СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 37 727
  • 780
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 392
Той проблем няма със СМГ, има проблем с това, че освен 20-те най-добри се приемат и посредствени състезатели. Просто му е неприятно, че неговото дете, което догодина ще има минимум 43т. на МзВ, ще трябва да учи с такива слаби съученици с под 40т. на МзВ и съответно също толкова слабо ще се представят и на останалите състезания. Прав е човекът. Има 20 деца таланти, а СМГ разводнява приема, като приема 6 паралелки...
*Казвам го изключително без емоция, но с жадни очаквания да се похвали как синът му след няколко месеца ще има пълни точки на Олимпиада, Пролетно и минимум 43 на МзВ.

What?!?! Не разбрах нищо... Rinse and repeat...
Господине, с хора от други държави работите ли? Че да коментирате търсенето на мекото от друг ъгъл.
Whatever!

Остави го, провокатор. Не се беше появявал отдавна и сега идва с гръм и трясък. Има някакъв проблем със СМГ, ама не помня какъв точно, но си го избива тук.

Последна редакция: вт, 24 юни 2025, 07:23 от lexche

# 226
  • Мнения: 159
lexche, понеже постът ти има и креативно-развлекателна стойност, ще опитам да отговоря с кафето. Понякога Мецан така ме радва с алтернативни посоки.

В речника ми не присъстват думи като "състезател" и "талант". Някой друг ги кове и ползва, не аз, но са популярни разменни монети. Първата дума не я разбирам дори, а срещу втората имам доста против, все едно наготово падат тия работи от всевишната лотария.
Състезанията са си състезания, с всичките си плюсове и минуси. Всеки им гледа / им се връзва различно - позодирам, че имаме съвсем различна субективна перцепция за тях.
И ти не можеш да заслужиш похвала за профилиране (на този етап), но определено поне не е пълна скука. Simple Smile Любопитно ми е и в коя сфера си, за да го наложа с метриката ти, но това между другото.

Той проблем няма със СМГ, има проблем с това, че освен 20-те най-добри се приемат и посредствени състезатели.
...
Има 20 деца таланти, а СМГ разводнява приема, като приема 6 паралелки...
Игнорираме "състезатели", "таланти" и числото 20, и се фокусираме на 6-те паралелки.
Първо, не съм само аз с такова мнение. Хем базата не им стига, хем какво се постига накрая?
Може би не е лошо да има една паралелка чиста МАТ, една МАТ+ИНФ, една МАТ+ФИЗ. В гимназиалния етап.
И всякакви останали училища да си вдигнат малко нивото, за да си остане СМГ една добра цел за МАТ нърдове, а не за широк спектър доктори, финансисти и т.н.
Ето, може би това е една от основните ми болки - защо не е фокусът на МАТ, а на всякакви донадени стойности. Толкова ли не може да има "елитни" гимназии с достатъчно МАТ за широко влизане по университети. Не е кой знае какво, в края на краищата. (извън липсата на желание, основно).

МзВ си го причинявате вие, родителите, с амбициите. То се е зародило като една балансираща контра-сила. И ако след години курсове трепетите са да се мине някаква граница от точки, сами може да се замислите всъщност математика ли сте гонили или имидж.
С други думи, аз лично бих предпочел в един алтернативен свят СМГ да си бъде кротка МГ с фокус математика, а амбициозните ученици да си имат много по-изявени елитарни гимназии. И паралелките ще стигнат, и може дори на една смяна да минат .. хипотетично. Така и НПМГ си има мястото, както и всяко по-организирано училище може да разкрие по една паралелка с малко по-засилено изучаване на математика - на докторите определено ще им е предостатъчно.

Движим към една все по-дисфункционална цивилизация, загърбваме знание за някакви ефимерни атрибути, а накрая всички плачем. Сега само да се приеме (за някакво време) автоматичното преминаване в 8-ми клас, и децата още повече ще изперат пешкира. Не че между това и влизане с НВО мога да определя кое е по-безумно - трудно ми е, наистина.

Прочетох доста родителска мъка от насъбран (излишен!) стрес на четвъртокласници. Пазете ги тези деца, не ги роботизирайте. Дипломи с отлични оценки и сертификати се постигат, и после - какво?
А, да, както каза Алисса - предимно с емигрантски подбуди? Защото тук е ужасно, нали? Пък навън цъфти и връзва (за някакви стойности на "n").
Та, ето, направихме лиричното отклонение, и пак на изходна позиция.
С тази текуща комерсиална посока съвсем нищо добро не идва. Историята показва предоволно примери за етапи, в които инвестицията в образование после се връща подобаващо. Нашето си се развива в посока махленски комерс, въпреки пайетите.

