рядка възможност че има институция и началник, които имат желание да защитят правата ни.

Публикувам тук текста на жалбата, разбира се следва да го адаптирате спрямо вашия договор. Очакван резултат: комисията да глоби телекома с няколко хиляди лева за всеки отделен случай. Една птичка пролет няма да направи, но ако се съберем ято от няколко стотин може би ще им запари достатъчно за да спазват договорите, които са сключили, така както изискват от нас, и да не се налага да им водим дела.
Подаването на жалба до КЗП не само не ни натоварва с разходи, но освен това е лесно и удобно. Няма нужда да я пращате по пощата, съгл. чл. 178 (3) т. 5 ЗЗП “в случай че жалбата е подадена по електронен път, не се изисква тя да бъде подписана с електронен подпис”. Можете да я подадете
- през формата на сайта им (изисква регистрация) https://kzp.bg/bg/signals
- чрез системата за сигурно ел. връчване (вход с ПИК от НАП или НОИ) https://edelivery.egov.bg/

Да им покажем силата на народа!


Ж А Л Б А
от ...................................
срещу Виваком България ЕАД
ЕИК 831642181

Уважаема г-жо Филипова,

през месец януари тази година мобилните оператори, включително Виваком, обявиха намерения едностранно да увеличат цените на предоставяните мобилни услуги, без оглед на условията по действащите индивидуални договори с клиенти.

Виваком конкретно изпратиха кратки съобщения /СМС/ на 06.01.2025, с които заявиха, че за фактури, издадени след 07.02.2025, увеличават с 2 лв. с ДДС цената на месечните абонаменти за мобилни услуги.

В тази връзка публикувахте становище, че подобна практика, която не почива на правно основание, съставлява нарушение на потребителските права и призовахте мобилните оператори да не предприемат подобни действия.

Виваком обаче са игнорирали указанията Ви и, както се заканиха, са започнали да увеличават месечните такси в разрез с условията на действащите договори. Информация за провежданите увеличения все още е достъпна на интернет адрес https://www.vivacom.bg/bg/price25 Следва да посочим, че това не касае промени в общи условия на дружеството по смисъла на ЗЗП. Общите условия на Виваком са публикувани на адрес https://www.vivacom.bg/bg/residential/obshti-uslovija, като на тази страница са достъпни различни документи, само един от които касае цени на предоставяните услуги и се отнася до еднократно увеличение от 2023г. Налага се извод, че проведеното през 2025г. увеличение на цените не е в резултат на промени в общите условия.
Освен това, чл. 144 (4) ЗЗП предвижда възможност за преиндексация на цени само в случай, че методът за промяна на цените е описан подробно и ясно в договора /а не чрез изменение на общи условия/.

Аз съм потребител на мобилна услуга и фиксиран интернет от дружеството.
За мобилна услуга имам сключено допълнително споразумение № ................................... от ..........2024 г. за продължаване действието на договор, в което е определена цена на месечния абонамент за срока на споразумението /до ...........2026 г./ 19,99 лв. с ДДС.
Във фактурите до месец януари включително тази такса е отразена като основа 18.33 лв. без ДДС, с отстъпка в размер на 1.67 лв. С начисляване на ДДС върху разликата от 16,66 лв. крайната сума е 19,99 лв., както е посочено в договора.

Договорът не предвижда възможност за промяна на цената на месечния абонамент от мобилния оператор преди изтичане на срока му.

С последните две фактури с посочени дати на издаване ....02.2025 и ...03.2025 за същия мобилен номер ми е начислена такса в размер на 19.99 лв. без ДДС със същата отстъпка от 1.67 лв., предвидена в договора. Т.е. дружеството едностранно е увеличило таксата за мобилен номер ...................... през февруари с 1.66 лв, което с начисляване на ДДС увеличава неоснователно разхода ми с 2 лв.

С толкова е увеличена и таксата за фиксиран интернет, предмет на договор № ................................... от ...........2023г. По силата на договора същата е определена в краен размер на 14,80 лв. за срока му. През февруари 2024г. без основание е увеличена до 15,50 лв. с ДДС. През февруари 2025 допълнително е увеличена до 17,50 лв.

Този договор също не предвижда метод за промяна на цената, както изисква чл. 144 (4) ЗЗП.


