МОН - промените продължават (7)

  • 41 306
  • 736
  •   1
Отговори
# 525
  • Мнения: 4 480
Цитат
Учителите са хора, които насочват, показват, разясняват и обясняват неясните моменти от учебниците след като учениците са прочели урока.
Много се впечатлих от това изречение. Значи ... учениците си четат предварително уроците, а в училище ходят само на консултация - ако нещо не са разбрали в самостоятелната работа. Ще излезе, че училището дублира системата на частните уроци. И като се има предвид, че "истински добрите учители" са не повече от 10% в едно средно статистическо училище, картината на резултатите се прояснява.  Авторката с "емпиричните опити" е забравила да добави функцията на училището като изпитваща институция и пъзелът се нарежда. 
Мноого сме я закъсали, много!!! Smirk

# 526
  • Пловдив
  • Мнения: 1 144
Урокът се преподава, ученикът слуша в час, след това чете вкъщи и отива в училище да пита, ако нещо не му е ясно.
Ние така сме учили.
Изпитването е накрая.
Що се заяждате?
Дадох ви друга гледна точка - очакванията са ви погрешни.
И на другата потребителка отговарям - да, излишно е 7-8 часовото висене в училище. И за 5ч може да се постигне чудесен резултат.
С нетърпение чакам промяна на задължителния престой в училище. Дано да се случи.

# 527
  • Мнения: 69
И друг път съм давала пример с личните лекари, които имат около 1500- 2000 регистрирани пациенти. Как успяват да ги познават всички, да ги ваксинират, да попълват картони, преглеждат, пишат болнични и извинителни бележки, пишат рецепти, дават направления, подготвят всякакви безумни бележки, които се изискват от училищата и детските градини. На всичкото отгоре отговарят и на телефонни обаждания. През зимата, при грипните вълни, не са върнали никой. Как така един учител, за цяла година не може да обърне внимание на всяко от 25-26 деца и да ги научи да четат? Ако дете има по-сериозни дефицити, то си има предвидени ресурсни учители, които трябва да го поемат. А отделно и много ученици ходят на занималня, където не е ясно на какво точно ги учат. Ако учител не може да научи учениците, без сериозни дефицити, да четат в първи клас, то по-добре да се закрият училищата, защото от тях няма никакъв смисъл. Не познавам дете, което да повтаря първи клас.


Ключовата дума е "групово" - личните лекари не работят с тези 1500-2000 души групово. Гарантирам и че не ги познават всичките. Така че сравнението е неуместно. С това не казвам, че учениците не трябва да получават индивидуално внимание. Нито казвам, че учителите не желаят да го дадат. Желаят, но структурата на учебното време е такава, че не се получава. Имаш 35-40 минути за часа, след него имаш 10 минути да се подготвиш за следващия (а и въздух да си поемеш, до тоалетна да отидеш и т.н.),  а и някой родител ти звънне по телефона - ето ти заминали са десетте минути. След последния час учениците си тръгват. Така че възможностите за индивидуална работа са силно ограничени. А и цялата ни система не е изобщо ориентирана към това. Просто трябва да има промени в друга посока -  по-малко ученици, повече време за упражнения и индивидуална работа. Образователните стандарти да са за по--голям период от време (не за една уч. година), защото всяко дете се развива различно и учи различно. Да се даде свобода на учителите и солидна професионална подкрепа. Абе нещата се знаят, ама няма кой да намери смелост да ги направи. Затова сега се занимаваме с далеч по-маловажни промени.

п.п. Не сте виждали да се повтаря първи клас, защото по закон до 4 клас не се повтаря. Децата, които не се справят, така си вървят през системата от клас в клас.

Последна редакция: вт, 19 авг 2025, 12:29 от Magestie

# 528
  • Мнения: 108
Здравейте, ако промените се гласуват чак октомври-ноември, възможно ли е НВО в 10-ти клас да отпадне още за тази учебна година ('25-'26)? Или това важи, само ако се приеме етапът да приключва с 8-ми клас?