# 227
  • Мнения: 50 941
Чак пък провокатор - емоции, емоции. Човек да не напише какво мисли. И липсва аргументация, все на празна персонална агресия от изброимо количество скучаещи стожерки тръгва. В тази връзка, и профилирането ви е в унисон с мисленето и изказванията, без изненади.
Нали уж дискусии, или само повтаряне в канон се очаква?
Имам проблем с клишетата, не със СМГ.

А ти какво конкретно каза? Че и с аргументи? Нещо изкритикува, ама ей така... И профилирането и ориентацията ни не ти харесва, ама какви да са в математическа гимназия?

Иначе аз не съм амбициозен родител, защото отдавна детето ми вече работи. И съвсем ясно мога да видя ЦЕЛИЯ ПЪТ и кое си е струвало, кое не. МзВ също не ми е грижа, ясно защо. Пък и иначе не се е явявала на такива нещо.

Против 6-те паралелки съм писала много пъти.

Последна редакция: вт, 24 юни 2025, 09:07 от Черна станция

# 228
  • Мнения: 164
С голям риск да си навлека и аз малко хейт ще напиша, че ореола, сектата или имиджа на СМГ е такъв заради децата , които учат в него и по-специално едни 20-ина на випуск  , които разнасят славата на СМГ и България в страната и по света / по различни предмети не само математика , ето сега 2 деца от отбора по география са от СМГ за олимпиадата в Тайланд/ и създават  истерията около гимназията. Има изключителни учители и останалите деца са също много ученолюбиви и отличници по всичко , но тези 2 групи ги има и в други училища по много. Това, която няма там са тези 20 ина специални деца , които заразяват и останалите около тях и се създава неповторима среда.
Добре е подобни деца да се задържат и канят, а да не се гонят от училището.

# 229
  • Мнения: 35 447
Всъщност не е точно така според моите виждания. Факт е, че има част устремени деца с амбиции за състезатели, но и всички останали са чудесни, знаещи и можещи. Неповторимата среда се създава от всички, не само от 20ина деца. В училището се усеща екипност и дружелюбно отношение между децата в различните випуски дори. Големите помагат на малките, организират се различни неща, където всички се приобщават с добро отношение.
Разбира се, има и разни щуротии, особено в прогимназиалния етап, но все пак говорим за деца. Нали не очаквате да седят като мумии по цял ден?

# 230
  • Мнения: 11 208
И аз доскоро не знаех, че в 5 клас в СМГ вече има толкова много паралелки. Не беше така по времето на моя СМГ-еец. Явно търсенето определя и желанието на училището да подготвя деца в прогимназиалния курс, които няма да имат базови дефицити по математика в гимназиален курс.
Но причината за това е колосално ниското ниво на преподаване по математика в масовите училища. Това е, защото вече десетилетия наред на мода бяха езиците, юристите, икономистите (всякакъв широк профил икономисти, които нямат базови познания по счетоводство и подобни дисциплини, които изискват математика, а са по-скоро ала-бала разказвателни), психолози, социолози, ПР-ки и ЧР-ки, масови комуникации и т.н. За тези направления нито математика е нужна, нито химия, физика, биология, география. Дори може и да пречат знанията по природните науки, пречат да пишеш и говориш глупости с чиста съвест.

От гледна точка на стандартния собственик на малко/средно предприятие, ерго работодател, електроинженерът се занимава с електроинсталации, т.е. пуска жици, кабели, слага контакти, поправя някаква машина и т.н. А не е човек, който проектира, надзирава и контролира техниците. Затова и реализацията за инженери в България беше и може би още е ограничена.

# 231
  • Мнения: 50 941
Точно така. Поне по мое време, де Simple Smile
Тези 20 деца може да блестят, понеже са състезатели, но това не значи, че другите не са талантливи. Просто за да бъде едно дете успешен състезател се искат спортен дух, здрава психика, умение за бързо решаване и накрая, но не и по важност, мотивация и желание. Има друго няколко пъти по 20, които са на много високо ниво, но понеже са с друг профил не се забелязват толкова отвън. И определено всички са над средното ниво и СМГ им дава възможност да си развият потенциала. То какво друго да искаме от едно училище?

# 232
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 405
Извън България няма скапани началници и кофти отношение? А тук задължително е такова?
Това не са неща, за които 19-20 годишни младежи имат опит от първа ръка, че да взимат кардинални решения за собственото си бъдеще, въз основа на тях.

И определено всички са над средното ниво и СМГ им дава възможност да си развият потенциала. То какво друго да искаме от едно училище?

