Отговори
  • Мнения: 35 408
Първият пост от първата тема:

Искам да отворя дискусия.
Всяка година с нетърпение очакваме резултатите на НВО за 4, 7, 10 клас и ДЗИ в 12 клас. И всяка година сме разочаровани. Нормално ли е масовото ниво - на учениците с Добър (4) до Мн. добър (4,99), да не могат да покрият 65-70 точки на тестовете по БЕЛ и математика? Защо се получава така? Не трябва ли средното ниво ученици да се справя без проблем с първи модул и без школи и частни уроци?
Къде се къса нишката? Учебните програми? Времето за работа? По личните ми наблюдения на НВО БЕЛ в 10 клас 90 минути не са достатъчни за спокойна работа по всички задачи. Т.е или обемът трябва да се намали, или времето да се увеличи с още 30 минути.
НВО математика за 7 клас. Ако отличен ученик с много добра подготовка се справя със задачите от първи модул за 45 минути, то 60 минути достатъчни ли са за учениците от масовото ниво около 4,00 - 4,99?  
Имате ли поглед върху това, което учат децата ви?
Наистина ми е интересно какво мислят родителите на децата, които са някъде по средата като възможности и успеваемост. Знам, че повечето деца във форума са по-по-най, но все пак.

тема 1

тема 2

Последна редакция: пн, 18 авг 2025, 12:52 от Рaдост

# 1
  • София
  • Мнения: 484
Всяка година с нетърпение очакваме резултатите на НВО за 4, 7, 10 клас и ДЗИ в 12 клас. И всяка година сме разочаровани. Нормално ли е масовото ниво - на учениците с Добър (4) до Мн. добър (4,99), да не могат да покрият 65-70 точки на тестовете по БЕЛ и математика? Защо се получава така? Не трябва ли средното ниво ученици да се справя без проблем с първи модул и без школи и частни уроци?
Къде се къса нишката? Учебните програми? Времето за работа? По личните ми наблюдения на НВО БЕЛ в 10 клас 90 минути не са достатъчни за спокойна работа по всички задачи.
Учебните програми са в основата. Трябва да дават полезни и трайни знания. НВО е просто една разпределителна станция към средните училища.  Какво е новото в математиката  за последните 30-40 години? А в родния език, освен чуждиците?

# 2
  • Мнения: 15 773

На български език пишем грамотно, дори и без да се замисляме как е правилно. Разбира се, всеки може да допусне грешка от бързане или недоглеждане, но това не означава, че е неграмотен...


Много искам да е така ...но за съжаление не е.
В последните години ми се потвърждава мнението , че това , което виждам като грешки,  не може да бъде обеснено нито с техника , нито с бързина, нито с недоглеждане. И  най-първи примери,  които мога да дам, са  масовото "незнам" , "немога" . Никой не кара хората да знат как се пише "корифей" , но поне "не знам",   след 12 г. обучение като не се случва,  е очевиден признак за неграмотност. Последният ми потрес беше на Ас ( в смисъл на Аз), което потребителката пише отново и отново в една група, в която членувам.

# 3
  • Русе
  • Мнения: 12 212
не може да бъде обеснено нито с техника , нито с бързина, нито с недоглеждане. И  най-първи примери,  които мога да дам, са  масовото "незнам" , "немога" .
  Пише се "обяснено" от обясня, да направя по-ясно.

# 4
  • Мнения: 35 408

На български език пишем грамотно, дори и без да се замисляме как е правилно. Разбира се, всеки може да допусне грешка от бързане или недоглеждане, но това не означава, че е неграмотен...


Много искам да е така ...но за съжаление не е.
В последните години ми се потвърждава мнението , че това , което виждам като грешки,  не може да бъде обеснено нито с техника , нито с бързина, нито с недоглеждане. И  най-първи примери,  които мога да дам, са  масовото "незнам" , "немога" . Никой не кара хората да знат как се пише "корифей" , но поне "не знам",   след 12 г. обучение като не се случва,  е очевиден признак за неграмотност. Последният ми потрес беше на Ас ( в смисъл на Аз), което потребителката пише отново и отново в една група, в която членувам.

