МОН - промените продължават (7)

  • 41 134
  • 736
  •   1
Отговори
# 660
  • Мнения: 4 469
И от синдикат "Образование" към КТ Подкрепа са изразили становище:
Цитат
Решението на МОН за интегрални изпити след 7. и 10. клас според синдиката ще доведе само до повече частни уроци, ако няма промяна на учебните програми и планове. "Вече имаме една нова професия - Частен учител! Частен учител по математика, по български, по английски, сега ще увеличим тази общност. Много колеги вече предпочитат да работят като частни учители, защото така си спестяват многобройните фактори, предизвикващи стрес в учителската професия. Броят на частните учители по математика в София, е равен на редовните учители в образователни институции", отбелязват от "Образование"

# 661
  • Пловдив
  • Мнения: 1 142
Предполагам, че няма да успее, защото точно за този набор от МОН предупредиха преди началото на 5ти клас, че ще е първият набор с интегрални изпити. Даже им спестяват интегрален бел.

# 662
  • Мнения: 4 469
С какво са предупредили, какъв документ?

# 663
  • Мнения: 7 021
Примерни тестове, сборници издадоха ли? Учителите тепърва очакват материали за да работят с децата.

# 664
  • Мнения: 18 998
Аз пък мисля, че ще успее, защото тези неща с предупреждение не се правят. Трябваше официално да се пуснат тези нови варианти на НВО и те да бъдат за сегашните 5-класници, за които да бъдат направени съответните помагала за училище и за домашна подготовка, и да имат 3 години време да се повготвят за това. Те може да са предупреждавали, обаче нищо черно на бяло нямаше, което да показва точно кога ще се случи. Случва се сега, но можеше да се случи и след 10 години. Затова искрено разчитам на съда да спре това безумие.

И от синдикат "Образование" към КТ Подкрепа са изразили становище:
Цитат
Решението на МОН за интегрални изпити след 7. и 10. клас според синдиката ще доведе само до повече частни уроци, ако няма промяна на учебните програми и планове. "Вече имаме една нова професия - Частен учител! Частен учител по математика, по български, по английски, сега ще увеличим тази общност. Много колеги вече предпочитат да работят като частни учители, защото така си спестяват многобройните фактори, предизвикващи стрес в учителската професия. Броят на частните учители по математика в София, е равен на редовните учители в образователни институции", отбелязват от "Образование"

Това е напълно вярно. Моя приятелка - учител по математика, работеше в училище и даваше допълнително уроци, но преди 3 години напусна и си остана само на уроци. Казва, че й е много по-удобно, има време и за уроци, и за себе си, изкарва достатъчно пари и не й се налага да се занимава с цял клас. Преподава и присъствени уроци, и онлайн. Бевшата класна на сина ми, която също преподава математика, направи същото. И изобщо не ги обвинявам, като имаме предвид факта, че на учителите правата за справяне с дисциплината са сериозно ограничени и трябва да се оправят не само с лигави, и невъзпитани деца, но и с нахални родители, които постоянно ходят да им държат тон и сметка за щяло и нещяло. И аз да съм на тяхно място - и аз ще си хвана шапката и ще го карам само на частни уроци.

# 665
  • Мнения: 69
С какво са предупредили, какъв документ?

Със Закон за училищното и предучилищното образование от 2016. За тези изпити се знаеше от години, просто гратисният период все се удължаваше, удължаваше....и така моето дете (ще бъде в 9кл) беше в несигурност всяка година. Затова му казвах да учи, защото не се знае в кой момент ще решат да влезе в сила най-накрая.
Личното ми убеждение е, че изпитите трябва да се променят и изобщо не ги считам за безумие - трябва да включват знания от други предмети. Иначе  от 5 до 7 ще учат само по мат. и БЕЛ ли?! Вярвам, че детето като си учи системно, няма да има проблем.

# 666
  • Пловдив
  • Мнения: 1 142
Благодаря за коментара, Magestie.
Вече щях да предложа да прекръстим темата на "Да хейтим всяка промяна, идваща от МОН".

Аз нямам търпение да премахнат "безумието" с НЕучене на предмети в 8ми клас. Ето това смятам за безумие: една година само език. И няколко часа мат и бел.

# 667
  • София
  • Мнения: 3 358
Едно време това се казваше подготителен клас, не 8ми. Нали се коментира, че едно от малкото добри неща от едно време било езиковото обучение, та то включва и подготвителен клас.

Последна редакция: вт, 02 сеп 2025, 21:45 от milka22

# 668
  • Мнения: 4 469
И как със Закона за училищното и предучилищното образование от 2016 г са предупредили? Ако е възможно да цитирате текст от закона.

