МОН - промените продължават (7)

  • 43 702
  • 736
  •   1
Отговори
# 300
  • Мнения: 164
Майсторите в строителството и плочкаджиите не са бачкери и такъв занаят не се учи в никой техникум. Може да се каже, че СГСАГ е такъв, но на нищо реално не ги научават.
Тези специалисти, за които говориш, са бизнесмени, волнонаемни специалисти, доста квалифицирани,  и аз познавам хора, завършили УАСГ и ТУ, които се занимават с това. Иначе разбирам благородната завист на много хора към тях, смесена с леко презрение.
Те са изключение.
Говорим за шлосери в завод и шивачки на норма, доколкото разбрах.

Разбирам, ето 2 обобщени примера, които показват къде сме към момента и провокират някои следствия относно миграция , МОН и бачкатори от всякакъв тип.
Пускам ги, за да покажат цифром нещата без субективизъм и частни случаи.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country … ispatchComparison

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country … ispatchComparison

# 301
  • Мнения: 19 528
А защо едно дете, ходило 2 години по ред на части уроци и изкарало бал около 380 - 420 т, трябва да става шлосер или бачкатор, само защото общообразователните и езиковите паралелки са намалели, за там бала е над 450 т., и то е успяло да се класира само за професионална паралелка? Това дете може да е отличник по биология и химия, по история и география, по физика.... И заради една издънка на НВО по БЕЛ и математика, няма да има възможност да разгърне потенциала си вбъдеще, а ще бъде заточено в професионална паралелка.

п.п. В новините казаха, че 2/3 от местата за специализанти по медицина са останали незаети. А Вълчев ще се грижи да имаме повече бачкатори.

# 302
  • София
  • Мнения: 3 382
Пазарът е деформиран, сега чета как работодателите искат да се разреши до 50% от персонала да е от трети страни, т.е. изън ЕС, преди било до 20, т.е. не иска да плащат достойни заплати, искат да си внасят роби, но това вече отива към друга тема, политика и така нататък

# 303
  • Мнения: 2 760
Именно. Искат роби и трябва някой да бъде прецакан. Това казва министърът по телевизията, но с други думи, все пак е политик.
Ще си внесат роби от чужбина, но това е като да запълваш дупки при потъващ кораб. Ще изкарат известно време, със слаби работници, ще произвеждат още по-некачествена стока, докато не го отнесат конкурентите им от западна европа, не се наместят те тук и не предложат по- добри пари на работниците си.
Това не е работа на МОН така или иначе, а на правителството на държавата и не му е мястото в тази тема

# 304
  • Мнения: 19 528
Не е мястото тук, но в политическата тема трият коментарите свързани с МОН. Колкото пъти съм писала по темата, толкова пъти са ме трили. Та няма къде другаде да се обсъждат тези неща, освен тук.

# 305
  • Мнения: 539
Денков и ПП са пуснали становище за промените в ЗПУО. Предлагат “Добродетели и религии” да стане само “Добродетели”, като доколкото разбрах да се използва като плавен преход към Гражданско образование, а религиите да си останат както досега - избираеми. Предлагат и мандатност на директорите и промени в конкурсите за избор на директори.

# 306
  • Мнения: 19 528
За мен мандатността на директорите е нож с две остриета. Има много добри директори, които правят много за училищата си и смяната им след определен период от време ще е само в ущърб на училището. От друга страна има директори, които са си за смяна. За мен е редно да се прави някаква обективна атестация на директорите през определен период от време, да се прави мониторинг на свършената от тях работа за този период, да се отчете дали училището е постигнало някакъв напредък или изостава в развитието си, спрямо предишия период на атестиране и при непостигане на предварително заложени критерии за развитие, да се взима решение дали този директор да бъде оставян на поста или да се сменя с нов.

# 307
  • Мнения: 5 030
Не е мястото тук, но в политическата тема трият коментарите свързани с МОН. Колкото пъти съм писала по темата, толкова пъти са ме трили. Та няма къде другаде да се обсъждат тези неща, освен тук.
Точно така. А всъщност това е политика: образование, здравеопазване, региони и т.н. А нашите политици приемат за политика занимаването на цялата държава с техните личности и постове.

# 308
  • София
  • Мнения: 509
Да. И какви профили само, предприемачество.
Имам чувството, че МОН са някакъв филиал към психиатрията.
  Много са хитроумни даже - като всички калинки - корумпета,.  Съвест, отговорност, компетентност и още други "вредни" качества явно носят черни точки за случайно попадналите в системата.

