МОН - промените продължават (7)

  • 41 332
  • 736
  •   1
Отговори
# 510
  • Мнения: 818
Гнилото е, че сега първо деца в 1. клас казват на учителите, че без тях нямало учителите да имат работа и те ще правели каквото си искали. След това идва моментът, в който учителят прави забележка на безценното - един, два, три пъти, говори с родителя и той е на мнение, че проблемът е в учителя, той вкъщи с детето проблеми няма, а детето, виждайки, че последствия няма да има, става все по-неконтролируемо в час и към него се присъединяват следващите. Че как да има, като е по цял ден, до късна среднощ на телефон. Много учители използват купища игри и интерактивни методи, за да е интересно в час, ама то ученето изисква и собствени усилия. 24-26 деца в първи клас, 35 мин. Четат първо всички заедно, след това един по един. Задачата е колко минути на дете се падат, които учителят може да отдели, за да работи само с едно конкретно дете и да го слуша как чете. Следобед - всички на занималня, че няма кой да ги гледа вкъщи - 2 часа за самоподготовка по 35 мин., в които трябва да се напишат домашните и да се прочете урока от всяко дете. Колко минути се пада за самостоятелно четене на това дете? Отиват вкъщи и се сяда на телефона, букварът не се отваря, а в много от семействата не се говори и на български. Е, в края на 1. клас колко от децата ще са се научили да четат гладко, ако нямат дефицити, че то тогава се проявяват и скритите проблеми - дислексия, дискалкулия и пр. Колко от родителите ще обърнат внимание и ще вземат мерки?
Отговор: в 5. клас без пропуски достигат онези деца, които в първи клас са били подкрепени и от родителите. Онези, които искат въпреки средата вкъщи да постигнат нещо, ходят на консултации и има някакъв шанс да стигнат в 5. клас с някакви пропуски, но все още не са затънали. Има обаче и една голяма група, която достига в края на 4. клас с много, много пропуски, която не чува родител, която не изпълнява вече нищо, което родителят казва, защото той отдавна е загубил авторитета си пред тях, а родителите се сещат, че е трябвало да обърнат внимание някъде в началото на 1. клас може би.
София не е България. В малките села и градове на много места НЕ се говори български извън сградата на училището. А и в София и другите големи градове училищата вече са СЕГРЕГИРАНИ. Делегираните бюджети успяха много добре да разслоят училищата на такива, в които се постигат резултати и такива, в които резултатите били нулеви, защото заинтересованите родители драпат за там, където нивото е високо, на другите им е все тая.
Най-точният коментар.
Едно време учехме стихотворения и четяхме книжки и това ни бяха едни от малкото забавления. С нетърпение чаках лятото за да мога по цял следобед да препрочитам и малкото детски книжки, които имах. Нямаше нищо по тв, дори чак вечер си спомям, че започваха да предават нещо. Преди това цял ден “звездички” на екрана имаше. За детски филмчета абсурд. Сънчо и Милион и едно желания - веднъж месечно /май така беше/.
На родителските срещи, майка ми е споделяла, че никой от родителите не смее да упрекне учителя. Винаги непослушните ги превъзпитаваха вкъщи и после бяха по -ниски от тревата, поне известно време. 
Първата родителска на дъщеря ми в 1ви клас поне 5-6 родителя закъсняха и влязоха без да кажат дори извинете. Почнаха да местят столове да говорят, телефони звънят.
Дойде ред на госпожата да каже как се справят децата. Искахме поименно да чуем за всяко дете. Съвсем деликатно госпожата се опита да каже, че едно от момичетата говори в час, разхожда се и не слуша какво говори учителя.
Коментарът на една от закъснелите майки /по случайност майка на това дете/ знаете ли какъв беше?
Ами тя е много общителна затова, такава си е какво да я правиш…. И така си остана общителна…
На един от татковците единственото изказване беше - Ние нали ви плащаме заплатите - вие трябва да се оправяте с децата.
И така. Само малко примери са това, но е масово.
И да има издънки учители, но основна вина за това, в което се превръщат децата ни сме именно ние родителите.