# 669
  • Мнения: 69
Предполагам, че няма да успее, защото точно за този набор от МОН предупредиха преди началото на 5ти клас, че ще е първият набор с интегрални изпити. Даже им спестяват интегрален бел.
Уточнение - Първият предупреден набор в 5 клас е 2008 или 2009. Моето дете е набор 2010 и когато беше 5 клас, на първата родит. среща ни предупредиха, че всички предмети ще влизат в изпита (тогава още не са били съвсем наясно, но се знаеше, че ще има интегриран изпит). Помня, че учителката по музика беше много доволна и размахваше пръст, че трябва да учат здраво и по музика. Та оттогава всяка година чакахме.

# 670
  • София
  • Мнения: 3 358
Моята е набор 2011 и също очаквахме,
Но нека да се пробват адвокатите, зависи от съда сега.

# 671
  • Мнения: 69
Едно време това се казваше подготителен клас, не 8ми. Нали си коментира, че едно от малкото добри неща от едно време било езиковото обучение, та то включва и подготвителен клас.
Така беше. Впрочем, нека да отчетем, че все пак през подготвителен клас минаваха само малка група ученици от езикови гимназии, предполагаемо силно мотивирани да учат именно език. Само те. Докато в момента това важи за повечето осмокласници (изключая някои проф.училища). И се получава така, че примерно деца математици, биолози, физици, и т.н. трябва да минат на пауза за една година и да учат език, дори и да не искат, за сметка на другите предмети. А отгоре на това, той често не е избран от тях - просто е "вързан" за математиката или биологията или каквото е там водещият профилиращ предмет. И още по-отгоре на това е, че от 9 кл. в пакета влиза и втори чужд, вързан за първия.

# 672
  • София
  • Мнения: 1 624
С какво са предупредили, какъв документ?
Това е извадка от Наредба № 11 от 1 септември 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците:

Чл. 51. (1) Националното външно оценяване по чл. 47, ал. 1, т. 2 се провежда в края на VII клас.
(2) Освен основните цели по чл. 44, ал. 1, т. 1, 2 и 4 националното външно оценяване в края на прогимназиалния етап на основната степен на образование има за цел и измерване на степента на постигане на отделни ключови компетентности в областта на българския език и на математиката, придобити в класовете от етапа.
(3) Изпитите при националното външно оценяване по ал. 1 са по учебните предмети български език и литература и математика и се провеждат под формата на тест.
(4) Извън изпитите по ал. 3 всеки ученик по свое желание може да положи и изпит по учебния предмет чужд език, изучаван в задължителните учебни часове, чрез което се измерва степента на постигане на отделни езикови компетентности в областта на съответния чужд език.
(5) Преди началото на всяка учебна година министърът на образованието и науката със заповед може да определи и други учебни предмети извън посочените в ал. 3 и 4, по които да се проведе национално външно оценяване по ал. 1. В заповедта се определя и форматът на теста.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2022 г., в сила от 10.06.2022 г.) Тестът по български език и литература включва задачи с избираем отговор, задачи със свободен отговор, както и създаване на текст.
(7) Тестът по математика включва задачи с избираем отговор и задачи със свободен отговор.
(8 ) Тестът по чужд език включва задачи с избираем отговор и задачи с кратък свободен отговор, както и създаване на текст.
(9) (Нова - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) Изпитите при националното външно оценяване по ал. 1 може да се провеждат и под формата на тестове, които интегрират няколко учебни предмета, но задължително включват посочените в ал. 3.
(10) (Нова - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) В случаите по ал. 9 преди началото на учебната година министърът на образованието и науката със заповед определя учебните предмети, които ще участват интегрирано в националното външно оценяване за съответната година, както и формата на конкретния тест.
(11) (Нова - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) Когато тестът по ал. 9 интегрира няколко учебни предмета и чрез националното външно оценяване се измерват и други ключови компетентности извън компетентностите в областта на българския език, съответно - на математиката, придобити в класовете от етапа, за всяка от задачите се определя основният учебен предмет, към която ще се отнесе резултатът.
(12) (Предишна ал. 9 - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) Националното външно оценяване по ал. 1 се провежда във всички училища, в които се осъществява обучение в VII клас.
(13) (Предишна ал. 10, доп. - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) Ученици със СОП, които са интегрирани в училищата, в които се осъществява обучение в VII клас, и се обучават по индивидуални учебни програми, полагат изпитите по ал. 3 или съответно по ал. 9 по преценка на училищния екип за подкрепа за личностно развитие след обсъждане с родителя (настойника, попечителя, представителя на непридружените малолетни и непълнолетни лица, търсещи или получили международна закрила).
(14) (Предишна ал. 11, доп. - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г., изм. - ДВ, бр. 80 от 2021 г., в сила от учебната 2021 - 2022 г.) Оценката на ученика на всеки от изпитите по ал. 6 и 7 или съответно по ал. 9, както и на изпита по ал. 8, в случай че е положен, се записва в точки, с точност до 0,01, като максималният брой точки на всеки от изпитите е 100.

# 673
  • Мнения: 12 735
След религиите идва това...За подобна дисциплина четох, че са въвели в русия.

# 674
  • София
  • Мнения: 3 358
Актуално, отговаря на търсенето на пазара на труда.

Общи условия

Активация на акаунт