Последна редакция: вт, 19 авг 2025, 13:37 от KaliAna7

# 529
  • Мнения: 415
Гнилото е, че сега първо деца в 1. клас казват на учителите, че без тях нямало учителите да имат работа и те ще правели каквото си искали. След това идва моментът, в който учителят прави забележка на безценното - един, два, три пъти, говори с родителя и той е на мнение, че проблемът е в учителя, той вкъщи с детето проблеми няма, а детето, виждайки, че последствия няма да има, става все по-неконтролируемо в час и към него се присъединяват следващите. Че как да има, като е по цял ден, до късна среднощ на телефон. Много учители използват купища игри и интерактивни методи, за да е интересно в час, ама то ученето изисква и собствени усилия. 24-26 деца в първи клас, 35 мин. Четат първо всички заедно, след това един по един. Задачата е колко минути на дете се падат, които учителят може да отдели, за да работи само с едно конкретно дете и да го слуша как чете. Следобед - всички на занималня, че няма кой да ги гледа вкъщи - 2 часа за самоподготовка по 35 мин., в които трябва да се напишат домашните и да се прочете урока от всяко дете. Колко минути се пада за самостоятелно четене на това дете? Отиват вкъщи и се сяда на телефона, букварът не се отваря, а в много от семействата не се говори и на български. Е, в края на 1. клас колко от децата ще са се научили да четат гладко, ако нямат дефицити, че то тогава се проявяват и скритите проблеми - дислексия, дискалкулия и пр. Колко от родителите ще обърнат внимание и ще вземат мерки?
Отговор: в 5. клас без пропуски достигат онези деца, които в първи клас са били подкрепени и от родителите. Онези, които искат въпреки средата вкъщи да постигнат нещо, ходят на консултации и има някакъв шанс да стигнат в 5. клас с някакви пропуски, но все още не са затънали. Има обаче и една голяма група, която достига в края на 4. клас с много, много пропуски, която не чува родител, която не изпълнява вече нищо, което родителят казва, защото той отдавна е загубил авторитета си пред тях, а родителите се сещат, че е трябвало да обърнат внимание някъде в началото на 1. клас може би.
София не е България. В малките села и градове на много места НЕ се говори български извън сградата на училището. А и в София и другите големи градове училищата вече са СЕГРЕГИРАНИ. Делегираните бюджети успяха много добре да разслоят училищата на такива, в които се постигат резултати и такива, в които резултатите били нулеви, защото заинтересованите родители драпат за там, където нивото е високо, на другите им е все тая.

Стига с тази родителска подкрепа. Полудявам, като чуя за тоя. Родителите работят по цял ден, имат дежурства някои от нас, пътуват. Ако постоянно подкрепям вкъщи, не че не го правя, кога да се свърша служебните задължение, за домашните изобщо не говоря. Аз съм набор 80. Майка ми не знаеше в кой клас съм. Слава Богу, успешна и реализирана съм, но мога да кажа със сигурност, че от класа ми тогава, нямаше неграмотно дете. Крайно време е учителите да си застанат на място и да си свършат работата и да разберат от МОН, че не всички майки си гледат децата вкъщи, има и такива, които работят.

# 530
  • София
  • Мнения: 16 206
Здравейте, ако промените се гласуват чак октомври-ноември, възможно ли е НВО в 10-ти клас да отпадне още за тази учебна година ('25-'26)? Или това важи, само ако се приеме етапът да приключва с 8-ми клас?
Аз досега не съм видяла промяна, която да предвижда отпадане на НВО 10-ти клас.

# 531
  • Мнения: 108
Ясно. Само обсъждат...

# 532
  • Мнения: 159
Урокът се преподава, ученикът слуша в час, след това чете вкъщи и отива в училище да пита, ако нещо не му е ясно.
Ние така сме учили.
Изпитването е накрая.
Що се заяждате?
Дадох ви друга гледна точка - очакванията са ви погрешни.
И на другата потребителка отговарям - да, излишно е 7-8 часовото висене в училище. И за 5ч може да се постигне чудесен резултат.
С нетърпение чакам промяна на задължителния престой в училище. Дано да се случи.
Как всеки ученик ще пита, ако не му е ясно? Нали няма време за индивидуален подход? Знаете ли колко ученици се осмеляват да питат, ако нещо не им е ясно? Точно николко. Най-често при питане в час, ученикът бива скастрен от учителя, че му губи времето и не може да си предаде урока, или че трябва да го знае, или че задава глупави въпроси.

# 533
  • София
  • Мнения: 1 922
Да, но осемчасовото стоене е факт и няма изгледи да се промени. От днешна гледна точка малко съжалявам, че не намерих някоя пенсионерка да седи с детето следобяд.

