МОН - промените продължават (7)

  • 41 574
  • 736
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 2 463
Да, така е. Но точно защото е учене, просто няма как да е по всичко

# 121
  • Мнения: 7 683
По история и география си е точно зубрене.

# 122
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 253
Защото такова нещо, изпит по всичко, ще го има САМО у нас. Това ще е изпит по НИЩО. Може би това е целта?
Ще обясня, ако не схвана. Когато смесиш бел с История няма да отговорят и децата знаещи само бел и децата знаещи само история. Ще отговорят децата, знаещи и двете неща. НазУбрили и двете неща.
И как може да искате от някой да знае всичко?

Не е точно така Simple Smile
Във Франция, например, в края на колеж (еквивалент на първи гимназиален етап при нас), има изпити brevet. В два поредни дни 8ч30 - 16ч30, изпити върху целия материал на четирите години колеж. И там не са цветя и рози що се отнася програми, преподаване, атмосфера в класовете. Но поне анализите им са адекватни и тече някава мисъл в тяхното министерство на образованието.

# 123
  • Мнения: 2 463
А те служат ли като класиране за гимназия или са само за статистика?

# 124
  • София
  • Мнения: 651
Част от реформите са точно да не важи за СМГ, а те да продължават автоматично.

Продължаването "автоматично" ще стане неизвестно кога, ако изобщо стане. А интегралният изпит е много вероятно да влезе в сила за бъдещите седмокасници, както се оказа. Така бъдещите седмокласници, които учат в СМГ и НПМГ, ще се конкурирт за училището си не само с резултатите по БЕЛ, както реално се получава в момента, ами и с резултатите по химия, география, история и там каквото още ще се включи. Това още повече намалява тежестта на НВО-то по математика, конкретно за тези деца.
Аз нямам нищо против интегралния изпит, но да влезе в сила за бъдещите петокласници, за да имат достатъчно време и учителите и учениците да се подготвят за новия формат. От 5-ти клас знаем произведенията по БЕЛ, които се включват в НВО-то за 7 клас. Така трябва да бъде и по останалите предмети, които ще се включат в интегралния изпит.

# 125
  • София
  • Мнения: 5 241
A, в крайна сметка и история и география ли ще вкарат, защото в момента чета само за природните науки по математика?

# 126
  • Мнения: 7 683
В момента само за природни науки се говори. Тихо сега, да не ни чуе Вълчев.

# 127
  • Мнения: 2 463
Четох, че в нво по бел ще интегрират история и география. Сигурно ще питат какъв вид е почвата в гората, в разказа Една българка

# 128
  • Мнения: 7 683
Не давай такива идеи бе, че министърът това чака. Добре си си ти, мина НВО, дъщеря ти решила всичко по математика, широко ти е около врата 🤣 а ние горките... ама с такава майка много ясно, че е разложила многочлена🤣 и аз не виждам нищо трудно в тоя многочлен, на два реда излиза... ама ореваха орталъка..

# 129
  • София
  • Мнения: 1 112
Мецане, многочленът си е съвсем базов. От коефициентите веднага си личи как да се групира и оттам малко формули за съкратено умножение. Че реват не е изненадващо, като не са учили, ще реват, какво да правят. Минаха времената, в които тези, които не се справят, приемаха ниските резултати като естествено следствие на знанията си. Сега са гласовити и се опитват да налагат стандарти.
Относно интегралния изпит, има голямо значение кое от двете ще бъде:
1. Една задача, която да съчетава математика с физика например.
2. Един тест, в който да има примерно 20 задачи по математика и 5 задачи по физика.
Ако е опция 1, ще е катастрофа. Знанията по математика на седмокласник са твърде семпли, за да може адекватно да се формулира и моделира задача по физика. Ще е пълно с неразбираеми условия. Химията на ниво седми клас е толкова базова и елементарна, че там изобщо трудно може да се състави задача. Там са си на ниво да учат означения на елементи, да записват химични уравнения и да помнят пет реакции на кръст.
Ако е опция 2, според мен ще е здравословно за отношението към образователния процес.

# 130
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 253
А те служат ли като класиране за гимназия или са само за статистика?
Към днешна дата е задължително да се явят и да го вземат с определен брой точки, за да преминат във втори гимазиален етап. Но в най-скоро време ще има реформа за това явяването да остане задължително, но без да се търси конкретен минимален резултат за преминаването към втори гимазиален етап.

# 131
  • София
  • Мнения: 1 112
А те служат ли като класиране за гимназия или са само за статистика?
Към днешна дата е задължително да се явят и да го вземат с определен брой точки, за да преминат във втори гимазиален етап. Но в най-скоро време ще има реформа за това явяването да остане задължително, но без да се търси конкретен минимален резултат за преминаването към втори гимазиален етап.