# 511
  • Мнения: 2 461
В интерес на истината, така е, родителите са тези, които отговарят за децата си. Моето дете се научи да чете вкъщи, математиката я научи вкъщи, география знае от баща си, история също. Английски научи само, от интернет.
 На училище ходи да търпи булинг от любимците и протежетата на учителя по математика, който беше голяма клечка в училището . Сега ще видим как е в елитната гимназия, в която я приеха, благодарение на парите, които налях по частни уроци.
 Като всяка държавна институция, така и всяко училище зависи от личността на директора. Колкото по-прост и корумпиран директор, толкова повече гнили ябълки има сред учителите. А гнилите ябълки си имат техни протежета, или просто не си мърдат пръста да поддържат дисциплина в час, създава се нетърпима атмосфера, и го отнасят кротките деца с родители, които не правят пътеки до РУО да се оплакват, а търпят докато не прелее чашата, като тогава просто си преместват детето другаде. И като се преместят кротките деца и ето ти я, сегрегацията

Последна редакция: пн, 18 авг 2025, 14:54 от Априлски душ

# 512
  • Мнения: 4 480
Значи... като прочета "деца с дефицити" и ми причернява пред очите... Не знам какъв е смисълът на учителството за човек с такава терминология. Angry
Да напомня - статията, която постнах, посочва 202 училища с близо 4000 ученици, независимо от големината на населеното място!

# 513
  • Мнения: 1 272
А, гнилото е също, че проблеми с учители ИМА.
 Когато учител къса контролно на дете, защото пишело едро и не можело да влезе в квадратчето за отговор, и му пише двойка, какво правим?
И не става въпрос за мамино златно, а за отношение. И като се оплачеш на директор и ти кажат, да знаем, но нямаме учители, оправяйте се?
 А когато учител върти бизнес с частна занималня с децата от собствения клас, това какво е? Не гнило? И лекичко принуждава незаписалите се да се запишат с преднамерено лошо отношение?
 Съжалявам, но монетата има две страни.

Много родители тичат да се разправят с учители, защото имат лош опит с такива, имат прецедент на несправедливо, корупционно или направо преднамерено лошо отношение на учител към дете, което е излязло извън нормата на приличие и не е имало разбиране от ръководството.
Не отричам, че има проблем с учителите. Години наред такива ставаха, които не ги приемаха нищо друго, защото професията беше низвергната и нископлатена. Сега пък такива особено в провинцията стават заради заплатата и то протежета на някого, защото  там това е най-високата заплата.
За мой късмет до момента мога само да кажа благодаря на учителите на децата ми за усилията, които полагат да ги научат, защото ми е ясно, че не всичко им  е интересно, че не всичко ги вълнува и много от ученото никога няма да им влезе в употреба, ама и много от сега няма как да знаят дали ще им потрябва. И не съм дала една стотинка за подготовката за гимназия, а и преди това,  но трябва да вмъкна, че до 4. клас следях дали наистина покриват някакви изисквания, като ги пращах на състезания с деца от цялата област, за да видя къде се намират, а след 4. клас учат в училища със силноселектиран изпит за прием и много си личи. В кварталното училище, от където тръгнаха, останаха децата, чиито родители в първи клас обясняваха, че "то таткото трябвало да се погрижи детето да напише 10 примера, ама той отишъл някъде си" и то пред първокласника или пък говореха на ти и малко име на учителя, все едно са първи приятели и пак си пролича на НВОтата.

# 514
  • Мнения: 818
Цитат
Години наред такива ставаха, които не ги приемаха нищо друго, защото професията беше низвергната и нископлатена.
Точно така. Педагогика отиваха да следват най-слабите ученици във випуска, които приемаха с ниска диплома или с някоя 3-ка по милост. Мисля, че дори имаше период, когато приемаха и с двойки, само и само да не закрият специалностите.
Не казвам, че всички са така. Има много хора, за които все още тази професия е призвание.
Години наред заплащането беше нищожно (съвсем до скоро беше така). А за големите градове като София заплатите на учителите все още са ниски.
Запитайте се искате ли вашите деца да станат учители? А децата ви биха ли искали?
И в случая не само ниското заплащане ще е фактор за отрицателния отговор...

