МОН - промените продължават (7)

  • 41 198
  • 736
  •   1
Отговори
# 615
  • София
  • Мнения: 1 110
Не че е по темата, но последното просто не е вярно или поне не за всяка сфера. Аз съм математик и определено смея да твърдя, че с труд можеш да постигнеш определен таван и си дотам. Не казвам, че този таван е нисък,  но няма нищо общо с нивото, което можеш да достигнеш с труд и талант. Предполагам, че за изкуствата важи същото, даже вероятно в по-голяма степен.

# 616
  • София
  • Мнения: 485
@_Mishlence
В детството учителят ми по пиано /немски възпитаник, обявен за фашист и интерниран, което е сложило кръст на кариерата му/ казваше, че приносът на таланта за успеха на един пианист е 15%, останалото е труд.
-----------------------------------
@gargamela    Децата - наши,  консултациите по предмета - наша задача /?/, идеите - Ваши.  В някои елитни училища, някои елитни преподаватели отдавна експериментират. Някои отличници  се справят, но недоспиват, други разумно  го претупват с ИИ как да е за 3 или 4. Нищо против "спираловидното" , определено е голям плюс, формира активно отношение и провокира мислене, но като специалисти и педагози -  проверихте ли внимателно всичко? Учебните програми, училищните ресурси, общото ниво на подготовка и всички други влияещи фактори - съответстват ли на минимално-необходимото за успех на поредното начинание? Родителите - не сме специалисти във Вашата област,  както и да ни сортирате по други признаци.  Ако времевият график е нагоден към един вид преподаване, за да смените методиката, трябва да разбутате всичко.  Ако в единият случай за подготовката е необходим час, а в другия ден-два-три, какво правим?
 

Последна редакция: сб, 23 авг 2025, 00:28 от xxxxxx

# 617
  • Мнения: 2 461
Естествено, че важи същото. Талантът е сила, която няма как да бъде заменена само с труд.
Е, сега всичко е на степени, разбира се, но има дарба, която само Господ я е дал, не можеш да си я купиш ако щеш и с денонощно копане.
Филмът Амадеус беше на тази тема
Не че е по темата, но последното просто не е вярно или поне не за всяка сфера. Аз съм математик и определено смея да твърдя, че с труд можеш да постигнеш определен таван и си дотам. Не казвам, че този таван е нисък,  но няма нищо общо с нивото, което можеш да достигнеш с труд и талант. Предполагам, че за изкуствата важи същото, даже вероятно в по-голяма степен.

# 618
  • Шумен
  • Мнения: 342

Някаква каца без дъно е държавното образование в момента - уж много пари се отпускат, а в резултат се произвежда - все по лош "материал" /нали така ни наричат/  .

Грешите. В училището не се произвежда "лош материал".
Материалът е онова, което влиза в производството, а продуктът е онова, което излиза. Няма как да вложите лош материал и да очаквате да получите прекрасен продукт. Точка.
Как не те е срам да наричаш децата, които и да било деца, "лош материал"! Това е направо фашистко.
Няма лоши деца! Няма"лош материал ", на такова определение, отправено дори и към възрастни, и Хитлер и Гьобелс могат да завидят.

Я по-спокойно, ако обичаш! Нито аз съм измислила това определение, нито съм го приложила. Никъде не съм нарекла децата, които и да е деца, "лош материал". Цитираното от мен мнение на колегата според мен е погрешно и аз просто посочих технологичната зависимост.

И аман от авторитети, които само дрънкат отвисоко! Докато авторитетите дрънкат, през това време аз си скъсвам задника да работя с деца, които не желаят да учат, не отварят книга, за чиито родители е важно просто децата да са прибрани в училище, деца които не само не говорят български, но и не разбират какво им казвам. На тях дори приказки не им е интересно АЗ да им прочета.  И трябва да ги уча на науки разни. Така че не ми излизай с тези фашистки приказки.

# 619
  • София
  • Мнения: 803
Във връзка с труда. Ами понякога, за да полагаш повече усилия по даден предмет, е много важен учителят. Тогава резултатите в немалка степен са благодарение на учителя, който те е подтикнал към повече усилия. Някои учители наистина са в състояние да накарат децата без излишен натиск да дават най-доброто, да се стараят и да добият вяра в способностите си. Детето ни има няколко такива учители. Това, че са изискващи, не означава, че не са добронамерени и че децата не ги обичат.

# 620
  • Мнения: 4 475
Технологичният процес за производство на материални предмети не съвпада с работата с деца. Аналогията е невярна.

Magenta, така е. Единици са тези учители и това е проблем. Проблем при подбора на учители. Знам, че не навсякъде
този подбор е възможен, но поне в големите градове има достатъчно възможности за избор. Само че... изборът в системата следва технологията на пирамидата - както се избира министър, така и надолу по стълбата.