# 534
  • София
  • Мнения: 486
Децата са различни и едни запомнят още в час, други имат нужда от 3-4 часа след това за упражнение. Едни ще се оправят сами от първи клас с ученето, други и до 7. клас ще им трябва помощ, на едни и при 30 деца всичко ще им е ясно, на други сами срещу учителя пак ще имат нужда от много повторения, докато схванат. Докато училището е масово, докато не се повтаря до усвояване на базови знания и се разчита на 35. мин в час учителят да обърне индивидуално внимание, за да се научи детето да чете, резултатите ще са вечно такива.
Така е, но това, че точно децата, които са отлични ученици имат нужда от частни уроци в сегашната система -  от където и да го погледнеш е абсурдно.
Едно е да има нужда от допълнителни занимания с деца, които изостават по някаква причина /домашна, здравословна, емигранти .../, друго е деца, които  нямат никакви проблеми в развитието да бъдат изнудвани да ходят на частни уроци, за да усвоят неща, които ще забравят набързо след изпитите. И  всичко това отнема времето за движения, почивка, допълнителни занимания по интереси, отразява се на здравето, психиката. И точно когато всички пледират за равнопоставеност и какво ли още не, изкуствено  поставяме в неравностойно положение децата от семейства с ниски доходи.   И нито едно НПО - с метли, без метли, не се сеща за това. Нито един юрист не повдига въпросът за конфликт на интереси.  За какво плаща държавата в крайна сметка?
---
Сега децата знаели повече. Естествено. Но не благодарение на образователната ни политика, а благодарение  на общочовешкото развитие, на напредъка на технологиите, на огромната  промяна  в обкръжението, в което живеем.  И въпреки всичко това - издънки на четене с разбиране. Как така? Училището трябва да даде човешкото - да са грамотни, да са мислещи, да могат да отделят достоварното от недостоверното, да са част от обществото, а всичко останало го има в нета.
Към учителите в нашето училище мога да изпитвам само благодарност, съдействаха активно за подготовката,  консултираха допълнително,  но системата не могат да отменят.

Последна редакция: ср, 20 авг 2025, 00:39 от xxxxxx

# 535
  • European Union
  • Мнения: 1 937
Да, но осемчасовото стоене е факт и няма изгледи да се промени. От днешна гледна точка малко съжалявам, че не намерих някоя пенсионерка да седи с детето следобяд.
Вие сте били късметлии с осем часа само. На нас не ни даваха да вземаме децата преди 17 часа, при започване в 8. Едното дете беше на занималня, а другото - на целодневно обучение. Това в началното училище. Малко си отдъхнахме със 7-часов престой в прогимназията и в гимназията пак е зле.

И никой не разбира, че повече висене в училище не е равно на по-високо качество на обучение. По едно време искаха и учебната година да удължават. Не я удължиха, но орязват ваканциите.

# 536
  • Мнения: 4 480
xxxxxx, именно от НПО идва съпротивата и срещу сегашните безумни промени в образованието ни. В т.нар. дискусии, режисирани от МОН, а също в НС, точно те, доколкото ги допуснаха, повдигаха важните въпроси на сегашния проектозакон. Друг е въпросът, доколко МОН се вслушва в тях и доколко тяхното мнение достига до ТВ.
https://progresivno.org/edu-policies/
   
Скрит текст:
Асоциация Родители
    Национална мрежа за децата
    Институт за прогресивно образование
    Сдружение „Образование без раници“
    Сдружение „Образование България 2030“
    Фондация „Заедно в час“
    Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, координатор на Националния център за безопасен интернет
    ЦМЕДТ „Амалипе“
Що се отнася до конфликта на интереси при учители и ролята на юристите, това не може да стане без конкретни доказателства, които сега се премълчават по разни причини.

# 537
  • София
  • Мнения: 1 922
Ами да, в грешка съм, всъщност по 10 часа. От 8 до 17 и после един час директно някакво платено занимание в училище - балет, танци. Аз можех да я прибирам след 18ч. , защото съм на работа. Това от 1. до 4. клас. Със сегашен поглед ми се струва лудост как съм го причинявала. И почти всички бяха така. Да е имало единици да са ги взимали в 17ч.

