Отговори
# 60
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
Първият пост от първата тема:

Искам да отворя дискусия.
Всяка година с нетърпение очакваме резултатите на НВО за 4, 7, 10 клас и ДЗИ в 12 клас. И всяка година сме разочаровани. Нормално ли е масовото ниво - на учениците с Добър (4) до Мн. добър (4,99), да не могат да покрият 65-70 точки на тестовете по БЕЛ и математика? Защо се получава така? Не трябва ли средното ниво ученици да се справя без проблем с първи модул и без школи и частни уроци?
Къде се къса нишката? Учебните програми? Времето за работа? По личните ми наблюдения на НВО БЕЛ в 10 клас 90 минути не са достатъчни за спокойна работа по всички задачи. Т.е или обемът трябва да се намали, или времето да се увеличи с още 30 минути.
Няколко пъти влизам в темата и не пиша. Но днес имам муза. Имам син, втория, който точно завърши 10 клас и държа матури. Точно този ми син е читанка и отличник, поддържа си успех 5,70 - 5,90 от няколко години. Математиката определено му е силен предмет, удава му се. И има 6 в училище. На матурата има 4,80. Идва и ми каза - аз последната задача знаех как да я реша, но не можах да я реша, защото не ми стигна времето и трябваше да си дам листа. Значи интелигентно дете, може да си реши задачите, но не е решавал задачи да достигне до степен на автоматизиране и не му е стигнало времето. Вярвам му, реши задачата пред мен. Според баща му - можеше да решава повече, да автоматизира задачите. Но той все пак не учи само математика в училище, че и на допълнителни уроци по езици го изпращаме, а и време за почивка трябва да има.



Нито един бъдещ инженер няма нужда от лингвинистични познания, нито да е историк или географ! Както и нито един лингивинистик не го интересува синус и косинус, нито теоремите по висша математика, нито катиойни, нито триене и земно притегляне.
Само че много малко деца могат да кажат какво искат да учат и евентуално после да работят още в 7 клас. И не го казвам защото гроздето ми е кисело, напротив, децата ми като цяло учат в най-елитните за Пловдив училища. И единия ми син от езикова гимназия в края на 10 клас каза - искам да кандидатствам дентална медицина. Ха сега де. В езиковите не учат химия и биология след 10 клас. Какво става ако аз нямах възможността да извадя една нова кола пари и да ги вложа в неговите частни уроци? За мен системата на ранното профилиране създава неравенство и благоприятства системата на частните уроци, и от там се разтваря още по-широко ножицата между тези, които могат да си позволят частни уроци и тези, които не могат. Ние, семейно можем, но това не ме прави сляпа. И да, лично за моите деца се старая да изгладя несъвършенствата на системата както и колкото мога. С пари и частни уроци. Но намирам практиката за порочна.

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 16:58 от Янтра

# 61
  • Мнения: 75 428
По първият пост от темата аз също искам да се изкажа - от целият клас на сина ми, поне половината са с шестици за годината по математика. Масово имат 30-40 точки на НВО мат в 7 клас. Само трима са с над 75т. Единият е синът ми..който обаче е с петица за годината. Как става така.. се питам аз. Излиза че оценките в училище не отговарят на реалните знания. Щом на независимото, и външно оценяване са се провалили масово.
Кое какво оценава? Знания ли се оценява? Друго ли..не знам. Не ми се задълбава защото смисъл няма и само се ядосвам.

# 62
  • Мнения: 1 336
Нито един бъдещ инженер няма нужда от лингвинистични познания, нито да е историк или географ! Както и нито един лингивинистик не го интересува синус и косинус, нито теоремите по висша математика, нито катиойни, нито триене и земно притегляне.
Само че много малко деца могат да кажат какво искат да учат и евентуално после да работят още в 7 клас. И не го казвам защото гроздето ми е кисело, напротив, децата ми като цяло учат в най-елитните за Пловдив училища. И единия ми син от езикова гимназия в края на 10 клас каза - искам да кандидатствам дентална медицина. Ха сега де. В езиковите не учат химия и биология след 10 клас. Какво става ако аз нямах възможността да извадя една нова кола пари и да ги вложа в неговите частни уроци? За мен системата на ранното профилиране създава неравенство и благоприятства системата на частните уроци, и от там се разтваря още по-широко ножицата между тези, които могат да си позволят частни уроци и тези, които не могат. Ние, семейно можем, но това не ме прави сляпа. И да, лично за моите деца се старая да изгладя несъвършенствата на системата както и колкото мога. С пари и частни уроци. Но намирам практиката за порочна.

