МОН - промените продължават (7)

  • 41 182
  • 736
  •   1
Отговори
# 555
  • Мнения: 7 682

Някаква каца без дъно е държавното образование в момента - уж много пари се отпускат, а в резултат се произвежда - все по лош "материал" /нали така ни наричат/  .

Грешите. В училището не се произвежда "лош материал".
Материалът е онова, което влиза в производството, а продуктът е онова, което излиза. Няма как да вложите лош материал и да очаквате да получите прекрасен продукт. Точка.
Как не те е срам да наричаш децата, които и да било деца, "лош материал"! Това е направо фашистко.
Няма лоши деца! Няма"лош материал ", на такова определение, отправено дори и към възрастни, и Хитлер и Гьобелс могат да завидят.

# 556
  • Мнения: 2 460
В момента в България лошият материал са компетентните хора, образованите хора, които се опитваха доскоро да пречат на простаците с купените дипломи и очевидните неграмотници да обърнат всичко на долнопробно бунище. За съжаление, не виждам изход от ситуацията, въпреки, че се смятах  за оптимист.
Надявам се, когато няма да има вече образовани хора да се пречкат,  добрият материал да вземат да се изядат един друг и да се миряса.

# 557
  • София
  • Мнения: 485

Някаква каца без дъно е държавното образование в момента - уж много пари се отпускат, а в резултат се произвежда - все по лош "материал" /нали така ни наричат/  .

Грешите. В училището не се произвежда "лош материал".
Материалът е онова, което влиза в производството, а продуктът е онова, което излиза. Няма как да вложите лош материал и да очаквате да получите прекрасен продукт. Точка.
И  пак прехвърлихме топката на последния в редицата. В съществуващата  система, училищата са тези, които трябва да свършат работата, след като съществена част от парите за образование  са усвоени на по-горното ниво.

# 558
  • Мнения: 4 473
Мисля, че успехите на частните в сравнение с държавните училища са силно преувеличени. Поне това показват резултатите от ДЗИ по БЕЛ (други не съм търсила) 2025 г.
Американски колеж на 6-то място. 1-ва ЧМГ на 21-во място.
https://danybon.com/obrazovanie/klasazia-dzi-bel-25/
Що се отнася до материала за структурираната образователна среда в контраст със семейния хаос (както е представен в текста), тук следва да се каже, че:
1. Структурираната среда в нашето образование съответства на епохата на индустриалната революция и фабричното производство (а в редица отношения и на тоталитарното общество) - единоначалие и съподчиненост в пирамидална структура.
2. И функциите на училището са подчинени на тази основа: а) явна учебна програма (основни познания по четене, писане и смятане); б) скрита учебна програма (която е и по-съществената) - по точност на движенията, подчиненост на безлични, усреднени правила и адаптация по монотонно повтарящия се, механизиран труд. Тя и класната стая прилича на фабричен цех с подредените един след друг чинове и деца, които гледат гърбовете на съучениците си, а отпред на катедрата учител, който монологично разказва урок. Проповед, дисциплина и тишина, а след това възпроизвеждане. (На мен винаги тая структура ми е напомняла католически храм.)
Е да, ама нито икономиката, нито обществото, нито семейството ни днес е структурирано по модела на индустриалното производство и обществото и властта от края на 18-ти и 19 век.
3. Линейното мислене (стъпка по стъпка), което се развива с четенето и писането, си има своите плюсове, но ограничава сетивата и въображението. Зад него не се вижда голямата картина и няма творческо решение на проблеми. Те, проблемите не се и виждат и не се формулират. За разлика от него спираловидното мислене се простира в множество посоки или като спирала за разширяване навън. Вместо да мислят стъпка по стъпка, движейки се в една посока, спирално мислещите  знаят, че има множество начални точки, от които човек може да приложи решението на даден проблем. Те са в състояние да преминат през многото посоки, които проблемът може да има решение, и да намерят централния корен или причинно-следствения проблем на проблема, вместо да се опитват да разрешат повърхностния симптом.