# 621
  • Мнения: 12 736
Естествено, че важи същото. Талантът е сила, която няма как да бъде заменена само с труд.
Е, сега всичко е на степени, разбира се, но има дарба, която само Господ я е дал, не можеш да си я купиш ако щеш и с денонощно копане.
Филмът Амадеус беше на тази тема
Не че е по темата, но последното просто не е вярно или поне не за всяка сфера. Аз съм математик и определено смея да твърдя, че с труд можеш да постигнеш определен таван и си дотам. Не казвам, че този таван е нисък,  но няма нищо общо с нивото, което можеш да достигнеш с труд и талант. Предполагам, че за изкуствата важи същото, даже вероятно в по-голяма степен.
Трудолюбив и талантлив е рядка комбинация. Иначе предпочитам трудолюбив, който си минава през системата без проблем, отколкото талант, който не може да се впише.

# 622
  • Шумен
  • Мнения: 342
Технологичният процес за производство на материални предмети не съвпада с работата с деца. Аналогията е невярна.

Аналогии, сравнения, определения за образователния процес много. Всеки пречупва през своята гледна точка. За някои е производствен процес, за други - бойно поле, за трети пък е поляна с цветя и рози. Но да бъда обвинена във фашизъм... това изисква извинение.

И докато тук се обсъждат почти само елитните училища, то резултатите от НВО-тата и ДЗИ-тата ще продължават да са ниски. Защото всички си затварят очите за образователния процес по селата и в кварталните училища на малките, а и на по-големите градове. Общото в тези училища е липсата на интерес към ученето, както и пренебрежителното отношение на родителите към учителите и училището като институция. И тук някои ще кажат, че пак се връщаме към ролята на учителя - "да запали искрата на знанието". Само големи приказки са това.  Когато родителят обсъжда пред детето си колко е тъпа даскалицата, аз не знам какво може да се направи. Толкова негативни мнения към учителското съсловие напоследък в социалните медии. Включително и в тази тема. Толкова съм разочарована, защото влагам душата си в тази работа.

# 623
  • София
  • Мнения: 803
Така е, не е добре родителите да плюят учителите на детето.
Но в случаи, когато даскалицата или даскала са наистина тъпи или хайде да кажем с ограничени виждания и интелектуални възможности, имат ли някакъв избор родителите? В големите градове могат да преместят детето в друго училище, а в малките?
Това, че някой работи като учител в България, достатъчен аргумент ли е да е овластен безконтролно и безкритично да оформя светогледа на детето ти, ако самият този човек е ограничен и е неспособен за тази професия.

# 624
  • European Union
  • Мнения: 1 932
"Даскал" и "даскалица" са учили прабаба ми. Децата ми ги учат учители - добри, лоши, перфектни, посредствени, все са учители. И когато някой си позволи да ги нарича "даскали", вече ми е ясен на какво ниво е.

Моите наблюдения от малко и неелитно училище са, че родителите са незаинтересовани, но в никакъв случай не са груби и не се отнасят с пренебрежение. Липсата на мотивация у децата не идва от семейството, а от множество фактори, включващи семейната среда, но също така и обществените нагласи, учебните планове и т.н.

# 625
  • София
  • Мнения: 803
За съжаление някои са си даскали (имам си достатъчно примери за такива в последните години) и не може да променим този факт като ги наричаме по друг начин. Нивото на родителите няма значение. При даскалите учат деца, не родителите.

# 626
  • Шумен
  • Мнения: 342
Отново се хващате за думите. Аз лично не се смятам за даскалица и нивото си го знам. Споменах, че това са думи на родител. А и не виждам защо думата "даскал" да е обидна. Не ми трябва някой си да ме преценява в анонимен форум или социална медия. Но след като за друго не можете да се хванете, моля.
Да, повечето родители не са груби, но е достатъчно да има един.

Това е тема за промените в МОН, а се превърна във фейсбук група. Аз приключвам коментарите. Под нивото ми е.

# 627
  • Мнения: 28
Темата беше много полезна. Искат да въвеждат толкова много новости- то промяна на броя часове, смяна на учебни програми, промяна във формата на НВО, отпадане на НВО 10 кл евентуално, предложение за матура по математика в 12 клас, искане за атестиране на учителите ежегодно. Нека оставим темата за обсъждане на важните неща, а не за общи приказки и оплюване на учители или деца.

# 628
  • някъде по морето
  • Мнения: 914
Думата "даскал" е учител на гръцки .
Защо трябва да е обидна?
Значи даскал Ботьо Петков е обида?

# 629
  • София
  • Мнения: 3 358
Не точно обидна, но в последно време думите даскалица, даскало, съдържат отрицателно значение, изричано от устата на недоволни ученици, родители и т.н. като думи жаргон

Общи условия

Активация на акаунт