Химия и физика не се учат никъде в 10и клас, и ако до 10и клас не си ги научил, ще вадиш коли с пари, мдам - но мога да ви гарантирам, че няма да се научат! Биологията е друга бира, и тя не се учи тогава, ама лесно се зазубря.
Несъвършенствата на системата са от 30 години. По време оно имаше кръжоци по интереси за децата още от 4и и 5и  клас. Така овреме се отсяваха знанията и потребностите, сега - с пари за частни уроци, щото... нали.

# 63
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
Колко е било подготвено детето ми преди 10 клас и колко са го подготвили после частните уроци - не е релевантно. Всъщност вчера се хвалих, че влезе. Говоря принципно. И има средни училища с профилирано обучение по химия, например разни ПМГ - природо-математически гимназии, имат профили химия и профили биология. Конкретно в Пловдив - Хуманитарната гимназия има профил природни науки, профилите в Професионална гимназия по екология и биотехнологии "Проф. д-р Асен Златаров", профилите в Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“. В тези училища СЕ учи химия и билогия и след 10 клас.

И явно не сте запознат, но си позволявате да говорите - физика, химия и биология се учат от всички до 10 клас включително. И в професионалните гимназии, и в езиковите.


Мнението ви стабилно олеква и си позволявате да дрънкате глупости по теми за които очевидно нищо не знаете.

# 64
  • Мнения: 17 037
По първият пост от темата аз също искам да се изкажа - от целият клас на сина ми, поне половината са с шестици за годината по математика. Масово имат 30-40 точки на НВО мат в 7 клас. Само трима са с над 75т. Единият е синът ми..който обаче е с петица за годината. Как става така.. се питам аз. Излиза че оценките в училище не отговарят на реалните знания. Щом на независимото, и външно оценяване са се провалили масово.
Кое какво оценава? Знания ли се оценява? Друго ли..не знам. Не ми се задълбава защото смисъл няма и само се ядосвам.
Синът ми завърши 4 клас и се явява на НВО. Той е с дислексия, фината му моторика също не е добра, мрази да пише, коства му усилие, което разбирам, защото и на мен ръката ми се схващаше някога при писане, точно от усилието да контролирам химикала. И двамата сме амбидекстър. Той е адски енергоспестяващ и много горд да поиска или приеме помощ, ако нещо не е доразбрал. Завърши с Много добър (5) и по БЕЛ, и по математика. По математика правиха за оценка доста пробни тестове - било в час, било за домашно, на които носеше от 44 до 84 точки. На НВО по БЕЛ изкара 75 точки, по математика - 84. И въпреки, че 84 точки са равни на Отличен (6), не смятам за несправедливо, че за годината по предмета е с Много добър (5), защото показваше колебания. Да, с учителката сме наясно, какви са му възможностите, но при писмено изпитване има точки равни на оценка. Това е показал, това е получил. Ако поне малко беше дал да погледна къде греши, не да седне да решава задачи, а само да го видя и да му дообясня - резултатът му щеше да е поне +10, но характер.

# 65
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
Добре е изкарало детето, и само, съвсем отлично!

# 66
  • Мнения: 17 037
Аз съм доволна, той също. При това имаха само ИУЧ БЕЛ и ЧЕ. Та добре, че класната му даваше тестове в час или за домашно, че поне малко да се подготви.

# 67
  • Мнения: 1 336
И явно не сте запознат, но си позволявате да говорите - физика, химия и биология се учат от всички до 10 клас включително. И в професионалните гимназии, и в езиковите.
Мнението ви стабилно олеква и си позволявате да дрънкате глупости по теми за които очевидно нищо не знаете.
Не съм казал, че не се преподава, а дали се учи. Схващате ли съществената разлика?
Олекването мадам идва тогава, когато се срещам с възпитаници на ВУЗ-овете у нас, и виждам, че не могат да разделят сено на 2 магарета, и са 2 гащи плява. В това число ПУ държи безумни висоти... Мдам, въобще не съм бил се запознал. Уви, писнало ми е да се запознавам отново и отново.

# 68
  • Мнения: 75 428
Мава Ру..твоят случай е друг.
Аз говоря за оценка 6 в училище и 30 точки на НВО..които 30т. не знам на каква оценка се равняват...но не е на 6, нито на 5..а е към тройка. Това са единицИ разминаване. Това има предвид...фрапантна разлика тоест.
Иначе всички знаем в училище как се пишят оценките...не живея в розов облак.

