Счетоводител в нужда се познава 23

  • 6 823
  • 189
  •   1
Отговори
# 165
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 21 629
При деклариране на болничен, мога ли да дам банкова сметка която не е моя (на мъжа ми е)? Ще имам ли проблем с превода на сумата с тази сметка или е важното да има дадена сметка?

Не може. Трябва да е лична сметка.

# 166
  • Мнения: 69
Оф
Със сигурност ли?
Много сложно всичко да му се не знае!

# 167
  • Мнения: 889
Оф
Със сигурност ли?
Много сложно всичко да му се не знае!

  Кое му е сложното - болничния е на ваше име, сметката трябва да е ваша.

# 168
  • Мнения: 1 545
Оф
Със сигурност ли?
Много сложно всичко да му се не знае!
Да.
Какъв е проблема?
Кое му е сложното на личната сметка?
Обикновено хора със запори и проблеми със закона много се бунтуват срещу това да си декларират личната сметка и все търсят или изплащане (не само от институциите) по чужда сметка, или в брой, или Револют и подобни. Не знам вашия случай какъв е, но това е положението.

# 169
  • Мнения: 619
Оф
Със сигурност ли?
Много сложно всичко да му се не знае!

Защо да е сложно? Банковата сметка се отваря за 15 минути.
Ако все пак решите да дадете банковата сметка на мъжа си с вашето име отгоре, да знаете че ще върнат превода и пак ще трябва да си откриете сметка на свое име, за да получите обезщетението си.

# 170
  • София
  • Мнения: 787
Здравейте! Искам да попитам и тук един въпрос понеже събрах противоречиви мнения. Днес си регистрирах фирма ЕООД (дейността е маникюр и козметични услуги, като досега бях на патент,свободна професия  и сама си подавах декларация N1 към НАП за осигуровки) ползвах услугите на счетоводител само за подаването на год. данъчна декларация.

Сега въпросът ми от тук нататък необходимо ли е ежемесечно водене на счетоводство  от счетоводител,  при условие,че нямам наети служители, нито фактури за издаване. (Единствено получавам фактура за платен наем от салона в който работя под наем, това е).
За закупуване на материали досега не съм вземала фактури и не знам това задължително ли ще е занапред. Защото ако вземам фактури това значи някой да ги осчетоводява предполагам.

Та, като цяло ще ми трябва ли съсигурност счетоводител или мога сама да продължа да си подавам декларацията, както досега.
Една счетоводителка ми каза,че мога и самай друга каза,че не е много удачно  и вече се обърках Grinning
И вторият ми въпрос: понеже още не съм  открила фирмена сметка- не съм сигурна  дали тя ми е задължителна или по мое желание (приемам само плащания в брой, не работя с плащане с карта или  с банкови преводи)
Днес банков служител ми каза,че мога да мина и без фирмена сметка щом се касае за много малка фирма без сложни операции, след което друг служител ми каза, че все пак е добре да имам такава,за да ми минават осигуравките през нея, но се чудех не мога ли да ги плащам както досега- през личната си сметка. Проблем ли ще е?

Ще съм благодарна ако някой изкаже мнение. Simple Smile

# 171
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 21 629
И фактурата за наем би следвало да се осчетоводява, както и всяка друга фактура, свързана с дейността. Не може ЕООД с дейност да няма счетоводство, дори да се извършва еднократно, само за годишната декларация. Всички приходи ще се намалят с разходите, за които има фактури и ще се реализира финансов резултат, който ако е печалба се облага с 10 % корпоративен данък.
Иначе осигуровките могат да се внасят, както до сега - реално би следвало да се подаде отново окд.5 на ново основание, т. като ще се осигуряваш като СОЛ, собственик на ЕООД, а по старото основание да спре дейност.

# 172
  • София
  • Мнения: 787
И фактурата за наем би следвало да се осчетоводява, както и всяка друга фактура, свързана с дейността. Не може ЕООД с дейност да няма счетоводство, дори да се извършва еднократно, само за годишната декларация. Всички приходи ще се намалят с разходите, за които има фактури и ще се реализира финансов резултат, който ако е печалба се облага с 10 % корпоративен данък.
Иначе осигуровките могат да се внасят, както до сега - реално би следвало да се подаде отново окд.5 на ново основание, т. като ще се осигуряваш като СОЛ, собственик на ЕООД, а по старото основание да спре дейност.

Да, пуснато е ОКД5 за прекъсване на старата дейност е и пусната ново ОКД след създаването на фирмата.
Осигуровките би трябвало да са същите като сума.
Да, това разбирам,че трябва да има осчедоводяване на всички издадени ми фактури- било то за наем или друго и че трябва да се осчетоводят поне веднъж годишно при годишната данъчна декларация. Точно така е и било досега - всички фактури, платежни (от платения патент) и изобщо всички разходи, отчети от кас. апарат по месеци ги бях събирала на едно и накрая ги предадох на счетоводител,който изготви всички необходими декларации и пусна годишната.
Това е така,но въпросът е дали ще има нужда от >ежемесечено< счетоводство , от месец за месец  или мога да си позволя с тази си дейност да се справя и сама и да потърся счетоводни услуги чак за годишната декларация. Тъй като нямам служители, на които да се разпределят осигуровки и т.н. ежемесечно.