# 515
  • Мнения: 159
Гнилото е, че сега първо деца в 1. клас казват на учителите, че без тях нямало учителите да имат работа и те ще правели каквото си искали. След това идва моментът, в който учителят прави забележка на безценното - един, два, три пъти, говори с родителя и той е на мнение, че проблемът е в учителя, той вкъщи с детето проблеми няма, а детето, виждайки, че последствия няма да има, става все по-неконтролируемо в час и към него се присъединяват следващите. Че как да има, като е по цял ден, до късна среднощ на телефон. Много учители използват купища игри и интерактивни методи, за да е интересно в час, ама то ученето изисква и собствени усилия. 24-26 деца в първи клас, 35 мин. Четат първо всички заедно, след това един по един. Задачата е колко минути на дете се падат, които учителят може да отдели, за да работи само с едно конкретно дете и да го слуша как чете. Следобед - всички на занималня, че няма кой да ги гледа вкъщи - 2 часа за самоподготовка по 35 мин., в които трябва да се напишат домашните и да се прочете урока от всяко дете. Колко минути се пада за самостоятелно четене на това дете? Отиват вкъщи и се сяда на телефона, букварът не се отваря, а в много от семействата не се говори и на български. Е, в края на 1. клас колко от децата ще са се научили да четат гладко, ако нямат дефицити, че то тогава се проявяват и скритите проблеми - дислексия, дискалкулия и пр. Колко от родителите ще обърнат внимание и ще вземат мерки?
Отговор: в 5. клас без пропуски достигат онези деца, които в първи клас са били подкрепени и от родителите. Онези, които искат въпреки средата вкъщи да постигнат нещо, ходят на консултации и има някакъв шанс да стигнат в 5. клас с някакви пропуски, но все още не са затънали. Има обаче и една голяма група, която достига в края на 4. клас с много, много пропуски, която не чува родител, която не изпълнява вече нищо, което родителят казва, защото той отдавна е загубил авторитета си пред тях, а родителите се сещат, че е трябвало да обърнат внимание някъде в началото на 1. клас може би.
София не е България. В малките села и градове на много места НЕ се говори български извън сградата на училището. А и в София и другите големи градове училищата вече са СЕГРЕГИРАНИ. Делегираните бюджети успяха много добре да разслоят училищата на такива, в които се постигат резултати и такива, в които резултатите били нулеви, защото заинтересованите родители драпат за там, където нивото е високо, на другите им е все тая.
Как така учител е може да обърне индивидуално внимание на всяко дете? Вие сериозно ли? Началните учители са всеки ден по 5-6 часа, с 25-26 деца, цяла година и вие твърдите, че този учител не може да обърне внимание на всеки ученик. То, сигурно в килийните училища един учител е успявал да научи повече деца да четат. А за дисциплината в часовете отговарят учителите, има достатъчно наказания, които могат да приложат към учениците. И да, училището е за всички деца - и на възпитани и на невъзпитани (колкото и субективно да е това) родители. Въпросът е защо не може даже да научи учениците в първи клас да четат. Ако някои деца имат "дефицити", то има един куп ресурси учители.

# 516
  • Мнения: 1 272
Без да съм учител, само от наблюденията над моите деца по време на КОВИД, твърдя, че НЯМА време учителят да обърне индивидуално внимание на всяко дете, а в килийните училища нямаме данни, че са имали същите постижения, които се очакват в сегашното общество и твърдя, че много от децата сега са много по-напред от нашето поколение и като знания и като умения, но много и нямат никакви знания и умения, защото нямат търпение и все по-често се срещат дефицит на вниманието, хиперактивност, дислексия, дисграфия и още в един клас и всички те имат нужда от индивидуално внимание и различно време.
Официално 3 деца със специални образователни потребности, като тук трябва да влизат и тези, които са изявени, а не само тези, които са изоставащи, е максимумът по наредба, но само ако са с документ, а те масово нямат документи и НЕ работят с допълнителни учители, защото така са преценили родителите им и няма сила, която да накара който и да е родител да обяви или не детето си със специални образователни потребности. За мен моите деца бяха ощетени, защото бяха напреднали, за други родители техните пък бяха ощетени, защото вървяха с доста по-бавно темпо. В училище се работи със средното ниво на класа при 24-26 деца, а знанията и уменията, които трябва да се усвоят са на санитарен минимум извън училищата със селекция.
Учениците нямат само четене, в 1. клас имат средно 2 часа БЕЛ, което включва 35 мин. четене и 35 мин. писане. Останалите часове са 35 мин. математика (някой смятат бързо, ама като дойдат до текстовите задачи и това, че не могат да четат с разбиране бави и другите, които могат), 35 мин. човеци някакви или родинознание. За да обърнат внимание и да си свършат работата в 1-4 клас по основните предмети най-често се взимат часовете по музика, рисуване, че и по физическо, точно защото се водят обикновено от един учител, та не знам кой се е научавал по мое време да чете или по време на килийните училища. Знам, че баба ми е учила до 4. отделение и знаеше аритметика и четене и до там.  По мое време пък имах съученик, който 3 пъти повтаряше 1. клас преди да продължи в следващия и друг, който с мен повтори 3. клас и остана да повтаря и след мен, че и след братовчедка ми, която беше на следващата година с него в един клас. Сега това го няма и няма и да го има, защото даже и родителите, които смятат, че е добре за децата им да повторят 1. клас още веднъж или колкото трябва, не получават такава възможност, а пропуските се трупат. Децата са различни и едни запомнят още в час, други имат нужда от 3-4 часа след това за упражнение. Едни ще се оправят сами от първи клас с ученето, други и до 7. клас ще им трябва помощ, на едни и при 30 деца всичко ще им е ясно, на други сами срещу учителя пак ще имат нужда от много повторения, докато схванат. Докато училището е масово, докато не се повтаря до усвояване на базови знания и се разчита на 35. мин в час учителят да обърне индивидуално внимание, за да се научи детето да чете, резултатите ще са вечно такива.