# 559
  • София
  • Мнения: 1 921
За съжаление,  и аз не съм оптимист. Тук е форум и си обсъждаме различни гледни точки. Но реалността си върви. Ето, на РУО София слагат човек, който предполагам е близка на Кастрева. Нещо ще се подобри ли? Ами не. Ще изпълнява поръчки. Директори вече гледам семейства назначават. Мъжът на едното, жената на другото училище. Може пък и двамата да са добри. Да вземат цялата рода да си назначат.

# 560
  • Майничка
  • Мнения: 13 793
За да е резултатно спиралното мислене, пак трябва да се мине някаква линейна фаза. Проблем е донякъде, че очакванията на обществото са тази линейна фаза да продължи през целия етап на образование, съответно учебните планове са структурирани така.
Има стратегии, които насърчават спираловидното мислене и една от тях е посочената от Asita "обърната класна стая" - учителят задава за домашна или самостоятелна работа материал (може и да е напълно нов и непознат) и поставя теми за размисъл, които да доведат до извеждане на признаци и обобщаване на правила, което вече да се случи в час.
И това може да се прилага във всяка степен (след като е минат някакъв линеен етап).
Примерно на децата се дава за самостоятелна работа (не от днес за утре, но примерно за 3 дни) информация за изглед, хранене, появаване на бял свят и местообитание на двайсетина животни, със задачата да ги класират по групи. Едни ще го направят според раждането, други - според храненето, трети - според броя крайници и т.н. В час се обсъждат и обобщават класификациите и реално се взема нов урок "Видове животни". Втора самостоятелна работа, примерно, "Намерете по 5 животни от група", обсъждане и изпитване. "Преподал" ли е учителят урока - не, според традиционната формула. Научили ли са децата новия материал - теоретично да, каквато е целта.
Общественото мнение би било разтроено:
1. Учителят нищо не е направил, че и изисква после, добре че децата ни са умни.
2. Учителят не си върши работата, добре че са родителите (частните учители), та децата да научат нещо.
3. Учителят си знае работата, добре е децата да се размърдат самостоятелно мозъка.
И има шанс първите две групи да са прави, ако учителят не е дообмислил процеса и ако децата нямат навика  да работят самостоятелно и чакат да им се сдъвче информация, независимо от кого.

# 561
  • Мнения: 2 460
Самостоятелни работи, както е описано, вид самообучение, няма как да се случи у нас, защото поставя децата в неравностойното положение да разчитат на собствени сили за придобиване на информация. Не на всяко дете са дали телефон с интернет да проучва животните в свободното си време.
  Има майчета, които ще напишат дисертации на тема за петте животни, за да блесне отрочето в очите на учителката.
И може да стане като в оня виц, в който родителите нижат листа и орехи през нощта за домашно,докато учителката по трудово спи.
На моят мъж веднъж му се наложи да запоява с поялник алуминиев свещник, домашно по ТП, на което му писаха четворка. Детето беше в пети клас и вече имаше две двойки за без тетрадка и порицание пред класа. После обясни на баща си, че всички останали бащи запоили свещника, само той не бил успял, при което на него му се наложи да разрови мазето на тъщата за поялника и да сътвори произведението, оценено с четворка.

Така че, внимавайте с обърнатите класни стаи

Последна редакция: чт, 21 авг 2025, 19:41 от Априлски душ

# 562
  • София
  • Мнения: 803

1. Структурираната среда в нашето образование съответства на епохата на индустриалната революция и фабричното производство (а в редица отношения и на тоталитарното общество) - единоначалие и съподчиненост в пирамидална структура.
2. И функциите на училището са подчинени на тази основа: а) явна учебна програма (основни познания по четене, писане и смятане); б) скрита учебна програма (която е и по-съществената) - по точност на движенията, подчиненост на безлични, усреднени правила и адаптация по монотонно повтарящия се, механизиран труд. Тя и класната стая прилича на фабричен цех с подредените един след друг чинове и деца, които гледат гърбовете на съучениците си, а отпред на катедрата учител, който монологично разказва урок. Проповед, дисциплина и тишина, а след това възпроизвеждане. (На мен винаги тая структура ми е напомняла католически храм.)


