За или против религията в училище

  • 37 834
  • 1 346
  •   1
Отговори
# 120
  • София
  • Мнения: 34 791
Да изследват философската страна на религиите по Философия с преподавател по Философия.
За мен има много лошо в религиите, дала съм конкретни примери. И не само аз, де. Фивър, Светлица, Случаен миновач също са дали примери.

# 121
  • Мнения: 960
В религиите няма нищо лошо, в човека е проблема.

Човеците, които понастоящем съставляват и представляват БПЦ не са нито способни, нито достойни да се доближават до деца -  да не говорим да им служат за авторитет и пример. Хора, които тънат в лицемерие, меркантилност и разгул, да проповядват морални ценности и философски дилеми - не, благодаря!

milenaka, чудесни и аргументирани постове, които напълно отразяват и моето мнение Hands Plus1

# 122
  • София
  • Мнения: 44 428
Мале, като започна да чета за грях и душа в училище и ме втриса.
Между другото, съм кръстена католичка и съм чела толкова за християнството, че бих могла да преподавам вероятно и точно заради това, не бих!

# 123
  • Мнения: 321
Най лошото, което се е случило на Християнството, е когато Константин го прави държавна религия. Автентичното християнство, е живота и делото на Исус Христос. До 4-и век християни са били духовно сродните с Исус хора. След 4-и век християнин става всеки, за да прогресира в обществото. Това вече не е християнството на Христос, а на църквата. Християнството става изискване, а не вяра и любов, към живота и делото на Исус.

Така е. И същото е на път да се случи и днес, чрез задължителните часове по източно православие.
Хората съвсем ще се отвратят от християнството, ако им го наложат насила, чрез институционални мерки, в случая - чрез задължително изучаване в училище.
До нищо добро не е довело институционалното натрапване на една определена религия. На мормоните и Свидетелите на Йехова можеш да им затвориш вратата, на училището - не.

# 124
  • София
  • Мнения: 34 791
Скрит текст:
Против. По протести не ходя (с повечето от тях, най-малкото с изразяването на тезите им, съм несъгласна така или иначе) и петиции рядко подписвам (същото важи за несъгласието),
но ако разбера, че някой се опитва да занимава с религия децата ми в училище, най-малкото, което ще направя, ще е скандал на ръководството и категоричен отказ детето ми да влиза в тези часове.
Скрит текст:
Категорично против съм и другите деца да го учат масово - те не са мои деца, но все пак в едно общество живеем и масовите възгледи ни се отразяват и поотделно. Аз в общество на религиозници не искам да живея. Отразява се на твърде много неща - от очаквания какъв да бъдеш през забрани или неприемане на едно и друго (например за някои видове асистирана репродукция се сещам, или аборти) до, ако щете, влияние на чужди държави (Русия, Гърция) през православната църква, нищо, че си е българска, това не може да се избегне. Казаното важи конкретно за православието, но без последното важи и за католицизма. Който има вярващи родители, нека те го водят на каквото преценят.

И не, не смятам, че е признание за провала на семйството... каквото е там модерно и прието да се приказва. Поредният опит е на религията и религиозниците да се пробутат за монополисти на морала и ценностите. Зер в днешно време хората не са им по дефиниция верующи (електорат Wink), в днешно време е прието и да не си вярващ и да нямаш общо с религия.
Иначе модата да се ахка: ах, нямаме ценности, ах, българинът, ах, вярата, ах, църквата, ах, руснаците, ах, гърците колко са вярващи - тя си е актуална все така.

Нямам нищо против вярващите или църквата, ако не се опитва да се пъха отново там, откъдето здравият разум на новото време я е изместил.
Единствено предимство на християнството (не непременно православно) в моите очи бих признала, ако се окаже, че то може да ни "спаси" от настъпление на по-радикалния и войнстващ ислям. Просташки звучи, но това е положението. За тая цел обаче, надявам се, не е нужно да се въвежда в училищата вероучение под каквото и да е име и декларативни цели.

Аз също.
По-рано си мислех да го напиша, но забравих.

И още един момент, който Магдена е споменала:
Правото на аборт. Религиите са против това право. За мен това е огромен проблем. Това е пореден опит на религите да натикат жените в ъгъла образно казано. Това отношение не е добродетел, не е добро възпитание. Това е отношение в стил "Уважавай жената, стига да си знае мястото". Това не е уважение, а изключително обидно и лицемерно отношение. Това не е ценност и добродетел.