Последна редакция: пн, 18 авг 2025, 17:22 от AsitaNew

# 517
  • Мнения: 159
И друг път съм давала пример с личните лекари, които имат около 1500- 2000 регистрирани пациенти. Как успяват да ги познават всички, да ги ваксинират, да попълват картони, преглеждат, пишат болнични и извинителни бележки, пишат рецепти, дават направления, подготвят всякакви безумни бележки, които се изискват от училищата и детските градини. На всичкото отгоре отговарят и на телефонни обаждания. През зимата, при грипните вълни, не са върнали никой. Как така един учител, за цяла година не може да обърне внимание на всяко от 25-26 деца и да ги научи да четат? Ако дете има по-сериозни дефицити, то си има предвидени ресурсни учители, които трябва да го поемат. А отделно и много ученици ходят на занималня, където не е ясно на какво точно ги учат. Ако учител не може да научи учениците, без сериозни дефицити, да четат в първи клас, то по-добре да се закрият училищата, защото от тях няма никакъв смисъл. Не познавам дете, което да повтаря първи клас.

Последна редакция: вт, 19 авг 2025, 00:01 от Bonikova

# 518
  • София
  • Мнения: 5 210
Стига с това четене при първокласниците. Далеч не е това проблемът на образователната система. И да чете гладко, като не вдява какво пише в текста, защото цял живот няма да отвори книга по собствено желание, е все тая научили ли са го, или не. А, иначе човек, за да чете гладко, не го учат други хора, а той сам себе си. Без значение първокласник, в детската градина, зрял човек.

# 519
  • Майничка
  • Мнения: 13 806
...Не познавам дете, което да повтаря първи клас.
Действащата нормативната уредба не позволява повтаряне на клас в начален курс, т.е., 1-4 клас, поради неусвоен материал.

# 520
  • Мнения: 12 746
Имат консултации. Обаче не ги ползват както трябва. Моето нали ходи. Учеше го половин година с червено гласните, със синьо съгласните, а аз споменах какъв е беше проблемът.

# 521
  • София
  • Мнения: 1 922
Както и да го гледаме, българските деца прекарват един работен ден в училище, и все ненаучени.

# 522
  • Пловдив
  • Мнения: 1 144
Децата, учениците, хората...всички учат самостоятелно. Никой не налива знания с фуния. Ученето е самостоятелно занимание.
Грешни са ви очакванията към училището и учителите.
Училището е място за социални контакти и развиване на меки умения.
Учителите са хора, които насочват, показват, разясняват и обясняват неясните моменти от учебниците след като учениците са прочели урока.
Истински добрите в работата си учители успяват да мотивират, тоест да запалят ученика към предмета.
Това е моето мнение според емпиричните ми опити и теоретични размисли относно образованието.

Разликата с така нареченото "едно време" е, че тогава просто мълчахме в час от уважение към учителя, а от скука - слушахме, пишехме и научавахме нещо в "реално време".

# 523
  • София
  • Мнения: 19 525
Ами не, Ашли, това, за което говориш, се случва в университета. В училище очакванията към учителите са съвсем различни.

# 524
  • Мнения: 159
Децата, учениците, хората...всички учат самостоятелно. Никой не налива знания с фуния. Ученето е самостоятелно занимание.
Грешни са ви очакванията към училището и учителите.
Училището е място за социални контакти и развиване на меки умения.
Учителите са хора, които насочват, показват, разясняват и обясняват неясните моменти от учебниците след като учениците са прочели урока.
Истински добрите в работата си учители успяват да мотивират, тоест да запалят ученика към предмета.
Това е моето мнение според емпиричните ми опити и теоретични размисли относно образованието.

Разликата с така нареченото "едно време" е, че тогава просто мълчахме в час от уважение към учителя, а от скука - слушахме, пишехме и научавахме нещо в "реално време".
Страхотни изводи! Като всички учат самостоятелно, то се губи смисъл от задължителното ходене на училище. Могат за един-два часа на ден, ако искат учениците да отидат да се социализират, а може да се социализират и извън училище. А което дете иска да си стои вкъщи и да си учи само. Защо само да му пречат учителите и другите деца.

Последна редакция: вт, 19 авг 2025, 05:23 от Bonikova

Общи условия

Активация на акаунт