Има ли по-елитни и желани гимназии? Ако да, как се определя кой да учи в тях?

# 132
  • София
  • Мнения: 5 241
А аз не виждам какъв точно е проблемът децата да се подговят по седем предмета. В НПМГ редовно децата се явяват на 3 или даже 4 изпита, при това на много, много по-високо ниво от НВО. Това показва, че ако малко се напънат децата, ще се подготвят. И каква е логиката в 7 клас родителите да искат НВО само по математика, без други предмети, а в 12 да са против въвеждането на задължително ДЗИ по математика?

За да не ме разберете погрешно, аз подкрепям идеята да се разреши на училищата да използват състезания за кандидатстване, а не само НВО.

Като човек, който е минал през това в 5., 6 и 7 клас, веднага мога да кажа къде е проблемът, че и до днес си спомням какъв стрес беше. Теглих една ..... на 2/3-ти от предметите и се явих на тях просто за присъствие.

1 - Когато знаеш, че във вторник имаш изпит по любим предмет, а в сряда по такъв, от който не разбираш достатъчно, ще отделиш повече време за този, на който можеш да се справиш по-добре. Това отново ще доведе до пренебрегване на останалите предмети, което изкривява цялостната идея. Точно това се случи с моя випуск. 1/3 имаха добри оценки по хуманитарните, но слаби по природните, 1/3 обратното, другата 1/3 се предаде и се отказаха да учат. Не случайно веднага след нас ги разкараха, след като ние бяхме опитните зайчета, които просто загинаха по време на опита.

2 - Учебната програма в хуманитарните науки е откъсната между класовете и това, което се учи в 5 клас, не се припомня или надгражда в 6 и 7 клас. За да не го забравиш, трябва сам да си го припомняш, докато паралелно се подготвяш и по новия материал. Т.е. в 7 сутринта ставаш за училище и учиш непрекъснато до 22 вечерта. Асоциални ли ще ги правим учениците, та да си знам?

3 - Учителите също ще започнат да натискат повече, защото също ще се чувстват под напрежение,  което ще доведе до тройно повече изисквания. Ако сега математичката дава 300 задачи за ваканцията, тъй като е само тя, историците ще искат да се научат 300 събития и личности. Географията, човекът и природата, физика, химия също ще искат да оставят своята следа и също ще затрупат децата с изисквания и задачи за ваканцията, почивните дни. Абе, що направо се мъчим, а не ги пратим тия деца в трудов лагер да бъркат цимент 24/7?
Накрая ще е наистина интересно да се види как това ще се отрази на реалните резултати. Например в НПМГ, дето ги хвалиш, че издържат по 3–4 тежки изпита, какво ще стане, когато трябва да учат история наравно с математика, та дори повече? А в хуманитарните гимназии – как ще наблегнат на физика, химия и прочее, без това да е в ущърб на основния им профил?

Говоря от личен опит. Работя в езикова гимназия, където приоритет е чуждият език. Но това не спира математичката да дава такива обеми домашни, че децата пренебрегват основната си специалност, само и само да се справят с нейния предмет. Умножи го по 7 това.

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 17:33 от Lunna Sonata

# 133
  • Мнения: 7 683
Абсолютно съм съгласен. Нека на Хейтрид да й въведат 7 изпита, за да остане на работа, като 5 от тях да нямат нищо общо с областта, в която работи. Сигурен съм, че тогава друга песен ще запее🤣

# 134
  • София
  • Мнения: 494
И отново ще трябва да има радикална промяна в учебния материал и увеличение на часовете по тези дисциплини. И отново дали истирия на българските земи, или българска българска история след държавността. Макар че второто не може да се обясни и разбере без първото, та император Юстиниан отново чука на вратата.
Колко проблеми по-точно ще създаде този министър?!
За жалост денонощието има само 24 часа и все-пак част от времето трябва да се остави за спане и някои  извънучилищни занимания. Дори няма да е зле да им оставят някой час рисуване и музика, за общо развитие.

Трябва да се преразгледат и оптимизират учебниците, в момента са прекалено разбъркани и меко казани "анти" /да не употребявам "русизми"/.   И доколкото това е трудоемко и ще   бръкне в джоба на много групички, единственият начин е да се изхвърлят 100%.  Най-простотот нещо е да се върнат към системата на академик Сендов, човек умен, учен, отговорен и изцяло западно-ориетиран и признат. За жалост последните десетилетия съсипаха това, което соц-ьт не успя да съсипе.

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 17:55 от xxxxxx

Общи условия

Активация на акаунт