# 538
  • Мнения: 1 272

Стига с тази родителска подкрепа. Полудявам, като чуя за тоя. Родителите работят по цял ден, имат дежурства някои от нас, пътуват. Ако постоянно подкрепям вкъщи, не че не го правя, кога да се свърша служебните задължение, за домашните изобщо не говоря. Аз съм набор 80. Майка ми не знаеше в кой клас съм. Слава Богу, успешна и реализирана съм, но мога да кажа със сигурност, че от класа ми тогава, нямаше неграмотно дете. Крайно време е учителите да си застанат на място и да си свършат работата и да разберат от МОН, че не всички майки си гледат децата вкъщи, има и такива, които работят.
Аз съм малко по-стара. Майка ми не знаеше какво съм учила и никога не е знаела, ама в часа муха да бръмнеше и се чуваше, а цял следобяд най-интересното беше да чета книги, че на занималня ходеха само тези, които имаха  нужда от наваксване и допълнителна помощ. Останалите от първи клас трябваше да се оправят сами и да придобият навици за самостоятелно учене още от 1. клас, а  не тепърва в 5., а на места и чак в гимназията. Ваканциите нямаше също много опции, които да те  разсейват да си свършиш и нещо за училище/четене на книги най-вече.
Сега моите деца имат компютри (аз за първи път работих на компютър в 11. клас в ЕГ), имат целодневни детски канали по телевизията, имат клипчета тук и там. Ако ги оставя без да знам какво правят, като всеки нормален човек няма да  предпочетат да вършат нещо, което изисква усилия, та родителят е този, който трябва да постави границите и да изисква и да следи дали не хитрува детето. Ако прави това, няма нужда да учи с него, но да не знаеш, че детето ти не е написало една страница в тетрадката и не е прочело един ред извън това, което е в училище, а учителят те е уведомил най-малкото през Школо, ама ти не си го видял, защото Школо не ползваш и за теб трябва на вайбър, а за другия пък във Фейсбук, а за третия на друга платформа, ами и Господ няма как да помогне в този случай. Учителят е направил каквото може, добре или зле при група от 24-26 човека щом има деца, които са разбрали и са научили, значи е свършил работа.
Отличниците НЯМАТ нужда от допълнителни уроци, ако оценките им са реални, защото когато имаш от 2 до 6, шестицата на едно дете може да е 10 при друго, ама и двете получават 6, защото минимумът за постигане на 3 е 30%, докато в цял свят е 51% и това е умишлено заложено да е така и ако учител заложи скалата на 51% в държавно училище за 3 и идва директор, РУО, уведомено от някой любезен родител и му разказват играта и до там. Не знам кой го е измислил това, че отличниците трябва да ходят на частни уроци, но е факт, че точно те ходят, за да се класират в селективни училища, където да се дърпат сами в групата. Децата в по-слаби класове и училища и с по-слаби резултати, където има много избор от всякакви варианти за образование в големите областни градове НЕ ходят. Все им е тази, а в малките градове и села и да ходят, и да не ходят, училището е едно и все ще ги приеме всичките и всичките ще стигнат до 12. клас и чак на ДЗИ слабите ще отпаднат. До 12. клас ще се бутат, ще са изгубили отдавна нишката, защото образованието е с надграждане и веднъж като изпуснеш, след това трябват много усилия и вътрешна твоя собствена мотивация, за да наваксаш, ще пречат и на другите, но ще вземат шофьорска книжка в 10. клас и после може и сами да се откажат.
Образованието  е преди всичко личен труд и вътрешна мотивация, като до към 7. клас може и да е външна мотивацията - от възрастен/родители, от приятели/да са заедно и пр., но след 7. клас който и учител да застане и на какъвто и клоун да се прави, защото нали трябва да е забавно, ако ти нямаш желание, няма да стане нищо.
Родителите трябва да сме партньори с учителите, а не вечно в опозиция и да гледаме само нашето дете, защото то е едно с нас, друго с баба и дядо, трето в обществото. Едно време цялото общество коригираше общественонеприемливо поведение като да чупиш токущо сложените пързалки и люлки, сега най-много и теб да те набият родителите на рушащите. Още помня в 1. група как учителката на детето ми беше изненадана, че се интересувам и какви бели е направило детето ми през деня, а не само дали е яло и спало и съм била единствената. Там още се поставят основите и ако се работи в екип, то това е само в интерес на децата.

Последна редакция: ср, 20 авг 2025, 12:02 от AsitaNew

# 539
  • Бургас
  • Мнения: 666
Голяма част от работещите родители, без баби , не могат и да искат да вземат децата преди 17,30 - 18,00 ч. А ходенето на допълнителни активности след училище, си е индивидуално решение на родителите.

Общи условия

Активация на акаунт