В чл. 143 (1) т. 11 ЗЗП е посочено, че клауза, която позволява на търговеца или доставчика да променя едностранно условията на договора въз основа на непредвидено в него основание е неравноправна. В случая обаче подобна клауза въобще не фигурира в договорите, които съм сключила с Виваком България ЕАД.
В тази връзка заявявам, че смятам да потърся правата си по съдебен ред, но отправям настоящия сигнал да санкционирате дружеството за административни нарушения по ЗЗП.

Очевидно цените на месечните абонаменти са увеличени без правно основание.

Намирам, че подобни практики съставляват нарушение на чл. 4, ал. 1 т. 3 от ЗЗП, понеже като потребител съм въведена в заблуждение относно цената на услугите, която според посоченото в договорите не може да се променя в рамките на срока им, но на практика се оказва, че търговецът си позволява да го прави и ме натоварва с по-голяма финансова тежест от очакваната.

Освен това смятам, че е нарушена разпоредбата на чл. 62б ЗЗП, която изисква промяна в условията на договор да бъде извършена чрез писмено споразумение между страните /доколкото не са изпълнени условията на чл. 144 (4) за едностранно преиндексиране на цени/.


Моля да разпоредите проверка по изложените факти и да санкционирате дружеството за извършените нарушения.



Прилагам:

1.Фактура № ..................../.....01.2025
2.Фактура № ..................../.....02.2025
3.Фактура № ..................../.....03.2025



С уважение,

# 1
  • Мнения: 1 154
То цените на всичко скачат.. Едно българско сирене е 20 лв. вече, а същото българско сирене в чужбина е много по-евтино. Примерите са хиляди. Честно казано проблема с мобилните оператори е най-малкия ни проблем в държавата...

# 2
  • Мнения: 2 093
Закъснели сте и то много. Още в началото на 2025 година Виваком и Йетел вдигнаха таксите едностранно.
КЗП се произнесоха вече, че това е порочна практика и не бива да продължи.
Виже сайта на КЗП - решението е дадено вече.
Според мен това няма да ги спре, но тези жалби , които пускате тук, са от преди 3 месеца.
Както писах, закъснели сте.

# 3
  • Melmak
  • Мнения: 8 905
Явно след това решение няма да скачат с индексация, вече е заложено в договора. Тия дни търсих какво да си преподпиша като оферта. И в трите оператора ми предложиха двугодишен договор с 12 месеца Х цена, втората година Х+два лева.

# 4
  • Мнения: 846
А към Топлофикация София и Софийска вода подготвихте ли жалба? На мен техните сметки са ми проблем и тяхното едностранно вдигане на цените, защото никак не е малко на фона на 2 лв от мобилния оператор.

# 5
  • Мнения: 1 154
За мен това е безмислено. Не мисля, че ще има санкциониран. В крайна сметка те предлагат услугата, а ако на вас не ви харесва не я използвате. Това не е цена за въздуха, водата и т.н. дето не може да се живее без тях. Ако на някой не му изнася може да се откаже от услугата. Като частните уроци. Всяка година се вдигат. Вече са 50-100 лв. Като нямаш пари не пращаш детето.

# 6
  • Мнения: 2
За мен това е безмислено. Не мисля, че ще има санкциониран. В крайна сметка те предлагат услугата, а ако на вас не ви харесва не я използвате. Това не е цена за въздуха, водата и т.н. дето не може да се живее без тях. Ако на някой не му изнася може да се откаже от услугата. Като частните уроци. Всяка година се вдигат. Вече са 50-100 лв. Като нямаш пари не пращаш детето.

Ами след като има сключен договор, следва да се спазва до изтичане на срока му. Ние можем ли да им пратим едно съобщение "Поради увеличените цени и разходи от следващия месец ще ви плащаме по-малко"...
Като искат да вдигат цените, следва да го направят след изтичане на действащите договори.

Закъснели сте и то много. Още в началото на 2025 година Виваком и Йетел вдигнаха таксите едностранно.
КЗП се произнесоха вече, че това е порочна практика и не бива да продължи.
Виже сайта на КЗП - решението е дадено вече.
Според мен това няма да ги спре, но тези жалби , които пускате тук, са от преди 3 месеца.
Както писах, закъснели сте.
Напротив. Не сме закъснели, чакахме да излязат фактурите с новите сметки. Първите бяха от февруари, която в моя случай се издава в края на месеца. Дотогава имаше само една закана от операторите, която сама по себе си не подлежи на санкция. Срока за установяване на нарушение е една година, така че не е проблем. Становището на КЗП е факт, но Виваком не се съобразиха с него. Шефката на КЗП още тогава призова гражданите да подават жалби, иначе няма как да ги санкционира, без да е сезирана от потърпевши.