И наказание.... На мен пък винаги ми е напомняла на военно образувание.
Нашият начален учител беше обърнал обучението в казарма. Най-тъпо беше като детето ми обясняваше, че еди какво си не е правилно да се каже/формулира по друг, различен от начина, по който ги учи господина. Имаше си и заплахи, скрита и гадна манипулация на децата, и масови наказания, и внушения, че всяко дете е виновно за нещо и той ще открие какво е това. И други страшни глупости, ама нали е началникът - значи е прав. Обаче повечето родители смятаха, че така трябва и че господинът ще вкара децата им в правия път. Лошото е, че малките деца нямат никаква защита срещу подобни хора и тук трябва вече наистина да се намесят родителите.

# 563
  • София
  • Мнения: 1 110
Мисля, че успехите на частните в сравнение с държавните училища са силно преувеличени. Поне това показват резултатите от ДЗИ по БЕЛ (други не съм търсила) 2025 г.
Американски колеж на 6-то място. 1-ва ЧМГ на 21-во място.
https://danybon.com/obrazovanie/klasazia-dzi-bel-25/


Гледай класацията за НВО 7, там частните училища и МГ са абсолютни лидери и по математика, и по БЕЛ. След седми клас е по-различно благодарение на филтъра - изкарвайки добри резултати на НВО, децата могат да попаднат в добра среда дори в общинско/държавно училище и от тази гледна точка инвестицията в частно образование не е така оправдана (а пък единственото частно училище с по-висока летва на входа е АК).
В първи клас няма как да избереш обществено училище с добра среда и затова си заслужава да плащаш за такава.
Изобщо, всички статистики показват, че най-добри резултати имат училищата с най-прецизна селекция на децата на входа - МГ и  частни след 7-ми клас, АК и високобалови общински/държавни след 12-ти. Така че добрите училища ги правят добрите деца - умни, дисциплинирани, мотивирани, учещи, активни. Пък после ми обяснявайте как нямало лош материал и как всичкият материал бил добър. Това са глупости на търкала и си личи още от детската площадка.

Последна редакция: чт, 21 авг 2025, 20:18 от hatred

# 564
  • София
  • Мнения: 803
Еее, хайде да не говорим такива неща за децата, не е гот. Да си отличник и съвестен ученик не те прави повече от другите. Най-малкото няма равен старт и равни условия за всички.
А и има и толкова по-смислени и хубави неща в живота. Той продължава и след училище. Нека сме по-смирени и да не смятаме себе си и децата ни за по-добри от другите. Да, трудно е, но поне да опитваме да го осъзнаем.

# 565
  • София
  • Мнения: 1 110
Нищо лошо не съм казала за децата с ниски резултати на НВО. Просто изясних причинно-следставените връзки по темата резултати от НВО/ДЗИ и държавни/частни училища, защото на Katya_I ѝ бягаха.

# 566
  • Мнения: 4 473
Цитат
Така че добрите училища ги правят добрите деца - умни, дисциплинирани, мотивирани, учещи, активни.
Тцъ! Добрите училища ги правят умните учители, разбиращи и отдадени на мисията си. Добрите деца са бонус.  Simple Smile

# 567
  • София
  • Мнения: 16 199
Цитат
Така че добрите училища ги правят добрите деца - умни, дисциплинирани, мотивирани, учещи, активни.
Тцъ! Добрите училища ги правят умните учители, разбиращи и отдадени на мисията си. Добрите деца са бонус.  Simple Smile
Тц, добри и слаби учители има навсякъде. Точно децата имат най-голямо влияние върху нивото на училището. Селектирани деца - високи резултати. Особено в гимназиален етап.

# 568
  • на земята
  • Мнения: 4 161
Здравейте,ще има  ли последно промени ДЗИ 7 клас и какви ще бъдат?И от кога ще влезнат в сила?Къде мога да прочета?
Благодаря много!
п.с.не съм чела темата назад

# 569
  • София
  • Мнения: 16 199
Ще има промени в НВО 7 клас по математика и ще важи за набор 2012. Става интегрирано, като ще включва 6 задачи, които би трябвало да комбинират знания от природните науки и географията. На практика обаче ще си е пак математика. https://www.mon.bg/project-document/proekt-na-zapoved-za-opredel … 2025-2026-godina/

Общи условия

Активация на акаунт