МОН - промените продължават (7)

  • 41 714
  • 736
  •   1
Отговори
# 375
  • София
  • Мнения: 16 227
Бележки, становища и предложения могат да бъдат изпращани до дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ на e-mail: r.nikolova@mon.bg
Срокът е до 22.08.

# 376
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
За мен положителното е увеличаването на броя избираеми часове във втори гимназиален етап извън профилираната и професионална подготовка, защото е факт, че интересите на учениците се променят в периода 8-10 клас. Друг е въпросът дали училището ще има ресурси да отговори на интересите на учениците или ще "избират" между 2 предмета.
За това, че ще свалят част от материала по професия от втори в първи гимназиален етап, как смятат да съвместят тези часове с другите по общообразователна подготовка и няма ли да орежат възможностите на учениците да продължат във висше училище извън избраната и изучавана в средното образование професия?!?

# 377
  • София
  • Мнения: 16 227
Часовете ИУЧ никога не са били избираеми за учениците. Училището решава с какво да ги запълни и обкновено ги запълва според това кои учители имат нужда от допълнителен хорариум. Така че аз не оценявам тази промяна като положителна. Да се надяваме, че повечето училища пак ще ги използват за профилите, а не за ГО и ФВС например.

# 378
  • Мнения: 12 777
Понеже разгледах учебните планове на всички училища в София, ще кажа, че извън първите 20, за 3-4профил всички учат едно и също. Може училището да има 7 паралелки на випуск, всички учат 3/4 профил история/география. За мен това означава, че не се ползват възможностите в полза на децата.

# 379
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
Понеже разгледах учебните планове на всички училища в София, ще кажа, че извън първите 20, за 3-4профил всички учат едно и също. Може училището да има 7 паралелки на випуск, всички учат 3/4 профил история/география. За мен това означава, че не се ползват възможностите в полза на децата.

Така е. Ако направят едно изследване сред учениците в България ще се окаже, че само на 15 % от тях училището предлага обучение по предмети, които попадат в сферата на интересите им. Но никой не прави такива изследвания. За сметка на това при съставяне на плана-прием изследват нуждите на работодателите, нуждите на училището, на на учениците - НЕ!

# 380
  • София
  • Мнения: 3 365
Понеже разгледах учебните планове на всички училища в София, ще кажа, че извън първите 20, за 3-4профил всички учат едно и също. Може училището да има 7 паралелки на випуск, всички учат 3/4 профил история/география. За мен това означава, че не се ползват възможностите в полза на децата.
Така е, това е типичен пример на поговорката Замислено отличено, изпълнено много добре, резултат слаб 2

# 381
  • София
  • Мнения: 1 119
Избираемите часове не са избираеми за учениците. Обикновено се преподават тези предмети, по които има свободни учители. Аз ги слагам в графата понетнциален пълнеж.
А профилирането не е дори според нуждите на бизнеса и т.н., а според това какви учители има на пазара на труда. Учители по чужди езици, математика, информатика и природни науки се намират трудно. Безработни философи, историци, географи, музиканти, учители по ИИ и ФВС има.

# 382
  • Мнения: 14
Часовете ИУЧ никога не са били избираеми за учениците. Училището решава с какво да ги запълни и обкновено ги запълва според това кои учители имат нужда от допълнителен хорариум. Така че аз не оценявам тази промяна като положителна. Да се надяваме, че повечето училища пак ще ги използват за профилите, а не за ГО и ФВС например.
"Профилираната подготовка в класовете от втория гимназиален етап се
ограничава в рамките на 16 ч.
, като на всеки от профилиращите предмети
се предоставят поне по 3 ч. за задължителните модули и поне по 1 час –
за избираем модул, което значи редуциране на учебното съдържание на
задължителните модули  и понижаване на степента на трудност и научна
дълбочина на очакваните резултати.
• Увеличаване на броя на избираемите учебни часове във втори
гимназиален етап, извън часовете за профилирана и професионална
подготовка
, което означава разширена възможност на училищата да
избират към кои предмети да насочат тези часове."
Не съм сигурна дали часовете по ИУЧ ще могат да се използват за профилиращи предмети.

Последна редакция: чт, 24 юли 2025, 11:22 от Rain and Sun

# 383
  • София
  • Мнения: 16 227
Няма пречка. Просто досега всички ИУЧ бяха за профилите, сега училището ще може да избира за кои предмети и няма пречка това да са пак профилиращи такива, но не за материал ПП примерно. Поне от предложението, ще видим как ще го формулират в нормативния акт.

# 384
  • Мнения: 7 022
Предвижда ли се промяна в броя общообразователни часове в първи гимназиален етап?

# 385
  • София
  • Мнения: 16 227
В общия брой часове - не. Увеличават се часове по някои предмети за сметка на други.

# 386
  • European Union
  • Мнения: 1 943
За това, че ще свалят част от материала по професия от втори в първи гимназиален етап, как смятат да съвместят тези часове с другите по общообразователна подготовка и няма ли да орежат възможностите на учениците да продължат във висше училище извън избраната и изучавана в средното образование професия?!?

Намаляването на часовете по чужд език ще освободи часове за професионална подготовка. И сега има огромна разлика дали една специалност е с разширено изучаване на чужд език или не, а предлаганите промени намаляват 6 часа от чуждия език (общо за 8 и 9 клас).

Намаляват и предприемачество и збут, които се учеха във всички професионални гимназии , освобождават още час и половина.

# 387
  • Мнения: 384
Намаляват и предприемачество и збут, които се учеха във всички професионални гимназии , освобождават още час и половина.
Не само го свалят в осми клас.

# 388
  • Мнения: 7 022
Броя часове по природни науки променя ли се, по конкретно ме интересува ХООС?

# 389
  • Мнения: 739
Публикувани ли са някъде примерни тестове за НВО?

Общи условия

Активация на акаунт