МОН - промените продължават (7)

  • 43 702
  • 736
  •   1
Отговори
# 285
  • Немция
  • Мнения: 7 806
Висш институт(или както му казвате тук приложен университет) няма общо с ниско "бачкаторско" образование.

Слезте на земята.
Айде да четем с разбиране. За две различни неща говоря - препоръката за разширяване на професионалното училищно обучение с опростяване на общообразователните програми в тях, т.е. да учат по-малко и по-ограничено, и да наблягат повече на професията и на второ място намек да си направим приложни университети. Аз не одобрявам препоръките за профанизиране на образованието ни. Нещо против?  Не знам кой трябва да слезе на земята. Не знам и защо трябва да превеждам нещо, което съм казала ясно.
Има български университети дори под нивото на висш институт, например немски.
Личен опит, направила съм сравнението.

Висш институт дава 4-годишно обучение (бакалавър), не тригодишно.
Това не е бачкаторско образование.

# 286
  • София
  • Мнения: 3 382
Едно време добре е било едно време за целите на плановете икономика, имало индустрия заводи, съо ответно необходимите средни и висши кадри, и специализираните училища са били планирани, отдадена специалност по едно в Северна и Южна България, не е имало езикови гимназии във всеки град, има информация как е идвала Маргарет Тачър 70-те години посетила техникум по химия и се възхитила Какво добро образование имаме, Как е обвързано със заводите
Това не може да се повтори сега други времена друга икономика

Допълвам: харесва ми, че има свобода така и трябва да остане. Все се повтаря нужди на работодателите, бях споделила преди, работодател се възмущава защо учениците искат да учат дизайн, а не иска да станат шивачки, не искат никой не е длъжен да им работи за жълти стотинки да става роб.

Последна редакция: пн, 30 юни 2025, 22:42 от milka22

# 287
  • София
  • Мнения: 16 397
Висш институт(или както му казвате тук приложен университет) няма общо с ниско "бачкаторско" образование.

Слезте на земята.
Айде да четем с разбиране. За две различни неща говоря - препоръката за разширяване на професионалното училищно обучение с опростяване на общообразователните програми в тях, т.е. да учат по-малко и по-ограничено, и да наблягат повече на професията и на второ място намек да си направим приложни университети. Аз не одобрявам препоръките за профанизиране на образованието ни. Нещо против?  Не знам кой трябва да слезе на земята. Не знам и защо трябва да превеждам нещо, което съм казала ясно.
Има български университети дори под нивото на висш институт, например немски.
Личен опит, направила съм сравнението.

Висш институт дава 4-годишно обучение (бакалавър), не тригодишно.
Това не е бачкаторско образование.
Ама ти наистина не можеш да четеш. Не знам как да го обясня по-ясно. Училищното професонално образование, във вида, в който ни го препоръчват, е бачкаторско образование. Приложните университети са отделно нещо, на което също не съм фен. Сега стана ли по-ясно? И този бакалавър от приложните не е равен на бакалавър от академичен университет.

Последна редакция: пн, 30 юни 2025, 23:00 от sanaka

# 288
# 289
  • European Union
  • Мнения: 2 010
Има нужда от олекотяване на професионалното образование. Например дуалната система е направена да произвежда "бачкатори". В 12 клас учениците са 3 дни в реална работна среда. До тук добре. Но в двата дни в училище трябва да учат 17 часа. Единственият предмет, който МОН е решил, че е излишен е физическото. Представяте ли си как се учат 9 часа на ден? А кога се подготвят, ако предишния ден са били на работа? А кога почиват?

# 290
  • Мнения: 1 306
И това го преписаха нескопосано от немската образователна система. Ама то при нас в последните години всичко от някъде все се преписва без да се види дали има приложение при нас.

# 291
  • Мнения: 19 528
Нямам нищо против да се олекотят програмите в професионалните гимназии и паралелки, и да се увеличат часовете по специалните им предмети и практиката. Със сигурност ще е в полза на децата в тях. Но не и да се увеличава броя им за сметка на общообразователните и езиковите паралелки. Защото сега, едно дете с бал около 400 т, което няма да влезе в ЕГ, ще може да отиде в училище от втори ешелон и да излезе от там с достатъчно добро ниво на първи ЧЕ. Ако броя на тези паралелки се намали, а се увеличат професионалните, същото това дете ще е принудено да отиде в професионалнапаралелка, просто защото няма да има къде на друго място да отиде. А, ако след гимназията иска да учи в университет, как ще стане, като в целия гимназиален етап няма да е учило достатъчно предмети от ООП?

Последна редакция: вт, 01 юли 2025, 10:14 от Lady Cassiopeia Duval

# 292
  • София
  • Мнения: 3 382
Отделен въпрос в България, в София конкретно какви дуални паралелки има, какви уникални професии- куриери, продавачи

# 293
  • Мнения: 2 760
Да. И какви профили само, предприемачество.
Имам чувството, че МОН са някакъв филиал към психиатрията.

