МОН - промените продължават (7)

  • 41 246
  • 736
  •   1
Отговори
# 540
  • София
  • Мнения: 1 921
Голяма част от работещите родители, без баби , не могат и да искат да вземат децата преди 17,30 - 18,00 ч. А ходенето на допълнителни активности след училище, си е индивидуално решение на родителите.

В повечето случай тези активности са да се запълни времето до 18 ч. Не че не са от полза, но ако са по-рано след една нормална почивка, ще са и удоволствие.

А иначе и едно време си спомням, че имахме слаби ученици, въпреки, че нямаше какво да ги разсейва. В клас и преди и сега си е гаусово разпределение: няколко силни, няколко слаби, другите по средата.

# 541
  • Мнения: 7 683
Нищо общо няма едно време със сега. От 1 клас всички ходехме сами на училище и сами се прибирахме. Ключът от апартамента си носехме на врата като гердан, а на някои даже им стоеше под изтривалката 🤣 В началното училище имахме по 4 часа на ден. Никой не знаеше дума на чужд език. От 3 клас уж имахме задължителен руски, към края на 3 клас търсех хлебарница в чужд квартал, питах един човек, той се оказа руснак. Е, не можах да го попитам на руски 🤣 хайде нормално не съм знаел, че е "булочная", ама не можах да питам например "хлеба где продают?". В прогимназията имахме по 5 часа и то не всеки ден. До гимназия никога не съм учил по нищо и бях отличник. Митках по улиците по цял ден.
Сега не става така. И малко дете не можеш да го пуснеш само по улиците.
А като си помисля - повечето семейства се топлеха с нафтови печки, бях във Варна, там почти никъде нямаше парно. Нафтата я държахме в мазето, във варел 200 литра! Явно е нямало противопожарни изисквания. Още от предучилищна, на 6 години, слизах сам в мазата с една лейка, отварях канелката на варела, пълнех лейката до половината, защото иначе не мога да я вдигна, ами ако не успея да затворя варела и нафтата да изтече в мазето - все пак 6 годишно дете! Слава Богу, такова не се случи, после мъкна лейката в къщи, наливам я в печката, понякога и докато печката гори! Ако не гори, пускам нафта във печката, паля една хартийка и я хвърлям вътре да пламне. Аз сега моят син дето е на 13, за нищо на света не бих му поверил да прави такива неща. Можело е да се запаля, ама всички деца така правехме. Майка ми знаеше, ама като е на работа, аз на студено ли да стоя. Сега това звучи като научна фантастика 🤣
Има си методи, с които сега се справят успешно само в училище, в частните училища, и език научават, и материала знаят, и всички знаеха да четат и пишат в 1 клас, а в СС- още в ПУК. Та може, и се прави. Аз много одобрявам, че имат по 10 часа на ден в ЧУ. Иначе щеше да стои в къщи и да играе на телефона. А и в СС, и в КО повечето деца са отличници, да не кажа всички.

# 542
  • European Union
  • Мнения: 1 935
Аз пък се потрисам от твърденията, че трябва да държим децата в училище, за да не стоят на телефоните у дома. Аз съм родителят и детето ми ще стои на телефона толкова време, колкото аз му позволя. Не мога да очаквам учителите да мислят за моето дете повече от мен.

# 543
  • Мнения: 12 740
Колко деца живеят на пешеходно разстояние от училище? Колко от тротоарите са безопасни, т.е. няма някой нахал да се опита да паркира върху тях?
Затова не се пускат. Аз пуснах във втори клас да ходи и да се прибира, първият ден трима ми се обадиха, че се шляе само:))