Благодаря още веднъж за предходния  отговор. 🙂

# 173
  • Мнения: 7 754
1. Трябва да се подаде декларация, че започваш да се осигуряващ като СОЛ, но през Булстат на фирмата. Да подадеш, че прекъсваш осигуряване през Булстат на свободната професия. (което е казала колежката в предходния пост)
2. По т.1 може да помогне или да го свърши изцяло счетоводител.
3. Осигуровките остава да се плащат както преди - по ЕГН. Обр. 1 обаче се подава като се попълва и Булстат на ЕООД то.
4. За да следиш данъчните задължения на дружеството ще ти трябва ПИК от НАП, но за дружеството. Сега вероятно имаш за себе си по ЕГН.
5. До сега каквато и печалба да изкараш (приходи по касов апарат - разходи по документи) патента ти е все една и съща сума. Сега, ако имаш приходи 10000 лв и ф-ри за материали за 1000 лв, данъка, който трябва да платиш ще бъде 900 лв. (10% от 10000-1000)
Това едва ли ще ти хареса.
Тоест - събираш фактури за материали колкото ти дадат доставчиците. Можеш и сама да си следиш текущо - вадиш отчет от апарата за месеца, приспадаш платения наем и сбора на ф-рите за материали и ето ти данъчната основа. Умножаваш по 10% и разбираш колко данък ще дължиш. Ако не ти харесва числото - следващия месец се молиш на доставчиците да ти напишат фактура на по-голяма стойност.
6. Ако внимателно следиш документите по т. 5 можеш да минеш със счетоводител само за данъчната декларация. Ако не ги следиш, пак може счетоводителя да е еднократен, но е много вероятно да останеш неприятно изненадана от размера на данъка.
7. Ако работиш с ЕООДто, договора за наем също трябва да е между собственика на помещението и дружеството. Ако собственика е физическо лице, дружеството трябва да удържа и внася в държавата всяко тримесечие данък върху наема.
8. Не е задължително да има дружеството банкова сметка.
9. Осигуровките, които плащаш за себе си НЕ СА разход за дружеството.
Заключение - който те е посъветвал, че с ЕООД е по-добре не е взел предвид спецификата на отчитане на юридическите лица и колко по-опростени са нещата при свободната професия.  Което ще спестиш от данък патент в ЕООДто (ако вземаш фактури и не маркираш много на касовия апарат) ще го дадеш за счетоводител (ако не успееш да се справяш с една-две консултации).
За дейности като фризьорство, козметика, маникюр - най удобно и лесно (според мен) е свободната професия.

Независимо, че си направила ЕООД винаги можеш отново да се върнеш към формАта свободна професия. С малко разноски по пререгистрация на касовия апарат и малко административна работа за деклариране през къде ще се осигуряваш.

# 174
  • Мнения: 706
Може да помислите дали да не сключите Договор за управление с Дружеството. Според мен е по-добър вариант от осигуряване като СОЛ. Срещу малко по-високи осигуровки и данък имате доход, право на болнични, право на обезщетение за безработица. А начислените суми за заплата и осигуровки са разход за фирмата, и съответно по-малка данъчна основа.
Освен това като СОЛ трябва да вадите пари от джоба си за осигуровките, по ДУ се плаща с фирмени средства.
Мен ми е ясно, че парите от дейността Ви отиват във Вашия джоб, но документално ще имате една набъбваща каса. И за да получите пари от фирмата трябва да платите 5% данък дивидент. А с ДУ имате легален начин да поучавате доход.

# 175
  • Мнения: 7 754
5% данък дивидент от всяка гледна точка е по-малко от 10% данък върху дохода. Зависи какви цели има пред себе си питащата дама.

# 176
  • Мнения: 706
Безспорно е така от гледна точка на облагане на физ. лице.
Но за фирмата еднолично нейна, при разход на месец за ФРЗ 1500-2000 /условно/, данък печалба  пада със 150-200 лв. на месец. Това при положение, че чинно си маркира на касовия апарат и има какво да се облага Grinning

# 177
  • Мнения: 50 691
А за фотограф със спорадична дейност какво смятате за удачен вариант. Нещо не мога да се напъна да измисля нищо.

# 178
  • Мнения: 7 754
Също СП. Пуска и спира (казано не професионално).
Изобщо всички дейности, в които се предлага услуга, а не продукт, които са свързани с личния труд на едно лице, в които основната част от възнаграждението е за труд, а не за материали - е по-добре да са СП.
Поне според мен. Дори да не подлежат на патент за много от ДП има НПР в размер, който не може да бъде постигнат документално. Освен това дохода идва персонално, чист от скрито задължения (какъвто е данък дивидент) тутакси след годишното облагане.

# 179
  • Варна
  • Мнения: 3 373
Да не забравяме момента с изравняването на осигуровки обаче. Случвало ми се е, макар да са информирани, че следва в ГДД да изравняват, да остават много неприятно изненадани. Разбира се, може авансово да се внася и по-голяма сума, но пък текущо пак са недоволни да плащат повече от минималната сума.

Общи условия

Активация на акаунт