МОН - промените продължават (7)

  • 42 544
  • 736
  •   1
Отговори
# 15
  • София
  • Мнения: 16 297
sanaka, учителката ни по математика на РС каза, че в момента преподава материал в 6 клас, който преди е преподавала в 8 клас.
Ама кой е този материал конкретно питам? И кога е това преди? Защото без конкретика са само общи приказки.

# 16
  • София
  • Мнения: 1 138
sanaka, учителката ни по математика на РС каза, че в момента преподава материал в 6 клас, който преди е преподавала в 8 клас.
Ама кой е този материал конкретно питам? И кога е това преди? Защото без конкретика са само общи приказки.

Реално няма такъв. Вероятно учителката е визирала понятието за вероятност, което обаче в шести клас се въвежда на ниво, на което на много места по света се въвежда в предучилищна възраст. Някой спомена теорема на Питагор - тя фигурира просто като факт в прогимназията, упражнява се покрай степенуването. На ниво доказателство и геометрична дълбочина си стои, където си беше.
Мецане, какво разкриване на модули? То изобщо изчезна от ООП... Допълнителни построения също няма, пробните изпити на Симеонов са ориентирани към съвсем друга категория ученици спрямо масовото ниво и затова там той чат-пат включва такива. А може би и за кеф и от носталгия.
Твърденията, че материал от гимназиален етап е свален в прогимназията, са абсолютно неверни. Напротив, има огромно количество материал, който или замина нагоре, или изчезна в небитието - параметрични уравнения, неравенства и системи, модулни уравнения, които изискват разкриване на модула, модулно-параметрични, построителни задачи, разположение на корените на квадратна функция, хомотетия, ротация, стереометрията вече се разглежда в много по-семпъл вариант ... Това, което се учи, се учи на по-ниско ниво, достатъчно е да се сравни някой малко по-античен сборник със съвременните.
Изобщо, опитът ниското ниво на справяне и усвояване на материала да се обяснява с усложняването му, е абсолютно манипулативен и почива на свободни съчинения.

Последна редакция: чт, 29 май 2025, 14:46 от hatred

# 17
  • Мнения: 8 470
sanaka, учителката ни по математика на РС каза, че в момента преподава материал в 6 клас, който преди е преподавала в 8 клас.
Ама кой е този материал конкретно питам? И кога е това преди? Защото без конкретика са само общи приказки.
Това каза учителката само. Доверих ѝ се, защото тя е в системата и е дългогодишен преподавател.
Аз съм страничен наблюдател, далече съм от математиката, завършила съм средно образование преди Демокрацията и то ЕСПУ.
Сега помагам на дъщеря ми, която е в 6 клас. Почти не изпитвам затруднения, на мен ми вървеше математиката. Като прочета урока и си спомням доста неща. Не помня да сме учили отрицателна степен, което те учиха тази година.

# 18
  • Мнения: 2 264
AsitaNew, всичките "защо", които си написала имат само един отговор - ниво на преподаване и компетентност на учител.
Всичко изброено от теб е въпрос на избор от страна на учителя и може да не бъде поднесено по този начин.

# 19
  • Мнения: 156
@sanaka  Ако тази част в законопроекта за автоматично продължаване в МГ след 7ми клас отпадне, а статута на специализирано училище остане:  Има ли нормативен документ за сегашните специализирани училища в България, който забранява наличието на критерии (изпит или други), за продължаване след 7ми клас в същото училище на прогимназиалните им ученици?

# 20
  • София
  • Мнения: 16 297
E, той ако отпадне, те ще се явяват на изпит като всички останали и ще кандидатстват на общо основание. Няма общ нормативен докумен за специализираните училища. Има отделни наредби за училищата по изкуствата, училищата по културата и т.н. Сега ще има нова наредба за приема в МГ/ПМГ и ще видим как ще уредят конкретиката в нея.

# 21
  • Мнения: 156
E, той ако отпадне, те ще се явяват на изпит като всички останали и ще кандидатстват на общо основание. Няма общ нормативен докумен за специализираните училища. Има отделни наредби за училищата по изкуствата, училищата по културата и т.н. Сега ще има нова наредба за приема в МГ/ПМГ и ще видим как ще уредят конкретиката в нея.
. Статута на специализирано училище ще им позволи да имат собствени изпити и критерии, а не само НВО.  Не намерих никакъв нормативен документ, който да забранява на специализирани училища като категория училища да правят нов подбор в 7ми клас, дори за текущи ученици.  Не знам как е уредено в момента за специализираните спортни и изкуства, но не виждам причина за пречка за нов подбор със специализиран изпит в края на 7ми.

