МОН - промените продължават (7)

  • 41 599
  • 736
  •   1
Отговори
# 135
  • София
  • Мнения: 1 112
Абсолютно съм съгласен. Нека на Хейтрид да й въведат 7 изпита, за да остане на работа, като 5 от тях да нямат нищо общо с областта, в която работи. Сигурен съм, че тогава друга песен ще запее🤣

Мецане, правиш ли разлика между ООП и ПП? От приказките ти излиза, че насърчаваш това децата да НЕ учат общообразователната подготовка по природни и обществени науки в седми клас, щото не им било специалност. Специалност може да има чак когато има специализация.
Аналогията ти със "за да остане на работа" също е абсолютно неподходяща. Никой няма да отпадне от образователната система заради нисък резултат. Целта на тези изпити е да се работи в класове с хомогенно ниво като подготовка, нагласа, отношение към образованието. Поддържането на стандарт от знания по ООП по всички предмети е именно показател за последното.

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 18:05 от hatred

# 136
  • Мнения: 7 683
Много хубава разлика правя. И не казвам да не учат другите предмети, но едно е да ги учиш, а съвсем друго - да държиш изпит по тях, и то изпит, който ти определя бъдещето.
Аз в математическата гимназия се скъсвах да уча по разказвателните премети, по история, биология, география, и учех по тях много повече, отколкото по математика, защото по математика запомнях и разбирах всичко още в час. Имах шестици по всичко, но и през ум не ми е минало да се явя на друг кандидат -студентски изпит, освен на математика. Тогава не влизаха студенти всички, както сега, беше трудно да се влезе и приемът във ВУЗ се равняваше по важност на приема в гимназия сега - леле ако не влезеш, светът свършва, поне за учещите де - ставаш работник и туйто...и като ми зависи животът от това, ще кандидатствам история ли, въпреки че бях отличник по история? Ми не, математика и нищо друго, за да съм сигурен, че ще вляза. И то в МЕИ, защото там само с математика. Дори не опитах да кандидатствам математика в СУ, защото имаше два изпита тогава - математика и физика. Заложих на сигурно. Всъщност нормална човешка реакция.
И досега се хапя за гъзъ що не пробвах чиста математика, щото това много щеше да ме кефи и даже и даскал по математика да бях, щях да съм щастлив. Но заради пустата физика...и по нея имах 6, ама изпитът си е изпит и е различно. Достраша ме и дай МЕИто- изкарах 6,00 на кандидат-студентския изпит и влязох първи по успех. Не искам такова напрежение и чудо за детето си.
Даже преподавателят по математика във втори курс в МЕИ, като ми писа 6 на изпита, каза - колега, вие сте единственият, на когото пиша шестица в целия поток. Само едно нещо не мога да разбера - какво търсите в този технически ВУЗ? Защо не сте записали математика? Като излязох от изпита и се разплаках. Макар че бях вече мъж на 20.

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 18:24 от Татко Мецан

# 137
  • София
  • Мнения: 5 249
Хм, сетих се и за друго. Математиката е точна наука, но историята не е. Всяка година има спорове за въпроси от ДЗИ-то. Например, ако питаш преподавател с археологически профил, то той категорично ще отхвърли орфизма, ако питаш преподавател историк, ще ти говори 10 тома за Орфей и неговата религия сред траките. И това се забелязва в учебниците. В един Орфей е уникално тракийско божество, а в другия е гръцки култ. Или за бай Тошовото управление - в един учебник се набляга на икономическата стабилизация, в другия се говори за трите му фалита. За Стамболов - в един учебник е диктатор и беглец от въстанието, а в друг национален герой, прекрасен държавник.
Макар да следват една програма, всеки учебник е от различен авторски колектив и акцентът пада върху различна проблематика и различно обяснение и какво правим на НВО-то, ако има въпрос от порядъка на:

Управлението на Живков се характеризира с
А) Икономическа стабилизация (според издателство 1)
Б) Държавен фалит (според издателство 2)
В) Диктатура (според издателство 3)
Г) Либерализация на тоталитарния режим (според издателство 4)

Thinking

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 23:38 от Не се сърди, човече

# 138
  • София
  • Мнения: 1 112
Мецане, добре, математик си, виждаш какво е нивото на НВО по математика - съвсем базови неща. Ако има НВО по ПН и ОН, очаквам да е върху основните концепции.