# 544
  • Мнения: 1 272
Тази статия от Осъзнато родителство с Вал Милева обяснява много неща, ако ви е интересно:
Скрит текст:
⚠️Едно от нещата, които сериозно затруднява децата в адаптацията им към образователната среда е фактът, че тя е СТРУКТУРИРАНА среда. Съответно, онези деца, в чието отглеждане и възпитание е липсвала структура, имат най-големи затруднения.
Сега, знам, че тук голяма част от родителите ще си кажат: не, проблемът е, че методите са остарели, на децата не им е интересно, учителите нямат подход и т.н. Знам го, защото ежедневно го чувам от родителите. И то най-често от онези родители, при които тотално липсва елементарна основа във възпитанието, която да подготви детето за каквато и да било структурирана среда. Да, изброените по-горе фактори също ги има и се нуждаят от промяна, но това не отменя нашия ангажимент като родители да подготвяме и да подкрепяме децата си в процеса на адаптация към реалността, каквато е, защото само онзи, които е адаптивен и гъвкав в своята среда може да взаимодейства с нея достатъчно, за да я води към промяна.
💡Но да започнем отначало. Какво означа структурирана среда?
👉 Най-простичко казано - това е среда, в която има, последвателност и правила, които управляват и насочват взаимодействието на обществото, което я съставлява. В клас има общество и структурирана среда. На работа също. В градския транспорт, театъра и магазина също. Иначе казано - дали харесваме която и да е от системите или не - трябва да съумеем да взаимодействаме с тях.
🏫В клас децата имат ред, правила, последователност, рамки на приемливо и неприемливо поведение, авторитет, който да следват. Едва на база на тези фактори идват писането на буквички, цифрички, четене, смятане и т.н. Въпреки че днес сме свикнали, за по-лесно за нас, възрастните, да измерваме адаптивността и успеха на децата само в оценките по съответните предмети.
⁉️Как изглежда липсата на структура у дома:
👉Липса на режим или така модерното "водене по детето". Да следваме детето е важно, да се оправдаваме с това е токсично. То ляга когато му се спи (нищо, че когато е превъзбудено от захарта, часовете пред екрана или желанието на мама и татко да останат до късно навън, трудно може да се самоуспокои и да заспи. Понякога направо невъзможно). Яде каквото му се яде, защото "и ние сме живяли на филии с лютеница пък нищо ни няма" (нищо, че нито филиите някога, нито лютеницата са като днешните, на първо място, и нищо, че толкова голяма част от младите родители страдат от куп хронични заболявания, психични проблеми, репродуктивни затруднения и т.н.). Мисля, че разбирате какво имам предвид. Важно е децата да имат свобода и избор, но той трябва да е адекватен на възрастта и отговорността, която могат да носят. Нещата, които касаят здравето и развитието им са в полето на възрастните и когато възрастният прехвърля тези решения на детето, той не става "по-добър родител". Той просто бяга от зрялата отговорност, която идва с родителската роля.
👉 Родителят не е авторитет - той се води от желанията и настоенията на детето. "Знам, че не трябва да..., ама то иска" Иска екрана, който ние сме му дали. Защото това зависи от нас. Иска поредното парче торта, която ние купуваме, защото това зависи от нас. Иска да получи още безполезни играчки, които ние осигуряваме, защото това зависи от нас. Дете, което командва у дома не може да се адаптика към структурирана система така лесно. Защото в основата на уважението към всеки авторитет в живота, в това число и на учителите, започва от авторитета на родителя. Ако родителят е "малък" и се бои от гнева, сълзите или истерията на собственото си дете, той няма как да възпитава адекватно същото това дете. Двете са взаимоизключващи се.
👉 Няма задължения и последици, има само права. Характерно за всяка структурирана среда е взаимодействието с другите участници в нея, както и с нейните ресурси. Ако у дома детето е "цар", на когото всички прислугват, трудно ще се адаптира към среда на споделена отговорност, каквато е учебната. Изпълнението на задачи, уважението към другите, спазването на правила, разрешаването на конфликти, търпението и концетрацията - всичко страда, защото няма практика и подготовка у дома.
👉Липсва последователност и ясни граници и правила - детето не знае кога какво да очаква от родителя, които действа според ситуацията и настроението и не може да се позиционира адекватно. Тогава детето става хаотично, объркано, гневно или свръх тревожно, учи се да манипулира, да крие, да лъже, да бяга от отговорност.
🔔Какво можем да направим, за да подготвим детето за структурирана среда:
📍Ясен, последователен режим, съобразен с неговите нужди. НУЖДИ, не просто желания. Детето може да иска да гледа екрана с часове, но мозъкът му има нужда от друго. Може да иска още торта, но тялото се нуждае от друго. Може да не иска да си легне, но има нужда от здрав сън. Нашата задача като родители не е да изпълняваме желания, а да задоволяваме нужди. Желанията са след това. И то, когато не влизат в разрез с нуждите.
📍Интегриране на детето към дейностите на системата - с други думи - домашни задължения - подреждане, почистване, помагане с подготовката на храна, сервиране и отсервиране. Поемане на отговорност и спазването ѝ. Комуникация и решаване на спорове. Даване на идеи.  По мъничко, но редовно. За да може да се изгражда отговорност, последователнсот, търпение, уважение към общността.
📍В полза на самостаятелността, концентрацията и търпението е даването на последователност от задачи - първо това, после другото.
👉Има и една друга категория родители - при които има толкова много контрол и структура, че самостоятелността и увереността са направо осакатени. Там е необходима работа в посока тяхното изграждане и постепенно въвеждане.
💡Важно е да отбележим, че ако като родители заобикаляме отговорността да възпитаме нужните умения в децата и разчитаме, че частното училище, занималня и т.н. ще свършат тази работа вместо нас, оправдавайки ситуацията с "нуждата от индивидуален съвременен подход", това може да изглежда като временно решение, но обичайно просто затвърждава дезадаптивността в децата и е добра основа за последващи проблеми.
💡Разбира се, има много неща, с които можем да допълним и разширим тези дейности, на база на нашата специфична динамика у дома, на темперамента на детето и неговата възраст. Някои дейности са въвеждащи, подготвящи детето, а други, ако вече сме "позакъснели" - могат да бъдат коригиращи. Често с родителите изграждаме структуриран подход, базиран на конкретния етап, в който се намира детето и на целите, които сме си поставили. Важното е да има осъзнаване, че те започват първо у дома и от самите родители ❣️
С обич,
В.