# 22
  • София
  • Мнения: 16 297
Те ще имат собствени изпити - изпит за проверка на способностите, но ако отпадне текстът, който изключва от това приетите вече в 5-ти клас, те ще се явяват и на НВО, и на този изпит, и ще кандидатстват наново наравно с всички.
Иначе не е необходимо да има някаква нарочна забрана да си пресяват вече постъпилите ученици. Просто няма на какво основание да ги изключат. Трябва да има законово основание, въз основа на което ученици, вече записани в едно училище, да не могат да продължат в него. Такова основание е общото кандидатстване на всички в 8-ми клас по ДПП. При новите промени, учениците, приети в 5-ти клас в МГ/ПМГ, са изключени от кандидатстването по ДПП и съответно продължават автоматично. А единственият вариант за "изключване" на ученик, предвиден от закона /всъщност е "преместване в друго училище/ е като санкция за дисциплинарни нарушения. Трябва да има нормативно основание, въз основа на което да подложат на нов подбор заварените си ученици и въз основа на този подбор да могат да ги освободят от училището, ако не покрият някакви си техни вътрешни критерии. В момента такова няма.

# 23
  • Мнения: 756
Като майка на настояща шестокласничка започнахме с детето да разглеждаме паралелките в нашия град. Но се замислих - освен че вероятно ще сменят формата на НВО, възможно ли е и да сменят паралелките? Тоест ако сега си харесаме някоя паралелка да се окаже, че догодина няма да я има?
Втори въпрос - в езиковите гимназии три предмета се изучават на съответния чужд език, а вторият се учи по няколко часа седмично ли?

# 24
  • София
  • Мнения: 16 297
Всяка година сменят параралелки, така че е напълно възможно. На вас и учебните планове могат да ви сменят.
Вторият език се учи с по два часа седмичен хорариум 9-12 клас /+някой и друг час ИУЧ евентуално/. Само ако е профил, се учи с по 7 часа в 11-ти и 12-ти клас.

# 25
  • Мнения: 756
Всяка година сменят параралелки, така че е напълно възможно. На вас и учебните планове могат да ви сменят.
Вторият език се учи с по два часа седмичен хорариум 9-12 клас /+някой и друг час ИУЧ евентуално/. Само ако е профил, се учи с по 7 часа в 11-ти и 12-ти клас.
Кога да очакваме някакъв окончателен вид на паралелки и програми и къде ще можем да ги видим?

# 26
  • София
  • Мнения: 16 297
Проектът за държавен план-прием обикновено се публикува през март, а се утвърждава окончателно до края на април.
Кога ще има нови учебни планове няма как да знаем. Министърът е обещал да са в сила за учебната 2026/2027, което значи, че трябва да са приети преди това. Доколкото същите имат значение за съставяне на план-приема /не задължително, но все пак е добре училищата да могат да ги съобразят, когато си формират профилите/, е редно да са готови до Нова година. Няма пречка да се приемат новите рамкови учебни планове и сега /това не налага законодателна промяна/, но предполагам, че министърът чака да се приемат промените в закона, за да може да включи в тях и религията. Иначе след това ще трябва да ги променя пак. Та, предполагам, че веднага след приемането на закона, ще публикуват и проектите на новите рамкови учебни планове.
Учебните програми ще отнемат повече време.

# 27
  • Мнения: 756
С две думи, до последно няма да знаем нито къде ще кандидатстваме, нито как.

# 28
  • София
  • Мнения: 16 297
Как ще кандидатствате ще знаете септември. Къде - най-късно до края на април. По принцип няма големи промени в ДПП спрямо предходната година. Евентуално при орязване на чуждите езици, би могло паралелките с профил "чужди езици" да намалеят значително за вашия набор.

# 29
  • Мнения: 1 160
С две думи, до последно няма да знаем нито къде ще кандидатстваме, нито как.
Всяка година е така. Аз съм забелязала, че горе-долу паралелките се запазват. Дори да има промени не са много големи.

Общи условия

Активация на акаунт