Не знам за тях, но Виваком продължават да го правят, явно разчитайки че повечето хора няма да се занимават да си търсят правата. Обърнах се към сина ми, който е юрист, и се разбрахме да заведем дело през лятото, когато ще има повече свободно време, а сега, като временна мярка, да се обърнем към КЗП. Комисията не може директно да им нареди да намалят месечната такса, но може да им наложи санкции за нарушение на закона. Шефката ѝ Мария Филипова заяви още през януари, когато разпращаха СМС-и със закани за увеличения, че е готова да ги санкционира и призова потърпевшите да подават жалби, защото комисията в случая може да предприеме нещо само при сезиране. Предлагам да се възползваме от тази рядка възможност че има институция и началник, които имат желание да защитят правата ни.
Публикувам тук текста на жалбата, разбира се следва да го адаптирате спрямо вашия договор. Очакван резултат: комисията да глоби телекома с няколко хиляди лева за всеки отделен случай. Една птичка пролет няма да направи, но ако се съберем ято от няколко стотин може би ще им запари достатъчно за да спазват договорите, които са сключили, така както изискват от нас, и да не се налага да им водим дела.
Подаването на жалба до КЗП не само не ни натоварва с разходи, но освен това е лесно и удобно. Няма нужда да я пращате по пощата, съгл. чл. 178 (3) т. 5 ЗЗП “в случай че жалбата е подадена по електронен път, не се изисква тя да бъде подписана с електронен подпис”. Можете да я подадете
- през формата на сайта им (изисква регистрация) https://kzp.bg/bg/signals
- чрез системата за сигурно ел. връчване (вход с ПИК от НАП или НОИ) https://edelivery.egov.bg/
Да им покажем силата на народа!
от ...................................
срещу Виваком България ЕАД
ЕИК 831642181
Уважаема г-жо Филипова,
през месец януари тази година мобилните оператори, включително Виваком, обявиха намерения едностранно да увеличат цените на предоставяните мобилни услуги, без оглед на условията по действащите индивидуални договори с клиенти.
Виваком конкретно изпратиха кратки съобщения /СМС/ на 06.01.2025, с които заявиха, че за фактури, издадени след 07.02.2025, увеличават с 2 лв. с ДДС цената на месечните абонаменти за мобилни услуги.
В тази връзка публикувахте становище, че подобна практика, която не почива на правно основание, съставлява нарушение на потребителските права и призовахте мобилните оператори да не предприемат подобни действия.
Виваком обаче са игнорирали указанията Ви и, както се заканиха, са започнали да увеличават месечните такси в разрез с условията на действащите договори. Информация за провежданите увеличения все още е достъпна на интернет адрес https://www.vivacom.bg/bg/price25 Следва да посочим, че това не касае промени в общи условия на дружеството по смисъла на ЗЗП. Общите условия на Виваком са публикувани на адрес https://www.vivacom.bg/bg/residential/obshti-uslovija, като на тази страница са достъпни различни документи, само един от които касае цени на предоставяните услуги и се отнася до еднократно увеличение от 2023г. Налага се извод, че проведеното през 2025г. увеличение на цените не е в резултат на промени в общите условия.
Освен това, чл. 144 (4) ЗЗП предвижда възможност за преиндексация на цени само в случай, че методът за промяна на цените е описан подробно и ясно в договора /а не чрез изменение на общи условия/.
Аз съм потребител на мобилна услуга и фиксиран интернет от дружеството.
За мобилна услуга имам сключено допълнително споразумение № ................................... от ..........2024 г. за продължаване действието на договор, в което е определена цена на месечния абонамент за срока на споразумението /до ...........2026 г./ 19,99 лв. с ДДС.
Във фактурите до месец януари включително тази такса е отразена като основа 18.33 лв. без ДДС, с отстъпка в размер на 1.67 лв. С начисляване на ДДС върху разликата от 16,66 лв. крайната сума е 19,99 лв., както е посочено в договора.
Договорът не предвижда възможност за промяна на цената на месечния абонамент от мобилния оператор преди изтичане на срока му.
С последните две фактури с посочени дати на издаване ....02.2025 и ...03.2025 за същия мобилен номер ми е начислена такса в размер на 19.99 лв. без ДДС със същата отстъпка от 1.67 лв., предвидена в договора. Т.е. дружеството едностранно е увеличило таксата за мобилен номер ...................... през февруари с 1.66 лв, което с начисляване на ДДС увеличава неоснователно разхода ми с 2 лв.
С толкова е увеличена и таксата за фиксиран интернет, предмет на договор № ................................... от ...........2023г. По силата на договора същата е определена в краен размер на 14,80 лв. за срока му. През февруари 2024г. без основание е увеличена до 15,50 лв. с ДДС. През февруари 2025 допълнително е увеличена до 17,50 лв.
Този договор също не предвижда метод за промяна на цената, както изисква чл. 144 (4) ЗЗП.
В чл. 143 (1) т. 11 ЗЗП е посочено, че клауза, която позволява на търговеца или доставчика да променя едностранно условията на договора въз основа на непредвидено в него основание е неравноправна. В случая обаче подобна клауза въобще не фигурира в договорите, които съм сключила с Виваком България ЕАД.
В тази връзка заявявам, че смятам да потърся правата си по съдебен ред, но отправям настоящия сигнал да санкционирате дружеството за административни нарушения по ЗЗП.
Очевидно цените на месечните абонаменти са увеличени без правно основание.
Намирам, че подобни практики съставляват нарушение на чл. 4, ал. 1 т. 3 от ЗЗП, понеже като потребител съм въведена в заблуждение относно цената на услугите, която според посоченото в договорите не може да се променя в рамките на срока им, но на практика се оказва, че търговецът си позволява да го прави и ме натоварва с по-голяма финансова тежест от очакваната.
Освен това смятам, че е нарушена разпоредбата на чл. 62б ЗЗП, която изисква промяна в условията на договор да бъде извършена чрез писмено споразумение между страните /доколкото не са изпълнени условията на чл. 144 (4) за едностранно преиндексиране на цени/.
Моля да разпоредите проверка по изложените факти и да санкционирате дружеството за извършените нарушения.
Прилагам:
1.Фактура № ..................../.....01.2025
2.Фактура № ..................../.....02.2025
3.Фактура № ..................../.....03.2025