# 545
  • Мнения: 7 683
Изобщо не зависи от нас. Когато ти си на работа, а детето ти е само в къщи, няма как да го спреш да не играе на телефона или на компютъра. Единици са съвестните деца, които няма да го правят. Потрисай се колкото си искаш, Кети В. За мен е добре да е 10 часа в училище, затова плащам частно, в частно училище телефоните винаги са били забранени, сутрин ги оставят в специални шкафчета и през целия ден, включително обедната почивка, не могат да ги вземат по никакъв повод, връщат им ги преди да си тръгнат. Там знам, че учи, ако беше в къщи знам, че щеше само да играе. Кой се потриса, не ме интересува. При нас това работи, при други може да е друго.

# 546
  • Мнения: 959
Що се отнася до ограничението на устройствата, едно от хубавите неща на технологиите е, че са гъвкави. В съвремието има Family link, Screen time, Parental control, а дори и простичко заключване с парола.
Аз дори обмислям вкъщи да сложа направо на рутера ограничение по часове и MAC адрес на устройствата.
С две думи - има ли желание, има и начини.

# 547
  • София
  • Мнения: 804
По мои наблюдения поне 90 % от децата ходят на детска градина преди да тръгнат на училище. Така че не разбирам каква е точно тази структурирана среда, за която трябва да ги подготвят родителите специално. До 3-годишна възраст съм сигурна, че почти всяко дете има дневен режим и родителите му дават здравословна храна, както и не му позволяват вредни за здравето неща.

Проблемите за децата в съвременното училище в България са съвсем други и са много - умора от дългото висене в училище, липса на интерес, затруднения при разбиране на материала - което също води до липса на интерес и мотивация, големи класове в основното образование, излишен материал в прогимназия - който страшно натоварва децата и води до ненужен стрес, необучени и незаинтересовани преподаватели, които нямат подход при работата с деца, и т.н.

# 548
  • Майничка
  • Мнения: 13 797
... До 3-годишна възраст съм сигурна, че почти всяко дете има дневен режим и родителите му дават здравословна храна, както и не му позволяват вредни за здравето неща.
....

Дали? Живея в близост до две относително големи заведения. Покрай едното има широк и дълъг тротоар, а в близост до другото - въртележка. Снощи се прибирах към полунощ от концерт, покрай първото все още имаше дребосъци с баланс байкове, включително и от онези с родителски контрол, колички с педали и т.н. По-големи, в градинска възраст, също имаше - кои играят, кои гледат клипчета на телефоните. Естествено, с родители, които са взели такова решение.

Другото беше затворило, но на въртележката все още имаше родители, кандърдисващи децата си да тръгват. И не, не е сезонно, през 2/3 от годината е.

Тинейджърите в прогимназиален етап масово си коментират реалити формати и сериали от предходния ден, които свършват след 22ч., а на сутринта родителите ги изсипват още спящи пред училище.
Малко са тези, които имат "дупе" да установят някакъв траен режим и да го спазват. Повечето, дори да имаме желание и добри намерения, постепенно тръгваме по линията на най-малкото съпротивление и на личното удобство.