# 294
  • Мнения: 164
Защо един шлосер ще иска да учи в университет ?! Ако все пак има такива ще им предвидят хохшулета и ще излизат от там висши оператори на шлосерски машини / ИИ менгеме/
Добре е да се приеме реалността - бизнеса / капитала/ и държавата нямат нужда  от многознайковци на академично ниво или шефчета , а от бачкатори.... по възможност бачкатори с добро логическо и математическо мислене, че и бачкането в близко бъдеще няма да е като сегашното.
Езиците са умение, която подпомага изтичането на работна ръка от страната. То беше промотирано дълго време защото Запада имаше нужда от достъпна нископлатена работна ръка. Сега има ишлемета у нас на още по-достъпна цена за които не е нужен език , а само бачкане....Така че езиците назад..., а който иска все пак има курсове ще си плаща....

# 295
  • Пловдив
  • Мнения: 534

Имам чувството, че МОН са някакъв филиал към психиатрията.
Хаха,страхотна мисъл.Много ми хареса😂

# 296
  • Мнения: 2 760
А не мислите ли, че пазарът определя? Ако на един бачкатор, т.нар. бизнес не иска да му плати и с парите, които получава не може да вземе кредит, не може да плати наем, как точно при наличие на ЕС, Шенген и ЕЗ, ще задържат хората да им работят?
Ще произведе министърът бачкери, лопатари, шлосери, шивачки, и те ще отидат да си упражняват занаята в съседна Гърция, в Италия?
Ахаа, ще каже министърчето, ние ще им забраним да учат език и те волю неволю ще бачкерят тук за без пари, колко гениален министър имаме!!!
Не знам, но тази мисловна конструкция и първокласник ще определи като абсурдна.
Аз се наслушах на толкова глупости от МОН, колкото баща ми не е слушал през цялото време на соца.
Galub, бачкери у нас има много, но те просто бягат в чужбина. Затова и министърът иска да произведе нови, но и те ще избягат. Няма ги, не защото не се произвеждат, а защото не им плащат и бягат.
А за да има ишлемета, държавата трябва да създаде условия, не само да осигури бачкери

Последна редакция: вт, 01 юли 2025, 10:38 от Априлски душ

# 297
  • Мнения: 4 841
Да. И какви профили само, предприемачество.
Имам чувството, че МОН са някакъв филиал към психиатрията.
Не знам дали са филиал на психиатрията, но че са измислени експерти-службогонци - в това не се съмнявам. А би трябвало точно там да са най-разбиращите както учебния материал в отделните дисциплини, така и системата като цяло.
И още нещо, най-вредното в момента биха били комбинирани тестове за проверка на знания и умения. Точно така се произвеждат много-странно развити личности.

# 298
  • Мнения: 164
Всъщност  бачкаторите в момента в Гърция и Италия конкретно изкарват по-малко пари от тези у нас често. Например майсторите в строителството, но не само.
Насочването на стадото става добре с ограничаването на достъпен чужд език в училище например.
Схемата с наеми е друга тема и отличен начин за контрол над стадото.... куриерите да доставят ,  шивачките да шият  и т.н.  без мрънкане и право на избор. Например в Берлин и Мюнхен около 90% от жителите са наематели. Във всички Западни милионни градове над 50% от жителите са наематели.... във всички !.
При нас към момента е сложен този механизъм , но и тук постепенно ще се случат нещата със схемата - най-щастлив е един човек когато не притежава и не знае нищо. Simple Smile

ПП Да добавя последните няколко години мигрантският поток у нас е нетно на плюс. Изтичане вече нетно няма.

# 299
  • Мнения: 2 760
Майсторите в строителството и плочкаджиите не са бачкери и такъв занаят не се учи в никой техникум. Може да се каже, че СГСАГ е такъв, но на нищо реално не ги научават.
Тези специалисти, за които говориш, са бизнесмени, волнонаемни специалисти, доста квалифицирани,  и аз познавам хора, завършили УАСГ и ТУ, които се занимават с това. Иначе разбирам благородната завист на много хора към тях, смесена с леко презрение.
Те са изключение.
Говорим за шлосери в завод и шивачки на норма, доколкото разбрах.
И имигрантския поток е плюс, защото идват тълпи от обширната руска земя. Те ще запълнят нуждата на бизнеса, но пак за кратко,докато се преместят на запад и те или не се издигнат тук, за да си запишат детето в елитно училище и да разсъждават как някой друг трябва да бачкери

Последна редакция: вт, 01 юли 2025, 10:56 от Априлски душ

Общи условия

Активация на акаунт