# 69
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
И явно не сте запознат, но си позволявате да говорите - физика, химия и биология се учат от всички до 10 клас включително. И в професионалните гимназии, и в езиковите.
Мнението ви стабилно олеква и си позволявате да дрънкате глупости по теми за които очевидно нищо не знаете.
Не съм казал, че не се преподава, а дали се учи. Схващате ли съществената разлика?
Олекването мадам идва тогава, когато се срещам с възпитаници на ВУЗ-овете у нас, и виждам, че не могат да разделят сено на 2 магарета, и са 2 гащи плява. В това число ПУ държи безумни висоти... Мдам, въобще не съм бил се запознал. Уви, писнало ми е да се запознавам отново и отново.
Моите деца са учили и учат, както и голямата част от съучениците им. И изобщо аз се срещам с интелигентни и образовани млади хора. Не знам вие с какво се занимавате, но винаги и навсякъде е имало хора, които учат и хора, които не учат. Това е лично техен избор.
Изобщо по вашата логика - има хора, които едва избутват средно образование, дайте да не се учи такова. Или математиката е трудна - няма нужда от математика след 7 клас, щом може да пише и смята (събира, изважда, умножава, дели) - няма нужда от повече.

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 18:15 от Янтра

# 70
  • Мнения: 1 336
И явно не сте запознат, но си позволявате да говорите - физика, химия и биология се учат от всички до 10 клас включително. И в професионалните гимназии, и в езиковите.
Мнението ви стабилно олеква и си позволявате да дрънкате глупости по теми за които очевидно нищо не знаете.
Не съм казал, че не се преподава, а дали се учи. Схващате ли съществената разлика?
Олекването мадам идва тогава, когато се срещам с възпитаници на ВУЗ-овете у нас, и виждам, че не могат да разделят сено на 2 магарета, и са 2 гащи плява. В това число ПУ държи безумни висоти... Мдам, въобще не съм бил се запознал. Уви, писнало ми е да се запознавам отново и отново.
Моите деца са учили и учат, както и голямата част от съучениците им. И изобщо аз се срещам с интелигентни и образовани млади хора. Не знам вие с какво се занимавате, но винаги и навсякъде е имало хора, които учат и хора, които не учат. Това е лично техен избор.
Изобщо по вашата логика - има хора, които едва избутват средно образование, дайте да не се учи такова. Или математиката е трудна - няма нужда от математика след 7 клас, щом може да пише и смята (събира, изважда, умножава, дели) - няма нужда от повече.
Фундаменталните науки се учат, за да имаш знания по тях. И се учат от началото до края, в смисъл - в 10 клас се доучва. Това имах предвид.
Занимавам се с приложна химия в индустрия, която много хора си мислят, че е нещо яваш-яваш: козметика и почистващи препарати. Там трябва да имаш знания, иначе увисваш като прани гащи на простор. Ако не сте го разбрали - извинявайте.
Нямам нищо предвид нито вашите деца, нито нещо друго. Говоря за принципи. А те са, че образователната ни система е сбъркана.

# 71
  • Мнения: 17 037
teta75, така е. Оценката е балообразуваща и са ги засилили или яко са преписвали, или просто са изпитвани на много основни и лесни неща...
Би следвало да има проверка и на учителката при такова фрапантно разминаване.

Последна редакция: сб, 19 юли 2025, 18:30 от Mama Ru

# 72
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
И явно не сте запознат, но си позволявате да говорите - физика, химия и биология се учат от всички до 10 клас включително. И в професионалните гимназии, и в езиковите.
Мнението ви стабилно олеква и си позволявате да дрънкате глупости по теми за които очевидно нищо не знаете.
Не съм казал, че не се преподава, а дали се учи. Схващате ли съществената разлика?
Олекването мадам идва тогава, когато се срещам с възпитаници на ВУЗ-овете у нас, и виждам, че не могат да разделят сено на 2 магарета, и са 2 гащи плява. В това число ПУ държи безумни висоти... Мдам, въобще не съм бил се запознал. Уви, писнало ми е да се запознавам отново и отново.
Моите деца са учили и учат, както и голямата част от съучениците им. И изобщо аз се срещам с интелигентни и образовани млади хора. Не знам вие с какво се занимавате, но винаги и навсякъде е имало хора, които учат и хора, които не учат. Това е лично техен избор.
Изобщо по вашата логика - има хора, които едва избутват средно образование, дайте да не се учи такова. Или математиката е трудна - няма нужда от математика след 7 клас, щом може да пише и смята (събира, изважда, умножава, дели) - няма нужда от повече.
Фундаменталните науки се учат, за да имаш знания по тях. И се учат от началото до края, в смисъл - в 10 клас се доучва. Това имах предвид.
Занимавам се с приложна химия в индустрия, която много хора си мислят, че е нещо яваш-яваш: козметика и почистващи препарати. Там трябва да имаш знания, иначе увисваш като прани гащи на простор. Ако не сте го разбрали - извинявайте.
Нямам нищо предвид нито вашите деца, нито нещо друго. Говоря за принципи. А те са, че образователната ни система е сбъркана.
Аз говоря за ранното профилиране. В моя случай - детето с езикова гимназия се интересуваше от химия. И че съм много против ранното профилиране. А вие защитавате ранното профилиране, и че децата не се интересуват/не знаят по химия.