Това безспорно е така. То това му е най-голямото достойнство на СМГ. Всеки си търси подбрана среда за детето, и условия за развитие на потенциала.
Но също съм и на мнение, че отдавна трябваше да се разрешат битовизмите от сорта на липса на столова/кът за хранене, липса на условия за спортуване и движение на децата и подобни.
И не е ОК всичко, което куца, да се извинява с "ама това е училище за математика", защото едното не пречи на другото.
Между другото, аз до 2 години очаквам силен отлив на най-добрите математици от СМГ в посока НПМГ, ако ръководството не се захване сериозно с подобряване на материалната база и условията в училището.

# 233
  • Мнения: 164
Разбира се , дружелюбност екипност помощ от големите към малките....Всичко това го има по много. и други позитивни неща.
Също така всички деца са много над средното ниво спрямо другите училища особено по математика.... несъпоставимо  , но ако я нямаше публичността идваща от състезателите нямаше да има такива истерии около приемите.
СМГ е специално училище заради децата , които учат в него. Децата правят училището, а не училището прави децата такива каквито те са вече. И за тази цел е много важно подбора да е добър и най-специалните да не се изпускат.

# 234
  • Мнения: 11 208

Но също съм и на мнение, че отдавна трябваше да се разрешат битовизмите от сорта на липса на столова/кът за хранене, липса на условия за спортуване и движение на децата и подобни.
И не е ОК всичко, което куца, да се извинява с "ама това е училище за математика", защото едното не пречи на другото.
Между другото, аз до 2 години очаквам силен отлив на най-добрите математици от СМГ в посока НПМГ, ако ръководството не се захване сериозно с подобряване на материалната база и условията в училището.

Дворът на СМГ е огромен, могат и футбол, и баскетбол да играят. Дори трибуни сложиха. Отстрани има прекрасен фитнес кът, дарение от родителите на възпитаник на СМГ. Дори мъже от квартала играят през уикендите футбол, а събота и неделя, пак фитнес маниаци на средна възраст използват и уредите. В колко други училища сте видели подобно нещо? Може и да има частни училища с по-добра база за спорт, ама аз, като родител, бих преценила дали парите, които давам за такса и допълнително за спортуване в частно училище, си заслужават, спрямо основното предназначение на училището - да обучава по общообразователните предмети. Физическото, рисуването и музиката за мен винаги са били предмети за почивка. А за хора като мен, на които генетично липсват умения във всички тези области, е било и зор, да се пъна да изкарам поне петица, по възможност шестица с повече усърдие, заради успеха в дипломата. 

За столовата - аз имам опит с дете, минало вече през прогимназия и гимназия. Уверявам те, че в този период стол-ова, дори да има, ще я ползват единици. Просто част от възрастта е - не ядат здравословни храни, а бургери, дюнери, чипсове, сандвичи и т.н. Това е положението. Столова и здравословно хранене, ако родител(к)ите са маниаци на тази тема - след училище, в къщи. Това се случва в което и да е училище, не само в СМГ.

Съперничеството между СМГ и НПМГ е изконно, като между Левски и ЦСКА. Laughing  По математика и информатика СМГ винаги е печелило, а по химия, биология и физика - НПМГ. Това профилиране има традиции през десетилетията и то се базира на опита на учителите да преподават конкретен материал по отделните дисциплини, с конкретна методика. Писах и преди - от курсовете сега в 4 клас видях обясненията на една от учителките в СМГ за много сложни за моите нагласи и възможности задачи. И ме хвана яд, че не съм имала такива учители в училище. За протокола - учила съм в много добри, дори отлични училища за времето си, биха били в графата много търсени сега, имала съм късмета да попадна на страхотни учители, особено по математика в гимназията. Но все пак съм учила в езикова гимназия, повечето часове бяха по БЕЛ и езика, така че математиката не е било възможно да се преподава разширено, така че да заинтересова дори и по-слабите ученици по предмета.

С Гълъб съм съгласна частично - не само децата правят училището, все пак децата идват от най-различни училища, семейства и среда. Идват, усвоили И не малко лоши практики. Но училището също моделира децата, в случая със СМГ - в положителна посока. Гадостите от масовите училища явно не се толерират в СМГ и децата свикват бързо с това. Както се казва - кучето скача според тоягата. Laughing Нека не си мислим, че толкова много толкова различни деца са някакви изключения като поведение и възпитание, и всички, които са изкарали много точки по математика задължително са добри и добре възпитани. Училището, учителите, средата в училището очевидно бързо ликвидират лошите практики.