Винаги си личи, кога грешката е от бързане или грешен клавиш и кога от неграмотност. В тази тема ли беше, където възникна спор как се пише "не одобрявам" (мисля това беше спорът, не съм сигурна за думата....)

# 5
  • Мнения: 17 016
Българските граматика и правопис са доста сложни, разбираемо, че за много хора овладяването им е непосилно. Колкото и да се стараят хората, всеки си има таван, до който достига. В последните трийсет години влияние оказват шльокавицата, интернет общуването и навлизането масово на английския език. Като добавим калпавите учебници, намаляването на часовете по БЕЛ или поне орязване/ премахване на часа за писмени упражнения, учители по БЕЛ или начален етап, които говорят на диалект - "пекани", "дънчени", "млекО", "пазаря" и т.н ясно е, че на младите в един момент не им пука, а и влияние оказва средата на общуване до степен, при която дори грамотният човек започва да допуска грешки. За табели от типа "Обекта се охранява", "Магазина ще работи на/ се премести ... " или "Не отваряйте вратата преди влака да е спрял" да споменавам ли?

# 6
  • Мнения: 35 408
Мен лично грешките в интернет не ме дразнят толкова, колкото табелите "Обекта е....". Все пак като се произвежда  отпечатана табела, най-малкото е да се помисли да правописа.

Преди години купих детски книжки, които бяха пълни с правописни и пунктуационни грешки. Не една и две.... Толкова се ядосах, понеже точно от книгите децата се научават на правопис и, ако там има грешки, вероятността да ги заучат грешно е голяма.
Обадих се на издателството (Арт Плюс) и ми казаха - "Ами, съжаляваме, но това са кадрите, които бълва Софийският университет...!" Хаха, все едно това е оправдание. Не купувам повече от това издателство.

# 7
  • Мнения: 17 016
Аз така купих някъде около 1992 книга за Гунди, в която на всяка страница имаше по няколко грешки. За граматично ченге като мен беше супер дразнещо.

# 8
  • Мнения: 108
Върти се едно меме напоследък, но не го намирам.
"Чудя се дали да поправям граматичните грешки във фейсбук, или да имам приятели."

Нещо такова...

# 9
  • София
  • Мнения: 5 185
НВО в 10. клас трябва да отпадне. Няма никакъв смисъл от него. Ако ще го има, нека бъде по избор – за онези, които искат да приключат със средното образование. Не е нормално в 9. и 10. клас в езикова гимназия да се учи по 4 часа история, биология, химия, физика и география, а после да ги чакат на изпит по БЕЛ, за който по програма има едва 3 часа седмично – 2 по литература и 1 по език. Как да стане?
И защо всички трябва да се явяват на НВО по математика? Това би трябвало да остане само за кандидатстване в професионални гимназии с профили, в които математиката е наистина необходима.
На Вълчев му трябвали инженери – затова ще въвежда задължително ДЗИ по математика за всички. Но първата му работа е да направи религията и етиката задължителни от 1. до 12. клас. Проблемът не са учениците. Проблемът са политиците. И обществото, което им ръкопляска.

# 10
  • гр.София
  • Мнения: 4 583
Децата ми се изучиха в едно и също училище от 1 до 12 клас. В нито един момент не е имало преса и натягане от учителите за тия НВО та- не ги усетих нито в 4 клас, нито в 10- ти.
В гимназията дъщеря ми започна да изкарва само шестици и се притесних  каква е вероятността летвата да е много ниска, все пак не става дума за училище от първите 10. Ще си живеем в доволство ,докато не дойде ДЗИ ,а тогава ще е късно. В този смисъл НВО то в 10 клас ми дойде много добре като ориентир. Изкара  по 86 т на двата предмета  и си дадох сметка,че за дете, което си учи, обучението е съвсем Ок.  На уроци не е стъпвала - в 7 клас и в гимназия, едва в 12- ти тръгна на Мат за да се яви на кандидатстудентски изпит.
В момента гимназиалната учителка по БЕЛ се раздава на макс за ДЗИ ( тя изучи и двамата, големият изкара 5.50 ). От форума случайно разбрах,че дава и частни уроци,имаше запитване за нея за седмокласник,което остана без отговор.  Но аз съм свидетел,че също толкова сериозно си ги готви в училище. ( А миналата година девойката ми се класира и за Нац кръг на Олимпиадата. Само с училищна подготовка ,без претенции за литературен талант и дар слово.)
Не се хваля,правя си равносметка на финала, макар,че ДЗИ тата за нас предстоят . Като няма текучество на учители,  имаш опитни преподаватели и съвестен ученик- нещата се получават, ако ще и с най- безумните учебници и програми.

