МОН - промените продължават (7)

  • 41 285
  • 736
  •   1
Отговори
# 600
  • Майничка
  • Мнения: 13 799
Самостоятелни работи, както е описано, вид самообучение, няма как да се случи у нас, защото поставя децата в неравностойното положение да разчитат на собствени сили за придобиване на информация. Не на всяко дете са дали телефон с интернет да проучва животните в свободното си време.
  Има майчета, които ще напишат дисертации на тема за петте животни, за да блесне отрочето в очите на учителката.
Скрит текст:
И може да стане като в оня виц, в който родителите нижат листа и орехи през нощта за домашно,докато учителката по трудово спи.
На моят мъж веднъж му се наложи да запоява с поялник алуминиев свещник, домашно по ТП, на което му писаха четворка. Детето беше в пети клас и вече имаше две двойки за без тетрадка и порицание пред класа. После обясни на баща си, че всички останали бащи запоили свещника, само той не бил успял, при което на него му се наложи да разрови мазето на тъщата за поялника и да сътвори произведението, оценено с четворка.

Така че, внимавайте с обърнатите класни стаи
Кой е казал, че детето трябва да търси в Интернет? Може да пита околните, да гледа предаване за природата по телевизията, да погледне в училищната библиотека (това за втория етап). Началната информация изрично казах, че се дава от учителя, може и на хартия.
С какво тези амбициозни майки ще помогнат на детето си, като свършат неговата работа? Оценява се финалното изпитване и то е много по-лесно, когато си преживял процеса, а не си назубрил изводите.
Примерът с таткото и поялника е показателен за недомислена самостоятелна работа. Ако изискването е тя да се свърши в училище, всички деца ли са разбрали как се процедира и как са се добрали татковците до свещниците? Ако работата е била за вкъщи, как знаем, че всички деца имат необходимите инструменти и материали?
А и, честно казано, ако бях на таткото, бих показал на детето как да свърши работата под мой контрол, вместо да го отменям.

# 601
  • Мнения: 2 461
Да,  gargamela, права си. Но за съжаление добрите намерения много бързо умират у нас.
Следващото домашно беше презентация как да се направи малка фирма и да се спечелят пари. Фамилията отказа да помага, домашното не беше написано и пак получи четворка

# 602
  • Мнения: 4 479
И аз обяснявам бавно и разбираемо. Simple Smile
Ако се опитваш да вкараш моите примери в твоята теза, то наистина се получават "глупости". Всяка теза си има аргументация (логически свързани твърдения) и илюстрации. Моята теза в случая беше, че ролята на частните училища се преувеличава. Илюстрацията е линкът с класацията на училищата. А "селекция" сега има във всички училища, доколкото НВО е всеобщо основание за прием.

# 603
  • София
  • Мнения: 807
В частните училища са заинтересовани и затова правят по-добър подбор на учителите. Трябва клиентите да са доволни все пак. Ако няма обаче подбор на децата по способности, няма и топ резултати на провежданите национални изпити. Може да има, но само на част от децата, а не на всичките деца от випуска. За частните гимназии важи същото, както и за основните ЧУ. Само АК и ПЧМГ правят по-сериозен подбор по способности на децата.

Последна редакция: чт, 21 авг 2025, 22:00 от Magenta2022

# 604
  • София
  • Мнения: 1 110
Аз продължавам да си чакам доказателствата как с помощта на добри учители слаби на входа ученици цъфтят и връзват.
Ясно е, че селекция има във всички училища. Ясно е и че най-добри резултати на изхода има точно там, където селекцията на входа е също с такива.
И не е необходимо да ми обясняваш какво е аргументация, а просто да подкрепиш с такава тезата си, че водещи за резултатите в образованието са учителите.

# 605
  • София
  • Мнения: 16 204
И аз обяснявам бавно и разбираемо. Simple Smile
Ако се опитваш да вкараш моите примери в твоята теза, то наистина се получават "глупости". Всяка теза си има аргументация (логически свързани твърдения) и илюстрации. Моята теза в случая беше, че ролята на частните училища се преувеличава. Илюстрацията е линкът с класацията на училищата. А "селекция" сега има във всички училища, доколкото НВО е всеобщо основание за прием.
Нали обяснихме, че ситуацията при основните училища е съвсем различна от ситуацията при гимназиите? На НВО 7 клас в топ 10 са само МГ-та и частни училища. На ДЗИ - основно държавни гимназии, до една с много висок приемен бал в 8-ми клас. Все става въпрос за училища със сериозен подбор, което показва, че децата са решаващият фактор. Да, НВО е всеобщо основание за прием, включително в БУЗЕМА, ама за каква селекция можем да говорим там?