# 235
  • Мнения: 4 557
Дворът на СМГ е миниатюрен.Има проблеми с това, че салончето също е малко и не стига.Не знам как може да се разшири въобще

Последна редакция: вт, 24 юни 2025, 12:51 от malinkap

# 236
  • Мнения: 90
Да, и аз бях в шок как може на някого този двор да му се струва огромен, а той е едно малко каре асфалт, няма дори 1 дърво. Частните училища, поне тези които аз знам също не са на много по-голяма площ (изключвам АК), но за сметка на това, кварталното държавно от което детето ми се премести има поне 4 пъти по-голям двор.
Разбира се, това никак не ни е било решаващ фактор при избора, но все пак е добре децата да имат пространство. При СМГ няма какво да се направи, освен министърът като толкова държи на изучаването на математиката и искал уж дори да се разширява приема, да вземе да измисли и втора сграда за училището.

# 237
  • София
  • Мнения: 1 424
Преди време имаше следната новина на страницата за спечелено финансиране и на спортни съоръжения https://smg.bg/razni/2024/05/20/8980/modernizirane-na-obrazovate … -v-smg-prez-2024/:   
За три или четири профила е интересна дискусията, има борба на тези и разбиране дали СМГ да си е докрай със строг фокус само математика, или все пак да дава възможност за по широко профилиране в природни науки и по класическо образование. Струва ми се, че в момента с тези 6 паралелки и с този прием с НВО, без специализиран изпит по математика, 3 профила не биха откликнали на интересите на немалка част от децата, които са в момента в гимназията, разбира се другата немалка част си искат най-вече математиката в съчетание с информатика и физика. Дали СМГ отново да се върне единствено и само в сферата на математика и информатика/физика (което и сега е основна възможност), без разнообразно и комбинирано профилиране, е въпрос на виждане на ръководството как ще развива училището в бъдеще, може би 3 те профила да са стъпка натам, виждаме примера на НПМГ с три профила, който явно не е лош. Но нека да е ясно още на входа в 8 клас и така ще привлече тъкмо и само математиците, особено със специализиран изпит. Мисля, че към момента сме 50:50 както деца и родители, така и екипът в този дебат и 4 профила, каквото беше и дотук статуквото, е приемливото моментно решение. 
За ученето в чужбина, вече не е същото като преди години, не е равнозначно на емиграция, напротив, много от децата искат да се върнат, включително и моето, имат и идеалистични представи (засега) как ще участват в развитието на собствената си държава, като са почерпили някакъв опит навън. В последните години ми се струва, че има и известен отлив от тенденцията за учене в чужбина, освен, че студентският живот далеч от вкъщи не е лек, освен финансово-битово и чисто психологически, а и ситуацията в света става по напрегната. По тези причини или защото така те искат, много от способните ученици остават да учат, а после и да работят в България. Вижте INSAIT как успява да привлече едни от най-добрите ученици математици да останат да учат във ФМИ, информатика.

# 238
  • Мнения: 11 208
Как да не е огромен дворът на СМГ - сравнете с други общински училища в центъра и ще разберете защо така мисля? Вижте двора на I Английска гимназия, която дели  със 112 ОУ? Че учениците в ОУ-то тичат 50 метра по разчертани уж писти само половината разстояние, защото останалата част е заета от чакащи родители и деца пред входа на старата сграда? А учителят по физическо крещи на външните да се махнат, за да не пречат. Знаете ли колко е голям дворът на 1 СОУ - вътре е, в средата на сградата, няма и 60 метра по диагонал (помня от ученическите ми години), а 1/4 беше заета със сцена? Кросове правехме в парка Заимов. А дворът на 6 ОУ и 7 СОУ? На 22 СОУ? На така търсеното 20 ОУ?
Не знам какво биха желали като училищен двор някои родители - може би с няколко тенис-корта, зала за скуош, басейн (не на двора де Laughing), игрище за поло или американски футбол?

В много от училищата в центъра дворовете и салоните за физическо са съизмерими или дори по-малки от тези в СМГ. Няма как да съборят цяло каре кооперации, за да направят стадион с олимпийски размери.

Добре е, че СМГ са използвали някакви пари за реновиране на двора, дано се осъществи проектът.

Продължавам да смятам, че най-важното е училищната среда и обучението, физическото и спортът са само за раздвижване в междучасия и часове по физическо. За тези цели дворът е достатъчен, според мен.

# 239
  • В Страната на чудесата
  • Мнения: 405
Има какво да се направи, щом и на село се справят по-успешно:

https://archinova.bg/winner/386

Общи условия

Активация на акаунт