# 125
  • Мнения: 4 238
Няма църквата да преподава в училище. Тъй като предмета няма да бъде Християнство. Пак се измества дискусията. От това което четох планът е точно философската страна на религиите да се изучава, и тяхната история, а не децата да зубрят църковни календари, догми, празници, песнопения, молитви и да научат наизуст Библията, както е било училището през 13-и век. Ясно е че ако вкараме църквата в училище, това ще стане. Ще върнем образованието в 13-и век. Ние не вкарваме църквата в училище, защото няма да се изучава християнството като предмет, че тогава трябва да вкараме и имами, равини, и всякакви свещенници от различни видове религии, защото по конституция в държавата ни има свобода на вероизповеданията. И ако ще вкарваме църквата, трябва да вкараме и джамията и синагогата вътре.

# 126
  • Мнения: 960
От това което четох планът е точно философската страна на религиите да се изучава

В първи клас?  Smiley

Не знам какво четете, но планът се обсъжда със "специалисти" от светия синода на БПЦ, и основните инициативи и подкрепа идват от настоящия патриарх.
Изцяло политически са тези знаци и решения, нито е от внезапна загриженост за добродетелите на децата, нито има някаква реална връзка с истинските и много дълбоки проблеми в българското образование.

# 127
  • Мнения: 321
"Философската страна на религиите" в първи клас?!
Кой ще преподава в тези часове, кой ще пише учебниците?
Не може ли да се изучават "добродетелите" като обобщени абстракции и колективен опит, без непременно да се обвързват с религиите?

# 128
  • София
  • Мнения: 34 791
Няма църквата да преподава в училище. Тъй като предмета няма да бъде Християнство. Пак се измества дискусията. От това което четох планът е точно философската страна на религиите да се изучава, и тяхната история, а не децата да зубрят църковни календари, догми, празници, песнопения, молитви и да научат наизуст Библията, както е било училището през 13-и век. Ясно е че ако вкараме църквата в училище, това ще стане. Ще върнем образованието в 13-и век. Ние не вкарваме църквата в училище, защото няма да се изучава християнството като предмет, че тогава трябва да вкараме и имами, равини, и всякакви свещенници от различни видове религии, защото по конституция в държавата ни има свобода на вероизповеданията. И ако ще вкарваме църквата, трябва да вкараме и джамията и синагогата вътре.
Може ли линк?
Защото чета съвсем различно нещо. Напр.:
Цитат
То може да помогне компетентно да се изяснят
такива екзистенциално важни въпроси, като например въпросите за: страданието, щастието, смисъла на живота и спасението,
справедливостта, мира и съхранението на света, любовта към ближния и любовта към Бога, неуспеха, вината и прошката,
надеждата, утопиите и Божието царство и др.
https://verouchenie.pravoslavie.bg/wp-content/uploads/2018/09/%D … 5-%E2%84%96-3.pdf

Ето например учебник по религия за първи клас, одобрен от МОН – https://online.anyflip.com/mufzk/vfac/mobile/index.html
Част от увода:
"Доверете се на Иисус Христос – той е всеблагият ваш учител и приятел. Хванете ръката му, чуйте гласа му..."

Що за глупости?!?

Ето линк към всички одобрени от МОН учебници – https://bg-patriarshia.bg/textbooks

Нищо философско не виждам тук, да не говорим, че да се изучава Философия в началните класове е абсурдно.

Последна редакция: ср, 09 апр 2025, 11:01 от milenaka

# 129
  • Мнения: 4 238
Цитат
Не може ли да се изучават "добродетелите" като обобщени абстракции и колективен опит, без непременно да се обвързват с религиите?
Как, кажи как. Още самият Йешуа, омерзен от света, и лошотията в него, е осъзнал преди 2 000 години, размишлявайки в пустинята, преди да започне великото си дело, че живеем в свят на логически взаимовръзки. Интелекта на човека изисква като прави нещо, да има причина. Всичко ние правим с причина. Дори когато си мислим, че е случаен импулс. Просто причината е на подсъзнателно ниво. Да си добър също трябва причина. Не става с просто с бъдете добри, обичайте ближният, болният и т.н. Иначе нямаше да има престъпления, да имаме нужда за да функционира общественият ред, от полиция, закони, съд и т.н.

 Йешуа дава тази причина на света. Нарича се царството небесно. Неговото царство, не е в този свят. Заради това и Рим, и Пилат, всъщност не са искали екзекуцията на Христос, защото не са виждали заплаха в неговото учение за властта на императора по тези земи. Независимо дали го има небесното царство, и дали има нещо след смъртта или не, Христос дава личен пример в своята лична вяра в съществуването му, умирайки на кръста. Исус също е действал с причина. Промяната на света. Но хората не са добри, просто така, дори и за това трябва причина. Иначе нямаше да има престъпления и наказания. Впрочем точно това е причината, в момента много хора да са добри, вместо лоши. Законите и наказанията. Те също са причина.