И системата на образованието у нас не е линейна, а спираловидна. Имам възможност да наблюдавам това тъй като имам деца, например тази учебна година, в 8, в 10 и в 12 клас. Периодично децата учат едно и също на различно ниво. И ако като цяло детето учи - няма такъв проблем и да е изтървало нещо, общо взето доста е вероятно да се върне към него следващия клас или по-следващия клас.

# 73
  • European Union
  • Мнения: 1 933
Не мисля, че профилирането при нас е ранно. Изборът на профил, две години преди завършване на средно образование, не е ранен.
Множество езикови гимназии предлагат профили биология и химия, просто вие сте изтеглили късата клечка с вашето училище. В професионалните гимназии няма възможност за биология и химия след 10 клас, освен ако училището не е с някаква такава професия.
Не казвам, че сегашната система ми харесва, казвам само каква е реалността.

# 74
  • Мнения: 1 336
И явно не сте запознат, но си позволявате да говорите - физика, химия и биология се учат от всички до 10 клас включително. И в професионалните гимназии, и в езиковите.
Мнението ви стабилно олеква и си позволявате да дрънкате глупости по теми за които очевидно нищо не знаете.
Не съм казал, че не се преподава, а дали се учи. Схващате ли съществената разлика?
Олекването мадам идва тогава, когато се срещам с възпитаници на ВУЗ-овете у нас, и виждам, че не могат да разделят сено на 2 магарета, и са 2 гащи плява. В това число ПУ държи безумни висоти... Мдам, въобще не съм бил се запознал. Уви, писнало ми е да се запознавам отново и отново.
Моите деца са учили и учат, както и голямата част от съучениците им. И изобщо аз се срещам с интелигентни и образовани млади хора. Не знам вие с какво се занимавате, но винаги и навсякъде е имало хора, които учат и хора, които не учат. Това е лично техен избор.
Изобщо по вашата логика - има хора, които едва избутват средно образование, дайте да не се учи такова. Или математиката е трудна - няма нужда от математика след 7 клас, щом може да пише и смята (събира, изважда, умножава, дели) - няма нужда от повече.
Фундаменталните науки се учат, за да имаш знания по тях. И се учат от началото до края, в смисъл - в 10 клас се доучва. Това имах предвид.
Занимавам се с приложна химия в индустрия, която много хора си мислят, че е нещо яваш-яваш: козметика и почистващи препарати. Там трябва да имаш знания, иначе увисваш като прани гащи на простор. Ако не сте го разбрали - извинявайте.
Нямам нищо предвид нито вашите деца, нито нещо друго. Говоря за принципи. А те са, че образователната ни система е сбъркана.
Аз говоря за ранното профилиране. В моя случай - детето с езикова гимназия се интересуваше от химия. И че съм много против ранното профилиране. А вие защитавате ранното профилиране, и че децата не се интересуват/не знаят по химия.

И системата на образованието у нас не е линейна, а спираловидна. Имам възможност да наблюдавам това тъй като имам деца, например тази учебна година, в 8, в 10 и в 12 клас. Периодично децата учат едно и също на различно ниво. И ако като цяло детето учи - няма такъв проблем и да е изтървало нещо, общо взето доста е вероятно да се върне към него следващия клас или по-следващия клас.
Не знам каква система точно е нашето образование, но знанията им по природо-математически дисциплини са катастрофални, и това се дължи както на липсата на добри учители, така и на калпави учебници. Моето дете завърши 6и клас и видях с очите за какви дивотии иде реч. Както и да е. Аз имам едно мнение, вие - друго. Само дето няма млади специалисти в индустриите, в които се занимавам, и моето поколение като си замине след десетина години и чао.

Общи условия

Активация на акаунт