А към Топлофикация София и Софийска вода подготвихте ли жалба? На мен техните сметки са ми проблем и тяхното едностранно вдигане на цените, защото никак не е малко на фона на 2 лв от мобилния оператор.
Ако бяхме от София, вероятно щяхме Simple Smile

# 7
  • Мнения: 2 734
Ами след като има сключен договор, следва да се спазва до изтичане на срока му. Ние можем ли да им пратим едно съобщение "Поради увеличените цени и разходи от следващия месец ще ви плащаме по-малко"
Не следва. Всеки договор може да се променя по време на действието му.
И не, не можеш да им пратиш такива съобщение. Ти си ползвател. Можеш да отидеш в офис и да пробваш да предоговориш сумата за предоставяне на услугата.
Между другото, защо не си прекрати договора когато имаше възможност след като цената не те устройва?

# 8
  • Мнения: 17 968
Завишените такси бяха индексиране заради инфлация и това си го има в договорите. Не е нещо ново и неочаквано.
Миналогодишните увеличения при арабеските от Йеттел вече бяха друго, но увеличението беше за първи път, не е някаква многогодишна практика.
Не знам срещу какво подаваш жалба в този случай, съответно и надали ще бъде уважена. Приветствам идеята да се разлайват кучетата, но понякога резултат няма как да има.

# 9
  • Мнения: 29 077
Скрит текст:
За мен това е безмислено. Не мисля, че ще има санкциониран. В крайна сметка те предлагат услугата, а ако на вас не ви харесва не я използвате. Това не е цена за въздуха, водата и т.н. дето не може да се живее без тях. Ако на някой не му изнася може да се откаже от услугата. Като частните уроци. Всяка година се вдигат. Вече са 50-100 лв. Като нямаш пари не пращаш детето.

Ами след като има сключен договор, следва да се спазва до изтичане на срока му. Ние можем ли да им пратим едно съобщение "Поради увеличените цени и разходи от следващия месец ще ви плащаме по-малко"...
Като искат да вдигат цените, следва да го направят след изтичане на действащите договори.

Закъснели сте и то много. Още в началото на 2025 година Виваком и Йетел вдигнаха таксите едностранно.
КЗП се произнесоха вече, че това е порочна практика и не бива да продължи.
Виже сайта на КЗП - решението е дадено вече.
Според мен това няма да ги спре, но тези жалби , които пускате тук, са от преди 3 месеца.
Както писах, закъснели сте.
Напротив. Не сме закъснели, чакахме да излязат фактурите с новите сметки. Първите бяха от февруари, която в моя случай се издава в края на месеца. Дотогава имаше само една закана от операторите, която сама по себе си не подлежи на санкция. Срока за установяване на нарушение е една година, така че не е проблем. Становището на КЗП е факт, но Виваком не се съобразиха с него. Шефката на КЗП още тогава призова гражданите да подават жалби, иначе няма как да ги санкционира, без да е сезирана от потърпевши.

А към Топлофикация София и Софийска вода подготвихте ли жалба? На мен техните сметки са ми проблем и тяхното едностранно вдигане на цените, защото никак не е малко на фона на 2 лв от мобилния оператор.
Ако бяхме от София, вероятно щяхме Simple Smile
[/spoiler]

На сайта на КЗП стои това и аз още на 10 март подадох жалба до Комисията, понеже Виваком ми отговориха, че заповедта се отнасяла за бъдещи увеличения.

https://kzp.bg/bg/novini/264

Не останах доволна от отговора на КЗП и изпратих жалби до Омбудсмана и до Комисия за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество в Народното събрание. От Комисията препратиха жалбата ми до КЗП и до главния изпълнителен директор на Виваком като изискват отговор до мен и до Комисията в НС. Вчера получих различен отговор от КЗП - от същия господин. Пак не съм доволна, но ще изчакам отговора от Виваком и от Омбудсмана.

Последна редакция: пт, 04 апр 2025, 02:37 от LU4IQ

# 10
  • Мнения: 75 597
Похвално е това, че си се заела - това към авторката и към Лучия. С вас съм в това начинание.

Последна редакция: чт, 10 апр 2025, 16:20 от Не се сърди, човече

# 11
  • Мнения: 29 077
teta75, не ми пука какво мислят другите! Стимулирам останалите да са активни и да се жалват - нека регулатори и политици да знаят, че много хора са недоволни. Жалването само из форуми на никого не помага, служи единствено за информация, че недоволните сме не един и двама - сверявам си часовника.