# 130
  • Мнения: 626
С какво религията точно вреди че не се сещам?
Виж в Афганистан и Иран.
Или всъщност - цялата история на света от преди Реформацията, която от своя страна довежда до отделянето на религията от държавата.

Последна редакция: ср, 09 апр 2025, 11:22 от Фея Таралежка

# 131
  • София
  • Мнения: 34 791
Скрит текст:
"Философската страна на религиите" в първи клас?!
Кой ще преподава в тези часове, кой ще пише учебниците?
Не може ли да се изучават "добродетелите" като обобщени абстракции и колективен опит, без непременно да се обвързват с религиите?
Разбира се, че може. Има съвсем нормални, добри хора, които не са вярващи. Схващането, че само вярата/религията са източник на доброто, е лъжа.

Отделно, за мен вярата и религията са източник и на доста зло, най-общо казано. Дадох конкретни примери за това. Гледам, че и Фея Таралежка е дала още примери.


П.П. Нека не забравяме, че всеки родител, който иска детето му да изучава религия, може да го заведе при изповедника си или в неделно училище.

Последна редакция: ср, 09 апр 2025, 11:15 от milenaka

# 132
  • Мнения: 4 238
Цитат
Отделно, за мен вярата и религията са източник и на доста зло, най-общо казано.
Много може да се спори тук, но ще се измести темата. Накратко ако визираш кръстоносните походи, инквизицията, ислямските фундаменталисти, това са обществени процеси, нямащи нищо общо с религиите. Не те движат обществените процеси в историята. Прочети залезът на запада от Шпенглер, и 2-та тома, ще гледаш по друг начин на света след това. Между другото съм на мнение, че и Шпенглер трябва да се изучава в училище, но в 12 клас. Сложен е.

# 133
  • София
  • Мнения: 34 791
Цитат
Отделно, за мен вярата и религията са източник и на доста зло, най-общо казано.
Скрит текст:
Много може да се спори тук, но ще се измести темата.
Накратко ако визираш кръстоносните походи, инквизицията, ислямските фундаменталисти,
Скрит текст:
това са обществени процеси, нямащи нищо общо с религиите. Не те движат обществените процеси в историята. Прочети залезът на запада от Шпенглер, и 2-та тома, ще гледаш по друг начин на света след това. Между другото съм на мнение, че и Шпенглер трябва да се изучава в училище, но в 12 клас. Сложен е.
Написала съм какво визирам:
Цитат
Правото на аборт. Религиите са против това право. За мен това е огромен проблем. Това е пореден опит на религите да натикат жените в ъгъла образно казано. Това отношение не е добродетел, не е добро възпитание. Това е отношение в стил "Уважавай жената, стига да си знае мястото". Това не е уважение, а изключително обидно и лицемерно отношение. Това не е ценност и добродетел.
Цитат
1. Уча сина ми на критично мислене. Уча го да не вярва на всичко, което прочете или чуе от някого, защото на моменти съм направо ужасена на какви глупости вярват хората и как приемет безкритично какво ли не. Не виждам нито критично, нито дори мислене в хора, които вярват, че някакво същество е баща на себе си или че жената е произлязла от реброто на мъжа, или в останалите неща (да не кажа друга дума), които пише в библията. Не желая такива хора да се доближават до сина ми и считам, че те са вредни за каквото и да било образование.
2. Уча сина ми да уважава хората без значение от пола им, че хората са равноправни, че всеки човек има право да определя мястото си в живота, че всеки има право на различен от нашия избор, когато става въпрос за неговия живот. Религията учи, че жената е подчинена на мъжа, само защото е жена. Това, за мен, е антиценност, това не е добродетел.. Религията се опитва да ограничава изключително много личния избор. Това за мен е антиценност и не е добродетел.  Религията заклеймява много случаи на различния личен избор. Още една антиценност.

Може ли пак да помоля за линк, че ще се изучава филофската страна, а не одобрените от МОН учебници?

# 134
  • Мнения: 50 796

Вижте какво искат родителите:

Цитат
Родителите виждат редица сериозни проблеми в образованието в училище, но липсата на религиозно образование определено не е един от тях. Като най-важна тема е изведена липсата на развитие на мислене и умения у децата (56%), което директно кореспондира с ниските резултати на PISA 2022, която замерва именно функционалната грамотност.

И как, според защитниците на религията, часовете по същата ще научат децата да мислят и разсъждават, като религията по дефиниция разчита на сляпа вяра, а не на логика и доказателства?

Общи условия

Активация на акаунт