Lunna Sonata, права си за различните интерпретации при историците. Затова и съм с особено мнение към "хуманитарните науки". Те не са и науки де, а пресечна точка между хрониката и идеологията. Но дори при тях има консенсус по основните положения, нали? Оптималното е да се учат различните гледни точки, но това е логично да се случва при по-големи ученици.

# 139
  • Мнения: 7 683
Разбира се, НВОто по математика е елементарно. Никога не съм казвал друго. Ама да им въведат още няколко предмета...освен това елементарно е за мен, за тебе и за Априлски душ...за много от децата не е, не всички са математици и няма нужда да са, дори процентът прилично справящи се с математиката не е висок, както е било във всички времена и общества. Не може да правиш изпит за енциклопедисти на деца в 7 клас, от които бъдещето им зависи да са в добра среда, и добрата среда не означава зубъри по всичко, в никакъв случай.

# 140
  • София
  • Мнения: 5 249
И сега се постигат, ако не високи, то поне стабилни средни резултати по математика, не без причина. Още в началото на май повечето учители отпускаме каиша на седмокласниците. Намаляваме/някои спират с домашните и изпитванията, оформяме ги в тетрадките, за да им дадем възможност да се фокусират върху подготовката си по двата основни предмета за НВО. Ако и по останалите дисциплини имаше изпитвания, тази свобода за целенасочена подготовка нямаше да съществува, а това щеше да се отрази на резултатите сериозно.

Цитат
Но дори при тях има консенсус по основните положения, нали?

Само за точни дати. Ако ще питат кога е Освобождението/Съединението/Независимостта. Макар че като се сетя и за Освобождението има проблеми. Предварителният договор от 3 март дава ли свободата на държавата, или това става с Берлинския договор от 13 юли?
Ако ще вкарват история, нека поне да е смислено. Например свързана с авторите. Кога живеят, с кои събития са обвързани. Ето ви интердисциплинарен тест, който може да има смисъл;  В кое въстание участва поетът Христо Ботев?  за кое събитие се отнася „Новото гробище надд Сливница“ на Вазов? и т.н., но ако е чисто история ще е погром.

# 141
  • Мнения: 7 683
Лунна Соната, по какво си учител? Възхищавам ти се.
Лунната соната на Бетовен мога да я свиря, макар че съм бил в музикално само 5 и 6 клас, напуснах заради математиката, исках МГ и туйто. Мога да свиря 1-ва част, после в 8 клас в МГ научих 3-та част в свободното време, просто много исках, но сега няма да мога, абсурд, отдавна нямам такава техника, не свиря вече.
Та за изпитите - не трябва да мъчат децата с изпити. За изпит по даден предмет трябва да си се готвил много точно по този предмет. За няколко предмета това е невъзможно.
И в гимназията бях страшен литератор, имах и публикуван разказ в местно списание, ама и през ум не ми е минало да кандидатствам с литература. Че то трябваше да знаеш всички тези на Пантелей Зарев, от когото имаше томища на трудно разбираем език! В МГ, само с математика, друго не съм мислил. А можете да видите тук нещо мое в Онегинска строфа 🤣🤣
https://bg-mam.ma/p/1142714/39394947

# 142
  • София
  • Мнения: 19 555
МОН ако щат да си правят по 13 матури на година по 13 предмета, да си отчитат резултати, каквото им там душа иска. НО!! За изпит за влизане в гимназия е пълен абсурд тази промяна, пълен!!! Написах, че са кретен до кретена в тая институция, ма не знам сега дали няма да ме изтрият. Не ме докладвайте, от сърце го пиша Joy

# 143
  • Мнения: 739
Започвам да разбирам защо министърът иска да намали часовете по чужди езици за сметка на други предмети.
Резултатите на национално ниво по БЕЛ и мат на матурите в 10 клас са притеснителни.