Последна редакция: нд, 20 апр 2025, 23:01 от blanc

# 11
  • Мнения: 4 461
Цитат
Като няма текучество на учители,  имаш опитни преподаватели и съвестен ученик- нещата се получават, ако ще и с най- безумните учебници и програми.
Да така е. Разбиращите и опитни преподаватели могат да компенсират недостатъците на всички учебници.  Simple Smile

# 12
  • Мнения: 415
Моето дете е в 4 клас. Справя се отлично по Математика и БЕЛ в училище. Посещава и уроци по Математика при нещо неясно. Днес беше пробната матура и като ми обяснява, не се е справил. Нямал време да нанесе всички отговори в бланката, издърпали я от ръцете му. Имало практически въпрос от рода на : "Какво ще правиш ако получиш съобщение , че си класиран за участие в състезание, в което не си участвал?". Той писал какво ще е ако е участвал, т.е. на практика не е направил нищо. В този смисъл, очакванията са за нисък и слаб резултат. Защо се получава така? Цяла година им налагат тормоз, без да преувеличавам. Подготвят се по 4 вида тестове и явно не е това, което се търси.

# 13
  • Мнения: 35 408
След 4 клас матурите нямат никакво значение за децата, освен ако не сменят училището.
Но, да, на матурата трябва да се работи не само вярно, но и да се вмести във времето. Давай му вкъщи тестове от минали години и следи времето. Издърпват им листовете, вярно е, но ги издърпват и на реалния изпит, така че повече тренировки за бързина.

# 14
  • Мнения: 2 142
Моето дете е в 4 клас. Справя се отлично по Математика и БЕЛ в училище. Посещава и уроци по Математика при нещо неясно. Днес беше пробната матура и като ми обяснява, не се е справил. Нямал време да нанесе всички отговори в бланката, издърпали я от ръцете му. Имало практически въпрос от рода на : "Какво ще правиш ако получиш съобщение , че си класиран за участие в състезание, в което не си участвал?". Той писал какво ще е ако е участвал, т.е. на практика не е направил нищо. В този смисъл, очакванията са за нисък и слаб резултат. Защо се получава така? Цяла година им налагат тормоз, без да преувеличавам. Подготвят се по 4 вида тестове и явно не е това, което се търси.
Не си го слагайте на сърце, приемете го като тренировка - дори реалната матура. Не е съобразило детето, друго е разбрало, ето сега вече ще знае, че много трябва да се внимава при самото условие на задачата. Те сега тепърва въвеждат такива по-практически задачи, трябва време и опит децата да свикнат с такъв тип въпроси, все отнякъде трябва да се почне. Това е и отговорът на питането "защо така се получава?". Защото съвсем отскоро почнаха да ги готвят по-целенасочено за този вид тестове.

Не си спомням преди 3 години синът ми имал ли е точно такива въпроси, не ми е "преразказвал" абсолютно всички задачи, само си спомням, че и по двата предмета изкара точно по 96 точки при супер айляшко учене, но изобщо не беше притеснен, може би това е разковничето. В смисъл, че нито ние, родителите, нито класната ги натискахме и децата (поне от нашия клас) изобщо не осъзнаваха, че се явяват на някакъв кой знае какъв изпит, изкараха си го малко на майтап. Та това е много важно - да не ги юркаме и претоварваме и да не им предаваме нашите притеснения.

Общи условия

Активация на акаунт