# 309
  • Мнения: 1 035
Тук виждам, че се обсъжда колко е лошо, когато някой не влезе в желаното училище и това децата да станат „бачкатори“.
Аз, работейки през последните 15 години с много млади хора – току-що завършили университет – виждам всъщност един по-сериозен проблем: колко е зле да се влезе в желана специалност, за която човек просто не е подходящ.
Около 80% от висшистите, които започват при нас, са започнали работа по различна специалност от тази, която са учили. Имали сме кадри от всякакви области – математика, информатика, икономика, педагогика, филология, психология, философия, дизайн, инженерни науки, агрономия... Имали сме дори оперен певец, скулптор и медицинска сестра. И всички те се стремят към работа в ИТ сферата.
По-тревожното е, че в повечето случаи тези хора не са пригодни за трудовия пазар. Езици може да знаят по няколко, но липсват трудови навици, сериозност, ангажираност, отговорност. За сметка на това често има нежелание да се чете и учи, както и високи претенции. Виждала съм хора да идват пияни на работа, да не се появяват без предупреждение, а дори съм чувала: „Абе, писна ми да го работя това, и затова го зарязах“.
Не знам как са завършили университет, но ако бяха започнали с по-обикновена работа, поне щяха да се научат на труд. Вместо това – мрънкат, искат много, но не дават нищо от себе си.

Последна редакция: вт, 01 юли 2025, 22:33 от _Mishlence_

# 310
  • София
  • Мнения: 1 945
Много сте права. И аз забелязвам как на хората не им се чете, по-лесно им е да питат някой. Да, ама тези, които четат застрашително намаляват и се почва едно питане и търсене кого да питаме. А информация и документация има бол, даже chatgpt. Но хората не са научени на търпение да седнат и да се задълбочат над нещо. А би трябвало това умение да е усвоено в университета.

# 311
  • София
  • Мнения: 2 924
Това умение следва да е било усвоено още до приключване на основното. За мен голямата дупка е начален курс по много параграфи, но най-вече по изграждане на навици за учене, подход към задачите и т.н. И тъй като до края на 4 клас, материалът не е твърде сложен, проблемът лъсва в 5 клас, когато учителите от основното тръгват да се борят с липсата на...основи.

# 312
  • София
  • Мнения: 509
Много сте права. И аз забелязвам как на хората не им се чете, по-лесно им е да питат някой. Да, ама тези, които четат застрашително намаляват и се почва едно питане и търсене кого да питаме. А информация и документация има бол, даже chatgpt. Но хората не са научени на търпение да седнат и да се задълбочат над нещо. А би трябвало това умение да е усвоено в университета.
Трудно е да влезеш в детската ясла, в детската градина, в първи клас, ... Най-лесно се влиза в университет  от десетина години.   Образованието е бизнес , както и медицината.  Държавата отпуска някакви пари, идват някакви евро-проекти, НПО отпускат някакви стипендии, всичко се усвоява, после щрак под байраците с голяма усмивка, рамо до рамо с  големци и ура! С какво да го оприличи човек - парк с криви огледала?

На който му се учи-учи, на който не му се учи - взема диплома. Кой ял - ял, кой работил - работил.

# 313
  • Мнения: 443
Отворих сега учебник по История за четвърти клас, втора световна война.


Кое точно е толкова неразбираемо? Маркирани са акценти, спасяването на българските евреи, общи щрихи на международния контекст, няма и нищо особено за учене наизуст. За мен пък това е супер основа, за да имат някаква база да учат същия период с повече детайли по-нататък.
Наистина най-добронамерено моля да ми посочите прословутите неразбираеми неща.
Дисциплината по някои предмети ясно, че ще е кофти, ако мама вкъщи намила колко маловажни са.
Ясни ви е на вас, с вашите познания по история, но като прескочиш няколко века в един в един урок и после идва констатацията, че България участвала в две световни войни, а на теста се дава в кой времеви период коя война е и на чия страна е била България, както и кой е управлявал, идва малко сложно. Намесва е родител,  уча.се, а има и куп тестове за НВО. Минах го скоро това, детето ми беше в 4 клас.

# 314
  • София
  • Мнения: 509
... като прескочиш няколко века в един в един урок и после идва констатацията, че България участвала в две световни войни, а на теста се дава в кой времеви период коя война е и на чия страна е била България, както и кой е управлявал, идва малко сложно. ...
Ами това е целта. Ако подредиш всичко хронологично и коректно се посочат причинно-следствените връзки за събитията, сложиш последствията еднно до друго в реални размери, как ще използваш историята за пропаганда?

Лесно и просто, "няма" лъжа -  нещо премълчаваш, върху нещо акцентираш,  поразбъркваш,  нещата стават несъпоставими, несравними   -   и готово.  Как иначе ще се замажат огромните мащаби на разминаването на версиите?
Обожавах историята като малка, докато четях книгите на Фани Мутафова, "Кръстоносци" и въобще всичко на староисторическа тема и средовековие, което се намираше в градската библиотека -  почти вълшебни истории.

Последна редакция: чт, 03 юли 2025, 01:33 от xxxxxx

Общи условия

Активация на акаунт