След като от Комисията за прякото участие на гражданите, жалбите и взаимодействието с гражданското общество в Народното събрание препратиха жалбите ми, вече писах, че получих отговор от КЗП, но от Виваком няма.
След твоя пост си мисля, че вероятно очакват изхода от делото в  АС София град.
Не съм наясно какъв е срокът за отговор - ако е 3 месеца, ще чакам.

Получих отговор и от Омбудсмана, грешката ми е, че уведомих Комисията в НС до кого вече съм изпратила жалби и какви отговори съм получила, но в жалбата до Омбудсмана пропуснах да го направя. Затова ме съветват да се обърна и към КЗП.

Ето отговора:

Скрит текст:
По повод аналогични жалби до институцията на омбудсмана, от Виваком изразяват следното становище:

Изменението /на таксите/ е извършено на основание чл. 230, ал. 2 от Закона за електронните съобщения при прилагане на реда и условията на чл. 230, ал. 3 и чл. 15 и чл. 16 от Общите изисквания при осъществяване на обществени електронни съобщения, като редът е транспониран в националното законодателство и е изцяло хармонизиран с уредбата, предвидена в Европейския кодекс за електронни съобщения (чл.105, параграф 4 от Директива (ЕС) 2018/1972).
Считам за необходимо да разясня, че с Определение № 2004/27.02.2025 г. на ВАС по адм.д. № 1557/2025 г. е отхвърлена жалбата на Виваком срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 463/10.01.2025 г. на председателя на Комисия за защита на потребителите (КЗП).
Определението е окончателно, което означава, че след 27.02.2025 г. Виваком не може да начислява по-високата месечна такса.
Председателят на КЗП призова клиентите на Виваком да сигнализират комисията в случай, че операторът продължава да прилага увеличението спрямо тях.  
Предстои решаването на делото по същество относно издадената заповед.
С оглед на изложеното Ви съветвам да се обърнете към КЗП.

Последна редакция: чт, 10 апр 2025, 16:20 от Не се сърди, човече

# 12
  • Мнения: 75 597
А и прекратяването и пренос на номер, не е панацея
.. нито е решение ..защото и трите оператора въртят едни и същи номера.

# 13
  • Мнения: 2 734
Много спорно. Чисто теоретично
- Един оператор обявява промяна на цените по договора с възможност за прекратяване без неустойка
- Местиш при друг, защото практиката показва, че дори и да смени цените, другият оператор не прилага новите условия за договорите сключени през последния месец. Разбираема политика.
- Местиш се при него, даже на по-ниска цена за пренос.
Пито платено.
Ако догодина се пробват със същия номер, опция 3 пак е в сила.
Така може да си стоиш на 28 лв ли беше, по техните номера и да се надяваш, че тази "порочна" практика няма да престане.
Ако обаче държиш на "качеството" на даден оператор сори, ама плащаш

Последна редакция: чт, 10 апр 2025, 16:21 от Не се сърди, човече

# 14
  • Мнения: 29 077
"Увеличението на месечни такси на телекомите у нас към настоящия момент е забранено, тъй като е в сила забраната от заповедта на председателя на КЗП.
Операторите не бива да остават с погрешното впечатление, че могат да заобиколят забраната, позовавайки се на аргумента за еднократно въведени данни в билинг системите.

Към момента е в сила забрана за операторите да извършват изменения в условията по договорите, без да са получили съгласието на потребителите и да са постигнали писмени споразумения с тях. Съществена част от условия по договорите са ценовите условия. Респективно, промяна в условията по договора без съгласието на потребителя с постигнато писмено споразумение се извършва при всяко издаване на фактура, в която се начисляват цени, които не съответстват на уговорените в условията на договора цени. Това не е еднократен акт, а действие, което се повтаря ежемесечно.

В заключение и за още по-голяма яснота следва да се има предвид, че промяната в условията по договорите, включително в ценовите условия, щеше да е еднократен акт, ако операторите я бяха извършили чрез сключването на писмени споразумения с потребителите, в които да уговорят тези промени."   

https://kzp.bg/bg/novini-mobilni-operatori

Виваком предложи ли на потребителите да сключат писмено споразумение за съгласие за изменение на договорите им?

Не. Само им каза - като не ви харесва, прав ви път.

Общи условия

Активация на акаунт