# 606
  • Мнения: 4 479
Цитат
Аз продължавам да си чакам доказателствата как с помощта на добри учители слаби на входа ученици цъфтят и връзват.
Ама... с това упражнение се справя и AI.
Цитат
Ето какво наистина може един добър учител:

    Вдъхновява и мотивира:
    Добрият учител успява да събуди любопитство и интерес у учениците, като ги кара да учат с желание.
    Притежава отлични познания:
    Той знае в дълбочина предмета, който преподава, и може да го обяснява разбираемо.
    Комуникира ефективно:
    Добрият учител умее както да говори ясно и разбираемо, така и да слуша и да разбира учениците си.
    Адаптира се към нуждите на класа:
    Той разбира, че всеки ученик е различен и може да променя методите си на преподаване, за да отговори на различните стилове на учене.
    Осигурява подкрепа и емоционална интелигентност:
    Добрият учител създава безопасна и подкрепяща среда, в която учениците се чувстват сигурни да експериментират и да правят грешки.
    Управлява класна стая ефективно:
    Той знае как да поддържа дисциплина и да организира учебния процес по начин, който максимизира ползата за всички.
    Използва съвременни технологии:
    Добрият учител е запознат с компютърните умения и ги използва, за да обогати преподаването си.

В крайна сметка, "добрият учител може всичко" означава, че той е универсален, адаптивен и способен да трансформира живота на учениците си, като им дава знания, умения и увереност.

# 607
  • София
  • Мнения: 16 204
Ама ти сериозно ли? Joy Подканят те да си аргументираш твърдението /то дори и теза не е/, а ти пускаш отговор от ИИ.
Сега кажи и колко такива вдъхновители са ти преподавали?

Последна редакция: чт, 21 авг 2025, 22:18 от sanaka

# 608
  • София
  • Мнения: 1 110
Това не са аргументи, а празни приказки.
Или, ако ще боравим с категории от теория на науката, това е хипотеза, че чрез качествата си, учителят може да създаде учебна среда, която да повиши измеримо резултатите на учениците. Докато не ми предоставиш и доказателства обаче, това си остава само хипотеза и съответно няма аргументативна, а само декларативна стойност.
П.П. Идеята ти да ме пратиш да си говоря с джипитито е направо криндж.

# 609
  • Мнения: 4 479
Ами ... в определени случай е даже много добра идея, защото не се занимава с дребнотемие и закачки.
Приятна вечер, дами! Simple Smile

# 610
  • European Union
  • Мнения: 1 935
Моите наблюдения са, че значителна част от добрите учители са извън елитните гимназии и не "драпат" да се доберат до там.

# 611
  • София
  • Мнения: 1 110
Откога очакването да аргументираш твърденията си е "дребнотемие"?

Точно днес си говорх надълго и нашироко с джипитито:
Скрит текст:
Трябваше ми конструкция за една задача и не успявах да я измисля, та го помолих за помощ. След като пробва четири различни вариантс и все не успяваше, направи заключение, че "конструкцията съществува и ще стане с подобен подход". Докато се забавлявах да го разпитвам какво го кара да мисли, че конструкцията съществува, след като все още не е намерил успешен подход към нея и той разтягаше локуми, успях да докажа, че конструкцията всъщност е несъвместима с едно от условията и съответно не съществува.
Та на AI причинно-следставените връзки засега са му доста слаба страна. Събира словесни каламбури, които имат тематична връзка с поставения проблем, но логическата структура на цялата работа му куца. Още много има да се учи в това отношение и не само той.

# 612
  • Мнения: 960
От личните ми наблюдения съм забелязала обратнопропорционална връзка между амбицията на учениците и значението на учителите – колкото по-целеустремено и упорито е едно дете, толкова по-малко определяща роля играе учителят. И обратно – колкото по-немотивиран и незаинтересован е ученикът, толкова по-голямо е значението на учителите и на средата.
И друго наблюдение - вроденият талант с годините започва да играе все по-малка роля за сметка на упорития труд.

# 613
  • Мнения: 2 461
Не знам какво се разбира под определяща роля. Добър учител не е неуморен робот, който налива с фуния знания. Понякога ученикът може да знае повече от учителя, особено в големите класове, в университета пък съвсем,  но пак да има какво да научи. Също така няма неуморен труд, който да измести таланта, в един момент много си личи на кой му идва отвътре и кой просто е школуван.

# 614
  • Мнения: 960
Също така няма неуморен труд, който да измести таланта, в един момент много си личи на кой му идва отвътре и кой просто е школуван.
Всъщност всички провеждани изследвания по темата показват точно обратното. А талантът е една доста изследвана сфера.
Също така и историите на множество успяли известни личности са проследявани и изследвани ретроспективно и изводите са същите.
А теорията за 10 000 часа труд предполагам всеки я е чувал. Единствено по-съвремените изследвания доуточняват, че това число е средноаритметично, а не абсолютно. Талантът играе дотолкова роля, доколкото за един ще са 5 000 часа, а за друг - 15 000.

Общи условия

Активация на акаунт