# 144
  • Мнения: 7 683
Ама английски и въобще чужди езици се учат по западни учебници и западна методика, много различна от методиката по бел, която не е мръднала от миналия век. За руския ме учудва, но нищо чудно и там да са направили учебници за 21 век, все пак се стремят да си разширят влиянието и това е един от лостовете.
При сегашният начин на учене по БЕЛ и сегашните учебници и методика и тройно да увеличат часовете, резултатите ще са същите. Ние сме в ЧУ с 10 часа БЕЛ седмично. Всички съученици на детето мразят БЕЛ и той също( особено момчетата говоря). Учителката им е добра, но трябва да спазва рамката на МОН. Затова втория срок го записах на частни уроци. Ненавижда предмета, завърши с три петици, едната по БЕЛ, всичко друго шестици.

А за резултатите си по математика Диян Стаматов да върви да се гръмне. Но няма да го направи и пак ще плещи глупости като медийна звезда.

Последна редакция: ср, 25 юни 2025, 21:08 от Татко Мецан

# 145
  • Мнения: 739
Ама английски и въобще чужди езици се учат по западни учебници и западна методика, много различна от методиката по бел, която не е мръднала от миналия век. За руския ме учудва, но нищо чудно и там да са направили учебници за 21 век, все пак се стремят да си разширят влиянието и това е един от лостовете.
При сегашният начин на учене по БЕЛ и сегашните учебници и методика и тройно да увеличат часовете, резултатите ще са същите. Ние сме в ЧУ с 10 часа БЕЛ седмично. Всички съученици на детето мразят БЕЛ и той също( особено момчетата говоря). Учителката им е добра, но трябва да спазва рамката на МОН. Затова втория срок го записах на частни уроци. Ненавижда предмета, завърши с три петици, едната по БЕЛ, всичко друго шестици.

А за резултатите си по математика Диян Стаматов да върви да се гръмне. Но няма да го направи и пак ще плещи глупости като медийна звезда.
Гледам единствено и само националното ниво. Грозно ниско е за роден език. В чуждестранните унита (европейски) масово трябва да имаш 50+ процента, за да си минал изпита. Тоест българчетата по български са скъсани по тази скала. Не знам какво е съдържал изпитът, може пък да е бил нереално труден.

# 146
  • Мнения: 7 683
Права си.
Опитах да обясня защо според мен.

# 147
  • Мнения: 2 234
Не само, че не е труден, но е и обидно елементарен. Синът ми(7 клас), който не е литературен гений го реши на 80% и то защото не му разреших да пише резюмето, тъй като не е изучавал писането на такова. Дадох го на майтап да видя как ще се справи.

# 148
  • Мнения: 2 467
Значи чуждите езици бодат очи, а не факта, че мат е ниско. Идеята е да съсипем нещо добро, да се изравни с лошото.
А междувременно хората търсят паралелки с мат и физика и Н Я М А

# 149
  • София
  • Мнения: 1 112
Ако някой не е погледнал темата за НВО по БЕЛ в десети клас, нека да го направи, преди да коментира. Основно четене с разбиране. Нито има някакви граматически категории, нито завъртяни пунктуационни или правописни казуси. Литературна теория - съвсем семпло. Просто трябва да се прочетат три текста, да се вложи един пръст дълбочина, за да се отговори на няколко въпроса по тях и да се напише едно резюме. Плачевна история.
Ама сигурно им е много трудно и са много стресирани от учене, та са забравили да четат, това ще да е.

Априлски душ, според мен причината да няма паралелки с математика и физика е най-вече, че няма кой да преподава в тях. Училищата биха предложили търсен профил, за да привлекат ученици, ама нали виждаш какво се случва - няма кой да преподава наука.

Общи условия

Активация на акаунт