# 549
  • София
  • Мнения: 804
Не е изобщо по темата, но аз не съм видяла много деца през есента и зимата да стоят по заведения след 22 часа. Може би през уикенда (когато е нормално да имат повече свобода) и то по-големи деца или пък малки бебета, които спят навсякъде така или иначе. Кой родител има време и пари да виси по заведенията всеки ден?
Тинейджърите и 12 часа да спят им е малко да се наспят. Тогава растат и се развиват и им трябва много сън. Нашето иска да спи по 14 часа.

Последна редакция: чт, 21 авг 2025, 15:49 от Magenta2022

# 550
  • София
  • Мнения: 1 110
Огледайте се следващия път като седнете в ресторант и ще видите поне няколко деца с таблет/телефон или друго устройство пред тях, за да внимават в чиниите и да ядат. Какво очаквате като умения за концентрация и внимание от тези деца след 2-3 години в час? Родителите им не са успели да ги научат да се хранят фокусирано, а се очаква някой да ги учи да четат и то в групова среда. Просто няма добри шансове без радикална промяна на парадигмите вкъщи и всеки родител, който връчи телефон в ръцете на бебето си от люлката, трябва да е наясно с тая работа.
Отделно, че от общественото образование не може да се очакват чудеса. Който иска индивидуален подход и специално внимание, няма как да го търси в системата на масовото образование. И това далеч не важи само за България.

# 551
  • София
  • Мнения: 486
... Има си методи, с които сега се справят успешно само в училище, в частните училища, и език научават, и материала знаят, и всички знаеха да четат и пишат в 1 клас, а в СС- още в ПУК. Та може, и се прави. Аз много одобрявам, че имат по 10 часа на ден в ЧУ. Иначе щеше да стои в къщи и да играе на телефона. А и в СС, и в КО повечето деца са отличници, да не кажа всички.  ...
Дали е правено сравнително проучване каква е сумата за обучение на един ученик в една и съща образователна степен в частно и в държавно училище?  Усещането е,  че МОН отклонява не малка част от бюджетните средства за образование и средствата идващи допълнително по линия на ЕС  - за разни уж образователни и научни "проекти" и каузи  без смисъл и реална полза. До училищата какво стига?  Дори от минималните портиерски заплати икономисват. Не дай боже извънредна ситуация. При тези заключени входове и пропускни системи, децата няма да могат да излязат от сградите.   
Някаква каца без дъно е държавното образование в момента - уж много пари се отпускат, а в резултат се произвежда - все по лош "материал" /нали така ни наричат/  .

# 552
  • София
  • Мнения: 804
Доколкото знам малко над 2000 лева на ученик се финансира от държавата за обучение на ученик в държавно училище или в частно, което ползва държавно финансиране.  В частните средната такса за обучение в момента е 15000 лева на година.

# 553
  • Шумен
  • Мнения: 342

Някаква каца без дъно е държавното образование в момента - уж много пари се отпускат, а в резултат се произвежда - все по лош "материал" /нали така ни наричат/  .

Грешите. В училището не се произвежда "лош материал".
Материалът е онова, което влиза в производството, а продуктът е онова, което излиза. Няма как да вложите лош материал и да очаквате да получите прекрасен продукт. Точка.

# 554
  • София
  • Мнения: 1 110
Мецане, няма база за сравнение между държавни и частни училища.
1. Единният разходен стандарт на ученик в държавното е 1200-1300 лв на година. Таксата в частното, дори да не ползва държавно финансиране (знаеш колко е, но за тези, които не знаят), е 12 000 - 20 000 лв на година. Нали не очакваш с 10-15 пъти разлика в бюджета да има сходни резултати?
2. В академичните частни училища има филтър на входа. Наясно си, че няма как в добро частно училище в ПУК да попадне дете с проблеми в концентрацията,  вниманието, дисциплината. Знаеш добре на какво ги изпитват и истината е, че обират някои от най-перспективните деца. Знаеш и каква подготовка кипи вкъщи за явяването на изпит за ПУК и колко много ние като родители се занимаваме с децата си,.за да се справят.
3. Частните училища имат клаузи за изключване при нисък успех или лошо поведение - нещо, което държавните/общински не могат да си позволят по закон.
4. Обикновено децата в частните училища са от семейства, за които образованието е ценност, което е определящо за средата и нагласата на тези деца.
Иначе принципно съм много съгласна с това, което пишеш.

Общи условия

Активация на акаунт